Lågt däcktryck

Googleye
12 september 2015 · 74 Inlägg

Sen jag märkte att det var väldigt lågt tryck i alla däck har jag kollat ungefär varannan vecka. Varje gång ser jag att de har sjunkit till 2.3-2.5 från 2.9. Är det normalt att det går ner så mycket eller kan det verkligen vara fel på alla fyra däck? Har inte haft det här problemet med varken förra sommardäcken eller vinterdäcken.

Däcken är Michelin Super Sport 235/35 R19

CC72
12 september 2015 · 1 661 Inlägg

Mäter du på kalla eller varma däck och är det med samma luftpump du mäter?

_Thor_
12 september 2015 · 512 Inlägg

Jag hade bytt samtliga ventiler.

Googleye
13 september 2015 · 74 Inlägg

CC72 skrev:
Mäter du på kalla eller varma däck och är det med samma luftpump du mäter?

Varma däck och två olika luftpumpar, båda på mackar. Vad gör det för skillnad om däcken är kalla eller varma?

_Thor_ skrev:
Jag hade bytt samtliga ventiler.

Måste däcken av för att byta ventil?

CC72
13 september 2015 · 1 661 Inlägg

Mät på samma luftpump nästa gång. Kan diffa lite beroende på kvalité.

- Rekommenderat däcktryck är det bästa, poängterar Michelins miljöchef i Norden.

"Däcktrycket ska kontrolleras med kalla däck.

Redan efter tre kilometers körning är däcken varma varvid trycket i däcken stiger en aning.

Med varma däck ska därför det rekommenderade trycket ökas med 0,3 Bar vid kontroll.

Om man tänkt vänta tills däcken blivit kalla igen handlar det om två-tre timmar."

Senast redigerat av CC72 (13 september 2015)

_Thor_
13 september 2015 · 512 Inlägg

Googleye skrev:

CC72 skrev:
Mäter du på kalla eller varma däck och är det med samma luftpump du mäter?

Varma däck och två olika luftpumpar, båda på mackar. Vad gör det för skillnad om däcken är kalla eller varma?

_Thor_ skrev:
Jag hade bytt samtliga ventiler.

Måste däcken av för att byta ventil?

Det brukar gå från båda hållen.

Släpp ur all luft först bara.

Googleye
14 september 2015 · 74 Inlägg

CC72 skrev:
Mät på samma luftpump nästa gång. Kan diffa lite beroende på kvalité.

- Rekommenderat däcktryck är det bästa, poängterar Michelins miljöchef i Norden.

"Däcktrycket ska kontrolleras med kalla däck.

Redan efter tre kilometers körning är däcken varma varvid trycket i däcken stiger en aning.

Med varma däck ska därför det rekommenderade trycket ökas med 0,3 Bar vid kontroll.

Om man tänkt vänta tills däcken blivit kalla igen handlar det om två-tre timmar."

Så eftersom att jag inte har en pump hemma är alltså mina däck alltid varma om det inte är så att jag har två-tre timmar över till att vänta.. Får öka till 3.2 Bar och kontrollera mer regelbundet i samma mack. Kvarstår problemet kan jag börja med att byta ventiler antar jag. Men har fortfarande svårt att tro att det skulle vara fel på alla däck, samtidigt.

Powerman Japan Quality
14 september 2015 · 670 Inlägg

Du har förmodligen någon form av läckage. Testa och pumpa i ädelgas på en gummiverkstad. Då är däckstrycket de samma oavsett varma eller kalla däck.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
torsen
14 september 2015 · 7 189 Inlägg

Googleye skrev:
Måste däcken av för att byta ventil?

Byt endast ventilkäglan till att börja med(innan du byter hela ventilen).

hmm

_Thor_
14 september 2015 · 512 Inlägg

torsen skrev:

Googleye skrev:
Måste däcken av för att byta ventil?

Byt endast ventilkäglan till att börja med(innan du byter hela ventilen).

hmm

Men... en ventil kostar bara ett par kronor. Varför lägga tid och energi på att bara byta en del utav den?

Evildan
15 september 2015 ·

_Thor_ skrev:

torsen skrev:

Googleye skrev:
Måste däcken av för att byta ventil?

Byt endast ventilkäglan till att börja med(innan du byter hela ventilen).

hmm

Men... en ventil kostar bara ett par kronor. Varför lägga tid och energi på att bara byta en del utav den?

Det är så mycket enklare att bara byta själva käglan än hela ventilen.

Skruva bort den gamla, skruva i den nya, klart.

Byta hela ventilen: skruva bort käglan, bända bort däcket vid ventilgenomföringen, skära av ventilen och demontera den samtidigt som däckets hålls bort, montera ny ventil, släppa tillbaka däcket och hoppas på att det blir tätt mot fälgen igen, pumpa. Helst utförs detta med upplyft bil och eventuell demontering av hjulet för att kunna pressa undan däcket som alldeles säkert är ganska hårt i stommen med sin 35profil och 19".

jaka54
15 september 2015 · 5 656 Inlägg

Hej!
Skulle byta hela gummikäglan! Det är ofta där det läcker.

Christian S
15 september 2015 · 4 815 Inlägg

det är inte säkert att det läcker utan skaffa en egen däcktrycksmätare så att du mäter med samma mätare varje gång då det precis som någon skrev kan skilja endel imellan dom olika mackarnas luftpumpar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Googleye
16 september 2015 · 74 Inlägg

Har lite mer än en månad kvar till service. Tror jag ser till att fylla på ofta och byta ut ventilerna då så slipper jag flera turer till verkstaden, däcken ska nog balanseras om ändå så de ska av också.

Om det skulle visa sig att problemet kvarstår efter att jag har bytt ut ventilerna. Vad mer kan jag kontrollera?

Evildan
16 september 2015 ·

En enklare väg är att blanda en tvållösning i en blomspruta och spraya fälgkanterna, ventilen så ser du var det läcker då det bildas bubblor.

Alternativt klassikern, lite saliv på valfritt finger och stryk detta på ventilens topp, bildas det bubblor där vet du att käglan läcker. smile

exoop
16 september 2015 · 469 Inlägg

Lågprofilsdäck kan läcka vid klinchen om man har en bredare fälg än vad som är rekomenderat till däckbredden.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
Googleye
20 september 2015 · 74 Inlägg

Ska testa med tvål och vatten så fort jag får tid

3milius
3 oktober 2015 · 296 Inlägg

Trycket lär sjunka mer/fortare ifall det är läckage som går att hitta med läcksökning.
För att inte tala om att du har rätt i dina funderingar varför alla däck "läcker" lika mycket.
Vad har du för fälgar? Olika däck kan också läcka olika mycket, däck håller aldrig luften i all evighet,
utan alla däck läcker mer eller mindre, de är gjorda i ett poröst material som är känt som gummi.
Pilot Super Sport är på gränsen till racingdäck och trots att de är godkända på gatan med fullt mönster,
så har de lite kompromisser när det kommer till gatkörbarhet till förmån för grepp.

De kommer originalmonterade på sportbilar som Porsches GT-modeller om jag inte minns fel.
Det är inget vardags-pendlardäck om man säger så.

Rena dragracingslicks läcker som såll som exempel. Man får pumpa varje kvart.

Skillnaden i däcktryck tror jag beror mycket på att du kontrollerar däcktryck på olika ställen som nämnt tidigare i tråden, jag hade nog inte gått igenom bekymret att byta ventiler. När fick du dessa däck monterade och av vem? Är det en stor firma använder de kvalitetsventiler, och ja, det är skillnad på kvalitet på ventiler och ventiler.

Googleye
4 oktober 2015 · 74 Inlägg

3milius skrev:
Trycket lär sjunka mer/fortare ifall det är läckage som går att hitta med läcksökning.
För att inte tala om att du har rätt i dina funderingar varför alla däck "läcker" lika mycket.
Vad har du för fälgar? Olika däck kan också läcka olika mycket, däck håller aldrig luften i all evighet,
utan alla däck läcker mer eller mindre, de är gjorda i ett poröst material som är känt som gummi.
Pilot Super Sport är på gränsen till racingdäck och trots att de är godkända på gatan med fullt mönster,
så har de lite kompromisser när det kommer till gatkörbarhet till förmån för grepp.

De kommer originalmonterade på sportbilar som Porsches GT-modeller om jag inte minns fel.
Det är inget vardags-pendlardäck om man säger så.

Rena dragracingslicks läcker som såll som exempel. Man får pumpa varje kvart.

Skillnaden i däcktryck tror jag beror mycket på att du kontrollerar däcktryck på olika ställen som nämnt tidigare i tråden, jag hade nog inte gått igenom bekymret att byta ventiler. När fick du dessa däck monterade och av vem? Är det en stor firma använder de kvalitetsventiler, och ja, det är skillnad på kvalitet på ventiler och ventiler.

AEZ Cliff. Lite osäker men tror bredden är på 8.5". Att alla däck läcker vet jag mycket väl, men det är väl onormalt för mig att de läcker så pass mycket som det gör. Men att olika däck tenderar att läcka olika mycket visste jag inte.

Jo jag hade nog inte valt de däcken själv men de kom monterade på fälgarna när jag köpte dem och de var i princip nya, och då känns det lite dumt att byta.

Däcken var som sagt monterade på fälgarna och det gjordes så vitt jag vet av en butik, de användes som demohjul innan de lottades ut i en tävling till personen jag köpte dem av, som inte hade nån användning för dem.

Då har jag alltså förstått att det är normalt med lite mer läckage med däcken jag har, är det alltså inte värt att byta ventiler för att se om det blir lite bättre?

3milius
4 oktober 2015 · 296 Inlägg

Jag tror inte det är lönt, kanske har tätheten i däcken blivit lite sämre av att de varit demoex,
om de monterats på fälg och inte körts med under nåt år menar jag.

Tänkte om du hade splitfälgar eller något annat, de har ju en tendens att läcka om de inte tätats rätt,
jag har haft splitfälgar som jag var tvungen att pumpa på väg till jobbet på morronen,
och även innan jag åkte hem, på jobbet, varje dag, var glad att du inte har det så wink

Men har du tid över någon dag kan du ju alltid kika in hos en däckfirma av rang,
de hjälper dig garanterat att kolla om något inte står rätt till, men jag tror att det är normalt,
iallafall då alla fyra däcken läcker litegrann sådär. Byta ventilerna kostar nog inte många kronor,
och du kan ju alltid prova.

Både Pilot Super Sport och Sport Cup plus har jag monterat på Porsche och några andra racebilar,
de måste kontrollera däcktrycket rätt ofta, iallafall med Sport Cup Plus.
Porsche banbilarna har däremot däcktrycksmätare i fälgarna.

En hel dag har jag iallafall åkt runt på Super Sport utan att Michelin själva kollade däcktrycket,
vid ett test av däcken på bana, misstänker att de kollar på morgonen före man anländer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang