Har haft väldigt många olika turbobilar allt från 740 turbo till EVO III och det har mest strulat och gått sönder o blivit dyrt. Så tröttnade o börja åka Honda och jag är väldigt nöjd med hållbarheten,prestandan och hur billiga dom är att skruva med. Kört hela sommaren med civicen på många nattliga race och inget har havererat. Även fast bilen är omappad o turbokittet kostat typ 3000kr i delar :). Så nu blir det uppgradering och mappning av civicen för att även kunna köra den lite billigare än innan och få den ännu pålitligare. Sen byggs en ren ban/strippen bil av en crx jag kommit över i sommras med men får se, denna kanske säljs till våren då jag är mer civic fantast (SÅLD). Målet är att piska så många supror,skylines,evos,bmw turbos m.m. som möjligt ;) Och bygga den snabbaste oöppnade d-serie motorn i sverige :) Skaffat en till civic esi som byggs om lite i samma anda som turbobilen fast dock som brukis.
Grenröret och turbon är nu färdiga för montering, bytt från t4 till t25 fläns på grenröret och spärrat wg armen på turbon så man kan ha separat wg istället.
Börjat måtta in turbon och grejjat med oljeretur, tog ett tag innan man fick iallafall lite fall på returen (svårt med denna typ av grenrör).
Även monterat en tillfällig ventilkåpa och fördelaren+tändkablar.
Vi har även fixat med brukisen lite. Bytt till civic 96-00 kjolar o tonat lamporna lite. Bytt avgas o grenrör m.m.
Köpte en downpipe anpassad för 200sx igår och den passade helt perfekt. Gjorde även färdigt olja in och ut ur turbon så nu är det bara wastegate och tryckrör kvar innan den är körbar
Byggt tryckrör, blev nya fina grövre rör än tidigare i motorrummet. Främre rören+ic blev samma som förra året då jag måste spara lite cash till mappningen
Även monterat kylaren med det nya fina locket och samco slangarna.
Fixa även lite med tjejens bil (Civic ek4 vti). Lackat kjolar+ny frontläpp. Byggt ny vinge. Skruvat ner coilsen lite.
linustheman skrev: Snygg ekn blev:) vart det svårt att bygga sådan vinge?
Ja blev bra! Nja bara ta en orginalvinge och montera höjningsfästen som egentligen är till type-r vinge och en bottenplatta som är till type-r vingen också.
Skruvade ihop det sista för provkörning i påskhelgen.
Hällde i växellådsolja,motorolja,glykol. Skruvade dit vinge+bagagelucka. Gjorde färdigt batteriflytten med batteri,batterikabel och batterilåda från nyare audi.
Åkte ut en sväng och turbon spoolade mkt bra
Läckte några droppar från oljeturen men slutade efter en stund, ska ha koll på det.