Kan man tänka sig, med tanke på VAG, att.........

DasAuto
24 september 2015 · 2 751 Inlägg

Misstankar riktas mot BMW också.
Hur pass stor sanning det är vet jag inte.
http://www.bloomberg.com/news/articles/ … ks-profits

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Evildan
24 september 2015 ·

Kubista skrev:
Tänkte göra en tråd om detta men tänker att jag ställer frågan här istället. Är det läge att köpa VW aktier eller kan man köpa VAG aktier? Med tanke på att den är så jävla låg.. Kanske är en bra framtidsinvestering, då jag knappast tror att ett så väletablerat märke kommer gå i konkurs.. VAG äger ju Audi, Seat, Skoda, Bugatti, Porsche, Ducati, Bentley, Lamborghini.. Tänkte lägga typ 5k på dem. Någon som kan rådgiva?

Jag tror, med tanke på att det inte ännu är klart med eventuella skadestånd eller hur stora belopp det rör sig om, att det kan vara läge att avvakta för att få ett så lågt pris som möjligt. Däremot kan det ta åratal för företaget att återhämta sig ordentligt.

Kubista
24 september 2015 · 71 Inlägg

Evildan skrev:

Kubista skrev:
Tänkte göra en tråd om detta men tänker att jag ställer frågan här istället. Är det läge att köpa VW aktier eller kan man köpa VAG aktier? Med tanke på att den är så jävla låg.. Kanske är en bra framtidsinvestering, då jag knappast tror att ett så väletablerat märke kommer gå i konkurs.. VAG äger ju Audi, Seat, Skoda, Bugatti, Porsche, Ducati, Bentley, Lamborghini.. Tänkte lägga typ 5k på dem. Någon som kan rådgiva?

Jag tror, med tanke på att det inte ännu är klart med eventuella skadestånd eller hur stora belopp det rör sig om, att det kan vara läge att avvakta för att få ett så lågt pris som möjligt. Däremot kan det ta åratal för företaget att återhämta sig ordentligt.

Precis det sa morsan med.. Men tänkte detta som en långtidsinvestering, behöver inte tjäna pengar imorgon direkt smile

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
Nausea Avstängd
24 september 2015 · 598 Inlägg

Kubista skrev:
Tänkte göra en tråd om detta men tänker att jag ställer frågan här istället. Är det läge att köpa VW aktier eller kan man köpa VAG aktier? Med tanke på att den är så jävla låg.. Kanske är en bra framtidsinvestering, då jag knappast tror att ett så väletablerat märke kommer gå i konkurs.. VAG äger ju Audi, Seat, Skoda, Bugatti, Porsche, Ducati, Bentley, Lamborghini.. Tänkte lägga typ 5k på dem. Någon som kan rådgiva?

Det kan också bli så att premiummärkena ska säljas - officiellt för att VW behöver pengar - men egentligen för att dessa märken inte vill drabbas av moderkoncernens dåliga rykte. Och det lär inte göra aktierna mer värda.

Ingooo
24 september 2015 · 167 Inlägg

Köpläge aktier? För 5k kan du nog våga chansa!😆 Men det finns inte en djävel som vet om de kommer droppa ytterligare 50% i dagsläget. Däremot mer intressant att se om marknadsvärdet på bilarna kommet sjunka. Som bil betraktat har dom ju inte blivit sämre pga sen här skandalen. Lite som med Saab när se konkade kanske?

DasAuto
24 september 2015 · 2 751 Inlägg

Ingooo skrev:
Köpläge aktier? För 5k kan du nog våga chansa!😆 Men det finns inte en djävel som vet om de kommer droppa ytterligare 50% i dagsläget. Däremot mer intressant att se om marknadsvärdet på bilarna kommet sjunka. Som bil betraktat har dom ju inte blivit sämre pga sen här skandalen. Lite som med Saab när se konkade kanske?

Toyota konkade inte efter bromsskandalen(Även om de inte ljög som VW) så lär inte VAG koncernen konka på grund av fuskande med avgaskrav.
big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
torsen
25 september 2015 · 7 238 Inlägg

Nausea skrev:
Dessutom borde ALLA fuskande tillverkare betala tillbaka de subventioner för miljöbilar som bilarna fått på falska premisser.

X 2 cool

torsen
25 september 2015 · 7 238 Inlägg

Enligt uppgift i massmedia har svenska staten förlorat 60.000.000:- på uteblivna skatteintäckter p g a falskt klassade miljöbilar.
Vet inte om det är per år eller totalt?

roll

thelaughingmadman
25 september 2015 · 711 Inlägg

DasAuto skrev:
Roliga är att många inte ens vet att BMW t.ex har en robot som kör deras förbrukningscyklar. De flesta lurar sig själva att ens bil dricker mer än vad den gör för att "känna sig bättre" smile

Det är ju inte biltillverkarna själva som testar och miljöklassar bilar, det görs ju av myndigheter i det land där man söker certifieringen.
Det finns ju något som kallas för EU-körcykeln, detta är det standardiserade testet som alla bilar går igenom, i alla fall i Sverige (och då troligtvis Europa). Och ja, det är inte människor som sitter i och kör testerna, det är automatiserat för att få exakta värden.

Grejen med körcykler är väl att det faktiskt inte är till för att mäta äkta förbrukning, utan att skapa ett värde för jämförelse motorer mellan? Såvitt jag vet körs körcyklerna i laboratoriemiljö, med en del förluster borträknade, som annars finns i verkliga världen. Detta alltså för att man ska kunna jämföra mellan bilar och också därför de flesta förare har svårt att ni uppgivna förbrukningssiffror.

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar (pun intended).

torsen skrev:
Enligt uppgift i massmedia har svenska staten förlorat 60.000.000:- på uteblivna skatteintäckter p g a falskt klassade miljöbilar.
Vet inte om det är per år eller totalt?

roll

Hmm... 60 miljoner är ju inte så mycket? Kanske 60 miljarder? Att det är uteblivna skatteintäkter råder det dock inga tvivel om.

Läste också, igår tror jag, att BMW X1 hade mycket högre utsläpp på riktigt än vad som visades i labbet. Ska bli intressant och se hur hela den här cirkusen slutar när man väl testat många/alla bilar och märken.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
macattac
25 september 2015 · 201 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

DasAuto skrev:
Roliga är att många inte ens vet att BMW t.ex har en robot som kör deras förbrukningscyklar. De flesta lurar sig själva att ens bil dricker mer än vad den gör för att "känna sig bättre" smile

Det är ju inte biltillverkarna själva som testar och miljöklassar bilar, det görs ju av myndigheter i det land där man söker certifieringen.
Det finns ju något som kallas för EU-körcykeln, detta är det standardiserade testet som alla bilar går igenom, i alla fall i Sverige (och då troligtvis Europa). Och ja, det är inte människor som sitter i och kör testerna, det är automatiserat för att få exakta värden.

Grejen med körcykler är väl att det faktiskt inte är till för att mäta äkta förbrukning, utan att skapa ett värde för jämförelse motorer mellan? Såvitt jag vet körs körcyklerna i laboratoriemiljö, med en del förluster borträknade, som annars finns i verkliga världen. Detta alltså för att man ska kunna jämföra mellan bilar och också därför de flesta förare har svårt att ni uppgivna förbrukningssiffror.

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar (pun intended).

torsen skrev:
Enligt uppgift i massmedia har svenska staten förlorat 60.000.000:- på uteblivna skatteintäckter p g a falskt klassade miljöbilar.
Vet inte om det är per år eller totalt?

roll

Hmm... 60 miljoner är ju inte så mycket? Kanske 60 miljarder? Att det är uteblivna skatteintäkter råder det dock inga tvivel om.

Läste också, igår tror jag, att BMW X1 hade mycket högre utsläpp på riktigt än vad som visades i labbet. Ska bli intressant och se hur hela den här cirkusen slutar när man väl testat många/alla bilar och märken.

Ja det är då rakt inte 60 miljarder kronor....ponera att varje "modern" dieselbil skulle ha en skatt på 3000 kr istället för ingen eller väldigt låg....vi säger för enkelhetensskull att differensen är 2000 kr per bil....det ger 30.000.000 bilar....så 60 miljoner är nog mer korrekt. Då är det 30.000 bilar vilket snarare stämmer in på den mängd dieselbilar som det finns i sverige som går som "miljöbil"

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
Nausea Avstängd
25 september 2015 · 598 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

DasAuto skrev:
Roliga är att många inte ens vet att BMW t.ex har en robot som kör deras förbrukningscyklar. De flesta lurar sig själva att ens bil dricker mer än vad den gör för att "känna sig bättre" smile

Det är ju inte biltillverkarna själva som testar och miljöklassar bilar, det görs ju av myndigheter i det land där man söker certifieringen.
Det finns ju något som kallas för EU-körcykeln, detta är det standardiserade testet som alla bilar går igenom, i alla fall i Sverige (och då troligtvis Europa). Och ja, det är inte människor som sitter i och kör testerna, det är automatiserat för att få exakta värden.

Grejen med körcykler är väl att det faktiskt inte är till för att mäta äkta förbrukning, utan att skapa ett värde för jämförelse motorer mellan? Såvitt jag vet körs körcyklerna i laboratoriemiljö, med en del förluster borträknade, som annars finns i verkliga världen. Detta alltså för att man ska kunna jämföra mellan bilar och också därför de flesta förare har svårt att ni uppgivna förbrukningssiffror.

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar (pun intended).

torsen skrev:
Enligt uppgift i massmedia har svenska staten förlorat 60.000.000:- på uteblivna skatteintäckter p g a falskt klassade miljöbilar.
Vet inte om det är per år eller totalt?

roll

Hmm... 60 miljoner är ju inte så mycket? Kanske 60 miljarder? Att det är uteblivna skatteintäkter råder det dock inga tvivel om.

Läste också, igår tror jag, att BMW X1 hade mycket högre utsläpp på riktigt än vad som visades i labbet. Ska bli intressant och se hur hela den här cirkusen slutar när man väl testat många/alla bilar och märken.

Tillverkarna testar sina egna bilar men myndigheter certifierar. Inom EU gäller att om en tillverkare har fått en bil godkänd i ett land gäller det i hela EU, vilket är en av fördelarna med EU. Det är vad jag fått veta iaf.


Så du tycker inte 60 miljoner är mycket pengar? Är du en sån där snuskigt rik Ferrari rattande vecchio som försöker tävla med de unga?

Evildan
25 september 2015 ·

Nausea skrev:

thelaughingmadman skrev:

DasAuto skrev:
Roliga är att många inte ens vet att BMW t.ex har en robot som kör deras förbrukningscyklar. De flesta lurar sig själva att ens bil dricker mer än vad den gör för att "känna sig bättre" smile

Det är ju inte biltillverkarna själva som testar och miljöklassar bilar, det görs ju av myndigheter i det land där man söker certifieringen.
Det finns ju något som kallas för EU-körcykeln, detta är det standardiserade testet som alla bilar går igenom, i alla fall i Sverige (och då troligtvis Europa). Och ja, det är inte människor som sitter i och kör testerna, det är automatiserat för att få exakta värden.

Grejen med körcykler är väl att det faktiskt inte är till för att mäta äkta förbrukning, utan att skapa ett värde för jämförelse motorer mellan? Såvitt jag vet körs körcyklerna i laboratoriemiljö, med en del förluster borträknade, som annars finns i verkliga världen. Detta alltså för att man ska kunna jämföra mellan bilar och också därför de flesta förare har svårt att ni uppgivna förbrukningssiffror.

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar (pun intended).

torsen skrev:
Enligt uppgift i massmedia har svenska staten förlorat 60.000.000:- på uteblivna skatteintäckter p g a falskt klassade miljöbilar.
Vet inte om det är per år eller totalt?

roll

Hmm... 60 miljoner är ju inte så mycket? Kanske 60 miljarder? Att det är uteblivna skatteintäkter råder det dock inga tvivel om.

Läste också, igår tror jag, att BMW X1 hade mycket högre utsläpp på riktigt än vad som visades i labbet. Ska bli intressant och se hur hela den här cirkusen slutar när man väl testat många/alla bilar och märken.

Tillverkarna testar sina egna bilar men myndigheter certifierar. Inom EU gäller att om en tillverkare har fått en bil godkänd i ett land gäller det i hela EU, vilket är en av fördelarna med EU. Det är vad jag fått veta iaf.


Så du tycker inte 60 miljoner är mycket pengar? Är du en sån där snuskigt rik Ferrari rattande vecchio som försöker tävla med de unga?

Avrundade 6kr/invånare är inte mycket pengar.

Evildan
25 september 2015 ·

Jag får väl ta mig ned till AVL och be dom köra provcykeln på min Toylåda för att se om även Densos styrsystem är testbänksmanipulerat.
Bidrag för bänktiden emottages gärna. Har Swisch. wink

Nausea Avstängd
25 september 2015 · 598 Inlägg

Evildan skrev:

Nausea skrev:

thelaughingmadman skrev:

DasAuto skrev:
Roliga är att många inte ens vet att BMW t.ex har en robot som kör deras förbrukningscyklar. De flesta lurar sig själva att ens bil dricker mer än vad den gör för att "känna sig bättre" smile

Det är ju inte biltillverkarna själva som testar och miljöklassar bilar, det görs ju av myndigheter i det land där man söker certifieringen.
Det finns ju något som kallas för EU-körcykeln, detta är det standardiserade testet som alla bilar går igenom, i alla fall i Sverige (och då troligtvis Europa). Och ja, det är inte människor som sitter i och kör testerna, det är automatiserat för att få exakta värden.

Grejen med körcykler är väl att det faktiskt inte är till för att mäta äkta förbrukning, utan att skapa ett värde för jämförelse motorer mellan? Såvitt jag vet körs körcyklerna i laboratoriemiljö, med en del förluster borträknade, som annars finns i verkliga världen. Detta alltså för att man ska kunna jämföra mellan bilar och också därför de flesta förare har svårt att ni uppgivna förbrukningssiffror.

Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar (pun intended).


Hmm... 60 miljoner är ju inte så mycket? Kanske 60 miljarder? Att det är uteblivna skatteintäkter råder det dock inga tvivel om.

Läste också, igår tror jag, att BMW X1 hade mycket högre utsläpp på riktigt än vad som visades i labbet. Ska bli intressant och se hur hela den här cirkusen slutar när man väl testat många/alla bilar och märken.

Tillverkarna testar sina egna bilar men myndigheter certifierar. Inom EU gäller att om en tillverkare har fått en bil godkänd i ett land gäller det i hela EU, vilket är en av fördelarna med EU. Det är vad jag fått veta iaf.


Så du tycker inte 60 miljoner är mycket pengar? Är du en sån där snuskigt rik Ferrari rattande vecchio som försöker tävla med de unga?

Avrundade 6kr/invånare är inte mycket pengar.

Det handlar inte om summan, det handlar om bedrägeri. Bidragsfusk krävs också tillbaka av samma anledning.

Evildan
25 september 2015 ·

Nausea skrev:

Evildan skrev:

Nausea skrev:

Tillverkarna testar sina egna bilar men myndigheter certifierar. Inom EU gäller att om en tillverkare har fått en bil godkänd i ett land gäller det i hela EU, vilket är en av fördelarna med EU. Det är vad jag fått veta iaf.


Så du tycker inte 60 miljoner är mycket pengar? Är du en sån där snuskigt rik Ferrari rattande vecchio som försöker tävla med de unga?

Avrundade 6kr/invånare är inte mycket pengar.

Det handlar inte om summan, det handlar om bedrägeri. Bidragsfusk krävs också tillbaka av samma anledning.

Jo, det handlade ju nyss om summan då du skrev om mycket pengar.

Men oavsett om summan förefaller stor eller inte anser även jag att fuskande fabrikanter, oavsett vilka, skall betala ut ersättning.

thelaughingmadman
25 september 2015 · 711 Inlägg

Nausea skrev:
Tillverkarna testar sina egna bilar men myndigheter certifierar. Inom EU gäller att om en tillverkare har fått en bil godkänd i ett land gäller det i hela EU, vilket är en av fördelarna med EU. Det är vad jag fått veta iaf.

Så är det nog säkert. Men det lär ju finnas ett standardiserat sätt att testa, d.v.s. man testar alltid med robotar.

Nausea skrev:
Så du tycker inte 60 miljoner är mycket pengar? Är du en sån där snuskigt rik Ferrari rattande vecchio som försöker tävla med de unga?

Ja precis. På morgonen vet jag inte vilken italiensk sportbil jag ska välja när jag ska åka för att käka brunch nere på båtklubben tongue

Klart 60 miljoner är stora summor, men inte riktigt i nationalekonomiskt perspektiv.
Såhär ser skatteintäkter ut för 2014; http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ska … per-skatt/

Det som rör utsläpp och sånt lär vara detta:

Energiskatt bensin    10,7
Koldioxidskatt bensin    8,5
Koldioxidskatt oljeprodukter    14,3
Koldioxidskatt övrigt    0,6
Skatt på vägtrafik    16,8

(I miljarder kronor). 60 miljoner på ett år är således inte allt för mycket.

Men som du också skrev är summan inte i fokus utan snarare det bedrägliga beteendet.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Kubista
25 september 2015 · 71 Inlägg

Ingooo skrev:
Köpläge aktier? För 5k kan du nog våga chansa!😆 Men det finns inte en djävel som vet om de kommer droppa ytterligare 50% i dagsläget. Däremot mer intressant att se om marknadsvärdet på bilarna kommet sjunka. Som bil betraktat har dom ju inte blivit sämre pga sen här skandalen. Lite som med Saab när se konkade kanske?

Kan man köpa VAG aktier eller blir VW aktier automatiskt VAG aktier?

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
Ingooo
25 september 2015 · 167 Inlägg

DasAuto skrev:

Ingooo skrev:
Köpläge aktier? För 5k kan du nog våga chansa!😆 Men det finns inte en djävel som vet om de kommer droppa ytterligare 50% i dagsläget. Däremot mer intressant att se om marknadsvärdet på bilarna kommet sjunka. Som bil betraktat har dom ju inte blivit sämre pga sen här skandalen. Lite som med Saab när se konkade kanske?

Toyota konkade inte efter bromsskandalen(Även om de inte ljög som VW) så lär inte VAG koncernen konka på grund av fuskande med avgaskrav.
big_smile

Nej VAG och VW lär inte konka. Finns garanterat mkt kapital att gräva fram. Bla från en fd svensk lastbilstillverkare även om det i sammanhanget inte är  avgörande. Men Scania lär indirekt påverkas otvivelaktigt. VAG är i grunden otroligt stabilt finansiellt så de kommer stå pall. Klart är dock att de kommer ta rejäl skada av detta. Frågan är vad de kommer att offra. Skulle inte bli förvånad om Seat och kanske även Skoda ligger riktigt pyrt till som bilmärken. Produktutvecklingen inom VAG, som jag redan anser att de legat efter med, lär bli lidande i vart fall..
Dessutom skulle tyska statsapparaten inte tillåta det på samma vis som svenska regeringen lät ske med Saab pb. Därmed inte sagt att jag tycker regeringen gjorde fel. VAG är en väldigt viktig del av Tysklands ryggrad. Betydligt viktigare än vad Saab (som bilproducent) var för Sverige. Saab lever fortf i allra högsta grad och är fortfarande en väsentlig del av Sveriges ryggrad.

Ingooo
25 september 2015 · 167 Inlägg

Kubista skrev:

Ingooo skrev:
Köpläge aktier? För 5k kan du nog våga chansa!😆 Men det finns inte en djävel som vet om de kommer droppa ytterligare 50% i dagsläget. Däremot mer intressant att se om marknadsvärdet på bilarna kommet sjunka. Som bil betraktat har dom ju inte blivit sämre pga sen här skandalen. Lite som med Saab när se konkade kanske?

Kan man köpa VAG aktier eller blir VW aktier automatiskt VAG aktier?

Vet ej handlar inte med deras aktier alls och har inte fått upp intresset för dom heller, inte än iaf ☺

Muttley
25 september 2015 ·

Kubista skrev:

Ingooo skrev:
Köpläge aktier? För 5k kan du nog våga chansa!😆 Men det finns inte en djävel som vet om de kommer droppa ytterligare 50% i dagsläget. Däremot mer intressant att se om marknadsvärdet på bilarna kommet sjunka. Som bil betraktat har dom ju inte blivit sämre pga sen här skandalen. Lite som med Saab när se konkade kanske?

Kan man köpa VAG aktier eller blir VW aktier automatiskt VAG aktier?

Som jag fann kan du köpa vw.  Men om du har svensk bank får du ringa märklaren.  Men högt minsta courtage så du får nog punga ut mer än 5000 för att de ska vara lönt smile

Här är en sida.  http://www.finanzen.net/aktien/Volkswagen-Aktie

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang