Elbilar blaha blaha. Mina vildaste fördommar mot elbilar har gått i uppfyllelse.

torsen
15 september 2015 · 7 233 Inlägg

En person skulle besöka mig i dag klockan 11.
Han flög från Malmö till Arlanda.
Väl framkommen till Arlanda väntade en Hertzbil.
Vid bokningen av bilen upplyste han om att han skulle resa ungefär 12 mil enkel resa.
Startade från Arlanda, väl medveten om att det inte var en "riktig bil" han fått.
Innan Essingeleden lägger bilen av.
Assistanskåren konstaterar att det är en elbil han fått och att de inget kan göra än att bogsera bort bilen.
Innan 5 mil är alltså batterierna totalslut.

Hur kan en uthyrare lämna ut en elbil som inte ens klarar sträckan Arlanda - Stockholm? SKANDAL!

Vet inte vad det är för fabrikat på "batteribilen", men får reda på det när han anländer, minst en timma försenad.

Nä elbilar kan man ha på Gröna Lund eller golfbanan.
Inte i trafik på allmänna vägar.

Behöver väl inte nämna att han har returflyg bokad.

roll

Evildan
15 september 2015 ·

Tänk om det varit en bränslebil med närapå tom tank.

Mig veterligen finns det liknande mätare för kvarvarande distans även i elbilar.
Hade jag märkt att det var dåligt med kräm i ackarna vid uthämtning hade jag aldrig åkt iväg, men det är ju jag det. tongue

Djo
15 september 2015 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:
Tänk om det varit en bränslebil med närapå tom tank.

Mig veterligen finns det liknande mätare för kvarvarande distans även i elbilar.
Hade jag märkt att det var dåligt med kräm i ackarna vid uthämtning hade jag aldrig åkt iväg, men det är ju jag det. tongue

Det du säger förutsätter att personen i fråga kan hantera sådan teknologi. Finns ju folk som får soppa torsk trots fungerande tank mätare, så att någon som aldrig kört el ej begriper sig på det är ju inte så konstigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
15 september 2015 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:
Tänk om det varit en bränslebil med närapå tom tank.

Mig veterligen finns det liknande mätare för kvarvarande distans även i elbilar.
Hade jag märkt att det var dåligt med kräm i ackarna vid uthämtning hade jag aldrig åkt iväg, men det är ju jag det. tongue

Det du säger förutsätter att personen i fråga kan hantera sådan teknologi. Finns ju folk som får soppa torsk trots fungerande tank mätare, så att någon som aldrig kört el ej begriper sig på det är ju inte så konstigt.

En person som inte kan se på mätaren att det energigivande ämnet, vad det än må vara är närapå slut, är en person som förmodligen gör så som du skrev och kör slut på även flytande bränslen.

Mätaren i en elbil är inte svårare att läsa av än på en fossilbil.

Både Leaf och iOn eller valfri Tesla är väldigt tydliga. (Googla gärna) wink

Cupra_
15 september 2015 ·

Jag kan kanske tillföra lite nyans till diskussionen då ingen som svarat verkar bo i Stockholm(?)

Jag köper argumentet att man måste kolla på "bränsle"-mätaren innan man kör iväg.
Däremot ska man ha klart för sig att i Stockholm en vardag är det extremt mycket trafik, långsamma köer m.m. Det går inte jämföra med mindre orter. Det kan ta ett par timmar att komma en mil när det är som värst.

På jobbet har vi en Nissan Leaf.
Den funkar kalas på landsväg, och i stan NATTETID.
Det räcker med att man slår på lite fläkt och värme så ser du mätaren sjunka. Om det som idag är regnigt och du kör torkarna så dör det ännu fortare.. Det är därmed inte säkert att det är ovanstående förares fel att det gick som det gick.. Kul och bra bil så, men den hatar vinter/höst och kökörning.

Curse
15 september 2015 · 686 Inlägg

Hyr man en bil ska den vara fulltankad/laddad.

Mazda 6 "MPS" (2006)
-matte En Medlem
15 september 2015 · 405 Inlägg

Låter som en riktig raketforskare, sätter sig i en bil utan att titta att man har "drivmedel"/el för att komma fram...

Muttley
15 september 2015 ·

Fast fördelen med elbilar är ju att hur dum du än är på att ladda bilen så blir du hämtad kostnadsfritt dygnet runt gratis smile

Jag hade lätt köpt en elbil om de varit billigare idag för att pendla till mitt jobb 37 kilometer iväg.

Cupra_
15 september 2015 ·

Curse skrev:
Hyr man en bil ska den vara fulltankad/laddad.

Vad jag menade var att den kanske var full när han hämtade den, ingen av oss vet hur länge han satt i köer, hur mycket utrustning som var på etc..

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
15 september 2015 · 2 571 Inlägg

Deception: Men... En Leaf har ju räckvidd på drygt 20 mil, jag har otroligt svårt att tro att den laddar ur helt på 5 mil hur mycket prylar som än är igång, om vi nu skulle utgå från att det var en sån som användes (vilket det säkert inte var.)

El-bilar duger alldeles utmärkt även i Stockholm men det förutsätter väl att man har lite koll på saker och ting.
Jag tror att personen i fråga fick en dassigt laddad kärra helt enkelt.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
15 september 2015 · 2 571 Inlägg

Kollade precis vilka bilar Hertz Arlanda har att tillgå, enda elbilen är en Renault Zoe som har en räckvidd på 24 mil på pappret. Det är ju sen gammalt att såna siffror är glädjesiffror.
Så, om vi kollar vidare lite på Renaults hemsida för en Zoe:
"Räckvidden vid körning i milt klimat är cirka 150-170 km."

Milt klimat hade vi ju här i Stockholm idag, om än stundtals blött (framförallt vid tidpunkten trådskaparens vän skulle vara framme), så vi kan väl kanske räkna lågt på 13 mil i detta "milda klimat". Lägg till ytterligare faktorer som kö-körning, torkare etc så bör väl åtminstone 10 mil återstå.

Oavsett så var det ju fult av Hertz att låna ut en bil med så tajt marginal när det var 12 mil enkel resa som skulle göras, men jag tycker trådskaparen överdriver rejält.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Cupra_
15 september 2015 ·

hyrbil skrev:
Deception: Men... En Leaf har ju räckvidd på drygt 20 mil, jag har otroligt svårt att tro att den laddar ur helt på 5 mil hur mycket prylar som än är igång, om vi nu skulle utgå från att det var en sån som användes (vilket det säkert inte var.)

El-bilar duger alldeles utmärkt även i Stockholm men det förutsätter väl att man har lite koll på saker och ting.
Jag tror att personen i fråga fick en dassigt laddad kärra helt enkelt.

Jag minns inte exakt men jag har för mig att vår Leaf brukar stå på 14-15 mil vid full laddning faktiskt. Ca 10 med all utrustning på.

torsen
16 september 2015 · 7 233 Inlägg

hyrbil skrev:
Kollade precis vilka bilar Hertz Arlanda har att tillgå, enda elbilen är en Renault Zoe som har en räckvidd på 24 mil på pappret. Det är ju sen gammalt att såna siffror är glädjesiffror.
Så, om vi kollar vidare lite på Renaults hemsida för en Zoe:
"Räckvidden vid körning i milt klimat är cirka 150-170 km."

Milt klimat hade vi ju här i Stockholm idag, om än stundtals blött (framförallt vid tidpunkten trådskaparens vän skulle vara framme), så vi kan väl kanske räkna lågt på 13 mil i detta "milda klimat". Lägg till ytterligare faktorer som kö-körning, torkare etc så bör väl åtminstone 10 mil återstå.

Oavsett så var det ju fult av Hertz att låna ut en bil med så tajt marginal när det var 12 mil enkel resa som skulle göras, men jag tycker trådskaparen överdriver rejält.

Det var mycket riktigt en Renault Zoe som hyrdes.
Visst "tog jag ut svängarna verbalt", erkännes.
Men just då, när inlägget skrevs, var jag MYCKET upprörd, liksom personen som skulle besöka mig.
Nu hann jag inte bjuda honom på en god middag, som jag planerat, utan vi fick hasta igenom programmet så han inte missade sitt returflyg, tyvärr.

zoopåse
16 september 2015 · 1 171 Inlägg

Det är något lurt. En Zoe klarar minst 10mil motorväg innan elen är slut. I kökörning går den betydligt längre.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 september 2015 · 2 972 Inlägg

Något mer är lurt. Om man har en körning på 12 mil enkel, pressat tidschema för returresa som ska passa ett flyg så väljer man inte en elbil som klarar 14-15mil - helt enkelt för att man inte kan veta om det finns laddmöjlighet, eller om denna laddmöjlighet räcker till att ladda för hemresan.

Så alldeles oavsett varför bilen stannade efter 5 mil (oladdad, "törstig", köer, tekniskt fel eller annat) så kan ju faktiskt även en "vanlig" bränsle-bil stanna efter 5 mil pga ungefär samma anledningar.
Att angripa tekniken elbil är alltså fel av trådskaparen. Och att välja en elbil är fel av hans kompis.

Att sen bli oerhört upprörd för att man inte fick käkat en middag ihop, men hann med det andra...ja, då har man inga riktiga problem i livet smile Njut av det istället...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
torsen
16 september 2015 · 7 233 Inlägg

zoopåse skrev:
Det är något lurt. En Zoe klarar minst 10mil motorväg innan elen är slut. I kökörning går den betydligt längre.

Lurt eller inte.
Uthyrarens eller bilens fel.roll
Batteribilen slutade fungera.cool
Basta Cosi.

torsen
16 september 2015 · 7 233 Inlägg

matteeee skrev:
Om man har en körning på 12 mil enkel, pressat tidschema för returresa som ska passa ett flyg så väljer man inte en elbil som klarar 14-15mil...

"Man" valde inte.
"Man" tillhandahölls en som "man" förutsatte skulle klara det framförda önskemålet!
"Man" som är van vid riktig bil förutsatte även, efter uppteckten att det var en batteribil, att den hade rullande batteriladdning medelst riktig motor.
Hybrid kallas det visst.

Muttley
16 september 2015 ·

torsen skrev:

matteeee skrev:
Om man har en körning på 12 mil enkel, pressat tidschema för returresa som ska passa ett flyg så väljer man inte en elbil som klarar 14-15mil...

"Man" valde inte.
"Man" tillhandahölls en som "man" förutsatte skulle klara det framförda önskemålet!
"Man" som är van vid riktig bil förutsatte även, efter uppteckten att det var en batteribil, att den hade rullande batteriladdning medelst riktig motor.
Hybrid kallas det visst.

Kunde han inte välja vad flr bil han ville ha?  Har alltid jag kunnat.  Sist fick jag förvisso en aygo istället för en up men de kvittar ju för de är samma skit

torsen
16 september 2015 · 7 233 Inlägg

matteeee skrev:
Att sen bli upprörd ja, då har man inga riktiga problem i livet.

Skriver en som inte vet hur det ser ut i Stockholms infarter.
Och hur det känns maktlös bli sittande i en batteribil som inte fungerar.

Mina fördommar om batteribilar har fått ytterligare vatten på kvarnen genom vissa partiska inlägg.cool
Nää batteribilar är för barn att köra i högst 5 km/t inom inhägnat område - inte blandas med riktiga trafikanter.lol

Djo
16 september 2015 · 10 157 Inlägg

torsen skrev:

matteeee skrev:
Att sen bli upprörd ja, då har man inga riktiga problem i livet.

Skriver en som inte vet hur det ser ut i Stockholms infarter.
Och hur det känns maktlös bli sittande i en batteribil som inte fungerar.

Mina fördommar om batteribilar har fått ytterligare vatten på kvarnen genom vissa partiska inlägg.cool
Nää batteribilar är för barn att köra i högst 5 km/t inom inhägnat område - inte blandas med riktiga trafikanter.lol

Har du möjligtvis kollat in tesla en 4 dörrars högteknologiskt lyxvagn som klarar 45 mil på en laddning.

Det är en elbil av idag som klarar vad som krävs av en normal bil av idag hade dom inte varigt så himla dyra hade nog fler åkt i dom.

Jag är ingen elbils fantast men kolla vilka fordon som finns det finns fordon som fungerar trots el drift.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang