Köpa första bil. Åsikter?

Muttley
29 september 2015 ·

ajajajdentogilla skrev:

Rak1 skrev:
Köp en Volvo, du ska ändå kvadda fanskapet inom ett år. Satte min 240 i ett par björkar när jag var 19, blåmärken på knäna och jack i pannan av ratten... Bilen blev ett dragspel... Jag gick hem den kvällen.
Hade jag kört en 323:a hade jag garanterat inte druckit den där whiskyn hemma i soffan med plåster i pannan.

tänkte i dem banorna först. men nu har jag mest kommit in på att han en bil med bra komfort istället. Om jag nu ska åka ganska mycket i den. Känner man att det kniper får man väll köpa en 740 för ett par tusen och köra slut på den.

Köp så nytt du har råd med och den du trivs bäst med.

De som säger att du ska köpa en gammal volvo för att du ska krocka ändå är bara värdelösa förare. Haft körkort i 12 år tror jag och har inte en enda olycka på över 100 tusen mil.

Du kommer ångra dig om du köper en gammal härk om du vill ha komfort.

ajajajdentogilla
29 september 2015 · 98 Inlägg

jag var iaf och provkörde en 325i i helgen och är väldigt nöjd med effekten. men den lät ju inget. Det är såklart bra för att undvika uppmärksamhet från poliser osv, men om man skulle vilja att den bara skulle låta lite mer, bytar man bara sista sista delen då? eller måste man byta hela jädra röret? vad kosar i såna fall ett vettigt rör?

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 september 2015 · 10 427 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
ah okej, har inte brytt mig om det, men har sett att coupérna är dyrare så reflekterade över det bara. Är det något paket man skulle behöva ha då? typ m-paketet eller något sådant som verkligen är nödvändigt. Alla har aux som jag har förstått det så det är ju bra iaf.

ajajajdentogilla skrev:
jag var iaf och provkörde en 325i i helgen och är väldigt nöjd med effekten. men den lät ju inget. Det är såklart bra för att undvika uppmärksamhet från poliser osv, men om man skulle vilja att den bara skulle låta lite mer, bytar man bara sista sista delen då? eller måste man byta hela jädra röret? vad kosar i såna fall ett vettigt rör?

Coupé är nog ev lite dyrare från början, men mer svårsålda som begagnad bil (ingen "familjebil") så det jämnar nog ut sig prismässigt. Komfort & Dynamic-paket är inte så dumt. M-paket är mest kosmetika och chassit bör man få om bilen har dynamic-paket. Är dock kanonnöjd med min 325i M-sport. Svart innertak och alcantaraklädsel är icke att underskatta wink

325i låter ingenting, insugsljudet är lite starkare över typ 4000 rpm men annars väldigt tyst. En kompis har en 330i E92 (med den senare N52 3,0l sexan på 272hk) som låter betydligt trevligare, men där sitter det seriösare grenrör och annat från fabrik.

Man kan säkert plocka bort en av de två ljuddämparna, byta till sportsystem från katalysatorer eller bara byta sista ljuddämparen. Har men en tidig 325i så är utbudet lite sämre pga att man gjorde om avgassystemet senare och det finns färre eftermarknads till de tidiga.

Moggge
29 september 2015 · 10 Inlägg

Tja!

Hade själv en 740 gle med 531 topp (130hk). Lätt mekat, billigt att fixa med, slipper fjolliga BMW brudar, drar lika mkt soppa som en 325@ men betydligt billigare att laga och köra sönder om man måste. Förlåt, måste svära...  Men en Ford Sierra är ju också helt okej första bil. Dock finns det knappt några kvar, dem har ju rostat bort...

Lycka till!!

Volvo 740 GLT 16v "Volvo BM 16v" (1989)
Dentar
29 september 2015 · 131 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
jag var iaf och provkörde en 325i i helgen och är väldigt nöjd med effekten. men den lät ju inget. Det är såklart bra för att undvika uppmärksamhet från poliser osv, men om man skulle vilja att den bara skulle låta lite mer, bytar man bara sista sista delen då? eller måste man byta hela jädra röret? vad kosar i såna fall ett vettigt rör?

vill tillägga här att 6:orna på iaf e46 modellen har en grej på högra avgasröret precis vid mynningen som stänger av  det avgasröret vid låga varv, för att senare öppna sig vid högre varv, just för att hålla ljudet nere, denna kan man koppla bort & tar max 5 min för någon som inte gjort det innan, dessutom är det VÄLDIGT vanligt att denna fastnat i stängt läge efter alla dessa år, kan vara därför den låter så lite också. Har en 330 där min satt fast & lät betydligt bättre när jag plocka bort den smile

Rak1
30 september 2015 · 18 Inlägg

tkd_rille skrev:

ajajajdentogilla skrev:

Rak1 skrev:
Köp en Volvo, du ska ändå kvadda fanskapet inom ett år. Satte min 240 i ett par björkar när jag var 19, blåmärken på knäna och jack i pannan av ratten... Bilen blev ett dragspel... Jag gick hem den kvällen.
Hade jag kört en 323:a hade jag garanterat inte druckit den där whiskyn hemma i soffan med plåster i pannan.

tänkte i dem banorna först. men nu har jag mest kommit in på att han en bil med bra komfort istället. Om jag nu ska åka ganska mycket i den. Känner man att det kniper får man väll köpa en 740 för ett par tusen och köra slut på den.

Köp så nytt du har råd med och den du trivs bäst med.

De som säger att du ska köpa en gammal volvo för att du ska krocka ändå är bara värdelösa förare. Haft körkort i 12 år tror jag och har inte en enda olycka på över 100 tusen mil.

Du kommer ångra dig om du köper en gammal härk om du vill ha komfort.

Visst, jag baserar mitt uttalande på rätt gamla erfarenheter, men menar du på allvar att du aldrig kört i diket?
Du har garanterat missat halva glädjen med bilkörning. Har du aldrig kört av kan du omöjligt veta var gränserna går.

Men allt handlar ju om hur man vill köra. Ska man prutta iväg till jobbet och Ica stormarknad med barnen ska man naturligtvis inte ha en Subaru Sti med bur men jag tycker det säger sig själv.

Muttley
30 september 2015 ·

Rak1 skrev:

tkd_rille skrev:

ajajajdentogilla skrev:
tänkte i dem banorna först. men nu har jag mest kommit in på att han en bil med bra komfort istället. Om jag nu ska åka ganska mycket i den. Känner man att det kniper får man väll köpa en 740 för ett par tusen och köra slut på den.

Köp så nytt du har råd med och den du trivs bäst med.

De som säger att du ska köpa en gammal volvo för att du ska krocka ändå är bara värdelösa förare. Haft körkort i 12 år tror jag och har inte en enda olycka på över 100 tusen mil.

Du kommer ångra dig om du köper en gammal härk om du vill ha komfort.

Visst, jag baserar mitt uttalande på rätt gamla erfarenheter, men menar du på allvar att du aldrig kört i diket?
Du har garanterat missat halva glädjen med bilkörning. Har du aldrig kört av kan du omöjligt veta var gränserna går.

Men allt handlar ju om hur man vill köra. Ska man prutta iväg till jobbet och Ica stormarknad med barnen ska man naturligtvis inte ha en Subaru Sti med bur men jag tycker det säger sig själv.

Aldrig.  Har glidit av pga dåliga förhållanden i snö långt ut i skogen i 3 km/h men de var is under i backe

Jag vet var mina begränsningar är och de är förbannat korkat att överskrida dem för de gör ont om man slår sig. 
Jag köpte gammalt när jag var ung men hade jag fått börja om hade jag köpt nytt

Och menar du på allvar att halva glädjen är att köra över din egen gräns och riskera att köra ihjäl dig så har du missuppfattat vad man har en bil till på allmän väg.

Senast redigerat av tkd_rille (30 september 2015)

Rak1
30 september 2015 · 18 Inlägg

Satan vad grå vardag du måste ha.

Muttley
30 september 2015 ·

Rak1 skrev:
Satan vad grå vardag du måste ha.

Mycket rolig.   Men de är min åsikt.  Att köra runt i gråa bilar är inte min melodi om man vill ha körglädje wink

ajajajdentogilla
30 september 2015 · 98 Inlägg

Ja kan inte säga att jag är sådär super på att känna mina gränser, då man har vält med rangern och stegrat över med hojjen ett antal gånger. Men man får bara skärpa sig helt enkelt.

Nu är det så att jag har pratat lite med fadern. Och han bor inte i Sverige så han har ingen bil här. Så han skulle kunna tänka sig att lägga lite pengar så han skulle kunna åka med den när han är hemma. Det var denna bil vi provkörde och kollade på.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_ … amp;last=1

Men den ligger ju över var den i värd enligt mig och det är nog givet att man ska pruta. men vad tycker ni man ska säga för att få ner den i pris. Allmänt hur man ska pruta haha. tänkte lägga ett bud på 130 idag. är det rimligt? är det bättre på att kolla på någon 330 istället eller 335 om man ska gå upp så mycket i pris?

Senast redigerat av ajajajdentogilla (30 september 2015)

Powe_R
30 september 2015 · 414 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
Ja kan inte säga att jag är sådär super på att känna mina gränser, då man har vält med rangern och stegrat över med hojjen ett antal gånger. Men man får bara skärpa sig helt enkelt.

Nu är det så att jag har pratat lite med fadern. Och han bor inte i Sverige så han har ingen bil här. Så han skulle kunna tänka sig att lägga lite pengar så han skulle kunna åka med den när han är hemma. Det var denna bil vi provkörde och kollade på.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_ … amp;last=1

Men den ligger ju över var den i värd enligt mig och det är nog givet att man ska pruta. men vad tycker ni man ska säga för att få ner den i pris. Allmänt hur man ska pruta haha. tänkte lägga ett bud på 130 idag. är det rimligt? är det bättre på att kolla på någon 330 istället eller 335 om man ska gå upp så mycket i pris?

Finns ju inte många att välja på med dessa miltal. Bilen är dock lite klent utrustad enligt mig, men inte så klent att den blir kall.

Dem har haft den i ca 2.5 månad och nu kommer vintern vilket ger bättre prutläge. Generellt brukar jag säga runt 10% men det beror ju mycket på. Är bilen åt helvette prissatt så kan det bli mer, men är den så pass attraktivt prissatt så kan man ibland få räkna med utsatt pris. Detta händer ändå typ aldrig, och har aldrig hänt mig.

T.ex min senaste affär, där fanns inte en enda % prutmån. "Hade många köpare som nästan slåss om bilen"
Övervägde, men tackade för mig. en vecka och ett par samtal senare köptes bilen 10% ner.

F10an som är relativt het på marknaden, speciellt precis innan våren för 1.5 år sedan och var redan väldigt attraktivt prissatt, vågar säga bästa dealen i Sverige just vid det tillfället. Säljaren var relativt omöjlig till en början, i slutändan köpte jag den till 2000:- över mitt bud, ca 7% ner. Auk handlare dessutom smile

Erbjud 120-125 och se vad du får som motbud wink

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
ajajajdentogilla
30 september 2015 · 98 Inlägg

Powe_R skrev:

ajajajdentogilla skrev:
Ja kan inte säga att jag är sådär super på att känna mina gränser, då man har vält med rangern och stegrat över med hojjen ett antal gånger. Men man får bara skärpa sig helt enkelt.

Nu är det så att jag har pratat lite med fadern. Och han bor inte i Sverige så han har ingen bil här. Så han skulle kunna tänka sig att lägga lite pengar så han skulle kunna åka med den när han är hemma. Det var denna bil vi provkörde och kollade på.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_ … amp;last=1

Men den ligger ju över var den i värd enligt mig och det är nog givet att man ska pruta. men vad tycker ni man ska säga för att få ner den i pris. Allmänt hur man ska pruta haha. tänkte lägga ett bud på 130 idag. är det rimligt? är det bättre på att kolla på någon 330 istället eller 335 om man ska gå upp så mycket i pris?

Finns ju inte många att välja på med dessa miltal. Bilen är dock lite klent utrustad enligt mig, men inte så klent att den blir kall.

Dem har haft den i ca 2.5 månad och nu kommer vintern vilket ger bättre prutläge. Generellt brukar jag säga runt 10% men det beror ju mycket på. Är bilen åt helvette prissatt så kan det bli mer, men är den så pass attraktivt prissatt så kan man ibland få räkna med utsatt pris. Detta händer ändå typ aldrig, och har aldrig hänt mig.

T.ex min senaste affär, där fanns inte en enda % prutmån. "Hade många köpare som nästan slåss om bilen"
Övervägde, men tackade för mig. en vecka och ett par samtal senare köptes bilen 10% ner.

F10an som är relativt het på marknaden, speciellt precis innan våren för 1.5 år sedan och var redan väldigt attraktivt prissatt, vågar säga bästa dealen i Sverige just vid det tillfället. Säljaren var relativt omöjlig till en början, i slutändan köpte jag den till 2000:- över mitt bud, ca 7% ner. Auk handlare dessutom smile

Erbjud 120-125 och se vad du får som motbud wink

kollade på regentnumret och de har taget priset därifrån skulle jag tro. 12500-13900. och så har de satt det högsta. Men gör så. 125 lägger jag ett bud på idag. Tackar för hjälpen, hör av mig hur det går.

Rak1
1 oktober 2015 · 18 Inlägg

tkd_rille skrev:

Rak1 skrev:
Satan vad grå vardag du måste ha.

Mycket rolig.   Men de är min åsikt.  Att köra runt i gråa bilar är inte min melodi om man vill ha körglädje wink

Du ser ju ut att just göra det. Eller är det mammas Astra på bilden?

Muttley
1 oktober 2015 ·

Rak1 skrev:

tkd_rille skrev:

Rak1 skrev:
Satan vad grå vardag du måste ha.

Mycket rolig.   Men de är min åsikt.  Att köra runt i gråa bilar är inte min melodi om man vill ha körglädje wink

Du ser ju ut att just göra det. Eller är det mammas Astra på bilden?

Nej.

ajajajdentogilla
3 oktober 2015 · 98 Inlägg

nu har jag budat på två bilar och fått ner de så långt de kommer gå ner. Men har faktiskt beslutsångest och vet inte rikitgt om coupe med sina sportstolar och lite snyggare utförande är värt de extra kostnaderna.

http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … 1.htm?aw=1
109 får jag ge för den.

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_ … 8.htm?aw=1
132 för den.

vad säger ni? personligen lutar jag åt e90n istället för e92an

dawwe ...has left the building...
3 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Köp privat istället, det är billigare. Visst, man går miste om "garantierna", iaf på pappret. De där tilläggsgarantierna som vissa skyltar med kan visa sig vara en garanti endast på pappret, i verkligheten täcker de knapp nåt. Kolla upp INNAN köpa vem som står för garantin o vilka omdömen de har...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Powe_R
3 oktober 2015 · 414 Inlägg

ajajajdentogilla skrev:
nu har jag budat på två bilar och fått ner de så långt de kommer gå ner. Men har faktiskt beslutsångest och vet inte rikitgt om coupe med sina sportstolar och lite snyggare utförande är värt de extra kostnaderna.

http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … 1.htm?aw=1
109 får jag ge för den.

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_ … 8.htm?aw=1
132 för den.

vad säger ni? personligen lutar jag åt e90n istället för e92an

E92an är lite bättre utrustad samt kanske lite snyggare med coupe modell. Nackdelen är att det bara finns vinterdäck (allround)

E90an fördelar är ju sommar/vinterhjul samt billigare.

Vill du helst ha separerat sommar/vinter eller gillar du allround?
Är dem likvärdiga i skicket?

Svårt val faktiskt, speciellt om du inte är i behov av 4 dörrar.

Hur är bilarna tekniskt sett: Dvs bromsklossar, skick på däck, när gjorde senaste servicen osv.

Prisskillnaden är ju inte brutal, och säger vi att du kanske behöver en ny uppsättning däck samt kanske en service på E90an så är ju i prisskillnaden nästan uppäten, behöver du tvärt om kanske göra detta på E92an blir den ju betydligt dyrare

Sedan verkar du kolla dig blint på mil.
Kan inte säga att dom är dyra, har ju ändå gått lite så finns inte mycket att jämföra med, men går du upp ett par tusen mil så kan du få bilarna betydligt billigare, alt få en mycket bättre utrustad bil för samma pengar.

http://www.blocket.se/orebro/BMW_325i_6 … 11&w=3

Denna t.ex hittade jag snabbt, får du säkert för 100' nya facelift med nya motorn (2009a)

Senast redigerat av Powe_R (3 oktober 2015)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
ajajajdentogilla
3 oktober 2015 · 98 Inlägg

Powe_R skrev:

ajajajdentogilla skrev:
nu har jag budat på två bilar och fått ner de så långt de kommer gå ner. Men har faktiskt beslutsångest och vet inte rikitgt om coupe med sina sportstolar och lite snyggare utförande är värt de extra kostnaderna.

http://www.blocket.se/vasterbotten/BMW_ … 1.htm?aw=1
109 får jag ge för den.

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_ … 8.htm?aw=1
132 för den.

vad säger ni? personligen lutar jag åt e90n istället för e92an

E92an är lite bättre utrustad samt kanske lite snyggare med coupe modell. Nackdelen är att det bara finns vinterdäck (allround)

E90an fördelar är ju sommar/vinterhjul samt billigare.

Vill du helst ha separerat sommar/vinter eller gillar du allround?
Är dem likvärdiga i skicket?

Svårt val faktiskt, speciellt om du inte är i behov av 4 dörrar.

Hur är bilarna tekniskt sett: Dvs bromsklossar, skick på däck, när gjorde senaste servicen osv.

Prisskillnaden är ju inte brutal, och säger vi att du kanske behöver en ny uppsättning däck samt kanske en service på E90an så är ju i prisskillnaden nästan uppäten, behöver du tvärt om kanske göra detta på E92an blir den ju betydligt dyrare

Sedan verkar du kolla dig blint på mil.
Kan inte säga att dom är dyra, har ju ändå gått lite så finns inte mycket att jämföra med, men går du upp ett par tusen mil så kan du få bilarna betydligt billigare, alt få en mycket bättre utrustad bil för samma pengar.

http://www.blocket.se/orebro/BMW_325i_6 … 11&w=3

Denna t.ex hittade jag snabbt, får du säkert för 100' nya facelift med nya motorn (2009a)

Kan ha fel men är inte alla bilar som tas in hos bilhandlare gått igenom service först? Så var det i alla fall med coupen. Men vinterdäcken va sletna på den men sommardäcken var fina. På e90n var sommardäcken helt okej och dubbdäcken fina. Så däcken ligger nog ganska jämnt till. Man får nog köpa ett par nya till båda efter ett tag.

Jag är ju absolut inte i behov av 4 dörrar så gillar looken mer på e92an, dock är fälgarna något finare på e90n så utseendet bryr jag mig inte mycket om heller.

Annars har båda lika många ägare och e90n har komfortpaketet för jag har pratat med honom och fårgade det. e92 gick bra i motor och låda men har ej kunnat testa den i skellefteå och det kommer jag inte kunna göra heller. Så köps den så löser de transport. (gambling)

Ja det får jag medge att jag har. Och jag vet att mindre mil inte direkt ger en finare motor, men oftast är det ju så. Och nu om  jag ska åka ganska mycket är det väl bra att ha lite att gå på har jag tänkt.

vet inte riktigt varför e92n är så dyr egentligen. lite mindre mil och ett år nyare bara...hmm

ajajajdentogilla
3 oktober 2015 · 98 Inlägg

dawwe skrev:
Köp privat istället, det är billigare. Visst, man går miste om "garantierna", iaf på pappret. De där tilläggsgarantierna som vissa skyltar med kan visa sig vara en garanti endast på pappret, i verkligheten täcker de knapp nåt. Kolla upp INNAN köpa vem som står för garantin o vilka omdömen de har...

Ska jag vara ärlig är de flesta bilarna som är såhär pass gamla och med så låga mil inne hos bilhandlare. Finns kanske 1 intressant hos privat ägare som jag har hittat. Men visst du har rätt. men finns ej så många.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang