Köpråd. Honda CR-V, Mitsubishi ASX, Mazda CX5, Toyota RAV4 eller Suzuki Vitara?

torsen
8 september 2015 · 7 234 Inlägg

Vilken av ovan rubricerade bilar av 2015 års modell skulle du välja och varför?

KIA, Hyundai, Renault, Opel, Kuga, Ford, Duster, Renegade, FIAT och Nissan är jag inte intresserad av.

Finns det någon "klasskamrat" jag glömt?

Vill helst även ha bensinare(har genomlevt 4 dieslar på raken med dålig värme).
Även manuell önskas(då den är lättare att kontrollera samt går att bogsera igång).
Fördelningslåda med hög/låg & spärrbar mellandifferential behöver jag inte.
Hyffsad dragförmåga med *B*-kort(minst 1.200 kg men helst 1.500 kg).
750 kg obromsad släpvikt oavvisligt krav.

Evildan
8 september 2015 ·

Redigerade rubriken då det gäller ett köpråd.

Evildan
8 september 2015 ·

Ser att du ratar Nissan, du är medveten om att Renault och Nissan delar en väldigt stor mängd komponenter?
Om det nu är anledningen.

Jag som är lite märkesskadad hade kikat närmare på RAV4 och även CR-V då dom i regel bara fungerar problemfritt och du skulle utan ångest kunna köpa en automat, för att dra igång någon av dom vågar jag lova kommer aldrig bli aktuellt med normalt underhåll. wink

Dacian vet jag inte så mycket om förutom att den bygger på äldre beprövad teknik från Renault och vad jag förstått är tämligen problemfri om än lite sparsamt utrustad i grundutförande.

Alternativt väntar du på Meharins efterträdare, som Linda Jackson nämnt vid några presskontakter, och hoppas att den kommer med 4WD. wink

felixtb
8 september 2015 · 76 Inlägg

Ha i åtanke att asx är betydligt mindre än de andra bilarna gällande bagageutrymme

Mvh Felix smile

Saab 9-5 "Vinsaaben" (2005)
torsen
8 september 2015 · 7 234 Inlägg

Evildan skrev:
Ser att du ratar Nissan, du är medveten om att Renault och Nissan delar en väldigt stor mängd komponenter?
Om det nu är anledningen.

Nissan Terrano II har jag ägt. En mycket trevlig bil som var en samproduktion med Ford. Deras variant hette Maverick.


Jag som är lite märkesskadad hade kikat närmare på RAV4 och även CR-V då dom i regel bara fungerar problemfritt och du skulle utan ångest kunna köpa en automat, för att dra igång någon av dom vågar jag lova kommer aldrig bli aktuellt med normalt underhåll. wink

RAV4 och CR-V är jag starkt intresserad av.

Dacian vet jag inte så mycket om förutom att den bygger på äldre beprövad teknik från Renault och vad jag förstått är tämligen problemfri om än lite sparsamt utrustad i grundutförande.

Duster har jag provkört flera gånger och den är också trevlig, men inte min stil.

Alternativt väntar du på Meharins efterträdare, som Linda Jackson nämnt vid några presskontakter, och hoppas att den kommer med 4WD. wink

Att Meharin skulle återuppstå är en nyhet för mig.yikes
Den fanns att få med 4-hjuldrift(riktig - inte som 4X4Sahara).tongue
OriginalMeharin har jag länge varit intresserad av och varit spekulant på begagnade.tongue
Men de har varit i så erbarmligt dåligt skick och ändå begärts så ohemult för.sad

Vad som ligger Mazda i fatet är att den inte har riktig handbromsspak - annars.........roll

torsen
9 september 2015 · 7 234 Inlägg

Har fått "affärsförslag" från Honda och Mitsubishi.
Snabbt agerande.
Båda har frestande "bonuspaket".
Honda bjuder på infällbar draganordning, bagagerumsmatta och lite till(som jag kan avstå från).
Mitsubishi skickar med vinterhjul samt motor-och kupévärmare m m.

Affärsförslag även från Mazda och Suzuki.
Varken Mazda eller Suzuki har några "erbjudanden" eller kampanjpriser.
Märkligt då nästan alla bilsäljare har det denna höst.

Toyota har inte besvärat sig med "affärsförslag" trots att de för 9 dagar sedan de kollade inbytesbilen.
Sa heller inget om att man har kampanjpriser på nätet när jag fick prislistan vid besöket.

Vitara och ASX verkar vara mindre än de övriga.sad

CX-5 har låg markfrigång och elektrisk "handbroms".sad

Toyota vill inte vara med.yikes

Teoretiskt verkar Honda CR-V vara den som uppfyller mina önskningar bäst.

Alla 5 mycket trevliga att köra.

Honda och Mitsubishi finns dock inte på orten = 5 mil enkel resa till verkstad för service och delar.

B t w så skulle jag kunna tänka mig en Yeti.
Men hon, vars bil ska lämnas som dellikvid, säger absolut NEJ!
Även lite betänksam mot VAG-bilar efter 5 nybilsköp.
Bemötande och kvalitet avskräcker.

Ambivalent.sad

viccoA
9 september 2015 · 3 109 Inlägg

Vad är det du inte gillar med elektronisk handbroms? Funkat bra på de bilar jag haft. Mazda lämnar 10 års garanti eller 15.000 mil. Hur länge hade du tänkt behålla bilen och ungefär hur mycket kör du per år?

torsen
11 september 2015 · 7 234 Inlägg

Försök att göra en handbromsvändning eller "stötta upp lite i en kurva" med elparkbroms.lol

viccoA
13 september 2015 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:
Försök att göra en handbromsvändning eller "stötta upp lite i en kurva" med elparkbroms.lol

Bilar med tillräcklig effekt går att stötta upp med högerfoten...

Djo
13 september 2015 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:
Ser att du ratar Nissan, du är medveten om att Renault och Nissan delar en väldigt stor mängd komponenter?
Om det nu är anledningen.

Jag som är lite märkesskadad hade kikat närmare på RAV4 och även CR-V då dom i regel bara fungerar problemfritt och du skulle utan ångest kunna köpa en automat, för att dra igång någon av dom vågar jag lova kommer aldrig bli aktuellt med normalt underhåll. wink

Dacian vet jag inte så mycket om förutom att den bygger på äldre beprövad teknik från Renault och vad jag förstått är tämligen problemfri om än lite sparsamt utrustad i grundutförande.

Alternativt väntar du på Meharins efterträdare, som Linda Jackson nämnt vid några presskontakter, och hoppas att den kommer med 4WD. wink

Dacia duster är en blandras.

Är gamla renault grejer men fyrhjulsdriften kommer ifrån nissan. Överlag en okej kärra men att få en med vettig utrustning för pengarna dom säger i reklam är att glömma för 99 tusen får du inte ens fyrhjulsdrift.

en jag känner hade kollat på en för att ens kunna åka i den som han sade hade dom med extrautrustning hamnat på 158 tusen. så vart inget köp där.

Senast redigerat av Djo (13 september 2015)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
torsen
13 september 2015 · 7 234 Inlägg

Tror jag nu kommit så långt i min ambivalens att endast Mazda CX-5, Toyota RAV-4 och Honda CR-V återstår.
Dock har Skoda YETI poppat upp som en Joker, trots min, hustruns och sönernas dåliga erfarenhet av VAG-bilar(5 nya VW & 2 nya AUDI).

Evildan
13 september 2015 ·

torsen skrev:
Tror jag nu kommit så långt i min ambivalens att endast Mazda CX-5, Toyota RAV-4 och Honda CR-V återstår.
Dock har Skoda YETI poppat upp som en Joker, trots min, hustruns och sönernas dåliga erfarenhet av VAG-bilar(5 nya VW & 2 nya AUDI).

Skoda i all ära, då det är det minst problematiska märket inom koncernen hos VAG, så är den ändå milsvida efter de tre riskokarna ur driftsäkerhetssynpunkt.

Åk och provkör skogswokarna istället, kläm och känn, man köper ju inte grisen i säcken och chansar.


Ett wildcard från mig är trots önskan om mekanisk parkeringsbroms: Lexus NX 300h.
Det handlar dock om minst 373300kr för en som driver på bägge axlar.

torsen
14 september 2015 · 7 234 Inlägg

Gjorde mig(det trevliga) besväret att besöka Skoda, Toyota, Honda och Mazdahandlarna en extra gång i dag.

Yeti föll bort direkt på innerutrymmen, pris, utrustning och utseende. Säljaren bemödade sig inte ens om att mer än genom fönstret bedöma och värdera inbytesbilen. Han bjöd även i särklass sämst för inbytet. Mycket dyr extrautrusning.

Toyotan är mycket trevlig att köra. Har reservhjul. Inte helt tyst i motorvägsfart.

Även Mazdan mycket trevlig att köra. Den har högsta dragvikten för obromsat släp = 690 kg. Har inget reservhjul. Högt ljud från däcken.

Men Honda är nog trots allt ett strå vassare i det mesta. Den har reservhjul. Mindre vindbrus subjektivt.
Största nackdelen är den låga markfrigången, när jag hämtar vet i skogen och lastar ner.
Dragkroken var grädden på moset. Fin backkamera med stor display.

Ingen av bilarna får lagligt dra ett EU-släp = totalvikt 750 kg. Mazda är bäst härvidlag. Undrar hur många som vet om deras bil får dra ett EU-släp. Kolla Transportstyrelsen får ni se och bli förvånade.

Sammanfattningsvis är det hårfint mellan ovanstående kombatanter, utom Yetin, som det inte fanns broschyr på.roll
Utseendet ska man inte diskutera - eller ska man det? (Jag tycker 2CV, Niva och Defender är snygga:P - alla tre har dessutom tändningsnyckeln på "rätt" sida liksom Porsche cool )

wink

Evildan
14 september 2015 ·

torsen skrev:
Gjorde mig(det trevliga) besväret att besöka Skoda, Toyota, Honda och Mazdahandlarna en extra gång i dag.

Yeti föll bort direkt på innerutrymmen, pris, utrustning och utseende. Säljaren bemödade sig inte ens om att mer än genom fönstret bedöma och värdera inbytesbilen. Han bjöd även i särklass sämst för inbytet. Mycket dyr extrautrusning.

Toyotan är mycket trevlig att köra. Har reservhjul. Inte helt tyst i motorvägsfart.

Även Mazdan mycket trevlig att köra. Den har högsta dragvikten för obromsat släp = 690 kg. Har inget reservhjul. Högt ljud från däcken.

Men Honda är nog trots allt ett strå vassare i det mesta. Den har reservhjul. Mindre vindbrus subjektivt.
Största nackdelen är den låga markfrigången, när jag hämtar vet i skogen och lastar ner.
Dragkroken var grädden på moset. Fin backkamera med stor display.

Ingen av bilarna får lagligt dra ett EU-släp = totalvikt 750 kg. Mazda är bäst härvidlag. Undrar hur många som vet om deras bil får dra ett EU-släp. Kolla Transportstyrelsen får ni se och bli förvånade.

Sammanfattningsvis är det hårfint mellan ovanstående kombatanter, utom Yetin, som det inte fanns broschyr på.roll
Utseendet ska man inte diskutera - eller ska man det? (Jag tycker 2CV, Niva och Defender är snygga tongue - alla tre har dessutom tändningsnyckeln på "rätt" sida liksom Porsche cool )

wink

Typiskt VAG-bemötande tyvärr. Finns några andra stora aktörer som inte heller alltid är särskilt intresserade av sina kunder.

Vem gör inte det? wink

RAV4 finns även den med en trevlig backkamera om det faller på det, motorvägsbuller är en tråkig bit med Toylådorna, hårda däck är en av orsakerna i kombination med en traditionsenlig bristfällig isolering från bakre hjulhus. Asfalten vi har i Sverige är grovkorning jämfört med den större delen av världen och vår i sammanhanget lilla marknad gör förmodligen att Toyota inte gör några extraisolerade specialversioner enkom för oss, utan försäljningen är tämligen adekvat ändå.

Min Prius rullade relativt tyst med original Bridgestonegummina men med Kumho Ecowing KH27 blev det riktigt tyst även i kupén.

torsen
14 september 2015 · 7 234 Inlägg

När det gäller min subjektiva upplevelse av bullret så körde jag samma sträcka med alla bilarna.
Körde på E20 (i Eskilstuna) vid "hamburgerpåfarten" och avslutade med att svänga av vid Svistaavfarten.

Joo jag är medveten om att även RAV-4 finns med stor fin backkameradisplay.
Men jag hade bestämt mig för "mellanmodellen" av bilarna.
Alltså inte med läder/skinn och, i mitt tycke, onödigt lullull/blingbling.

Tråkigt nog har Honda, som jag ser det, de fulaste fälgarna.
Jag föredrar 5-ekrade som är släta och lätta att rengöra, inte tillkrånglade "designfälgar" med 15 ekrar.
Helst skulle jag vilja ha 15"-fälgar med 215/80-däck.
Men det går inte p g a bromsoken(enligt säljaren).
Mycket mjukare, tystare och behagligare gång.
Skulle även vilja demontera krängningshämmarna för att få bilen ännu komfortablare.
Det blir mer spännande vid rondellkörning då - speciellt utan diffbroms bak.lol

wink

torsen
14 september 2015 · 7 234 Inlägg

Evildan skrev:
Typiskt VAG-bemötande tyvärr. Finns några andra stora aktörer som inte heller alltid är särskilt intresserade av sina kunder.

Du tänker förmodligen på "den stora aktören" på andra sidan av Möller/Skoda.
Men de har ingen bil i bilvärldens kraftigast växande segment.
De har ju sin 60, med olika prefix. Men den är ju mindre än en trilling rent praktiskt(och dessutom fulare).

wink

torsen
2 oktober 2015 · 7 234 Inlägg

Blev en CR-V som vann min utvärdering av från början 20-talet "SUVVAR".
GJ-bil i Eskilstuna som får leverera nästa vecka.
Inte helt avgörande men bonus: parkeringsbromsspak, tändningslås med nyckel samt sist men inte minst - reservhjul.

smile

Evildan
2 oktober 2015 ·

torsen skrev:
Blev en CR-V som vann min utvärdering av från början 20-talet "SUVVAR".
GJ-bil i Eskilstuna som får leverera nästa vecka.
Inte helt avgörande men bonus: parkeringsbromsspak, tändningslås med nyckel samt sist men inte minst - reservhjul.

smile

Jag vet ingen som varit besviken på sin oavsett generation av CR-V.
Bra bilar som vänder på begagnatmarknaden lika fort som en RAV4.
GJ har ett bra rykte, du blir förmodligen nöjd även med återförsäljaren.

torsen
3 oktober 2015 · 7 234 Inlägg

Enda lilla smolket i glädjebägaren är markfrigången.
Åker ibland, med markägarens tillstånd, ut i skogen och hämtar ved till kakelugnen.
Blir till att ta det lite försiktigare nu jämfört med föregående bil.

hmm

omegalover
3 oktober 2015 · 118 Inlägg

Kollat på Ssangyong Korrando 4x4?

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Volvo XC70 "Beast" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang