Trippmätare, klocka nollställs när man vrider av nyckel, Seat Cordoba -99 AEE/ALM

xDeFeCTx
22 september 2015 · 3 Inlägg

Köpte en Seat Cordoba -99 förra veckan.

Har ett litet problem, trippmätaren och klockan nollställs varje gång man slår av tändningen.
Jag har kollat säkringarna och bytte även kontaktplattan till tändningen, men det hjälpte inte.

Vad kan det vara som gör detta?

En annan sak som är lite skum är att tändningen slår av direkt när man vrider av nyckeln, ska inte tändningen vara igång tills man drar ur nyckeln helt? Kan detta vara sammanlänkat?
Jag såg när jag bytte kontaktplattan att det sitter som ett litet kontaktstift i botten av tändningslåset också, men det är ju inte så roligt att byta det och få dubbla uppsättningar nycklar, och det är nog ganska dyrt, om det ens hjälper.

Jag har även kollat reläna som finns, och de verkar fungera som de ska om man aktiverar dem manuellt osv.
Kan det vara något relä som saknas? Det finns många tomma reläplatser.

Det verkar som att minnesströmmen fungerar, eftersom stereon behåller sina inställningar.

Moderering:
Flyttad till "Fordonsel och bilelektronik"

Powerman Japan Quality
22 september 2015 · 670 Inlägg

Går det inte att felsöka? Känns ju overhört jobbigt om trippmätaren nollställs varje gång du drar ur nyckeln.  Det är alltid två lägen på tändningslåset. Steg två slås tändningen ifrån det är då du kan ta ur nyckeln. Steg ett brukar inte kunna gå att dra ur nyckeln. Hoppas de löser sig för dig.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
xDeFeCTx
23 september 2015 · 3 Inlägg

Powerman skrev:
Går det inte att felsöka? Känns ju overhört jobbigt om trippmätaren nollställs varje gång du drar ur nyckeln.  Det är alltid två lägen på tändningslåset. Steg två slås tändningen ifrån det är då du kan ta ur nyckeln. Steg ett brukar inte kunna gå att dra ur nyckeln. Hoppas de löser sig för dig.

Det går säkert att lämna in den för felsökning, men hoppas på att slippa det, vet inte om det är värt det, bilen var inte dyr direkt, och den är ju rätt gammal, så vet inte om jag vill lägga mer pengar på det bara.

Angående tändningen så har jag för mig att på vissa VW och Seat så ska tändningen vara igång hela tiden tills man drar ur nyckeln helt, om man haft tändningen på eller bilden igång.

Men jag kan ha fel också smile

Lasse62
23 september 2015 · 292 Inlägg

xDeFeCTx skrev:

Powerman skrev:
Går det inte att felsöka? Känns ju overhört jobbigt om trippmätaren nollställs varje gång du drar ur nyckeln.  Det är alltid två lägen på tändningslåset. Steg två slås tändningen ifrån det är då du kan ta ur nyckeln. Steg ett brukar inte kunna gå att dra ur nyckeln. Hoppas de löser sig för dig.

Det går säkert att lämna in den för felsökning, men hoppas på att slippa det, vet inte om det är värt det, bilen var inte dyr direkt, och den är ju rätt gammal, så vet inte om jag vill lägga mer pengar på det bara.

Angående tändningen så har jag för mig att på vissa VW och Seat så ska tändningen vara igång hela tiden tills man drar ur nyckeln helt, om man haft tändningen på eller bilden igång.

Men jag kan ha fel också smile

Eftersom du nyss skaffat bilen så är det svårt att säga vad som hänt, det verkar dock vara så att du inte har spänning på rätt stift.

Trippmätaren ska inte gå via tändlåset, när du vrider av nycken till "Noll läge" så slocknar alla kontrollampor men på vissa modeller så kan klocka o tripp ligga kvar.


När du helt tar ur nyckeln så stängs t.ex radio av direkt.

Men jag skulle börja med att mäta på säkringsplinten i elcentralen att du har spänning på rätt platser med nyckeln urtagen, är säkringarna hela kan de vara så att någon fibblat med anslutningarna.

xDeFeCTx
23 september 2015 · 3 Inlägg

Lasse62 skrev:

xDeFeCTx skrev:

Powerman skrev:
Går det inte att felsöka? Känns ju overhört jobbigt om trippmätaren nollställs varje gång du drar ur nyckeln.  Det är alltid två lägen på tändningslåset. Steg två slås tändningen ifrån det är då du kan ta ur nyckeln. Steg ett brukar inte kunna gå att dra ur nyckeln. Hoppas de löser sig för dig.

Det går säkert att lämna in den för felsökning, men hoppas på att slippa det, vet inte om det är värt det, bilen var inte dyr direkt, och den är ju rätt gammal, så vet inte om jag vill lägga mer pengar på det bara.

Angående tändningen så har jag för mig att på vissa VW och Seat så ska tändningen vara igång hela tiden tills man drar ur nyckeln helt, om man haft tändningen på eller bilden igång.

Men jag kan ha fel också smile

Eftersom du nyss skaffat bilen så är det svårt att säga vad som hänt, det verkar dock vara så att du inte har spänning på rätt stift.

Trippmätaren ska inte gå via tändlåset, när du vrider av nycken till "Noll läge" så slocknar alla kontrollampor men på vissa modeller så kan klocka o tripp ligga kvar.


När du helt tar ur nyckeln så stängs t.ex radio av direkt.

Men jag skulle börja med att mäta på säkringsplinten i elcentralen att du har spänning på rätt platser med nyckeln urtagen, är säkringarna hela kan de vara så att någon fibblat med anslutningarna.

Tack för det, som det är nu så stängs även stereon av så fort jag vrider av nyckeln utan att ta ur den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang