Köpråd Kombi eller sedanbil

martin_355
25 september 2015 · 43 Inlägg

Hej.
Är ute efter en begagnad kombibil. Ska kosta max 65000 och årsmodell minst 06. Kan tänka mig sedanbil.
Den ska vara bensinsnål.

Det är stadstrafik som gäller i första hand.  Då är det inte så lämpligt att användra diesel bil.

Finns det allmänna problem med etanolbilar. Har läst lite på nätet att motorn inte håller så läng.

Har ni förstlag på något märke så är jag intresserad.



Mvh

Martin

Mervolic Yawn...
25 september 2015 · 3 151 Inlägg

Tjena. Vad sägs om en Hyundai i30 1.6 CRDi? Det är visserligen en diesel, men skatten är bara runt 1500 kr per år och vid blandad körning drar den runt 5 L/100 km. Ren stadskörning 6 L/100 km.

Exempelvis denna.

Eller om du vill åka riktigt snålt så kanske en Toyota Prius kan vara av intresse. Det är en laddhybrid, dvs den går på el och bensin. När batteriet är uppladdat (laddas av bensinmotorn) så kan man köra på eldrift, sen tar bensinmotorn över när batteriet är slut.

jetta16v
25 september 2015 · 1 534 Inlägg

martin_355 skrev:
Hej.
Är ute efter en begagnad kombibil. Ska kosta max 65000 och årsmodell minst 06. Kan tänka mig sedanbil.
Den ska vara bensinsnål.

Det är stadstrafik som gäller i första hand.  Då är det inte så lämpligt att användra diesel bil.

Finns det allmänna problem med etanolbilar. Har läst lite på nätet att motorn inte håller så läng.

Har ni förstlag på något märke så är jag intresserad.



Mvh

Martin

Detta var intressant.
Varför skulle en Diesel vara mindre lämplig vid stadskörning?

Mervolic Yawn...
25 september 2015 · 3 151 Inlägg

jetta16v skrev:
Detta var intressant.
Varför skulle en Diesel vara mindre lämplig vid stadskörning?

Antar att han menar att han kör inte så många mil per år, så han tänker väl på dieselskatten som var på dom gamla dieslarna. Moderna dieslar med partikelfilter och allt jox har däremot väldigt låg skatt.

martin_355
26 september 2015 · 43 Inlägg

Mervolic skrev:

jetta16v skrev:
Detta var intressant.
Varför skulle en Diesel vara mindre lämplig vid stadskörning?

Antar att han menar att han kör inte så många mil per år, så han tänker väl på dieselskatten som var på dom gamla dieslarna. Moderna dieslar med partikelfilter och allt jox har däremot väldigt låg skatt.

Den infon jag har fått om dieselbilar är att det inte är så lämpligt att köra kortare sträckor. Partikelfiltret hinner  inte bli varm vid korta sträckor (körsträckan är på 20 minuter) och blir igenstoppad.
Blir hög kostnad om det ska bytas ut.

Har jag fått fel info? Fick den infon från bland annat från en mekaniker på Rejmes och googlat på nätet.

Evildan
26 september 2015 ·

martin_355 skrev:

Mervolic skrev:

jetta16v skrev:
Detta var intressant.
Varför skulle en Diesel vara mindre lämplig vid stadskörning?

Antar att han menar att han kör inte så många mil per år, så han tänker väl på dieselskatten som var på dom gamla dieslarna. Moderna dieslar med partikelfilter och allt jox har däremot väldigt låg skatt.

Den infon jag har fått om dieselbilar är att det inte är så lämpligt att köra kortare sträckor. Partikelfiltret hinner  inte bli varm vid korta sträckor (körsträckan är på 20 minuter) och blir igenstoppad.
Blir hög kostnad om det ska bytas ut.

Har jag fått fel info? Fick den infon från bland annat från en mekaniker på Rejmes och googlat på nätet.

Du har helt rätt information.

Jag som vurmar för den nyligen nämnda Priusen råder dig att provköra en och bilda dig en egen uppfattning.
Du som kör mest i staden kommer förmodligen uppskatta automatlåda och en klimatanläggning som kyler fullt även i kökörning vilket inte alla traditionella bränslebilar klarar av på tomgång.
För din budget köper du en fin genII eller långmilad genIII med eventuella märken efter den taxiutrustning som förmodligen varit monterad.

Undrar du någon gällande Prius är du välkommen att fråga vad som helst, finns inga dumma frågor.

jetta16v
26 september 2015 · 1 534 Inlägg

Evildan skrev:

martin_355 skrev:

Mervolic skrev:
Antar att han menar att han kör inte så många mil per år, så han tänker väl på dieselskatten som var på dom gamla dieslarna. Moderna dieslar med partikelfilter och allt jox har däremot väldigt låg skatt.

Den infon jag har fått om dieselbilar är att det inte är så lämpligt att köra kortare sträckor. Partikelfiltret hinner  inte bli varm vid korta sträckor (körsträckan är på 20 minuter) och blir igenstoppad.
Blir hög kostnad om det ska bytas ut.

Har jag fått fel info? Fick den infon från bland annat från en mekaniker på Rejmes och googlat på nätet.

Jag som vurmar för den nyligen nämnda Priusen råder dig att provköra en och bilda dig en egen uppfattning.
Du som kör mest i staden kommer förmodligen uppskatta automatlåda och en klimatanläggning som kyler fullt även i kökörning vilket inte alla traditionella bränslebilar klarar av på tomgång.

Eeeh va?
Vilka bilar klarar inte av detta?
Låt säga från årsmodell 06 och framåt som TS är ute efter.

Jag har aldrig varit med om det eller hört talas om det, såvida det såklart inte är ett uppenbart fel på ACn...

Senast redigerat av jetta16v (26 september 2015)

Evildan
26 september 2015 ·

jetta16v skrev:

Evildan skrev:

martin_355 skrev:
Den infon jag har fått om dieselbilar är att det inte är så lämpligt att köra kortare sträckor. Partikelfiltret hinner  inte bli varm vid korta sträckor (körsträckan är på 20 minuter) och blir igenstoppad.
Blir hög kostnad om det ska bytas ut.

Har jag fått fel info? Fick den infon från bland annat från en mekaniker på Rejmes och googlat på nätet.

Jag som vurmar för den nyligen nämnda Priusen råder dig att provköra en och bilda dig en egen uppfattning.
Du som kör mest i staden kommer förmodligen uppskatta automatlåda och en klimatanläggning som kyler fullt även i kökörning vilket inte alla traditionella bränslebilar klarar av på tomgång.

Eeeh va?
Vilka bilar klarar inte av detta?
Låt säga från årsmodell 06 och framåt som TS är ute efter.

Jag har aldrig varit med om det eller hört talas om det, såvida det såklart inte är ett uppenbart fel på ACn...

Prova en V70N till exempel, vid tomgångskörning kyler inte det systemet för full effekt. Finns fler bilmodeller som inte heller klarar av det.

Kör bilen varm och ställ bilen på tomgång, vrid ned temperaturreglaget till lägsta läget och känn på luften som kommer ut.
Efter någon minut varvar du motorn till ca 2000rpm samtidigt som du håller kvar handen, den luften du nu erhåller är kallare än den du erhöll på tomgång.
Systemet kyler alltså inte fullt på tomgång.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 september 2015 · 13 983 Inlägg

martin_355 skrev:
Hej.
Är ute efter en begagnad kombibil. Ska kosta max 65000 och årsmodell minst 06. Kan tänka mig sedanbil.
Den ska vara bensinsnål.

Det är stadstrafik som gäller i första hand.  Då är det inte så lämpligt att användra diesel bil.

Finns det allmänna problem med etanolbilar. Har läst lite på nätet att motorn inte håller så läng.

Har ni förstlag på något märke så är jag intresserad.



Mvh

Martin

Kombi eller sedan? Du måste väl veta dina behov själv. Det är inget som vi på garaget kan avgöra åt dig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Nausea Avstängd
26 september 2015 · 598 Inlägg

Vettemannen skrev:

martin_355 skrev:
Hej.
Är ute efter en begagnad kombibil. Ska kosta max 65000 och årsmodell minst 06. Kan tänka mig sedanbil.
Den ska vara bensinsnål.

Det är stadstrafik som gäller i första hand.  Då är det inte så lämpligt att användra diesel bil.

Finns det allmänna problem med etanolbilar. Har läst lite på nätet att motorn inte håller så läng.

Har ni förstlag på något märke så är jag intresserad.



Mvh

Martin

Kombi eller sedan? Du måste väl veta dina behov själv. Det är inget som vi på garaget kan avgöra åt dig.

/Benny

Jag brukar också säga att kombi eller sedan inte spelar någon roll, bara den har dragkrok och hög dragvikt eftersom jag har BECE-kort.

BornZombie
26 september 2015 · 193 Inlägg

Evildan skrev:

martin_355 skrev:

Mervolic skrev:

Antar att han menar att han kör inte så många mil per år, så han tänker väl på dieselskatten som var på dom gamla dieslarna. Moderna dieslar med partikelfilter och allt jox har däremot väldigt låg skatt.

Den infon jag har fått om dieselbilar är att det inte är så lämpligt att köra kortare sträckor. Partikelfiltret hinner  inte bli varm vid korta sträckor (körsträckan är på 20 minuter) och blir igenstoppad.
Blir hög kostnad om det ska bytas ut.

Har jag fått fel info? Fick den infon från bland annat från en mekaniker på Rejmes och googlat på nätet.

Du har helt rätt information.

Jag som vurmar för den nyligen nämnda Priusen råder dig att provköra en och bilda dig en egen uppfattning.
Du som kör mest i staden kommer förmodligen uppskatta automatlåda och en klimatanläggning som kyler fullt även i kökörning vilket inte alla traditionella bränslebilar klarar av på tomgång.
För din budget köper du en fin genII eller långmilad genIII med eventuella märken efter den taxiutrustning som förmodligen varit monterad.

Undrar du någon gällande Prius är du välkommen att fråga vad som helst, finns inga dumma frågor.

Då var det nått fel på bilen du körde, min 855R kyler mer än tillräckligt bra även när det var 37 grader varmt (vilket lär aldrig bli i Sverige) vid tomgång, man kan knappt sitta inne i bilen när man vrider ner den helt.

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
Evildan
26 september 2015 ·

BornZombie skrev:

Evildan skrev:

martin_355 skrev:

Den infon jag har fått om dieselbilar är att det inte är så lämpligt att köra kortare sträckor. Partikelfiltret hinner  inte bli varm vid korta sträckor (körsträckan är på 20 minuter) och blir igenstoppad.
Blir hög kostnad om det ska bytas ut.

Har jag fått fel info? Fick den infon från bland annat från en mekaniker på Rejmes och googlat på nätet.

Du har helt rätt information.

Jag som vurmar för den nyligen nämnda Priusen råder dig att provköra en och bilda dig en egen uppfattning.
Du som kör mest i staden kommer förmodligen uppskatta automatlåda och en klimatanläggning som kyler fullt även i kökörning vilket inte alla traditionella bränslebilar klarar av på tomgång.
För din budget köper du en fin genII eller långmilad genIII med eventuella märken efter den taxiutrustning som förmodligen varit monterad.

Undrar du någon gällande Prius är du välkommen att fråga vad som helst, finns inga dumma frågor.

Då var det nått fel på bilen du körde, min 855R kyler mer än tillräckligt bra även när det var 37 grader varmt (vilket lär aldrig bli i Sverige) vid tomgång, man kan knappt sitta inne i bilen när man vrider ner den helt.

Jag har kört säkert 20st v70N under dom förhållandena och samtliga är då trasiga enligt dig.
Skrev jag att den kyler otillräckligt? Nej.

Däremot kyler den inte på full styrka skrev jag. Huruvida det är tillräckligt eller inte är en helt annan diskussion.

BornZombie
26 september 2015 · 193 Inlägg

Evildan skrev:

BornZombie skrev:

Evildan skrev:
Du har helt rätt information.

Jag som vurmar för den nyligen nämnda Priusen råder dig att provköra en och bilda dig en egen uppfattning.
Du som kör mest i staden kommer förmodligen uppskatta automatlåda och en klimatanläggning som kyler fullt även i kökörning vilket inte alla traditionella bränslebilar klarar av på tomgång.
För din budget köper du en fin genII eller långmilad genIII med eventuella märken efter den taxiutrustning som förmodligen varit monterad.

Undrar du någon gällande Prius är du välkommen att fråga vad som helst, finns inga dumma frågor.

Då var det nått fel på bilen du körde, min 855R kyler mer än tillräckligt bra även när det var 37 grader varmt (vilket lär aldrig bli i Sverige) vid tomgång, man kan knappt sitta inne i bilen när man vrider ner den helt.

Jag har kört säkert 20st v70N under dom förhållandena och samtliga är då trasiga enligt dig.
Skrev jag att den kyler otillräckligt? Nej.

Däremot kyler den inte på full styrka skrev jag. Huruvida det är tillräckligt eller inte är en helt annan diskussion.

Nej, det skrev du inte, dock vad har det med nått att göra när man bor i det kalla Sverige om bilen kylen mer än tillräckligt vid 37-38 plus grader vid tomgångskörning? Alla har väl fattat att du förespråkar Prius, men vem fan kör med full blås på AC här uppe i Norden när den funkar mer än väl vid 37-38 plus grader?

Senast redigerat av BornZombie (26 september 2015)

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
it_mutt
26 september 2015 · 10 379 Inlägg

BornZombie skrev:

Evildan skrev:

martin_355 skrev:

Den infon jag har fått om dieselbilar är att det inte är så lämpligt att köra kortare sträckor. Partikelfiltret hinner  inte bli varm vid korta sträckor (körsträckan är på 20 minuter) och blir igenstoppad.
Blir hög kostnad om det ska bytas ut.

Har jag fått fel info? Fick den infon från bland annat från en mekaniker på Rejmes och googlat på nätet.

Du har helt rätt information.

Jag som vurmar för den nyligen nämnda Priusen råder dig att provköra en och bilda dig en egen uppfattning.
Du som kör mest i staden kommer förmodligen uppskatta automatlåda och en klimatanläggning som kyler fullt även i kökörning vilket inte alla traditionella bränslebilar klarar av på tomgång.
För din budget köper du en fin genII eller långmilad genIII med eventuella märken efter den taxiutrustning som förmodligen varit monterad.

Undrar du någon gällande Prius är du välkommen att fråga vad som helst, finns inga dumma frågor.

Då var det nått fel på bilen du körde, min 855R kyler mer än tillräckligt bra även när det var 37 grader varmt (vilket lär aldrig bli i Sverige) vid tomgång, man kan knappt sitta inne i bilen när man vrider ner den helt.

Fast, passerat 37c i skuggan har det gjort i Sverige (Nordens värmerekord är 38c, satt i Sverige)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Evildan
26 september 2015 ·

BornZombie skrev:

Evildan skrev:

BornZombie skrev:
Då var det nått fel på bilen du körde, min 855R kyler mer än tillräckligt bra även när det var 37 grader varmt (vilket lär aldrig bli i Sverige) vid tomgång, man kan knappt sitta inne i bilen när man vrider ner den helt.

Jag har kört säkert 20st v70N under dom förhållandena och samtliga är då trasiga enligt dig.
Skrev jag att den kyler otillräckligt? Nej.

Däremot kyler den inte på full styrka skrev jag. Huruvida det är tillräckligt eller inte är en helt annan diskussion.

Nej, det skrev du inte, dock vad har det med nått att göra när man bor i det kalla Sverige om bilen kylen mer än tillräckligt vid 37-38 plus grader vid tomgångskörning? Alla har väl fattat att du förespråkar Prius, men vem fan kör med full blås på AC här uppe i Norden när den funkar mer än väl vid 37-38 plus grader?

Vad har din 850 med tråden alls att göra då den är från ett annat millenium än bilarna som TS söker?

Nu handlade mitt inlägg heller inte om en enkel ac utan om en klimatanläggning som justerar själv.
En anläggning som kan hålla hög effekt även vid kökörning eller direkt från tomgång man startar den solvarma bilen (en solvarm bil håller långt över 37grader i kupén) kyler givetvis kupén effektivare än den som behöver varv för att leverera. Där har du två av fördelarna med en elektriskt driven klimatanläggning, precis som i Audi A8 där solcellerna matar anläggningen så kupén hålls sval. Toyota kopierade det systemet till genIII Prius f.ö.

Muttley
26 september 2015 ·

BornZombie skrev:

Evildan skrev:

BornZombie skrev:

Då var det nått fel på bilen du körde, min 855R kyler mer än tillräckligt bra även när det var 37 grader varmt (vilket lär aldrig bli i Sverige) vid tomgång, man kan knappt sitta inne i bilen när man vrider ner den helt.

Jag har kört säkert 20st v70N under dom förhållandena och samtliga är då trasiga enligt dig.
Skrev jag att den kyler otillräckligt? Nej.

Däremot kyler den inte på full styrka skrev jag. Huruvida det är tillräckligt eller inte är en helt annan diskussion.

Nej, det skrev du inte, dock vad har det med nått att göra när man bor i det kalla Sverige om bilen kylen mer än tillräckligt vid 37-38 plus grader vid tomgångskörning? Alla har väl fattat att du förespråkar Prius, men vem fan kör med full blås på AC här uppe i Norden när den funkar mer än väl vid 37-38 plus grader?

Jag kör full blås med AC.  Och de v70 jag kört har nog haft stora problem med fullt blås wink

martin_355
30 september 2015 · 43 Inlägg

Hej Tack för svaren.

Har hittat en Mitsubishi Lancer 1,8, inte den med vinge bak. Det går tydligen bara att använda 18 tums däck. Förvånad över det. Såna däck kostar en hel del har jag märkt.

Får se om det blir den. Har någon erfarenhet av den?

jetta16v
30 september 2015 · 1 534 Inlägg

martin_355 skrev:
Hej Tack för svaren.

Har hittat en Mitsubishi Lancer 1,8, inte den med vinge bak. Det går tydligen bara att använda 18 tums däck. Förvånad över det. Såna däck kostar en hel del har jag märkt.

Får se om det blir den. Har någon erfarenhet av den?

Varför skulle man inte kunna ha 18" hjul på en Lancer för?
Man kan i princip ha 18" på alla bilar sålänge det inte rör sig om typ Smart, Ford Fiesta, Toyota Starlet eller Nissan Micra.

IceEyes Varningar: För många..
1 oktober 2015 · 2 552 Inlägg

jetta16v skrev:

martin_355 skrev:
Hej Tack för svaren.

Har hittat en Mitsubishi Lancer 1,8, inte den med vinge bak. Det går tydligen bara att använda 18 tums däck. Förvånad över det. Såna däck kostar en hel del har jag märkt.

Får se om det blir den. Har någon erfarenhet av den?

Varför skulle man inte kunna ha 18" hjul på en Lancer för?
Man kan i princip ha 18" på alla bilar sålänge det inte rör sig om typ Smart, Ford Fiesta, Toyota Starlet eller Nissan Micra.

Således kan man inte ha 18" på alla bilar wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
jetta16v
1 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

IceEyes skrev:

jetta16v skrev:

martin_355 skrev:
Hej Tack för svaren.

Har hittat en Mitsubishi Lancer 1,8, inte den med vinge bak. Det går tydligen bara att använda 18 tums däck. Förvånad över det. Såna däck kostar en hel del har jag märkt.

Får se om det blir den. Har någon erfarenhet av den?

Varför skulle man inte kunna ha 18" hjul på en Lancer för?
Man kan i princip ha 18" på alla bilar sålänge det inte rör sig om typ Smart, Ford Fiesta, Toyota Starlet eller Nissan Micra.

Således kan man inte ha 18" på alla bilar wink

Kan och kan, ingenting är ju omöjligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang