Camber tips och råd?

-hedman
27 september 2015 · 576 Inlägg

Här tänkte jag att man kan få tips och råd ang hur man fixar camber på bil/bilar oavsett märke.
Finns det redan en tråd ang detta som jag ej hitta så säg gärna till.

/Hedman
Seat Cordoba 1.6 SXE "Spansken" (1999)
Daewoo Kalos "Paddi Flush" (2004)
-hedman
27 september 2015 · 576 Inlägg

Jag vill få tips och råd hur jag kan fixa camber både bak och fram på min VW Polo Variant -00 modell 6K?

/Hedman
Daewoo Kalos "Paddi Flush" (2004)
Seat Cordoba 1.6 SXE "Spansken" (1999)
dawwe ...has left the building...
27 september 2015 · 4 474 Inlägg

Jag har INTE koll på Polo, o man bytte (väl) modell/konstruktion just 99/00, där den äldre är konstruerad som min Passat har jag för mig...OM konstruktionen liknar den som är på Passat -96 så är det hur enkelt som helst som helst att få hur mycket/lite camber man vill fram då fjäderbenens bulthål är "ovala" där man skruvar ihop de med hjulnavsdelen så att säg. Bak är det stel axel på Passaten (borde vara samma på Polo) där hjulnavsdelen skruvas mot en "platta". Camber får man genom att "shimsa" så att säg, det skall finnas shims att köpa vilka skall/borde ge X antal graders camber... Så ser dina fjäderben fram ut som på bilden så är det lätt att fixa camber fram...

http://data.motor-talk.de/data/galleries/252289/5356094/20090803-w17-042-001-65490.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FLindgren
27 september 2015 · 5 089 Inlägg

Du har ovala bulthål i fjäderbenen orginal så det räcker och blir över.
Du kan ha justerbara toppmonteringar och du kan förlänga länkarmen.

Bak kan du fräsa en platta som är sned och sätta bakom hjullagret.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Knugcab
27 september 2015 · 5 111 Inlägg

Volvo 140/164:
Bak, stel axel och därmed "omöjligt" (egentligen inte, men det är en annan diskussion) att ställa cambern.
Fram, shimsa mellan övre länkarmsinfästning och framvagnsbalk. Tjockare shims = flyttar in länkarmsinfästningen = fler grader negativ camber, och vice versa.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
zzr94092
27 september 2015 · 4 385 Inlägg

finns ingen övre länkarm på en Polo

dawwe ...has left the building...
27 september 2015 · 4 474 Inlägg

ZZR: Volvo 140/164 smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Knugcab
27 september 2015 · 5 111 Inlägg

Precis, fick intrycket att detta skulle bli en generell tråd för alla bilmodeller och detta är den enda jag kommer på på rak arm att jag vet exakt hur cambern justeras på (har ju vaga uppfattningar om några till men...)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang