Kan man tänka sig, med tanke på VAG, att.........

DasAuto
23 september 2015 · 2 751 Inlägg

Saxat från FB

Strax före millenniumskiftet (90-talet) fick alla bilar elektronisk/datoriserad motorstyrning. Förgasaren var alltför oprecis för att klara de miljökrav som framför allt Kalifornien drev igenom.

Att mäta utsläpp från en bil när den körs är komplext. Svårt. Dyrt.

För att inte omvärlden (trafik, temperatur, motvind, lufttryck, etc) skall påverka resultatet så görs det i laboratoriemiljö.

Den kontroll av utsläpp som bilbesiktningen gör skulle aldrig upptäcka det som nu framkommit. De kan i bästa fall upptäcka om något gått sönder i eller kring motorn.

Dyrt och omständigt. Det finns väldigt få oberoende testlab som kan mäta detta. Därför gör tillverkarna detta själva.

Myndigheterna kontrollerar att tillverkarnas laboratoriemiljöer är korrekta och att provningsmetoden är rätt. Sedan certar företagen sina egna motorer. Några få kontrollkörningar görs, stickprov, av myndigheterna.

För att få en viss miljöcertning så tar relevant myndighet fram en testcykel som skall motsvara ett vanligt användande av fordonet. Denna cykel används även för att mäta bränsleförbrukning på ett standardiserat sätt. Olika länder/kontinenter har olika cykler.

Utmaningen har länge varit att göra en motor som är ren/snål nog för kraven och som samtidigt kunderna tycker om att köra.

Branschens svar för att behålla körbarheten men ändå uppnå miljökrav har blivit att optimera motorerna för att "slå" cykeln, så kallad "cycle beating", vid vissa körfall.

Cycle beating är är möjligt för att testriggarna "kör" bilen alldeles för perfekt. Man lägger in "snålpunkter" vid vissa varvtal och vissa effektuttag, precis där testcykel körs. Vanliga förare kör ojämnare och märker inte så mycket av detta.

Detta är branschpraxis.

Det VW nu har avslöjats med är att ha en programvara som känner igen när cykeln körs och då går in i snålläge.

Vid alla andra körfall så får motorn mer bränsle. De tar alltså bort snålläget om du kör bilen normalt. Eftersom motorn byter beteende, i praktiken har två olika bränsleprogram, ett för testerna och ett för vanlig körning, och switchar mellan dem av sig själv, kallas detta nu en fuskmjukvara.

De har varit lite för smarta.

Troligen är VW inte de enda som gjort detta. Cycel beating är som sagt branschstandard, alla gör det. Frågan är hur många som gjort det så extremt som VW?

Såg en kommentar om att detta är bra för Volvo. Om det stannar vid böter för VW så håller jag med om det. Men troligtvis kommer detta leda till tester av alla tillverkare, samt nya regler.

De små tillverkarna har mindre resurser och alltid svårast att anpassa sig till nya lagar. Daimler nyttjar det genom att lobba som f-n i Bryssel. De här "självbromsande" bilarna är ett sådant lobby resultat. Daimler är 3-5år före övriga industrin. EUs beslut om att införa detta har därmed tvingat de andra att lägga mycket resurser på kameror och radarsystem.

Tror även att Volvo risker rejält med stryk om de kollas. Återigen, de mindre företagen tvingas till genvägar. SAAB var inofficiell världsmästare på cycle beating. Alla som ägt en senare SAAB (200-) trodde att det var ett hål i tanken. Men miljökraven klarade de.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Nausea Avstängd
23 september 2015 · 598 Inlägg

Skitsnack att Saab drar mycket bränsle. Jag har kört flera 9-5 under specad förbrukning på landsväg 7,1 l/100 km. Problemet med Saab är att de är så enkla att trimma, vilket många gjort, och kör därefter.

Senast redigerat av Nausea (23 september 2015)

saab_sonett Handledare
23 september 2015 · 1 481 Inlägg

Nausea skrev:
Skitsnack att Saab drar mycket bränsle. Jag har kört flera 9-5 under specad förbrukning på landsväg 7,1 l/100 km. Problemet med Saab är att de är så enkla att trimma, vilket många gjort, och kör därefter.

Saab 9-5 2.0t  -99  1,05 blandat, 0,95 landsväg.    Lika mycket som min BMW 540 ville ha vid samma körning......

Nausea Avstängd
23 september 2015 · 598 Inlägg

saab_sonett skrev:

Nausea skrev:
Skitsnack att Saab drar mycket bränsle. Jag har kört flera 9-5 under specad förbrukning på landsväg 7,1 l/100 km. Problemet med Saab är att de är så enkla att trimma, vilket många gjort, och kör därefter.

Saab 9-5 2.0t  -99  1,05 blandat, 0,95 landsväg.    Lika mycket som min BMW 540 ville ha vid samma körning......

Det kanske är de officiella siffrorna, men jag har som sagt kört en 2,3t automat på 0,71 blandat så även du förstår. Nuförtiden anger man förbrukning i l/100 km. Läste om en som körde sin Saab 9-5 kombi med full packning till fjällen på 6,9 l/100 km.

Senast redigerat av Nausea (23 september 2015)

DasAuto
23 september 2015 · 2 751 Inlägg

Nausea skrev:
Skitsnack att Saab drar mycket bränsle. Jag har kört flera 9-5 under specad förbrukning på landsväg 7,1 l/100 km. Problemet med Saab är att de är så enkla att trimma, vilket många gjort, och kör därefter.

Och ditt körsätt och dina fälgar/däck spelade ingen roll i din uträkning?

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
DasAuto
23 september 2015 · 2 751 Inlägg

Nausea skrev:

saab_sonett skrev:

Nausea skrev:
Skitsnack att Saab drar mycket bränsle. Jag har kört flera 9-5 under specad förbrukning på landsväg 7,1 l/100 km. Problemet med Saab är att de är så enkla att trimma, vilket många gjort, och kör därefter.

Saab 9-5 2.0t  -99  1,05 blandat, 0,95 landsväg.    Lika mycket som min BMW 540 ville ha vid samma körning......

Det kanske är de officiella siffrorna, men jag har som sagt kört en 2,3t automat på 0,71 blandat så även du förstår. Nuförtiden anger man förbrukning i l/100 km. Läste om en som körde sin Saab 9-5 kombi med full packning till fjällen på 6,9 l/100 km.

Det säger inget, Jag körde Kristianstad-Regensburg ca 1026km på 6.9l med fullpackad bil och breda 255or, för att sedan ha ökat förbrukningen till 9.8 efter massa köer och omkörningar.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
macattac
23 september 2015 · 201 Inlägg

Nu är det ju även så att detta primärt (inte endat) gäller Kalifornien som har de hårdaste utsläppslagarna i världen. Varför dieselbilar där ganska ofta är nertrimmade kontra sina europeiska syskon samt att de ska släppa ut mindre än vad som är godkänt i EU. Därför är det inte säkert att detta spiller över på Europa då VAG inte behövt "strypa" bilarna för att få igenom dem utan har tillverkat dem för europeiska krav från början.

Därmed inte sagt att de inte har fuskat även här.

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
DasAuto
23 september 2015 · 2 751 Inlägg

macattac skrev:
Nu är det ju även så att detta primärt (inte endat) gäller Kalifornien som har de hårdaste utsläppslagarna i världen. Varför dieselbilar där ganska ofta är nertrimmade kontra sina europeiska syskon samt att de ska släppa ut mindre än vad som är godkänt i EU. Därför är det inte säkert att detta spiller över på Europa då VAG inte behövt "strypa" bilarna för att få igenom dem utan har tillverkat dem för europeiska krav från början.

Därmed inte sagt att de inte har fuskat även här.

Jag skulle dessutom tro att detta inte är olagligt det dom gjort, mer moraliskt fel.
Fult av dem i vilket fall som. Men det är ingen skillnad mot alla biltillverkarnas sätt att mäta förbrukning. De fuskar ju som fan där, bara att det är en hemlighet alla känner till.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Nordic_Drivers
23 september 2015 · 349 Inlägg

DasAuto skrev:

macattac skrev:
Nu är det ju även så att detta primärt (inte endat) gäller Kalifornien som har de hårdaste utsläppslagarna i världen. Varför dieselbilar där ganska ofta är nertrimmade kontra sina europeiska syskon samt att de ska släppa ut mindre än vad som är godkänt i EU. Därför är det inte säkert att detta spiller över på Europa då VAG inte behövt "strypa" bilarna för att få igenom dem utan har tillverkat dem för europeiska krav från början.

Därmed inte sagt att de inte har fuskat även här.

Jag skulle dessutom tro att detta inte är olagligt det dom gjort, mer moraliskt fel.
Fult av dem i vilket fall som. Men det är ingen skillnad mot alla biltillverkarnas sätt att mäta förbrukning. De fuskar ju som fan där, bara att det är en hemlighet alla känner till.

Det är olagligt eftersom att kunden har köpt bilen för att utsläppen är på en viss nivå vid användning. Kunden har ju inte köpt en bil som bara har ett visst utsläpp när bilen befinner sig i ett laboratorium.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
DasAuto
23 september 2015 · 2 751 Inlägg

Tanso skrev:

DasAuto skrev:

macattac skrev:
Nu är det ju även så att detta primärt (inte endat) gäller Kalifornien som har de hårdaste utsläppslagarna i världen. Varför dieselbilar där ganska ofta är nertrimmade kontra sina europeiska syskon samt att de ska släppa ut mindre än vad som är godkänt i EU. Därför är det inte säkert att detta spiller över på Europa då VAG inte behövt "strypa" bilarna för att få igenom dem utan har tillverkat dem för europeiska krav från början.

Därmed inte sagt att de inte har fuskat även här.

Jag skulle dessutom tro att detta inte är olagligt det dom gjort, mer moraliskt fel.
Fult av dem i vilket fall som. Men det är ingen skillnad mot alla biltillverkarnas sätt att mäta förbrukning. De fuskar ju som fan där, bara att det är en hemlighet alla känner till.

Det är olagligt eftersom att kunden har köpt bilen för att utsläppen är på en viss nivå vid användning. Kunden har ju inte köpt en bil som bara har ett visst utsläpp när bilen befinner sig i ett laboratorium.

Jo det förstår jag, men de mäter ju även förbrukningen som är helt orelevant till hur kunden brukar bilen i verkligheten. Vet att jag läste på vi bilägare att de körde utan baksäte t.ex, samt i helt perfekta förhållanden.

Jag hoppas de får en baksmäll av detta samt att flera tillverkare undersöks. Men vi bilägare påverkas ju inte av detta så vida man inte är extremt miljöinriktad och skulle tycka det var jättehemskt att ens bil släpper ut mer Co2 än vad det står i pappret, hade jag ägt en sådan 2.0 TDI så hade jag helt ärligt inte brytt mig ett skvatt smile Men man undrar vad de ljuger om mer än utsläppen.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
macattac
23 september 2015 · 201 Inlägg

DasAuto skrev:

Tanso skrev:

DasAuto skrev:
Jag skulle dessutom tro att detta inte är olagligt det dom gjort, mer moraliskt fel.
Fult av dem i vilket fall som. Men det är ingen skillnad mot alla biltillverkarnas sätt att mäta förbrukning. De fuskar ju som fan där, bara att det är en hemlighet alla känner till.

Det är olagligt eftersom att kunden har köpt bilen för att utsläppen är på en viss nivå vid användning. Kunden har ju inte köpt en bil som bara har ett visst utsläpp när bilen befinner sig i ett laboratorium.

Jo det förstår jag, men de mäter ju även förbrukningen som är helt orelevant till hur kunden brukar bilen i verkligheten. Vet att jag läste på vi bilägare att de körde utan baksäte t.ex, samt i helt perfekta förhållanden.

Jag hoppas de får en baksmäll av detta samt att flera tillverkare undersöks. Men vi bilägare påverkas ju inte av detta så vida man inte är extremt miljöinriktad och skulle tycka det var jättehemskt att ens bil släpper ut mer Co2 än vad det står i pappret, hade jag ägt en sådan 2.0 TDI så hade jag helt ärligt inte brytt mig ett skvatt smile Men man undrar vad de ljuger om mer än utsläppen.

De har haft en motorstyrning som känt av om ratten inte rörs, ambient temp, lufttryck...parametrar som tyder på att bilen står på en rullande landsväg...när dessa uppfyllts har utsläppen strypts för att bilen "förstått" att den är  i testläge...

Smått bedrägligt kan man säga smile

Senast redigerat av macattac (23 september 2015)

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
DasAuto
23 september 2015 · 2 751 Inlägg

macattac skrev:

DasAuto skrev:

Tanso skrev:

Det är olagligt eftersom att kunden har köpt bilen för att utsläppen är på en viss nivå vid användning. Kunden har ju inte köpt en bil som bara har ett visst utsläpp när bilen befinner sig i ett laboratorium.

Jo det förstår jag, men de mäter ju även förbrukningen som är helt orelevant till hur kunden brukar bilen i verkligheten. Vet att jag läste på vi bilägare att de körde utan baksäte t.ex, samt i helt perfekta förhållanden.

Jag hoppas de får en baksmäll av detta samt att flera tillverkare undersöks. Men vi bilägare påverkas ju inte av detta så vida man inte är extremt miljöinriktad och skulle tycka det var jättehemskt att ens bil släpper ut mer Co2 än vad det står i pappret, hade jag ägt en sådan 2.0 TDI så hade jag helt ärligt inte brytt mig ett skvatt smile Men man undrar vad de ljuger om mer än utsläppen.

De har haft en motorstyrning som känt av om ratten inte rörs, ambient temp, lufttryck...parametrar som tyder på att bilen står på en rullande landsväg...när dessa uppfyllts har utsläppen strypts för att bilen "förstått" att den är  i testläge...

Smått bedrägligt kan man säga smile

Jo klart dåligt, men som i allt finns det kryphål smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Djo
23 september 2015 · 10 157 Inlägg

Är knappast förvånad.

Dock om andra tillverkare ej fuskar och klarar kraven måste VAG vara taskiga motor byggare. Dock om fler skulle fuska skulle ej förvåna mig vi lär nog få se många djupa hemligheter grävas fram.

Dock skulle jag ej bry mig om detta utan det snarare bevisar något som ej förvånar än tvärtom.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Nordic_Drivers
23 september 2015 · 349 Inlägg

Djo skrev:
Är knappast förvånad.

Dock om andra tillverkare ej fuskar och klarar kraven måste VAG vara taskiga motor byggare. Dock om fler skulle fuska skulle ej förvåna mig vi lär nog få se många djupa hemligheter grävas fram.

Dock skulle jag ej bry mig om detta utan det snarare bevisar något som ej förvånar än tvärtom.

De som upptäckte fusket hade en BMW X5, en volkswagen och en annan bil inne för testning. Volkswagen var den som hade fuskprogramvara.

Så BMW och den andra biltillverkaren som de testade kanske är ärliga.

Senast redigerat av Tanso (23 september 2015)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Djo
23 september 2015 · 10 157 Inlägg

Tanso skrev:

Djo skrev:
Är knappast förvånad.

Dock om andra tillverkare ej fuskar och klarar kraven måste VAG vara taskiga motor byggare. Dock om fler skulle fuska skulle ej förvåna mig vi lär nog få se många djupa hemligheter grävas fram.

Dock skulle jag ej bry mig om detta utan det snarare bevisar något som ej förvånar än tvärtom.

De som upptäckte fusket hade en BMW X5, en volkswagen och en annan bil inne för testning. Volkswagen var den som hade fuskprogramvara.

Så BMW och den andra biltillverkaren som de testade kanske är ärliga.

Okej ja du ser (är inte så extremt insatt i detta) Men det låter ju bra det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
DasAuto
23 september 2015 · 2 751 Inlägg

Tanso skrev:

Djo skrev:
Är knappast förvånad.

Dock om andra tillverkare ej fuskar och klarar kraven måste VAG vara taskiga motor byggare. Dock om fler skulle fuska skulle ej förvåna mig vi lär nog få se många djupa hemligheter grävas fram.

Dock skulle jag ej bry mig om detta utan det snarare bevisar något som ej förvånar än tvärtom.

De som upptäckte fusket hade en BMW X5, en volkswagen och en annan bil inne för testning. Volkswagen var den som hade fuskprogramvara.

Så BMW och den andra biltillverkaren som de testade kanske är ärliga.

Det handlar om en motor, dvs kan vara även andra VW motorer som påverkas samt andra tillverkare också. Förutom att det är fult av dem att de fuskar så påverkas ju knappast vi bilägare något, möjligtvis om man är något extremt besatt av avgaskrav. Dessutom är inte vi i Europa påverkade av det. Då vi inte har lika stränga krav. Jag är mer oroad över bristande kvalité i motorer och växellådor som Tyska bilar börjar ha, även mitt andra favoritmärke BMW smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
macattac
23 september 2015 · 201 Inlägg

DasAuto skrev:

Tanso skrev:

Djo skrev:
Är knappast förvånad.

Dock om andra tillverkare ej fuskar och klarar kraven måste VAG vara taskiga motor byggare. Dock om fler skulle fuska skulle ej förvåna mig vi lär nog få se många djupa hemligheter grävas fram.

Dock skulle jag ej bry mig om detta utan det snarare bevisar något som ej förvånar än tvärtom.

De som upptäckte fusket hade en BMW X5, en volkswagen och en annan bil inne för testning. Volkswagen var den som hade fuskprogramvara.

Så BMW och den andra biltillverkaren som de testade kanske är ärliga.

Det handlar om en motor, dvs kan vara även andra VW motorer som påverkas samt andra tillverkare också. Förutom att det är fult av dem att de fuskar så påverkas ju knappast vi bilägare något, möjligtvis om man är något extremt besatt av avgaskrav. Dessutom är inte vi i Europa påverkade av det. Då vi inte har lika stränga krav. Jag är mer oroad över bristande kvalité i motorer och växellådor som Tyska bilar börjar ha, även mitt andra favoritmärke BMW smile

3.0tdi motorn skall testas den med....Q7, A6 3.0 TDI, Cayenne, Touareg.....då snackar vi väldigt många fler bilar sålda i Cali än 2liter diesel passat....

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
DasAuto
23 september 2015 · 2 751 Inlägg
Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Nausea Avstängd
24 september 2015 · 598 Inlägg

Tanso skrev:

DasAuto skrev:

macattac skrev:
Nu är det ju även så att detta primärt (inte endat) gäller Kalifornien som har de hårdaste utsläppslagarna i världen. Varför dieselbilar där ganska ofta är nertrimmade kontra sina europeiska syskon samt att de ska släppa ut mindre än vad som är godkänt i EU. Därför är det inte säkert att detta spiller över på Europa då VAG inte behövt "strypa" bilarna för att få igenom dem utan har tillverkat dem för europeiska krav från början.

Därmed inte sagt att de inte har fuskat även här.

Jag skulle dessutom tro att detta inte är olagligt det dom gjort, mer moraliskt fel.
Fult av dem i vilket fall som. Men det är ingen skillnad mot alla biltillverkarnas sätt att mäta förbrukning. De fuskar ju som fan där, bara att det är en hemlighet alla känner till.

Det är olagligt eftersom att kunden har köpt bilen för att utsläppen är på en viss nivå vid användning. Kunden har ju inte köpt en bil som bara har ett visst utsläpp när bilen befinner sig i ett laboratorium.

Dessutom borde ALLA fuskande tillverkare betala tillbaka de subventioner för miljöbilar som bilarna fått på falska premisser.

Kubista
24 september 2015 · 71 Inlägg

Tänkte göra en tråd om detta men tänker att jag ställer frågan här istället. Är det läge att köpa VW aktier eller kan man köpa VAG aktier? Med tanke på att den är så jävla låg.. Kanske är en bra framtidsinvestering, då jag knappast tror att ett så väletablerat märke kommer gå i konkurs.. VAG äger ju Audi, Seat, Skoda, Bugatti, Porsche, Ducati, Bentley, Lamborghini.. Tänkte lägga typ 5k på dem. Någon som kan rådgiva?

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang