Fartkameran tog mig,kan kortet ryka nu???:(

Blyfot_Racing
12 september 2015 · 904 Inlägg

Är nog ingen fara om dom inte har ändrat reglerna när jag bodde hemma å körde morsanbil blixtra dom titt som tätt både dag å natt kom aldrig nån lapp

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
granadadr
12 september 2015 · 7 289 Inlägg

Om bilen står på TS far så går dem igenom familjens körkort å vips så ryker ts  sad

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
HBB
12 september 2015 · 332 Inlägg

t5sport skrev:
Är du skriven på samma adress som din far? Dom jämför bara personen på bilden med dom som är boende på samma adress som ägaren av fordonet... Dom kommer troligen att försöka få din far att berätta vem det är på bilden men han har ingen skyldighet att uppge vem det är så då hänger det på om han har lust att berätta eller inte.. Åker du ditt på att ha kört fortare än 100 km/h så blir du av med kortet i två månader men du har möjlighet att överklaga för att du tex behöver körkortet i arbetet eller liknande. Be din chef att intyga att det är så så kommer du troligen att få tillbaka det efter en månad! Så var det iaf för mig när jag gjorde samma grej. Lycka till! smile

Nej jag bor på annan ort och är inte skriven på samma adress som min far;p Som sagt ja kommer betala bötern direkt sen äre väl lika bra o erkänna,jag vill inte hålla på o ljuga om de blir massa tok o vill inte ställa till nå för farsan heller...

Men kan de stå på första brevet att dom kan ta äns körkort elr erkänner man först vem de va som körde o sen kommer de ett till brev där de kan stå att körkortet ryker?

sotar The Bear
12 september 2015 · 293 Inlägg

Ta kontakt med Trafikjuristen.se
Han brukar lösa det mesta, allt ifrån att bli fri en lasermätning till kamerabilder.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
robin_x379
12 september 2015 · 1 Inlägg

Till TS.
Betala INTE in bötern om du får den då du automatiskt erkänner att det va du som körde bilen då. utan när din far får hem brevet  så ska han säga att han inte vet vem som körde hans bil, och då är det upp till polisen att ta reda på vem det är bakom ratten vilket är väldigt svårt för dem. speciellt eftersom du inte bor på samma adress och inte ens på samma ort.

du har haft kortet i 9år så du kommer inte behöva ta om det om du inte får det indraget i mer en ett år vilket du garanterat inte kommer få...

så här säger trafikverket:

"Om spärrtiden är längre än ett år måste du göra ett nytt förarprov, det vill säga både kunskaps- och körprov, innan ett nytt körkort kan tillverkas.

För att få göra ett nytt förarprov måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.

Du måste även ha en giltig riskutbildning innan förarprovet får genomföras."

t5sport
12 september 2015 · 11 Inlägg

HBB skrev:

t5sport skrev:
Är du skriven på samma adress som din far? Dom jämför bara personen på bilden med dom som är boende på samma adress som ägaren av fordonet... Dom kommer troligen att försöka få din far att berätta vem det är på bilden men han har ingen skyldighet att uppge vem det är så då hänger det på om han har lust att berätta eller inte.. Åker du ditt på att ha kört fortare än 100 km/h så blir du av med kortet i två månader men du har möjlighet att överklaga för att du tex behöver körkortet i arbetet eller liknande. Be din chef att intyga att det är så så kommer du troligen att få tillbaka det efter en månad! Så var det iaf för mig när jag gjorde samma grej. Lycka till! smile

Nej jag bor på annan ort och är inte skriven på samma adress som min far;p Som sagt ja kommer betala bötern direkt sen äre väl lika bra o erkänna,jag vill inte hålla på o ljuga om de blir massa tok o vill inte ställa till nå för farsan heller...

Men kan de stå på första brevet att dom kan ta äns körkort elr erkänner man först vem de va som körde o sen kommer de ett till brev där de kan stå att körkortet ryker?

Det är polisens uppgift att ta reda på och bevisa vem som körde bilen, när och om dom lyckas med det så är det länsstyrelsen som avgör vad det ska bli för påföljd. Men som sagt så betalar du böterna är det samma sak som att erkänna. Sen är det ju inte ens säkert att det blev en så pass bra bild så det blir något av det heller! Råkade du tex ha solskyddet nere så är det lugnt!

Volvo V50 t5 sport "Steg 2" (2006)
granadadr
13 september 2015 · 7 289 Inlägg

t5sport skrev:

HBB skrev:

t5sport skrev:
Är du skriven på samma adress som din far? Dom jämför bara personen på bilden med dom som är boende på samma adress som ägaren av fordonet... Dom kommer troligen att försöka få din far att berätta vem det är på bilden men han har ingen skyldighet att uppge vem det är så då hänger det på om han har lust att berätta eller inte.. Åker du ditt på att ha kört fortare än 100 km/h så blir du av med kortet i två månader men du har möjlighet att överklaga för att du tex behöver körkortet i arbetet eller liknande. Be din chef att intyga att det är så så kommer du troligen att få tillbaka det efter en månad! Så var det iaf för mig när jag gjorde samma grej. Lycka till! smile

Nej jag bor på annan ort och är inte skriven på samma adress som min far;p Som sagt ja kommer betala bötern direkt sen äre väl lika bra o erkänna,jag vill inte hålla på o ljuga om de blir massa tok o vill inte ställa till nå för farsan heller...

Men kan de stå på första brevet att dom kan ta äns körkort elr erkänner man först vem de va som körde o sen kommer de ett till brev där de kan stå att körkortet ryker?

Det är polisens uppgift att ta reda på och bevisa vem som körde bilen, när och om dom lyckas med det så är det länsstyrelsen som avgör vad det ska bli för påföljd. Men som sagt så betalar du böterna är det samma sak som att erkänna. Sen är det ju inte ens säkert att det blev en så pass bra bild så det blir något av det heller! Råkade du tex ha solskyddet nere så är det lugnt!

vilket man har JÄMT,, det har räddat mig från klantigheter några gånger wink

HBB
13 september 2015 · 332 Inlägg

sotar skrev:
Ta kontakt med Trafikjuristen.se
Han brukar lösa det mesta, allt ifrån att bli fri en lasermätning till kamerabilder.

O hur mkt tar han? Lär ju va ap dyr??

CC72
13 september 2015 · 1 661 Inlägg

Det är kört för dig...mest troligt kommer du att få fotboja alternativt fängelse i sex (6) månader. Finns det ingen plats i Sverige hamnar du nog i Bolivia. Du blir sen spärrad från att någonsin ta om ditt körkort....sorry..

Eller....så kan vi sitta här och gissa tusen gånger om ända tills du (kanske) får papperna hemskickade.
Återkom gärna då smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 september 2015 · 14 054 Inlägg

HBB skrev:

sotar skrev:
Ta kontakt med Trafikjuristen.se
Han brukar lösa det mesta, allt ifrån att bli fri en lasermätning till kamerabilder.

O hur mkt tar han? Lär ju va ap dyr??

Det kostar säkert en del att anlita en jurist men om det är risk för att bli av med körkort och kanske jobbet så kan det vara billigt i slutändan. Man får tänka på allt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
666_Beast
13 september 2015 · 1 863 Inlägg

Vettemannen skrev:

HBB skrev:

sotar skrev:
Ta kontakt med Trafikjuristen.se
Han brukar lösa det mesta, allt ifrån att bli fri en lasermätning till kamerabilder.

O hur mkt tar han? Lär ju va ap dyr??

Det kostar säkert en del att anlita en jurist men om det är risk för att bli av med körkort och kanske jobbet så kan det vara billigt i slutändan. Man får tänka på allt.

/Benny

Då kan man tänka på hur man kör från första början, eller? Så slipper folk hamna i denna situation.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
AX3L
13 september 2015 · 398 Inlägg

666_Beast skrev:

Vettemannen skrev:

HBB skrev:

O hur mkt tar han? Lär ju va ap dyr??

Det kostar säkert en del att anlita en jurist men om det är risk för att bli av med körkort och kanske jobbet så kan det vara billigt i slutändan. Man får tänka på allt.

/Benny

Då kan man tänka på hur man kör från första början, eller? Så slipper folk hamna i denna situation.

Tveksamt om någon på garaget kan kasta den första stenen.

sotar The Bear
13 september 2015 · 293 Inlägg

HBB skrev:

sotar skrev:
Ta kontakt med Trafikjuristen.se
Han brukar lösa det mesta, allt ifrån att bli fri en lasermätning till kamerabilder.

O hur mkt tar han? Lär ju va ap dyr??

Han har färdiga blanketter med information man betalar för, man följer hans "guide" bara och löser inte det problemet så kan man höra av sig till honom för bättre vägledning.

Vad skadar det att ta kontakt med honom och fråga?

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Mervolic Yawn...
14 september 2015 · 3 151 Inlägg

Kör du 40km/h över hastighetsbegränsningen så är det 4000 kr i böter plus återkallat körkort. Eftersom du inte har prövotid så återfår du kortet efter spärrtiden, vilket normalt är 3 till 6 månader för det brottet.

Om du nu blir identifierad så får du möjlighet att via en blankett förklara situationen som ledde till återkallandet av körkortet, och då kan även din arbetsgivare fylla i att du behöver körkortet för att ta dig till/från jobbet eller i tjänsten, vilket kan ge dig en chans att få en kortare spärrtid.

evil_tweety allt i allo
14 september 2015 · 40 Inlägg

Jag tror enligt vad jag har hört. Efter som vi inte skulle ta reda på fakta på nätet smile Att man bara får böter på hastighetskameror och kortet inte kan bli indraget. utan det kan bara ske om polisen tar dig dig i hastighetskontroll. Men som sagt bara vad jag har hört och inget jag tänker testa. Blir så dyrt då.

HBB
14 september 2015 · 332 Inlägg

Fick detta mail från trafikverket idag:

Hej
Om kamerana fotade dig så kommer det att skickas en böteslapp till din pappas adress.
Du kan även bli av med körkortet om du nu körde 43 km för fort.
I sådana fall får vi in en underrättelser från polisen och du kommer att bli kontaktad av en handläggare här hos oss.
Tiden för återkallelse av körkortet beslutar handläggaren om. När spärrtiden gått ut så får du tillbaka dina behörigheter men du måste tillverka ett nytt körkort.
Har du prövotid så måste du ta om körkortet från början.



Ja man kan spekulera hur mkt som helst egengligen,äsh får vänta o se om ja får nå brev hmm

Senast redigerat av HBB (14 september 2015)

Muttley
14 september 2015 ·

evil_tweety skrev:
Jag tror enligt vad jag har hört. Efter som vi inte skulle ta reda på fakta på nätet smile Att man bara får böter på hastighetskameror och kortet inte kan bli indraget. utan det kan bara ske om polisen tar dig dig i hastighetskontroll. Men som sagt bara vad jag har hört och inget jag tänker testa. Blir så dyrt då.

Du blir av med de i kamera med.

Mervolic Yawn...
14 september 2015 · 3 151 Inlägg

tkd_rille skrev:

evil_tweety skrev:
Jag tror enligt vad jag har hört. Efter som vi inte skulle ta reda på fakta på nätet smile Att man bara får böter på hastighetskameror och kortet inte kan bli indraget. utan det kan bara ske om polisen tar dig dig i hastighetskontroll. Men som sagt bara vad jag har hört och inget jag tänker testa. Blir så dyrt då.

Du blir av med de i kamera med.

Precis. Kamerorna gör inget annorlunda än polisen. Dom fotar, mäter hastighet och rapporterar in det. Enda skillnaden är att en polisman tar kortet på plats, men åker du dit i en kamera så får du lämna in kortet i efterhand.

Queenie
14 september 2015 · 74 Inlägg

All heder till dig som verkar stå ditt kast och tar ditt straff. Tänk på att det är 70 av en anledning på dessa sträckor. Har med största sannolikhet varit olyckor på denna sträcka. Säkerligen är det utfarter utmed den med. Håll farten, ingen har så bråttom att man måste riskera körkortet!

JBeam
14 september 2015 · 201 Inlägg

HBB skrev:
Fick detta mail från trafikverket idag:

Hej
Om kamerana fotade dig så kommer det att skickas en böteslapp till din pappas adress.
Du kan även bli av med körkortet om du nu körde 43 km för fort.
I sådana fall får vi in en underrättelser från polisen och du kommer att bli kontaktad av en handläggare här hos oss.
Tiden för återkallelse av körkortet beslutar handläggaren om. När spärrtiden gått ut så får du tillbaka dina behörigheter men du måste tillverka ett nytt körkort.
Har du prövotid så måste du ta om körkortet från början.



Ja man kan spekulera hur mkt som helst egengligen,äsh får vänta o se om ja får nå brev hmm

Nu har jag inte läst allt för jag orkar helt enkelt inte smile Men jag har personligen blixtrat ca 30-40 kameror med synlig regskylt utan att få hem ett enda papper... Även med både ansikte och regskylt synligt ca 5-10 gånger utan att få hem ett enda papper. Även släkt, vänner och bekanta har sagt samma sak. Så oddsen att det faktiskt kommer något är ganska liten. Sen kanske det inte var så taktiskt om du har mejlat till Trafikverket angående just det här (som jag uppfattade att du har gjort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang