Köpa första bil. Åsikter?

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 september 2015 · 10 427 Inlägg

Kan rekommendera trådskaparen att testa någon E46:a hos nån bilfirma. Skulle nog kunna tänka mig att 323, 328 och 325 också funkar skapligt som förstabil. Kanske lite lägre försäkringspremier som i utbyte mot lägre toppeffekt wink
323 tycker jag går helt OK, dock kanske man inte vinner alla rödljusrace mot fwd-bilar med türbomotor men man har ju ett trevligare chassi att svänga runt med plus att man slipper köra ihjäl sig allt för mycket tongue

//Svennebanan 30år

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Kubista
20 september 2015 · 71 Inlägg

steifan skrev:
Kan rekommendera trådskaparen att testa någon E46:a hos nån bilfirma. Skulle nog kunna tänka mig att 323, 328 och 325 också funkar skapligt som förstabil. Kanske lite lägre försäkringspremier som i utbyte mot lägre toppeffekt wink
323 tycker jag går helt OK, dock kanske man inte vinner alla rödljusrace mot fwd-bilar med türbomotor men man har ju ett trevligare chassi att svänga runt med plus att man slipper köra ihjäl sig allt för mycket tongue

//Svennebanan 30år

Jobbar på en bilfirma och skulle säga att det för en ung grabb inte är särskilt troligt att han får åka ut och testköra, speciellt inte någon roligare E46 kaross om en bilfirma skulle ha en sån. Men skulle rekommendera en sådan för honom också speciellt om han ska ha kul men ändå lite pendlarbil. Sedanen har starkare kaross och är väl i regel "mindre buskörd". Se bara upp för rosten och subframen så att säga. Det är inga roligare projekt de där två. Gött du har vägvana, men lite skillnad att köra ett fordon som alla blir skitförbannad på och stormar förbi när de har chansen och en bmw som du kommer vilja köra om allt med wink Lycka till ts

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
ajajajdentogilla
20 september 2015 · 98 Inlägg

vad tror ni om lite nyare bil? typ en sådan 325i e90? http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325 … 11&w=3

denna kostar ju alldeles för mycket men om ni inte tänker på det? bättre eller sämre alternativ med nytt?

Kubista
20 september 2015 · 71 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
vad tror ni om lite nyare bil? typ en sådan 325i e90? http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325 … 11&w=3

denna kostar ju alldeles för mycket men om ni inte tänker på det? bättre eller sämre alternativ med nytt?

Alltid säkrare att köpa av handlare. Gissar också du kan finansiera bilen då. Kolla bara upp försäkringen innan så det inte slår dig i röven sen. Att ha en motorstarkare nyare bmw i sthlm kan jag tänka mig inte är så populärt för försäkringsbolagen, iomed du borde ha helförsäkring också.

Edit : Hade passat på att fråga varför en i princip likadan bil fast i kombi inte har så stor prisskillnad och satsat på att pruta ner kombin istället ett par 10-laxar. Kombi håller bättre andrahandsvärdet och även om 3-serien inte är storlastare är det ju softare att ha en kombi, speciellt när du säger du ska köra långa sträckor så kan det vara skönt att ha den extra lastkapaciteten tillgänglig .http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325_i___Svensk___Advantage___Comfort_62671589.htm?ca=11&w=3

Senast redigerat av Kubista (20 september 2015)

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
ajajajdentogilla
20 september 2015 · 98 Inlägg

Kubista skrev:

ajajajdentogilla skrev:
vad tror ni om lite nyare bil? typ en sådan 325i e90? http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325 … 11&w=3

denna kostar ju alldeles för mycket men om ni inte tänker på det? bättre eller sämre alternativ med nytt?

Alltid säkrare att köpa av handlare. Gissar också du kan finansiera bilen då. Kolla bara upp försäkringen innan så det inte slår dig i röven sen. Att ha en motorstarkare nyare bmw i sthlm kan jag tänka mig inte är så populärt för försäkringsbolagen, iomed du borde ha helförsäkring också.

Edit : Hade passat på att fråga varför en i princip likadan bil fast i kombi inte har så stor prisskillnad och satsat på att pruta ner kombin istället ett par 10-laxar. Kombi håller bättre andrahandsvärdet och även om 3-serien inte är storlastare är det ju softare att ha en kombi, speciellt när du säger du ska köra långa sträckor så kan det vara skönt att ha den extra lastkapaciteten tillgänglig .http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325_i___Svensk___Advantage___Comfort_62671589.htm?ca=11&w=3

den har ju gått dubbelt men annars vet jag inte riktigt. Combi är soft att ha faktiskt så du har en poäng wink

Fuunck
21 september 2015 · 24 Inlägg

Vill bara dela med mig om mitt första bil köp som gjordes igår. Köpte en B6 audi a4 1,8ts quattro (190hk). Började direkt med en långkörning från göteborg till halmstad, även om den har spritchassit och 18" fälgar gled man som en kung hem. Drog runt 0,8 i 110-120 km/h vilket enligt mig inte är mycket. Bilen kändes väldigt pigg och draget var bättre än vad jag trodde. Har testat 163 hk innan och som någon skrev i början på tråden så är denna 190hk inte i närheten utav lika seg efter 3500 varv. Om du har möjlighet åk och testa en e46/e90 och någon audi så kan du ju se vad du gillar smile

ajajajdentogilla
21 september 2015 · 98 Inlägg

Fuunck skrev:
Vill bara dela med mig om mitt första bil köp som gjordes igår. Köpte en B6 audi a4 1,8ts quattro (190hk). Började direkt med en långkörning från göteborg till halmstad, även om den har spritchassit och 18" fälgar gled man som en kung hem. Drog runt 0,8 i 110-120 km/h vilket enligt mig inte är mycket. Bilen kändes väldigt pigg och draget var bättre än vad jag trodde. Har testat 163 hk innan och som någon skrev i början på tråden så är denna 190hk inte i närheten utav lika seg efter 3500 varv. Om du har möjlighet åk och testa en e46/e90 och någon audi så kan du ju se vad du gillar smile

Fan vad fint! funderat på audi men har typ snöat in lite på just bmw men jag vet inte. Alla bilar jag kollar på försvinner ju så jädra fort. hinner inte att åka till någon haha

Fuunck
23 september 2015 · 24 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:

Fuunck skrev:
Vill bara dela med mig om mitt första bil köp som gjordes igår. Köpte en B6 audi a4 1,8ts quattro (190hk). Började direkt med en långkörning från göteborg till halmstad, även om den har spritchassit och 18" fälgar gled man som en kung hem. Drog runt 0,8 i 110-120 km/h vilket enligt mig inte är mycket. Bilen kändes väldigt pigg och draget var bättre än vad jag trodde. Har testat 163 hk innan och som någon skrev i början på tråden så är denna 190hk inte i närheten utav lika seg efter 3500 varv. Om du har möjlighet åk och testa en e46/e90 och någon audi så kan du ju se vad du gillar smile

Fan vad fint! funderat på audi men har typ snöat in lite på just bmw men jag vet inte. Alla bilar jag kollar på försvinner ju så jädra fort. hinner inte att åka till någon haha

Ja hade det problemet med, hade turen att denna kom ut på lördagen o jag drog och hämtade den på söndag big_smile

Molna
23 september 2015 · 87 Inlägg

Jag skulle tipsa om e30/e34/e36, har du 50k så lär du hitta något garanterat sen om du har bilintress och vill få ur mer effekt så kan du ju turbokonventera

Senast redigerat av Molna (23 september 2015)

ajajajdentogilla
23 september 2015 · 98 Inlägg

Molna skrev:
Jag skulle tipsa om e30/e34/e36, har du 50k så lär du hitta något garanterat sen om du har bilintress och vill få ur mer effekt så kan du ju turbokonventera

alldeles för gammalt. inte för att vara kräsen men då kan man lika gärna ta volvo.

Gamer
23 september 2015 · 130 Inlägg

Dock är det fortfarande en hel del skillnad enligt mig på en e34 eller e36 jämfört med en volvo 940. både i körkänsla och inredningsmässigt. Sen ser väl volvon nästan lika gammal ut utvändigt som en e34

hjulupphängningen på 940 är ju inte långt ifrån en 740 från -84 så är ju inte direkt modernaste konstruktionen heller.

Då har jag både haft e30 e34 och en 940 ltt. och en skaplig lite nyare e34 hittar du nog för nästan samma pengar som en skaplig 940(åtminstone kring där jag bor). Bränsleförbrukningen är det nog inte så så superstor skillnad på heller beroende på motor.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
ajajajdentogilla
23 september 2015 · 98 Inlägg

jag vill ha en bil 00+. så alla vet. ledsen om jag var oklar. men 330 är på gränsen för gammal tycker jag. Vet att de gamla bilarna är robustare kanske osv. Men känner att allt blir så ofräscht.

Senast redigerat av ajajajdentogilla (23 september 2015)

Gamer
23 september 2015 · 130 Inlägg

aja då blir det ju lite lättare att hjälpa tongue men annars kanske en http://www.blocket.se/landskrona/Audi_a … =2&w=3

eller liknande kan vara något alternativ. har dock igen personlig erfarenhet av dom.

6:or tycker jag är mycket trevligare än 4:or iaf smile (motormässigt menar jag då det kan misstolkas som a4 eller a6 annars)

Senast redigerat av Gamer (23 september 2015)

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
ajajajdentogilla
29 september 2015 · 98 Inlägg

Någon som vet vad skillnaden är mellan coupé och sedan i 325i e90 modellerna? förutom 4 och 2 dörrars dåsmile

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 september 2015 · 10 427 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
Någon som vet vad skillnaden är mellan coupé och sedan i 325i e90 modellerna? förutom 4 och 2 dörrars dåsmile

Inte så stor skillnad, förutom att bilarna ser helt olika ut wink Kan hända att standardutrustning och utrustningspaket skiljer litegrann med vilka fälgar som hörde till vilken bil osv.

Skillnaderna mellan E90 och E92 upplevs av mig som mindre än vad E46 sedan och coupé gör.

Rak1
29 september 2015 · 18 Inlägg

Köp en Volvo, du ska ändå kvadda fanskapet inom ett år. Satte min 240 i ett par björkar när jag var 19, blåmärken på knäna och jack i pannan av ratten... Bilen blev ett dragspel... Jag gick hem den kvällen.
Hade jag kört en 323:a hade jag garanterat inte druckit den där whiskyn hemma i soffan med plåster i pannan.

ajajajdentogilla
29 september 2015 · 98 Inlägg

ah okej, har inte brytt mig om det, men har sett att coupérna är dyrare så reflekterade över det bara. Är det något paket man skulle behöva ha då? typ m-paketet eller något sådant som verkligen är nödvändigt. Alla har aux som jag har förstått det så det är ju bra iaf.

ajajajdentogilla
29 september 2015 · 98 Inlägg

Rak1 skrev:
Köp en Volvo, du ska ändå kvadda fanskapet inom ett år. Satte min 240 i ett par björkar när jag var 19, blåmärken på knäna och jack i pannan av ratten... Bilen blev ett dragspel... Jag gick hem den kvällen.
Hade jag kört en 323:a hade jag garanterat inte druckit den där whiskyn hemma i soffan med plåster i pannan.

tänkte i dem banorna först. men nu har jag mest kommit in på att han en bil med bra komfort istället. Om jag nu ska åka ganska mycket i den. Känner man att det kniper får man väll köpa en 740 för ett par tusen och köra slut på den.

simlar
29 september 2015 · 5 525 Inlägg

Rak1 skrev:
Köp en Volvo, du ska ändå kvadda fanskapet inom ett år. Satte min 240 i ett par björkar när jag var 19, blåmärken på knäna och jack i pannan av ratten... Bilen blev ett dragspel... Jag gick hem den kvällen.
Hade jag kört en 323:a hade jag garanterat inte druckit den där whiskyn hemma i soffan med plåster i pannan.

Bara för att du gjorde det betyder det inte att alla kommer göra det. Har själv kört som en dåre i över 4år och flera tusen mil utan att ha kraschat en enda bil.

Hade du kört en 323a av så pass ny årsmodell så den hade airbag så hade du druckit den där whiskyn hemma i soffan utan ett plåster i pannan wink

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Rak1
29 september 2015 · 18 Inlägg

simlar skrev:

Rak1 skrev:
Köp en Volvo, du ska ändå kvadda fanskapet inom ett år. Satte min 240 i ett par björkar när jag var 19, blåmärken på knäna och jack i pannan av ratten... Bilen blev ett dragspel... Jag gick hem den kvällen.
Hade jag kört en 323:a hade jag garanterat inte druckit den där whiskyn hemma i soffan med plåster i pannan.

Bara för att du gjorde det betyder det inte att alla kommer göra det. Har själv kört som en dåre i över 4år och flera tusen mil utan att ha kraschat en enda bil.

Hade du kört en 323a av så pass ny årsmodell så den hade airbag så hade du druckit den där whiskyn hemma i soffan utan ett plåster i pannan wink

Nej det tror jag inte. Bilen björkarna satt i varsitt lyse och hade klämt in fronten ända in till framdäcken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang