Dött batteri eller skadad startmotor?

Vilsen
23 september 2015 · 10 Inlägg

Kan börja inlägget med att jag har noll koll på bilar och dess utrustning, bara lite smått.

Jag behöver hjälp. Lånar min fars bil, en Audi a4-avant (-00 tror jag) som fungerat felfritt fram till imorse.

Igår körde jag den i ca 2 timmar sammanlagt utan problem, parkerade bilen och stängde av motorn.

Är väldigt noga med att inte glömma av lampor o dylikt när jag stänger av bilen för att inte batteriet ska kunna ladda ur. Jag kollade snabbt igår när jag klev ur bilen och allt var av, radion stängde jag av.

När jag imorse skulle ta bilen så fungerar den inte. När jag vrider om nyckeln så "tickar" bilen, lamporna på utsidan tänds men "flimrar" till, för att sedan slockna. Inuti bilen lyser lamporna för ABS-bromsarna, Airbag och en med en bil och en nyckel som enligt instruktionsbok ska vara något med stöldskydd.

Klockan står nollad, alltså 00.00 och mätaren ovanför mil står även den som nollad.

Batterimätaren (som i vår bil är till höger, är nere under noll, alltså helt nollad).

Fick hjälp av en vän med starthjälp med kablar. Vi kopplade först hans plus, mot min plus. Sedan min minus mot en del i motorblocket enligt instruktioner på bilen.

Körde hans bil på tomgång ca 2-3min och försökte sedan starta min. Ingenting hände. Försökte igen ytterligare 3min, ingenting hände.

Elhissarna fungerar inte, men jag kan flytta sidospeglarna men det går otroligt långsamt. Nu fungerar inte heller radion, som fungerade imorse.

Vad kan vara fel? Jag misstänker ju batteriet, att det är urladdat, men exakt hur det blivit det vet jag inte. För jag kan inte komma på vad jag glömt att stänga av igår. Batteriet är ganska nytt, far min böt det för lite mer än ett år sedan.

Jag tror batteriet, andra tror startmotorn. Vad ska jag göra? Kan ingenting om bilar sad Behöver hjälp smile

tiquz Melchert
23 september 2015 · 182 Inlägg

Kanske någon av + eller- har tappat kontakten, har du provat att rengöra polerna på batteriet? Lyft av polerna och gnussa lite och sätt tillbaka och prova igen. Blev så på min gamla 850, den hade dålig kontakt på - polen.

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Vilsen
23 september 2015 · 10 Inlägg

tiquz skrev:
Kanske någon av + eller- har tappat kontakten, har du provat att rengöra polerna på batteriet? Lyft av polerna och gnussa lite och sätt tillbaka och prova igen. Blev så på min gamla 850, den hade dålig kontakt på - polen.

Tack för svar! Nej polerna sitter där de ska och det ser rent (Så rent de nu kan bli) och fint ut runt omkring.

Lindmark_89
23 september 2015 · 243 Inlägg

Kortis i batteriet?  Va exakt så när sambons bil strulade.  Hjälpte inte med starthjälp men så fort ett nytt batteri kom i så startade bilen 😉

Friskt satsat, hälften vunnet;)
zzr94092
23 september 2015 · 4 385 Inlägg

Precis som "Lindmark_89" säger,ett soptomt batt, tar så mycket ström från en hjälpare,blir inget över till den egna bilen

Vilsen
23 september 2015 · 10 Inlägg

Kan det hjälpa att plocka ur det och ladda det i några timmar med hjälp av en batteriladdare? Såg en på biltema, som verkade ok. Skulle det kunna vara något?

zzr94092
23 september 2015 · 4 385 Inlägg

du har troligen en inre kortis i batt,bättre att köpa ett nytt batt, OM du inte glömt något som sugit ur batt, över natten

Vilsen
23 september 2015 · 10 Inlägg

Hur vet jag det då? Och hur vet jag vilket batteri jag ska ha? Kan man köpa ett underhållsfritt från biltema? Går det att ta reda på om något sugit ström under natten?

zzr94092
23 september 2015 · 4 385 Inlägg

är väl bara att gå på reg n:r, när du köper ett nytt,var du köper spelar ingen roll. Man kan kolla syravikten cell för cell,OM man kan öppna batt,,Du säger att du kollat så att inget stog på när du lämnade bilen för natten så jag tror på det jag skrev tidigare.

Lindmark_89
23 september 2015 · 243 Inlägg

Låna kompisens batteri o koppla in i din bil för att se om den startar,  gör den det så är det bara köpa nytt batteri. En välsorterad handlare ska kunna plocka fram rätt batteri med hjälp av ditt reg-nr.

Friskt satsat, hälften vunnet;)
torsen
23 september 2015 · 7 234 Inlägg

Tag bort kabeln från minuspolen när du laddar batteriet.
Mät spänningen över batteripolerna med en multimeter inställd på 20 volt.
Ett fulladdat batteri bör hålla 12,6 volt.
Är spänningen under 9 volt kan du inte ladda batteriet med en s k intelligent laddare typ CTEK.
Om spänningen är nere på 6 á 7 volt bör du kunna ladda batteriet med en "gammal hederlig" laddare.
Om inte, ladda batteriet över förslagsvis natten.
Erhåller du nu inte runt 12,6 volt på multimetern är nog batteriet slut.

Lyckas du få närmare 12.6 volt spänning så kolla, genom att fortfarande ha negativa batteripolens kabelsko loss,
med en multimeter mellan batteripolen och den lossade kabelskon, inställd ampére, om du får något utslag.
Får du det har du någon strömtjuv som du måste lokalisera och åtgärda.

Vilsen
24 september 2015 · 10 Inlägg

Hej igen!

Tyvärr har jag ingen multimeter tillgänglig, men jag har idag lyckats ta ut batteriet och satt det i en laddare som min far hade i garaget.

Batteriet heter "Nordstrom startbatteri 70ah".

Laddaren är en M300 från ctek och den skulle tydligen duga enligt min far. Jag har haft batteriet på laddning sedan klockan vart runt 11.00 idag. Det finns en diod där det är ett batteri som är halvfullt och en med ett batteri som är fullt, samt en 3:e diod med ett (!) i. Den med halvfullt batteri är det som lyser.

Tänkte låta det ladda lite till, kanske över natten? Eller ska jag vänta tills den med fullt batteri lyser?

Jag har aldrig gjort sådant här innan, och kan alltså ingenting. Det jag gjort nu, har jag gjort med hjälp av info av andra, instruktionsbok och nätet smile.

Tack för all hjälp jag hittills fått !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang