Tändningslås=skruvmejsel

tottis96
24 september 2015 · 18 Inlägg

Tjenare ska förmodligen köpa en 740, Diock är nycklarna borta, tänkte vad bess säger om man åker dit med skruvmejsel till tändningslået?

Kubista
24 september 2015 · 71 Inlägg

Eh, då kommer du väl fucka tändsningslåset, vilket är väl en notis en bil ska klara av? Sen fattar jag inte varför du skulle vilja köpa en bil utan nycklar.. Du måste byta tändlås förr eller senare och det är knappast billigt.. Sök vidare säger jag, funky shit.

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.
Toyota Corolla "AE92 Liftback" (1991)
Evildan
24 september 2015 ·

Du får nedslag.
Om du däremot bryter upp och demonterar låsande detaljer ur tändningslåset samt monterar ett nytt eftermarknadslås med nyckel för tändläget så godkänns det.

tottis96
24 september 2015 · 18 Inlägg

Jo har tänkt att fixa tändningslået senare men ska som sagt in o bessad den men vill inte lägga massa pengar ifall det blir för mycket 2or....

Arly165 Bakhjulsdriven
24 september 2015 · 335 Inlägg

Det är rätt så lätt att byta tändningslåset, bara skruva ur det från någon 740 på skroten med nycklarna i, sedan montera i din bil. Kan inte kosta många kronor.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Johan85 Avstängd
24 september 2015 · 1 418 Inlägg

Evildan skrev:
Du får nedslag.
Om du däremot bryter upp och demonterar låsande detaljer ur tändningslåset samt monterar ett nytt eftermarknadslås med nyckel för tändläget så godkänns det.

Rattlåset måste funka annars blir inte bilen godkänd för att det inte finns stöldlås. tro mig jag fick byta rattstång pga det

tottis96
24 september 2015 · 18 Inlägg

Okej tack för svaren, men om man startar den med skruvmejsel måste man byta rattstång då också? :0 vill ju inte byta tändningslås innan ja har köpt den

Evildan
25 september 2015 ·

Johan85 skrev:

Evildan skrev:
Du får nedslag.
Om du däremot bryter upp och demonterar låsande detaljer ur tändningslåset samt monterar ett nytt eftermarknadslås med nyckel för tändläget så godkänns det.

Rattlåset måste funka annars blir inte bilen godkänd för att det inte finns stöldlås. tro mig jag fick byta rattstång pga det

Jag såg nu när jag tittade efter att den regeln tillkom 2012, hade inte uppdaterat mig tydligen gällande den biten. Bra att du var vaken där. Tack.

Förr "när det begav sig" så var det tillåtet att demontera rattlåset och använda ett vanligt simpelt eftermarknadständningslås. Det är för övrigt fortfarande tillåtet på personbilar äldre än 1975.

Men, det finns en mängd bilar som säljs i nuläget utan rattlås, eller växelspakslås som var SAABs motsvarighet, på marknaden. Det har även tidigare sålts bilar, före -98 då elektroniskt stöldskydd blev lagkrav, med enbart ett tändningslås som enda stöldskydd.

Bla Corvette C5 har dispens vid bilprovning då det elektroniska original rattlåset är av undermålig kvalitét och kan gå i lås trots att nyckeln är i körläge.
Samtliga Toyotahybrider med key less go saknar rattlås eller tändningslås men är godkända ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang