Masquerade
Aldrig nöjd
21 september 2015
· 804 Inlägg
Evildan skrev:
Masquerade skrev:
Evildan skrev:
Tänk om det varit en bränslebil med närapå tom tank.
Mig veterligen finns det liknande mätare för kvarvarande distans även i elbilar.
Hade jag märkt att det var dåligt med kräm i ackarna vid uthämtning hade jag aldrig åkt iväg, men det är ju jag det.
Evildan skrev:
En person som inte kan se på mätaren att det energigivande ämnet, vad det än må vara är närapå slut, är en person som förmodligen gör så som du skrev och kör slut på även flytande bränslen.
Mätaren i en elbil är inte svårare att läsa av än på en fossilbil.
Både Leaf och iOn eller valfri Tesla är väldigt tydliga. (Googla gärna)
Är du medveten om att kapaciteten i batterierna varierar kraftigt beroende på temperaturskillnader? Per definition blir kvarvarande kapacitet betydligt svårare att läsa av än motsvarande i t.ex. en bensinare.
Hade min hyrbil haft halvtom tank hade jag tankat i 5 minuter, kommit fram till min destination och klagat till företaget jag hyrde från. "Soppatorsk" i en elbil innebär en fördröjning på flertalet timmar när skräpet laddas upp, lite skillnad där.
Vilken erfarenhet tror du att jag har från mätare som visar kvarvarande kapacitet i framdrivande batteriet efter 3år med Priusar?
Att kunna köra endast 30km innan det är tomt en tisdag förmiddag i mitten av september kan knappast beskyllas på en missvisande mätare utan då har föraren helt enkelt missat att läsa av mätaren och givetvis har uthyraren sjabblat rejält som lämnar ut en oladdad bil.
Har du själv någon erfarenhet av eldrivna personbilar eller varför inte av eldrivna RC-bilar likt mig som ständigt grejar med NiMh och LiPo accar och dess kapacitet och urladdningsförmåga vid höga effekter?
Prius har funnits som plug-in-hybrid i mindre än 3 år, din erfarenhet av dessa kan därför vara som bäst begränsad, vad jag kan se sitter du med en vanlig hybrid vilket är helt irrelevant när vi talar om räckvidden av en elbil. Jag behöver inte ha någon erfarenhet alls av dessa fordon, den verkliga räckvidden går att läsa om från de stackarna som ville vara först och ett batteris förlorade kapacitet vid temperatur-och väderskillnader är ett faktum, inte någonting unikt för just elbilar. Men visst, LiPo tål dessa skillnader bättre. Går ju alltid att satsa mer på en teknik där hela batteriet expanderar och exploderar om det någon gång blir helt urladdat..
Poängen är inte den dåliga räckvidden (du skriver "endast 30km" när Toyotas siffror för din kära Prius är maximalt 23km på elmotorn) utan problemen som uppstår när det väl är tomt. Det är betydligt lättare att läsa av återstående mängd bränsle i t.ex. en bensinare, ändå sitter folk med soppatorsk då och då. Skillnaden är att en tom-tank-situation går att rädda på 5 minuter, man behöver inte planera 24 timmar i förväg eller vara beroende av att någon annan gör det (i fallet hyrbil) för att nå sin destination.
Livet är för kort för att äga Volvo.