Plugga växellåda utan drivaxlar?

nisseper
27 september 2015 · 115 Inlägg

Har en Audi A4 1.8t b5 quattro som jag skulle vilja konvertera till bakhjulsdrift.
Hört att man ska svetsa fördelningslådan så all kraft går ut till bakhjulen samt plocka ur drivaxlarna fram. Men hur pluggar man lådan där drivaxlarna suttit?

sweeken
27 september 2015 · 338 Inlägg

Skruvas inte drivaxlarna fast med typ 8 xzn?

nisseper
2 oktober 2015 · 115 Inlägg

Jo, det stämmer. Går det helt enkelt bara att skära ut en plåtbit med rätt hålbild och sedan skruva dit den efteråt? Man lär väl ha någon typ av packning?

Sedan undrar jag hur jag löser det mot hjulet? Splinsen från drivaxeln behöver väl finnas i navet för att dra åt navmuttern? Hur löser man detta när man tänkt köra utan drivaxlar?

Senast redigerat av nisseper (2 oktober 2015)

fax110
2 oktober 2015 · 344 Inlägg

När du skruvar bort drivaxlarna från växellådan så blir det inga hål så ingenting måste pluggas där. Ute i näven måste du lämna drivknutarna fastskruvade, utan axlarna såklart. Och så måste du ju svetsa mitten diffen såklart.

nisseper
2 oktober 2015 · 115 Inlägg

Tack för snabbt svar fax110!

Det rinner alltså inte ut någon olja från lådan med drivaxlarna urplockade? Verkar smidigt.

Det blir inga vibrationer med knutarna kvar vid naven?

Vad händer om man inte skulle svetsa mellandiffen? Då får man bara ut halva kraften till bakhjulen antar jag?

simlar
2 oktober 2015 · 5 525 Inlägg

Nej drivaxlarna är fastskruvade i medbringare på lådan, så länge medbringarna sitter där så kommer det inte ut någon växellådsolja.
Skitsmidigt på Audi smile

Bör inte bli vibrationer, borde ju i så fall vibrera med drivaxlarna monterade.

Mellandiffen är väl själva fördelningslådan eller har jag fel?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
fax110
2 oktober 2015 · 344 Inlägg

Med osvetsad mellandiff tar du dig inte ur fläcken, om en endaste drivaxel går av / saknas så blir man stillaståendes om man har en torsen eller öppen mellan diff.

Eftersom att Audi har mellan diffen/"fördelnimgslådan" inbyggd i växellådan brukar man inte kalla det fördelningslåda då en sådan brukar vara en helt egen låda och då kallar man det bara mellan / mitt diffen.

nisseper
15 oktober 2015 · 115 Inlägg

Tack!

St3v3
15 oktober 2015 · 357 Inlägg

nisseper skrev:
Tack för snabbt svar fax110!

Det rinner alltså inte ut någon olja från lådan med drivaxlarna urplockade? Verkar smidigt.

Det blir inga vibrationer med knutarna kvar vid naven?

Vad händer om man inte skulle svetsa mellandiffen? Då får man bara ut halva kraften till bakhjulen antar jag?

Givetvis ska du inte lämna kompletta knutar ute vid naven

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang