Elbilar blaha blaha. Mina vildaste fördommar mot elbilar har gått i uppfyllelse.

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
16 september 2015 · 2 571 Inlägg

Men bortse från din händelse här nu, en Tesla då? Batteribil som förmodligen har längre räckvidd än min bensinare.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 september 2015 · 2 972 Inlägg

torsen skrev:

matteeee skrev:
Om man har en körning på 12 mil enkel, pressat tidschema för returresa som ska passa ett flyg så väljer man inte en elbil som klarar 14-15mil...

"Man" valde inte.
"Man" tillhandahölls en som "man" förutsatte skulle klara det framförda önskemålet!
"Man" som är van vid riktig bil förutsatte även, efter uppteckten att det var en batteribil, att den hade rullande batteriladdning medelst riktig motor.
Hybrid kallas det visst.

om MAN inte väljer själv, när MAN betalar dyrt för det, får MAN skylla sig själv.

torsen skrev:

matteeee skrev:
Att sen bli upprörd ja, då har man inga riktiga problem i livet.

Skriver en som inte vet hur det ser ut i Stockholms infarter.
Och hur det känns maktlös bli sittande i en batteribil som inte fungerar.

Mina fördommar om batteribilar har fått ytterligare vatten på kvarnen genom vissa partiska inlägg.cool
Nää batteribilar är för barn att köra i högst 5 km/t inom inhägnat område - inte blandas med riktiga trafikanter.lol

Nä, för det skiljer nog oerhört mot Köpenhamn som är en något större stad och betydligt större region.
Att bli sittandes i en elbil med batteritorsk vet jag inte nä, jag sätter inte mig själv i en så dum situation om jag kan välja - och det kan JAG.

Jo, det lyser igenom att du har förutfattade meningar om elbilar - och även att det är vad du vill få fram. Mot-argument köper du lika dåligt som du (eller din vän) hyr bil.

Nock snackat.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Muttley
16 september 2015 ·

matteeee skrev:

torsen skrev:

matteeee skrev:
Om man har en körning på 12 mil enkel, pressat tidschema för returresa som ska passa ett flyg så väljer man inte en elbil som klarar 14-15mil...

"Man" valde inte.
"Man" tillhandahölls en som "man" förutsatte skulle klara det framförda önskemålet!
"Man" som är van vid riktig bil förutsatte även, efter uppteckten att det var en batteribil, att den hade rullande batteriladdning medelst riktig motor.
Hybrid kallas det visst.

om MAN inte väljer själv, när MAN betalar dyrt för det, får MAN skylla sig själv.

torsen skrev:

matteeee skrev:
Att sen bli upprörd ja, då har man inga riktiga problem i livet.

Skriver en som inte vet hur det ser ut i Stockholms infarter.
Och hur det känns maktlös bli sittande i en batteribil som inte fungerar.

Mina fördommar om batteribilar har fått ytterligare vatten på kvarnen genom vissa partiska inlägg.cool
Nää batteribilar är för barn att köra i högst 5 km/t inom inhägnat område - inte blandas med riktiga trafikanter.lol

Nä, för det skiljer nog oerhört mot Köpenhamn som är en något större stad och betydligt större region.
Att bli sittandes i en elbil med batteritorsk vet jag inte nä, jag sätter inte mig själv i en så dum situation om jag kan välja - och det kan JAG.

Jo, det lyser igenom att du har förutfattade meningar om elbilar - och även att det är vad du vill få fram. Mot-argument köper du lika dåligt som du (eller din vän) hyr bil.

Nock snackat.

Fast Köpenhamn och Sthlm är helt olika.  Sthlm är helt värdelöst medans Köpenhamn smiter du förbi utan bekymmer.   
Iallafall när jag kört där

matteeee Ingen himmel är så blå som min
16 september 2015 · 2 972 Inlägg

tkd_rille skrev:
Fast Köpenhamn och Sthlm är helt olika.  Sthlm är helt värdelöst medans Köpenhamn smiter du förbi utan bekymmer.   
Iallafall när jag kört där

Förbi ja, men om du ska in i Köpenhamn är det inte så långt från hur det ser ut i Stockholm.
Men nu handlade det inte om att bli upprörd pga trafiken eller köer, utan pga en bil som havererade och en middag som inte hanns med.
Och där står jag kvar vid min ståndpunkt att är det så hemskt (att missa en middag) har man inte upplevt riktiga problem.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Muttley
16 september 2015 ·

matteeee skrev:

tkd_rille skrev:
Fast Köpenhamn och Sthlm är helt olika.  Sthlm är helt värdelöst medans Köpenhamn smiter du förbi utan bekymmer.   
Iallafall när jag kört där

Förbi ja, men om du ska in i Köpenhamn är det inte så långt från hur det ser ut i Stockholm.
Men nu handlade det inte om att bli upprörd pga trafiken eller köer, utan pga en bil som havererade och en middag som inte hanns med.
Och där står jag kvar vid min ståndpunkt att är det så hemskt (att missa en middag) har man inte upplevt riktiga problem.

In förbi över.  Jag upplever de lättare

Den havererade inte. Han fick ju eltorsk. wink

torsen
16 september 2015 · 7 236 Inlägg

Jag vet mycket väl vad Tesla är för bil.
Har sett den i verkligheten på nära håll.
Men har inte provkört den.

Dock var det inte en Tesla Hertz tillhandahöll, utan en annan batteribil.

Det primära är inte vad bilen heter eller vilka presanda den har.

Det ska gå att ta sig från A till B - eller Arlanda till Stockholm, och lite till.

Det klarar inte Hertz batteribilar.

Det där med att bjuda på middag är egentligen ovesentligt, i dag.
Men hade förgyllt dagen, i går.

cool

Djo
17 september 2015 · 10 157 Inlägg

torsen skrev:
Jag vet mycket väl vad Tesla är för bil.
Har sett den i verkligheten på nära håll.
Men har inte provkört den.

Dock var det inte en Tesla Hertz tillhandahöll, utan en annan batteribil.

Det primära är inte vad bilen heter eller vilka presanda den har.

Det ska gå att ta sig från A till B - eller Arlanda till Stockholm, och lite till.

Det klarar inte Hertz batteribilar.

Det där med att bjuda på middag är egentligen ovesentligt, i dag.
Men hade förgyllt dagen, i går.

cool

Ja bra det då nu tycker jag att till en annan gång kan denna person ska hyra en bil att säga till om en skåpbil för då är det garanterat ingen elbil. wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
-matte En Medlem
17 september 2015 · 405 Inlägg

Nissan har faktiskt en skåpbil som är 100% eldriven. En vän till mig som har restaurang Grankotten här i stan har den vid utkörning för catering mm. Ingen service, inga driftkostnader, den perfekta bilen helt enkelt. smile

Djo
17 september 2015 · 10 157 Inlägg

-matte skrev:
Nissan har faktiskt en skåpbil som är 100% eldriven. En vän till mig som har restaurang Grankotten här i stan har den vid utkörning för catering mm. Ingen service, inga driftkostnader, den perfekta bilen helt enkelt. smile

Haha ja men en lätt lastbil var väl mer det jag tänkte på wink Menmen nog om denna diskussion nu wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
-matte En Medlem
17 september 2015 · 405 Inlägg

Djo skrev:

-matte skrev:
Nissan har faktiskt en skåpbil som är 100% eldriven. En vän till mig som har restaurang Grankotten här i stan har den vid utkörning för catering mm. Ingen service, inga driftkostnader, den perfekta bilen helt enkelt. smile

Haha ja men en lätt lastbil var väl mer det jag tänkte på wink Menmen nog om denna diskussion nu wink

Hehe, joo där finns det inget ännu iaf. wink

matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 september 2015 · 2 972 Inlägg

Nissan E-NV-200 är väl en lätt lastbil i pappret..
http://insideevs.com/wp-content/uploads/2012/09/Nissan-e-nv200-side.jpg

Sen finns ju "halvlätta" Volvo i el-hybrid också:
http://demo.icetheme.com/it_motor2/media/com_expautospro/images/middle/107_1_1395226219.jpg

Enklare att be om en bil med förbränningsmotor, eller att den ska klara 80 mil utan "påfyllning".

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Evildan
17 september 2015 ·

-matte skrev:

Djo skrev:

-matte skrev:
Nissan har faktiskt en skåpbil som är 100% eldriven. En vän till mig som har restaurang Grankotten här i stan har den vid utkörning för catering mm. Ingen service, inga driftkostnader, den perfekta bilen helt enkelt. smile

Haha ja men en lätt lastbil var väl mer det jag tänkte på wink Menmen nog om denna diskussion nu wink

Hehe, joo där finns det inget ännu iaf. wink

Jodå, har funnits i 100år dessa eldrivna lätta och tunga lastbilar.

http://biluppgifter.se/fordon/gdn353

http://www.laddaelbilen.se/2013/06/27/e … 9-17366221

Det finns företag som även hyr ut sådana, men tror inte det har anlänt till vårat lilla svedala ännu.

Evildan
17 september 2015 ·

matteeee skrev:
Nissan E-NV-200 är väl en lätt lastbil i pappret..
http://insideevs.com/wp-content/uploads … 0-side.jpg

Sen finns ju "halvlätta" Volvo i el-hybrid också:
http://demo.icetheme.com/it_motor2/medi … 226219.jpg

Enklare att be om en bil med förbränningsmotor, eller att den ska klara 80 mil utan "påfyllning".

Kangoo har funnits i 15 år som elskåp/lätt lastbil tillsammans med Berlingo och Partner för att nämna några.


Volvos hybridlastvagn är en seriehybrid och fungerar i regel mycket väl.
Tyvärr har den ännu inte fått så stort genomslag ännu, men några kommuner har köpt in som sopbilar.

Drivlinemässigt är skillnaden inte så stor, en koppling som de vanliga varianterna med AT-lådan fast en längre ingående axel där elmotorn monteras och några småändringar i styrningen till växellådan, samt starkare "Wery Hilly Wery Ruff" hårdvara som i exempelvis återfinns i de lådor som används till grusbilar rullandes i extra krävande miljöer.
En AMT-PS växellåda i kombination med hybrid skulle vara mycket smidigt, men byggs inte av andra anledningar.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
17 september 2015 · 2 972 Inlägg

Volvos hybridlastvagn har jag bara provkört "på gården", men den accelerar fint och tyst med eldrift smile Ganska märklig känsla/upplevelse (precis som när man kör elbil, fast x15 eftersom man sitter i en lastbil - typ) att det är så tyst.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Djo
18 september 2015 · 10 157 Inlägg

Hybrid är ju inget problem den sköter ju allt själv så att säga sålänge man lyckats tanka vanliga motorn. Men det ska ju till att folk gör det också. wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Masquerade Aldrig nöjd
21 september 2015 · 804 Inlägg

Evildan skrev:
Tänk om det varit en bränslebil med närapå tom tank.

Mig veterligen finns det liknande mätare för kvarvarande distans även i elbilar.
Hade jag märkt att det var dåligt med kräm i ackarna vid uthämtning hade jag aldrig åkt iväg, men det är ju jag det. tongue

Evildan skrev:

Djo skrev:

Evildan skrev:
Tänk om det varit en bränslebil med närapå tom tank.

Mig veterligen finns det liknande mätare för kvarvarande distans även i elbilar.
Hade jag märkt att det var dåligt med kräm i ackarna vid uthämtning hade jag aldrig åkt iväg, men det är ju jag det. tongue

Det du säger förutsätter att personen i fråga kan hantera sådan teknologi. Finns ju folk som får soppa torsk trots fungerande tank mätare, så att någon som aldrig kört el ej begriper sig på det är ju inte så konstigt.

En person som inte kan se på mätaren att det energigivande ämnet, vad det än må vara är närapå slut, är en person som förmodligen gör så som du skrev och kör slut på även flytande bränslen.

Mätaren i en elbil är inte svårare att läsa av än på en fossilbil.

Både Leaf och iOn eller valfri Tesla är väldigt tydliga. (Googla gärna) wink

Är du medveten om att kapaciteten i batterierna varierar kraftigt beroende på temperaturskillnader? Per definition blir kvarvarande kapacitet betydligt svårare att läsa av än motsvarande i t.ex. en bensinare.

Hade min hyrbil haft halvtom tank hade jag tankat i 5 minuter, kommit fram till min destination och klagat till företaget jag hyrde från. "Soppatorsk" i en elbil innebär en fördröjning på flertalet timmar när skräpet laddas upp, lite skillnad där.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Muttley
21 september 2015 ·

Masquerade skrev:

Evildan skrev:
Tänk om det varit en bränslebil med närapå tom tank.

Mig veterligen finns det liknande mätare för kvarvarande distans även i elbilar.
Hade jag märkt att det var dåligt med kräm i ackarna vid uthämtning hade jag aldrig åkt iväg, men det är ju jag det. tongue

Evildan skrev:

Djo skrev:

Det du säger förutsätter att personen i fråga kan hantera sådan teknologi. Finns ju folk som får soppa torsk trots fungerande tank mätare, så att någon som aldrig kört el ej begriper sig på det är ju inte så konstigt.

En person som inte kan se på mätaren att det energigivande ämnet, vad det än må vara är närapå slut, är en person som förmodligen gör så som du skrev och kör slut på även flytande bränslen.

Mätaren i en elbil är inte svårare att läsa av än på en fossilbil.

Både Leaf och iOn eller valfri Tesla är väldigt tydliga. (Googla gärna) wink

Är du medveten om att kapaciteten i batterierna varierar kraftigt beroende på temperaturskillnader? Per definition blir kvarvarande kapacitet betydligt svårare att läsa av än motsvarande i t.ex. en bensinare.

Hade min hyrbil haft halvtom tank hade jag tankat i 5 minuter, kommit fram till min destination och klagat till företaget jag hyrde från. "Soppatorsk" i en elbil innebär en fördröjning på flertalet timmar när skräpet laddas upp, lite skillnad där.

De är som vilket batteri som helst.   

Dock ska du ju kunna ladda 80% på 30 minuter. 

Ordet vi söker är framförhållning.

Evildan
21 september 2015 ·

Masquerade skrev:

Evildan skrev:
Tänk om det varit en bränslebil med närapå tom tank.

Mig veterligen finns det liknande mätare för kvarvarande distans även i elbilar.
Hade jag märkt att det var dåligt med kräm i ackarna vid uthämtning hade jag aldrig åkt iväg, men det är ju jag det. tongue

Evildan skrev:

Djo skrev:
Det du säger förutsätter att personen i fråga kan hantera sådan teknologi. Finns ju folk som får soppa torsk trots fungerande tank mätare, så att någon som aldrig kört el ej begriper sig på det är ju inte så konstigt.

En person som inte kan se på mätaren att det energigivande ämnet, vad det än må vara är närapå slut, är en person som förmodligen gör så som du skrev och kör slut på även flytande bränslen.

Mätaren i en elbil är inte svårare att läsa av än på en fossilbil.

Både Leaf och iOn eller valfri Tesla är väldigt tydliga. (Googla gärna) wink

Är du medveten om att kapaciteten i batterierna varierar kraftigt beroende på temperaturskillnader? Per definition blir kvarvarande kapacitet betydligt svårare att läsa av än motsvarande i t.ex. en bensinare.

Hade min hyrbil haft halvtom tank hade jag tankat i 5 minuter, kommit fram till min destination och klagat till företaget jag hyrde från. "Soppatorsk" i en elbil innebär en fördröjning på flertalet timmar när skräpet laddas upp, lite skillnad där.

Vilken erfarenhet tror du att jag har från mätare som visar kvarvarande kapacitet i framdrivande batteriet efter 3år med Priusar?
Att kunna köra endast 30km innan det är tomt en tisdag förmiddag i mitten av september kan knappast beskyllas på en missvisande mätare utan då har föraren helt enkelt missat att läsa av mätaren och givetvis har uthyraren sjabblat rejält som lämnar ut en oladdad bil.

Har du själv någon erfarenhet av eldrivna personbilar eller varför inte av eldrivna RC-bilar likt mig som ständigt grejar med NiMh och LiPo accar och dess kapacitet och urladdningsförmåga vid höga effekter?

Masquerade Aldrig nöjd
21 september 2015 · 804 Inlägg

Evildan skrev:

Masquerade skrev:

Evildan skrev:
Tänk om det varit en bränslebil med närapå tom tank.

Mig veterligen finns det liknande mätare för kvarvarande distans även i elbilar.
Hade jag märkt att det var dåligt med kräm i ackarna vid uthämtning hade jag aldrig åkt iväg, men det är ju jag det. tongue

Evildan skrev:

En person som inte kan se på mätaren att det energigivande ämnet, vad det än må vara är närapå slut, är en person som förmodligen gör så som du skrev och kör slut på även flytande bränslen.

Mätaren i en elbil är inte svårare att läsa av än på en fossilbil.

Både Leaf och iOn eller valfri Tesla är väldigt tydliga. (Googla gärna) wink

Är du medveten om att kapaciteten i batterierna varierar kraftigt beroende på temperaturskillnader? Per definition blir kvarvarande kapacitet betydligt svårare att läsa av än motsvarande i t.ex. en bensinare.

Hade min hyrbil haft halvtom tank hade jag tankat i 5 minuter, kommit fram till min destination och klagat till företaget jag hyrde från. "Soppatorsk" i en elbil innebär en fördröjning på flertalet timmar när skräpet laddas upp, lite skillnad där.

Vilken erfarenhet tror du att jag har från mätare som visar kvarvarande kapacitet i framdrivande batteriet efter 3år med Priusar?
Att kunna köra endast 30km innan det är tomt en tisdag förmiddag i mitten av september kan knappast beskyllas på en missvisande mätare utan då har föraren helt enkelt missat att läsa av mätaren och givetvis har uthyraren sjabblat rejält som lämnar ut en oladdad bil.

Har du själv någon erfarenhet av eldrivna personbilar eller varför inte av eldrivna RC-bilar likt mig som ständigt grejar med NiMh och LiPo accar och dess kapacitet och urladdningsförmåga vid höga effekter?

Prius har funnits som plug-in-hybrid i mindre än 3 år, din erfarenhet av dessa kan därför vara som bäst begränsad, vad jag kan se sitter du med en vanlig hybrid vilket är helt irrelevant när vi talar om räckvidden av en elbil. Jag behöver inte ha någon erfarenhet alls av dessa fordon, den verkliga räckvidden går att läsa om från de stackarna som ville vara först och ett batteris förlorade kapacitet vid temperatur-och väderskillnader är ett faktum, inte någonting unikt för just elbilar. Men visst, LiPo tål dessa skillnader bättre. Går ju alltid att satsa mer på en teknik där hela batteriet expanderar och exploderar om det någon gång blir helt urladdat..

Poängen är inte den dåliga räckvidden (du skriver "endast 30km" när Toyotas siffror för din kära Prius är maximalt 23km på elmotorn) utan problemen som uppstår när det väl är tomt. Det är betydligt lättare att läsa av återstående mängd bränsle i t.ex. en bensinare, ändå sitter folk med soppatorsk då och då. Skillnaden är att en tom-tank-situation går att rädda på 5 minuter, man behöver inte planera 24 timmar i förväg eller vara beroende av att någon annan gör det (i fallet hyrbil) för att nå sin destination.

Livet är för kort för att äga Volvo.
-matte En Medlem
21 september 2015 · 405 Inlägg

Går nog betydligt snabbare att snabbladda en exempelvis Leaf (vi ska inte prata Tesla nu) än att lufta bränslesystemet på en modern direktinsprutad motor. Speciellt om man inte vet hur det görs. :p Kanske bäst att bara hålla koll på bränslemätaren trots allt.

Senast redigerat av -matte (21 september 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang