Motorn överhettar och ingen värme i kupen (volvo 940)

kajc
2 oktober 2015 · 311 Inlägg

Se till att du får flöde genom värmepaketet så du får cirkulation på vattnet. Annars kommer du ha luft kvar i systemet. Öppna kranen manuellt, om det inte fungerar på annat sät. Ställ bilen på tomgång, full värme på. locket till expansionkärlet öppet. Fyll på om det behövs och låt den stå tills termostaten öppnar / värme kommer i bilen. Håll koll på tempmätaren så den inte kokar

LocKtar Herr
2 oktober 2015 · 1 722 Inlägg

kajc skrev:
Se till att du får flöde genom värmepaketet så du får cirkulation på vattnet. Annars kommer du ha luft kvar i systemet. Öppna kranen manuellt, om det inte fungerar på annat sät. Ställ bilen på tomgång, full värme på. locket till expansionkärlet öppet. Fyll på om det behövs och låt den stå tills termostaten öppnar / värme kommer i bilen. Håll koll på tempmätaren så den inte kokar

Kan va bra och hålla lite gas också. 2-3000varv för att få ut dom sista bubblorna.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Ensvensk
4 oktober 2015 · 11 Inlägg

Kranen till värmepaketet funkar fint, vet att vattnet inte gick igenom värmepaketet då jag blåste igenom det och det kom ut gammalt brunt vatten, men blåste tills det kom ut blått. Det går ju inte ha exp locket öppet länge då det stiger jävligt fort, eftersom den nästan gick upp i rött för jag körde 2 meter med bilen och det kommer massa vatten ur avgasröret så tror jag toppen är sprucken, vet inte om jag ska byta shims på gamla toppen och sätta dit den igen, vet dock inte hur man gör.

Ensvensk
9 oktober 2015 · 11 Inlägg

Nu har jag satt dit gamla toppen igen men fortfarande samma problem, jag fattar ingenting.

LocKtar Herr
10 oktober 2015 · 1 722 Inlägg

Byt topp

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Ensvensk
10 oktober 2015 · 11 Inlägg

Men jag satte ju dit den jag hade först och den funka ju

kajc
12 oktober 2015 · 311 Inlägg

Läser du dina privata meddelanden??

kajc
12 oktober 2015 · 311 Inlägg

Det är ju skitviktigt att toppen är absolut rak, innan du sätter dit den. Det måste du mäta upp ( med tex lång stållinjal)
Alla packningsytor måste vara absolut rena, utan gamla packningsrester och annat skräp.
När du lyfter toppen: Gamla packningen avslöjar en hel del. Kolla på den,fota om du inte vet vad du ska kolla på. Den kan avslöja var det läcker nånstans. Kolla noga förbränningsrummen på nya toppen, hur ser det ut? Ärgat, sprickor, sot, ventiler mm.
Ju mer noga du är, desto bättre.
När du drar bultarna för toppen, hur gör du då?
Dom ska dras i rätt ordning, med moment. Har du inte verkstadshandbok, skaffa en.

Ensvensk
12 oktober 2015 · 11 Inlägg

Såg att du maila men gick inte svara, men säljer nog skiten, så får någon annan lösa det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang