Motorn överhettar och ingen värme i kupen (volvo 940)

Ensvensk
20 september 2015 · 11 Inlägg

volvo 940-93 b230ft
Hej, min bil överhettar och det kommer ingen varmluft in i kupen efter att jag har bytt topp, jag förstår inte vad det kan vara jag har satt dit ny vattenpump och termostat. Det verkar som det är stopp någonstans, när bilen är varm stiger vattnet och blir värsta trycket i exp kärlet och när man stänger av bilen och öppnar på locket så svämmar det först över sen sjunker det och så går det fylla på massa vatten, sen kommer det lite vatten ur avgasröret. Någon som vet vad det kan vara? Kan det ha blivit något fel så det kan va topp packningen?

JonasCarlsson86
20 september 2015 · 302 Inlägg

Något fel med bytet av packning låter det som ja. Läckage mellan cylinder och kylsystem.

kajc
21 september 2015 · 311 Inlägg

Dum fråga, men har du luftat kylsystemet?

LocKtar Herr
21 september 2015 · 1 722 Inlägg

Igensatt värmepaket?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Evildan
21 september 2015 ·

Trist när du lagt tid och pengar på det.


Hur luktar kylarvätskan i expansionskärlet? Avgaser som kommer ut när du lättar på locket?
När bilen är kall så plocka bort locket till expansionskärlet och starta motorn, trycks vattnet ur och bubblar har du säkerligen avgaser i kylsystemet.

BTW: tusen tack för att du skrev topplockspackning och inte blockpackning som vissa gör. wink

Ensvensk
21 september 2015 · 11 Inlägg

Nja vet inte exakt hur man luftar men testade lite grejer, nae har kollat toppen, värmepaketet och kylaren, ingen av dom va igensatta, ska kolla om det kommer avgaser i kylsystemet.

LocKtar Herr
21 september 2015 · 1 722 Inlägg

Gör ett kompressionsprov också!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Ensvensk
22 september 2015 · 11 Inlägg

Det var bra komp och oljan ser fin ut förutom i oljepåfyllningslocket där var det gegga.

Timol
22 september 2015 · 358 Inlägg

Lufta gör du genom att låta motorn gå med locket till kylarvätskebehållaren avskruvat och full värme på.
Fyll på med kylarvätska eftersom och låt den gå tills arbetstemperatur uppnåtts och termostaten öppnat, vilket du känner på den övre kylarslangen.
Låt gå en stund till och se till att kylarvätskenivån inte sjunker.

Senast redigerat av Timol (22 september 2015)

_Thor_
22 september 2015 · 512 Inlägg

Låter som ej paj vattenpump.

uhlin
23 september 2015 · 2 834 Inlägg

Säker på att topplocket du satte dit var riktigt? Och dum fråga kanske, men du gjorde ordentligt rent på block och topp innan du la dit nya toppackningen?

Vattenpumpen var ny skrev du och även termostaten, har du kollat termostaten så den öppnar som den ska så den inte står stängd, kan ju faktiskt va fabrikationsfel på den.

Då det kommer vatten ur avgasröret låter lite som det skulle kunna va topplockspackningen/topp, fast kan ju lika gärna va kondens.

Senast redigerat av uhlin (23 september 2015)

Nybergrobin
23 september 2015 · 2 378 Inlägg

Smet o oljepåfyllningslock samt vatten i avgaserna låter tyvärr som def packning eller topp!  Rengjorde du supernoga på block samt topplock? Kollade du att toppen var spikrak? Är inte toppen rak så läcker den som ett såll direkt

Ensvensk
23 september 2015 · 11 Inlägg

Jag va ute nu och körde upp han i arbets temperatur med exp kärl locket öppet och när han kom upp i arbets temperatur så svämma det över, vad betyder det?

_Thor_
23 september 2015 · 512 Inlägg

Ensvensk skrev:
Jag va ute nu och körde upp han i arbets temperatur med exp kärl locket öppet och när han kom upp i arbets temperatur så svämma det över, vad betyder det?

Kylsystemet är trycksatt och skall vara stängt.

Öppnar du locket kommer ånga skjuta ut!!!

Många idioter som fått brännskador på detta sättet...

Timol
23 september 2015 · 358 Inlägg

_Thor_ skrev:
Kylsystemet är trycksatt och skall vara stängt.

Inte när du luftar kylsystemet...

Öppnade termostaten när du kom upp i arbetstemp?

Ensvensk
25 september 2015 · 11 Inlägg

Blir att ta bort och plana toppen, men vet någon om dett går att återanvända topplocksbultarna? Har kört cirkus 2 km och haft den lite på tomgång.

ekelund88
25 september 2015 · 2 656 Inlägg

Ensvensk skrev:
Blir att ta bort och plana toppen, men vet någon om dett går att återanvända topplocksbultarna? Har kört cirkus 2 km och haft den lite på tomgång.

nej de e sträckbult , om du nu inte köpt arp , men tveksamt så köp nya smile

Ensvensk
30 september 2015 · 11 Inlägg

Okej nu har jag planat och satt ihop allt, verkar som oljan är ren från vatten och han håller tempen men fortfarande ingen värme i kupen, har kollat lite och tror det kan va reglaget som inte öppnar för slangen innan är varm men inte efter, men är lite skeptisk då den rör på sig när man vrider inifrån.

Ensvensk
1 oktober 2015 · 11 Inlägg

Nae han höll värmen bra när den stod i garaget men sen när jag skulle testköra så kam bara halva bilen ur garaget innan jag såg att den nästan va uppe på rött

Elving_
1 oktober 2015 · 675 Inlägg

I volvos verkstadshandbok står det att sträckbultarna går att återanvända upp till 5 ggr om dom inte har ändrat sig i längd smile Tror det finns en tolerans på det. Kollat över kranen till värmepaketet?

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang