Budgetvinterdäck eller märkesdäck

KALL3
27 september 2015 · 723 Inlägg

Hej! Jag ska köpa vinterdäck till mina 17" fälgar.

Funderar på att köpa budget däck så som Nankang SV-1 Nordic compound.
Det lockar när ett Nankang däck kostar ca 750kr och ett Michelin kostar ca 1550kr. Alltså dubbelt så mycket. Är det då dubbelt så bra och säkert?

Jag har läst att vinterdäck som Nankang gjort innan inte varit speciellt bra jämfört med Nokian ,Michelin ,Goodyear mfl. Men jag hittar inget på just Nankang SV-1 Nordic compound som är gjort för nordiska klimatet. Dom däcken från Nankang som är testade innan har varit vanliga europa vinterdäck.

Min fråga är hur mycket det skiljer dom åt. Då vill jag gärna ha svar ifrån någon som har egna erfarenheter av budget däck och andra märkesdäck.

Sen har jag en till fråga angående däck dimensioner. Jag tror att det bästa vore för min lilla s40 som väger 1400kg att ha 205/45-17. Men har sett ett par begagnade däck med fälg som är 215/45-17. Dom är 20mm som blir skillanden på båda däcken. Gör det mycket med spårning och liknade på min bil eller är det inget jag behöver tänka på.

Med vänlig hälsning kalle lol

Senast redigerat av KALL3 (27 september 2015)

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
Sarge
27 september 2015 · 2 337 Inlägg

Skillnaden mellan 205 och 215 kommer du med största sannolikhet inte att märka av. Är 215-däcken schyssta för ett bra pris så kan du köpa dem och vara lugn. Men borde inte 205/50-17 vara närmare originaldimension på S40?

Skillnaden mellan Nokian och Nankang kan jag inte uttala mig om.

fredda_king Fotograf
27 september 2015 · 1 319 Inlägg

jag har som princip att endas köpa märkes däck på vintern. enligt alla tester man läser så är det stora skillnader på däck å däck på vintern. men på sommaren spelar det ingen roll om man inte ska tävla med bilen då. på vintern om det släpper så är det svårare att hitta grepp igen därför märkesdäck på vintern.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 september 2015 · 3 730 Inlägg

Jag tror att man ska lägga några extra slantar på vintedäck. Det gör jag själv och pker på budgetdäck på sommaren. Det är min syn på saken. Dåligt grepp på vintern är jättetråkigt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
it_mutt Avstängd
27 september 2015 · 10 388 Inlägg

fredda_king skrev:
jag har som princip att endas köpa märkes däck på vintern. enligt alla tester man läser så är det stora skillnader på däck å däck på vintern. men på sommaren spelar det ingen roll om man inte ska tävla med bilen då. på vintern om det släpper så är det svårare att hitta grepp igen därför märkesdäck på vintern.

Stämmer inte. Är enorm skillnad på sommardäck och sommardäck. Även om billighetsdäck kommit ikapp något. (för att gå lite offtopic)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KALL3
27 september 2015 · 723 Inlägg

Sarge skrev:
Skillnaden mellan 205 och 215 kommer du med största sannolikhet inte att märka av. Är 215-däcken schyssta för ett bra pris så kan du köpa dem och vara lugn. Men borde inte 205/50-17 vara närmare originaldimension på S40?

Skillnaden mellan Nokian och Nankang kan jag inte uttala mig om.

Original sitter det 195/65-15. Så ja 205 är närmare.
Ska jag köpa nya så blir det Michelin x ice eller likande men ska jag köpa dessa begangnade så heter dom kumho nånting och är dubbade.
Var mellan 7-8 mm och toppen på dubben syntes till viss del. Så jag drar slutsatsen att dom är hyffsat fräscha.

Kan man tänka så här. Köper lite bredare däck men får med dubb och det är typ samma som att köpa lite smalare och köra utan dubb?

Bor på slätta så här är det ganska hård vinter vill jag tro. På vägarna kan det ligga ganska djupa snövallar som blåst in från markerna vid sidan av vägen. Dom saltar rätt så bra där jag ska köra men det händer ju att det blir is på vägarna. När det har smält och sen fryst till igen.

Så ska jag satsta på kumho däcken med gott samvete?

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
Sarge
27 september 2015 · 2 337 Inlägg

KALL3 skrev:

Sarge skrev:
Skillnaden mellan 205 och 215 kommer du med största sannolikhet inte att märka av. Är 215-däcken schyssta för ett bra pris så kan du köpa dem och vara lugn. Men borde inte 205/50-17 vara närmare originaldimension på S40?

Skillnaden mellan Nokian och Nankang kan jag inte uttala mig om.

Original sitter det 195/65-15. Så ja 205 är närmare.
Ska jag köpa nya så blir det Michelin x ice eller likande men ska jag köpa dessa begangnade så heter dom kumho nånting och är dubbade.
Var mellan 7-8 mm och toppen på dubben syntes till viss del. Så jag drar slutsatsen att dom är hyffsat fräscha.

Kan man tänka så här. Köper lite bredare däck men får med dubb och det är typ samma som att köpa lite smalare och köra utan dubb?

Bor på slätta så här är det ganska hård vinter vill jag tro. På vägarna kan det ligga ganska djupa snövallar som blåst in från markerna vid sidan av vägen. Dom saltar rätt så bra där jag ska köra men det händer ju att det blir is på vägarna. När det har smält och sen fryst till igen.

Så ska jag satsta på kumho däcken med gott samvete?

Jag vet inte om man kan likställa ett par bredare dubbdäck med ett par smalare friktionsdäck. Men 215 är ju inte speciellt brett idag, inte ens för vinterdäck, jag körde själv 225:or med dubb på en Kia Cee'd utan problem i flera vintrar.

Jag skulle rekommendera att du kollar upp vilket Kumhodäck (och hur gamla de faktiskt är) det är och läser ett par tester där det finns med. Är du nöjd med testresultaten och de inte har för många år på nacken så tror jag att det blir bra. Känns testresultaten svajiga är det ju bara att leta upp några andra däck. Till syvende och sist är det ju du som ska åka på däcken.

jaka54
29 september 2015 · 5 727 Inlägg

Hej!
Vinterdäck bör var lite smalare än sommardäcken för att tränga igenom snömodd och liknande.
Kolla vad instrumentet säger för just din Volvo.

diesel_drutten
29 september 2015 · 68 Inlägg

Jag kör med Kumho kw22 på vintern på ena bilen. Riktigt trevliga och bra pris, Lite högljudda när det är bar asfalt om man jämför med typ Nokian/Michelin. Men absolut prisvärda.

Volvo Amazon "Egil" (1966)
BMW E36 "bebben" (1991)
3milius
1 oktober 2015 · 296 Inlägg

Nej, nej nej nej nej nej.
Nankang kan inte ens göra sommardäck, vintern i Sverige är ett extremt klimat som kräver riktiga däck,
och det är ingen mening att snåla in, även om du inte dör eller blir en grönsak, och du får ut på försäkringen för bilen, så kanske det är tråkigt att stå efter vägen och invänta hjälp när du sopat in i ett träd.
Ska du komma undan billigt så köp begagnade premiumdäck med halva mönstret kvar,
de är ljusår bättre än nya vinterdäck från Kina, Taiwan, Bangladesh eller Pyreneerna.

Kumho gör prisvärda däck, du kan köpa nordiska Kumho med gott samvete.
Det är inte Michelin eller Nokian, men det är lämplig prestanda i förhållande till pris, man utsätter sig inte för livsfara, trots att man har lite pengar över till julklappar.

17" dubbdäck från Nankang till exempel är inte prisvärda förrän man får betalt för att ta emot skräpet.

torsen
1 oktober 2015 · 7 235 Inlägg

Nokia med 4-kantdubb på fruns bil och TOYO vintergodkända M/T på min bil.
Skulle aldrig köpa lågprisvinterdäck som inte är tillverkade för vår zon(till fruns bil).
Allt för rädd att mista omsorgen och "vården" hemma.tongue

3milius
1 oktober 2015 · 296 Inlägg

M/T? Mickey Thompson gör väl inte mycket till vinterdäck? wink

torsen
1 oktober 2015 · 7 235 Inlägg

3milius skrev:
M/T? Mickey Thompson gör väl inte mycket till vinterdäck? wink

Jag skrev TOYO och inte Mickey Thompson.cool

3milius
1 oktober 2015 · 296 Inlägg

torsen skrev:

3milius skrev:
M/T? Mickey Thompson gör väl inte mycket till vinterdäck? wink

Jag skrev TOYO och inte Mickey Thompson.cool

Nej, du skrev M/T godkända av Toyo, hur det nu går ihop wink

KALL3
3 oktober 2015 · 723 Inlägg

Tack för alla svaren! Nu vet jag vad jag kan ha och vad jag absolut inte ska ha och vad som jag absolut ska ha smile

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
dawwe ...has left the building...
3 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jag har kört på Nankang SnowViva SV-1 (dubbfritt) fyra vintrar (2011-) o de håller en vinter till. Har inte haft minsta bekymmer, har gått hur bra som helst. MEN jag kör ju med tanke på väglaget. Det finns INGA däck som förvandlar vinterväg till sommarväg.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
torsen
3 oktober 2015 · 7 235 Inlägg

3milius skrev:

torsen skrev:

3milius skrev:
M/T? Mickey Thompson gör väl inte mycket till vinterdäck? wink

Jag skrev TOYO och inte Mickey Thompson.cool

Nej, du skrev M/T godkända av Toyo, hur det nu går ihop wink

Läs en gång till och tänk efter innan du går i polemik.
TOYO är ett däckfabrikat.
M/T betyder typ av däck.
En annan typ av däck är A/T, som har jag på en annan bil.
Gå in på däckonline så kanske du förstår skillnaden på olika typer av däck och deras användningsområden.

smile

3milius
3 oktober 2015 · 296 Inlägg

torsen skrev:

3milius skrev:

torsen skrev:

Jag skrev TOYO och inte Mickey Thompson.cool

Nej, du skrev M/T godkända av Toyo, hur det nu går ihop wink

Läs en gång till och tänk efter innan du går i polemik.
TOYO är ett däckfabrikat.
M/T betyder typ av däck.
En annan typ av däck är A/T, som har jag på en annan bil.
Gå in på däckonline så kanske du förstår skillnaden på olika typer av däck och deras användningsområden.

smile

Jag har varit däckmontör i 5 år.
Slå upp ordet "Humor" och tänk efter innan du går Breivik över hela forumet.

https://www.mickeythompsontires.com/

Olika typer av däck? Det är ett modellnamn hos Toyo och inte en "Typ av däck".

3milius
3 oktober 2015 · 296 Inlägg

Sen kanske du bör veta att Open Country M/T inte alls är godkända vinterdäck som du hävdar.

Senast redigerat av 3milius (3 oktober 2015)

Backstream
3 oktober 2015 · 168 Inlägg

dawwe skrev:
Jag har kört på Nankang SnowViva SV-1 (dubbfritt) fyra vintrar (2011-) o de håller en vinter till. Har inte haft minsta bekymmer, har gått hur bra som helst. MEN jag kör ju med tanke på väglaget. Det finns INGA däck som förvandlar vinterväg till sommarväg.

Sen måste man ju se lite till vart man bor också. Skulle du ta samma sträcka från dig och längst upp i norra Sverige och köra söderut istället så skulle du nästan komma till Afrika.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang