Köpråd: BMW 330D Touring (E46)

ConnysSvetsOTaxi
25 september 2015 · 196 Inlägg

Funderar på att köpa en BMW 330D Touring (E46) och undrar som sagt om det är någon som har några tips om vad man ska se upp med eller åtgärda?

Tack på förhand för all hjälp och tips!

fredde85
25 september 2015 · 1 798 Inlägg

E46 ska man kolla efter rost typ överallt för de rostar väldigt lätt. Antar du kör mkt eller ska ha lb reggad eftersom de är ganska hög skatt på en sådan

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
ConnysSvetsOTaxi
4 oktober 2015 · 196 Inlägg

fredde85 skrev:
E46 ska man kolla efter rost typ överallt för de rostar väldigt lätt. Antar du kör mkt eller ska ha lb reggad eftersom de är ganska hög skatt på en sådan

Gäller det samma för 5-serien i samma års modell eller är det helt olika?

Fredrik_Rangert Egenföretagare
4 oktober 2015 · 999 Inlägg

Automatlådorna är en svag punkt.
Det är mest kosmetisk rost som skärmkanter, dörrar, huv och baklucka.
E39 kan vara lite bättre när det gäller rost.
Mätarskruvning förekommer, speciellt på bilar som importerats.

Senast redigerat av FredrikRangert (4 oktober 2015)

ConnysSvetsOTaxi
4 oktober 2015 · 196 Inlägg

FredrikRangert skrev:
Automatlådorna är en svag punkt.
Det är mest kosmetisk rost som skärmkanter, dörrar, huv och baklucka.
E39 kan vara lite bättre när det gäller rost.
Mätarskruvning förekommer, speciellt på bilar som importerats.

Vad är det för fel på auto lådorna? lätt för att rasa eller är det någon barn sjukdom på dom?
Finns det något man kan göra för att förebygga dessa ytliga rostangrepp?
Gäller detta i princip alla BMW omkring dessa år? har även kollat en del på xi modeller nämligen.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
4 oktober 2015 · 999 Inlägg

Det är en GM-låda i dessa som är specad på gränsen vad det gäller vridmomentet.
Så tyvärr är det inte ovanligt med ras nu när bilarna är gamla.

Hade dock en e39 530d som gått 40 000, gick fortfarande bra på originallådan när jag hade den. Nästa ägare fick dock problem två år efter jag sålt den. Sen hade jag en 330xd som jag köpte med rasad låda. Skaffade en begagnad låda för 5000 och bytte på den. Köper man en manuell slipper man oroa sig och sparar nån dl/mil.

När det gäller rosten verkar det variera, vissa bilar är i princip rostfria som min E39a. En del rostar som fasen.
Det bästa är nog att köpa ett bra ex från början. Det börjar ofta krypa under karosskitet i dörrar/huv/baklucka. Så kan man stoppa det där slipper man lacka om stora ytor. Framskärmar rostar gärna på E46, men nya är inte så dyra.

Har inte så stor erfarenhet av rostkänsligheten på X3/X5, men drivlinan är i princip samma på dessa.

ConnysSvetsOTaxi
6 oktober 2015 · 196 Inlägg

FredrikRangert skrev:
Det är en GM-låda i dessa som är specad på gränsen vad det gäller vridmomentet.
Så tyvärr är det inte ovanligt med ras nu när bilarna är gamla.

Hade dock en e39 530d som gått 40 000, gick fortfarande bra på originallådan när jag hade den. Nästa ägare fick dock problem två år efter jag sålt den. Sen hade jag en 330xd som jag köpte med rasad låda. Skaffade en begagnad låda för 5000 och bytte på den. Köper man en manuell slipper man oroa sig och sparar nån dl/mil.

När det gäller rosten verkar det variera, vissa bilar är i princip rostfria som min E39a. En del rostar som fasen.
Det bästa är nog att köpa ett bra ex från början. Det börjar ofta krypa under karosskitet i dörrar/huv/baklucka. Så kan man stoppa det där slipper man lacka om stora ytor. Framskärmar rostar gärna på E46, men nya är inte så dyra.

Har inte så stor erfarenhet av rostkänsligheten på X3/X5, men drivlinan är i princip samma på dessa.

Finns det något som indikerar på att automatlådan är dålig när man exempelvis är iväg och kollar på en bil?
Och finns det någon åtgärd man kan göra för att lådan ska hålla bättre/längre? Exempelvis regelbundna oljebyten.

Låter som att om man hittar ett fint exemplar utan rost så kan man förebygga rostangreppen genom att helt enkelt ta väl hand om bilen med lack förseglingar osv?

Fredrik_Rangert Egenföretagare
9 oktober 2015 · 999 Inlägg

Ett tecken kan vara att den inte växlar så mjukt och smidigt längre, och att lockup går i sent.
Oljan är lifetime fylld i dessa, så den byts normalt inte vid service. Vilket är idioti!
Så om någon bytt regelbundet under bilens liv är det ett plus, men ovanligt tyvärr.

Att byta olja på för första gången på en långmilare kan vara riskabelt tyvärr, sitter massa smuts i lådan som löses upp av den nya oljan och kan orsaka ras. I så fall får man skölja med byte av trågoljan flera gånger.

Men hittar du ett välskött exemplar med lite rost och en låda som går bra har du vunnit mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang