Fartkameran tog mig,kan kortet ryka nu???:(

HBB
11 september 2015 · 332 Inlägg

Fyfan är så jälva lessen o förbannad på mig själv. Hade bråttom till jobbet imorse o var tvungen o komma i tid till ett viktigt möte,alarmet på mobilen hade inte ringt så de blev akut stress till jobbet. Körde på en väg där hastigheten är 70-90,dvs vissa sträckor 70 o vissa sträckor 90..


Jag var ensam på vägen o gasade på..pang sa de så blixtrade det till och en farmkamera tog mig fick panik o tittade snabbt på hastighets mätaren som visade nåt på 110-113. Mins inte om det var en 70 sträcka elr 90 sträcka ja körde på PANIK!!!

Hade lånat farsans bil så vad kommer hända nu? Han får hem ett brev med en bild på mig o sen ska han godkänna om de va han som körde elr inte? Dom kommer ju se att de inte var han som körde,kommer dom tvinga han o säga vem han lånat ut bilen till? O börja forska i vem det var som körde?

Om man kör 30 km för fort i blir tagen av en fartkamera då ryker väl kortet? Haft körkort i snart 9 år så måste jag ta om kortet i värsta fall elr blir man bara av med det en period o sen får man tillbax de???

viccoA
11 september 2015 · 3 109 Inlägg

110 på 90 innebär att du får böter.

110 på 70 sträcka innebär indraget körkort i kanske 3-6 mån samt böter. Du behöver inte ta om kortet om det inte blir indraget i minst ett år.

Som du är inne på gäller det att kunna identifiera föraren också, din pappa behöver absolut inte säga vem det var, när brevet kommer där de efterfrågar föraren är det bara att slänga. Förmodligen kommer polisen göra id kontroll mot de som bor i hushållet men det är inte säkert.

HBB
11 september 2015 · 332 Inlägg

Ja farsan blev ju inte direkt nå glad på mig o mena jag får skylla mig själv o vist e de så haha men jag kommer självklart o betala bötern vill göra rätt för mig... sad Bara dom inte drar in körkortet!??sad MEN är du/ni säkra på att om dom drar in de att jag inte behöver ta om de?sad utan jag får bara tillbax de?  fan fan fan hur ska ja ta mig till jobbet..har fem mil dit o de går ej bussar...SUCK.

AX3L
11 september 2015 · 398 Inlägg

viccoA skrev:
110 på 90 innebär att du får böter.

110 på 70 sträcka innebär indraget körkort i kanske 3-6 mån samt böter. Du behöver inte ta om kortet om det inte blir indraget i minst ett år.

Som du är inne på gäller det att kunna identifiera föraren också, din pappa behöver absolut inte säga vem det var, när brevet kommer där de efterfrågar föraren är det bara att slänga. Förmodligen kommer polisen göra id kontroll mot de som bor i hushållet men det är inte säkert.

Rätt förutom på en punkt, att om du har prövotid vilket TS sannolikt har (om han inte haft ett annat körkort typ lätt MC från han var 16) måste du alltid ta om kortet om det blir indraget oavsett tid. Över ett år gäller efter prövotiden. Däremot behöver inte 110 på 70 innebära att kortet ryker, och nu ska jag förklara varför: 110 på mätaren innebär oftast kanske 100-100-105 verklig hastighet eftersom mätaren diffar i nästan samtliga fall. Kameran är inte exakt den heller och drar därför ifrån 5 km/h (?) och följaktligen kommer det stå 95-100 på lappen vilket gör att kortet kanske klarar sig som det gör under 30 över.

Angående att identifiera, så är väl 50% av alla bilder så dåliga att ingen identifiering är möjlig. Men om bilden är tydlig nog att identifiera är det nog helt kört om det är din pappa tyvärr, för de kollar familjemedlemmar i nästan samtliga fall.

Vad du gör nu är givetvis att åka tillbaka till brottsplatsen och tittar vilken hastighet som gäller. Företrädesvis kör du då i laglig hastighet smile

Håll oss gärna uppdaterade smile

Edit: okej TS var visst en hon!

Senast redigerat av AX3L (11 september 2015)

viccoA
11 september 2015 · 3 109 Inlägg

AX3L skrev:

viccoA skrev:
110 på 90 innebär att du får böter.

110 på 70 sträcka innebär indraget körkort i kanske 3-6 mån samt böter. Du behöver inte ta om kortet om det inte blir indraget i minst ett år.

Som du är inne på gäller det att kunna identifiera föraren också, din pappa behöver absolut inte säga vem det var, när brevet kommer där de efterfrågar föraren är det bara att slänga. Förmodligen kommer polisen göra id kontroll mot de som bor i hushållet men det är inte säkert.

Rätt förutom på en punkt, att om du har prövotid vilket TS sannolikt har (om han inte haft ett annat körkort typ lätt MC från han var 16) måste du alltid ta om kortet om det blir indraget oavsett tid. Över ett år gäller efter prövotiden. Däremot behöver inte 110 på 70 innebära att kortet ryker, och nu ska jag förklara varför: 110 på mätaren innebär oftast kanske 100-100-105 verklig hastighet eftersom mätaren diffar i nästan samtliga fall. Kameran är inte exakt den heller och drar därför ifrån 5 km/h (?) och följaktligen kommer det stå 95-100 på lappen vilket gör att kortet kanske klarar sig som det gör under 30 över.

Angående att identifiera, så är väl 50% av alla bilder så dåliga att ingen identifiering är möjlig. Men om bilden är tydlig nog att identifiera är det nog helt kört om det är din pappa tyvärr, för de kollar familjemedlemmar i nästan samtliga fall.

Vad du gör nu är givetvis att åka tillbaka till brottsplatsen och tittar vilken hastighet som gäller. Företrädesvis kör du då i laglig hastighet smile

Håll oss gärna uppdaterade smile

Edit: okej TS var visst en hon!

TS har haft körkort i 9 år enligt sin post så jag är helt säker på att det jag skrev gäller.

HBB
11 september 2015 · 332 Inlägg

Haft körkortet i lite mer än 9år så om de nu skulle ryka så behöver jag alltså inte ta om de? Det sitter fyra fartkameror på den där sträckan o ja va noga hela vägen tills den sista trodde jag...såg kameran o stampa på bromsen o då blixtra de till ut av helvete:( mätaren va på 110-113 där i mellan... är nästan helt hundra på att de va 90....de hoppa iaf upp en 90 skylt efter kameran..men kunde ju lika gärna varit 70 innan o  blev de 90 sad

HBB
11 september 2015 · 332 Inlägg

Farsan undrar om han nu nekar o skriver på lappen att de ej va han som körde...hur går dom vidare me e då???

viccoA
11 september 2015 · 3 109 Inlägg

HBB skrev:
Farsan undrar om han nu nekar o skriver på lappen att de ej va han som körde...hur går dom vidare me e då???

Han behöver inte skriva på något och han behöver inte neka, bara slänga lappen.
Vet polisen att du körde så kommer det en lapp hem med din bild där det står att du är identifierad och de ber dig betala in böterna.

HBB
11 september 2015 · 332 Inlägg

Aha ja på så vis:/ undra nör lappen kommer:(
För 7 år sen åkte ja fast i en fartkamera..dock bara 4km för fort men ändå lappen kom efter två veckor o böter

matteeee Ingen himmel är så blå som min
11 september 2015 · 2 972 Inlägg

Om det är omväxlande hastigheter är det väl vanligast att kamerorna bara sitter på 70-sträckorna? Kör vägen igen och kolla? Ganska stor skillnad på böter och indraget kort ju.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
AX3L
11 september 2015 · 398 Inlägg

viccoA skrev:

AX3L skrev:

viccoA skrev:
110 på 90 innebär att du får böter.

110 på 70 sträcka innebär indraget körkort i kanske 3-6 mån samt böter. Du behöver inte ta om kortet om det inte blir indraget i minst ett år.

Som du är inne på gäller det att kunna identifiera föraren också, din pappa behöver absolut inte säga vem det var, när brevet kommer där de efterfrågar föraren är det bara att slänga. Förmodligen kommer polisen göra id kontroll mot de som bor i hushållet men det är inte säkert.

Rätt förutom på en punkt, att om du har prövotid vilket TS sannolikt har (om han inte haft ett annat körkort typ lätt MC från han var 16) måste du alltid ta om kortet om det blir indraget oavsett tid. Över ett år gäller efter prövotiden. Däremot behöver inte 110 på 70 innebära att kortet ryker, och nu ska jag förklara varför: 110 på mätaren innebär oftast kanske 100-100-105 verklig hastighet eftersom mätaren diffar i nästan samtliga fall. Kameran är inte exakt den heller och drar därför ifrån 5 km/h (?) och följaktligen kommer det stå 95-100 på lappen vilket gör att kortet kanske klarar sig som det gör under 30 över.

Angående att identifiera, så är väl 50% av alla bilder så dåliga att ingen identifiering är möjlig. Men om bilden är tydlig nog att identifiera är det nog helt kört om det är din pappa tyvärr, för de kollar familjemedlemmar i nästan samtliga fall.

Vad du gör nu är givetvis att åka tillbaka till brottsplatsen och tittar vilken hastighet som gäller. Företrädesvis kör du då i laglig hastighet smile

Håll oss gärna uppdaterade smile

Edit: okej TS var visst en hon!

TS har haft körkort i 9 år enligt sin post så jag är helt säker på att det jag skrev gäller.

Aha sorry, läste det snabbt som nio månader. Ja givetvis, det du skrev stämmer mycket bra!

HBB skrev:
Farsan undrar om han nu nekar o skriver på lappen att de ej va han som körde...hur går dom vidare me e då???

Då kan han eventuellt räkna med att bli kallad till förhör osv och detsamma gäller dig. Han behöver fortfarande inte erkänna att det är du, men normalt sett är det inte alls så enkelt som att kasta lappen eller skriva att man inte vet vem det är. Hade det varit din kollegas, grannes eller bara kompis bil vore det mycket lättare dock.

Haziza87
11 september 2015 · 239 Inlägg

Är det inte bättre o ringa polisen och fråga än att folk på Garaget gissar hej vilt?

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
11 september 2015 · 2 972 Inlägg

Haziza87 skrev:
Är det inte bättre o ringa polisen och fråga än att folk på Garaget gissar hej vilt?

Tänk så dött forumet hade blivit om alla hade sökt info på ett bättre ställe istället smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
HBB
11 september 2015 · 332 Inlägg

Jag va inne på polis station idag o skulle fixa mitt pass o då passa ja på o fråga lite men hon som jobba där hänvisa mig o ringa till trafikverket elr va de hette..ja ringde dit men alla handläggare va upptagna därför jag skrev här i lite ren panik:(

Senast redigerat av HBB (11 september 2015)

HBB
11 september 2015 · 332 Inlägg

Kan nog inte gö så mkt mer än o vänta på brevet:( o ta det där efter...sad

HBB
11 september 2015 · 332 Inlägg

matteeee skrev:
Om det är omväxlande hastigheter är det väl vanligast att kamerorna bara sitter på 70-sträckorna? Kör vägen igen och kolla? Ganska stor skillnad på böter och indraget kort ju.

Jag åkte samma väg o lagligt denna gång haha...Det var vist 70 innan fartkameran så ja körde alltså 110-113 på 70 väg när kameran tog mig så de här kommer inte sluta bra känns de som...men bara stå sitt kast. ..om de blir indraget kot en tid. Vet bara inte hur fan ja ska ta mej te jobbe om de slutar åt helvete. ..sad

Ingooo
11 september 2015 · 167 Inlägg

Som nån skrev innan så visar mätaren mer än verklig hastighet om du har standarddäck på. 7% för mkt är ganska vanligt. Sen så har kameran/radarn i sig viss noggrannhet/standardavvikelse som gör att du kanske kan dra av några kmh till. Men det är nog precis på håret i ditt fall låter det som så som du beskriver det. Vänta och se.

Till att börja med måste de ju lyckas identifiera dig.

Senast redigerat av Ingooo (11 september 2015)

Muttley
11 september 2015 ·

HBB skrev:

matteeee skrev:
Om det är omväxlande hastigheter är det väl vanligast att kamerorna bara sitter på 70-sträckorna? Kör vägen igen och kolla? Ganska stor skillnad på böter och indraget kort ju.

Jag åkte samma väg o lagligt denna gång haha...Det var vist 70 innan fartkameran så ja körde alltså 110-113 på 70 väg när kameran tog mig så de här kommer inte sluta bra känns de som...men bara stå sitt kast. ..om de blir indraget kot en tid. Vet bara inte hur fan ja ska ta mej te jobbe om de slutar åt helvete. ..sad

De är bara att ta de som en ansvarsfull vuxen människa.  Du dör inte av att komma på andra lösningar, typ cykel eller något,  känner faktiskt några som cyklar till jobbet. Den som har längst har ungefär 3,5 mil enkel.

Är väl inget och gå och deppa över?  Då har du lärt dig att sakta ner.

HBB
11 september 2015 · 332 Inlägg

Jobbar natt så känns inge lockande o cykla flera mil dit o hem men men man får väl göra de ändå haha..kanske köpa sig en väspa annars om allt går åt helvete. ...

Ja nu e de bara vänta på att farsan ska få hem brevet så får man ta de därifrån.

Senast redigerat av HBB (11 september 2015)

Mack Forum- och sitemoderator
11 september 2015 · 26 136 Inlägg

Oavsett vad som än händer, utan att vara ett dugg bror duktig på något sätt, så får man ta det som en lärdom.
Vi har nog alla - inklusive undertecknad - haft bråttom till jobbet eller må det nu ha varit. Har även själv fått fortkörningsböter på väg till jobbet, och då stod jag också för dom.

Dock har jag aldrig lyckats bli fotograferad..brukar väl vara skyltat långt innan kamerorna?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang