Bolt on spacers eller inte?

satsumas
27 september 2015 · 56 Inlägg

Vilka spacers är bäst, bolt on eller vanliga "mellanlägg"?


Bolt on: http://www.scstyling.com/m/bilmodeller/ … s-15mm-bmw

Vanliga: http://www.scstyling.com/m/bilmodeller/ … 15mm-bmw-1

Med tanke på prisskillnaden borde väl det första alternativet vara bättre isf? smile

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
JofooN Skrap
27 september 2015 · 2 098 Inlägg

Bolt on är bra. Men föredrar att du köper från spacer.se. Jätte bra kvalité och det är svensktillverkade också. SCstyling är inget jag rekommender heller då dem är oseriösa.

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
satsumas
27 september 2015 · 56 Inlägg

Åfan, är det värt att lägga nåra hundralappar extra på bolt on plattor då? Nöjer mig med de andra annars, sålänge ja slipper vibbrationer osv.

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
JofooN Skrap
27 september 2015 · 2 098 Inlägg

satsumas skrev:
Åfan, är det värt att lägga nåra hundralappar extra på bolt on plattor då? Nöjer mig med de andra annars, sålänge ja slipper vibbrationer osv.

Jag tycker det är bättre iallafall, sen finns det ju olika anledningar varför man använder bolt on och sånt där

Senast redigerat av JofooN (27 september 2015)

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
Dr_struts
27 september 2015 · 1 861 Inlägg

Vanliga funkar <5mm annars är det helt klart Bolt on som gäller tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
satsumas
27 september 2015 · 56 Inlägg

Då får de bli sånna då smile tack för hjälpen!

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
satsumas
27 september 2015 · 56 Inlägg

Men hur funkar sånna? Skruvar man fast spacern i originalhålen, och sätter i originalbultarna i de "nya" hålen som det står då eller? För om jag köper t.ex dom på 20mm så känns det som originalbultarna kommer va lite för långa..

http://butik.spacer.se/sv/produkter/spa … -d149.html

Senast redigerat av satsumas (27 september 2015)

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Dr_struts
27 september 2015 · 1 861 Inlägg

satsumas skrev:
Men hur funkar sånna? Skruvar man fast spacern i originalhålen, och sätter i originalbultarna i de "nya" hålen som det står då eller? För om jag köper t.ex dom på 20mm så känns det som originalbultarna kommer va lite för långa..

http://butik.spacer.se/sv/produkter/spa … -d149.html

Kan va att du får komplettera med passande hjulbultar!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
satsumas
27 september 2015 · 56 Inlägg

Dr_struts skrev:

satsumas skrev:
Men hur funkar sånna? Skruvar man fast spacern i originalhålen, och sätter i originalbultarna i de "nya" hålen som det står då eller? För om jag köper t.ex dom på 20mm så känns det som originalbultarna kommer va lite för långa..

http://butik.spacer.se/sv/produkter/spa … -d149.html

Kan va att du får komplettera med passande hjulbultar!

Om jag är tvungen att köpa kortare hjulbultar än original till bolton spacers så känns det ju 100 gånger säkrare med vanliga spacerplattor.. Är det verkligen sån skillnad på dom om man bara ska ha typ 15mm? Plattorna på spacer.se är ju ända upp till 30mm!

http://butik.spacer.se/sv/produkter/spa … acers.html

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
dawwe ...has left the building...
27 september 2015 · 4 474 Inlägg

Tyska bilar bör ha tyska spacers!Observera att bultar till o bulta fasta spacern följer med. H&R har upp till 50mm per sida har jag för mig. Oavsett vilka du köper så köp spacers MED navstyrning. Spacers under 10mm kan i regel inte ha navstyrning av naturliga skäl...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Dr_struts
27 september 2015 · 1 861 Inlägg

Kan för övrigt säga att man bör ha realistiskt ET jag har kört med -10 på en bil (spacers inräknat) det va inte trevligt... Snyggt japp! Haha

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
torsen
28 september 2015 · 7 202 Inlägg

Manton Racing har jag köpt "spacers" från flera gånger.
Inte billiga.
Men man kan få dem "skräddarsydda" efter eget önskemål.

Sen, snälla, skriv inte "hjulbultar".
Det finns inget som heter så.
Endera har bilen skruvar eller muttrar.

En skruv har gängor till skillnad från bulten som är slät, cylindrisk eller konisk.
Möjligen med ett huvud och ett hål för saxpinne.
Bult kallas ibland även för länkbult.

hmm

Dr_struts
28 september 2015 · 1 861 Inlägg

torsen skrev:
Manton Racing har jag köpt "spacers" från flera gånger.
Inte billiga.
Men man kan få dem "skräddarsydda" efter eget önskemål.

Sen, snälla, skriv inte "hjulbultar".
Det finns inget som heter så.
Endera har bilen skruvar eller muttrar.

En skruv har gängor till skillnad från bulten som är slät, cylindrisk eller konisk.
Möjligen med ett huvud och ett hål för saxpinne.
Bult kallas ibland även för länkbult.

hmm

Blivit lärd fel från start! Dåliga vanor är svåra att vända!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Maxen Teknisk
28 september 2015 · 328 Inlägg

torsen skrev:
Manton Racing har jag köpt "spacers" från flera gånger.
Inte billiga.
Men man kan få dem "skräddarsydda" efter eget önskemål.

Sen, snälla, skriv inte "hjulbultar".
Det finns inget som heter så.
Endera har bilen skruvar eller muttrar.

En skruv har gängor till skillnad från bulten som är slät, cylindrisk eller konisk.
Möjligen med ett huvud och ett hål för saxpinne.
Bult kallas ibland även för länkbult.


hmm

Detta störde jag mig alltid på förut. Har dock lagt ner det nu och lever ett lyckligare mer bekymmersfritt liv. "Hjulbult" är tyvärr lite för mycket etablerat i talspråket och det är svårt att lära en gammal hund att sitta. neutral

Jag blir dock alltid glatt överraskad när någon är korrekt och säger/skriver hjulskruv.

Är i vilket fall som helst skönt att höra att jag inte är ensam om detta.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
satsumas
28 september 2015 · 56 Inlägg

Vart ute & mätt lite nu och behöver bara typ 10mm för att få tillräckligt utrymme. Men då kommer nästa problem. Enligt hemsidan får navet på bilen inte sticka ut 1mm längre än vad spacern är för då passar den inte. Navet är ju för helvete 14mm, är jag då tvungen att köpa plattor på minst 14mm i tjocklek?! Att det ska va så jävla svårt att få ut hjuljävlarna lite!! FAN

http://butik.spacer.se/sv/produkter/spa … acers.html

Senast redigerat av satsumas (28 september 2015)

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Maxen Teknisk
28 september 2015 · 328 Inlägg

satsumas skrev:
Vart ute & mätt lite nu och behöver bara typ 10mm för att få tillräckligt utrymme. Men då kommer nästa problem. Enligt hemsidan får navet på bilen inte sticka ut 1mm längre än vad spacern är för då passar den inte. Navet är ju för helvete 14mm, är jag då tvungen att köpa plattor på minst 14mm i tjocklek?! Att det ska va så jävla svårt att få ut hjuljävlarna lite!! FAN

http://butik.spacer.se/sv/produkter/spa … acers.html

Nu kommer en kanske inte helt väntad fråga: Använder du centreringsringar på fälgarna?

För problemet med att kunna använda sig av spacers med navstyrning är just det att de i sådana fall måste vara djupare än navstyrningen på bilen. Detta gäller oavsett om det är "vanliga" spacers eller "bolt-on".

Är det så att du har centreringsringar på dina fälgar kan du utnyttja det utrymmet istället och då kan du få dina spacers tillverkade i vilken tjocklek som helst (dock endast vanliga, inte bolt-on då de har en minimitjocklek pga hjulskruvarna).

I sådana fall kommer dina nya spacers bara passa din biltyp och bara de fälgarna.

****************************

Fråga två: Om nu ditt nav sticker ut 14mm och du behöver 10mm spacers, räcker då inte de 4mm till att centrera fälgen? Är navstyrningen och/eller fälgarna fasade längst ut på centreringen?




.

Senast redigerat av Maxen (28 september 2015)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
satsumas
28 september 2015 · 56 Inlägg

Maxen skrev:

satsumas skrev:
Vart ute & mätt lite nu och behöver bara typ 10mm för att få tillräckligt utrymme. Men då kommer nästa problem. Enligt hemsidan får navet på bilen inte sticka ut 1mm längre än vad spacern är för då passar den inte. Navet är ju för helvete 14mm, är jag då tvungen att köpa plattor på minst 14mm i tjocklek?! Att det ska va så jävla svårt att få ut hjuljävlarna lite!! FAN

http://butik.spacer.se/sv/produkter/spa … acers.html

Nu kommer en kanske inte helt väntad fråga: Använder du centreringsringar på fälgarna?

För problemet med att kunna använda sig av spacers med navstyrning är just det att de i sådana fall måste vara djupare än navstyrningen på bilen. Detta gäller oavsett om det är "vanliga" spacers eller "bolt-on".

Är det så att du har centreringsringar på dina fälgar kan du utnyttja det utrymmet istället och då kan du få dina spacers tillverkade i vilken tjocklek som helst (dock endast vanliga, inte bolt-on då de har en minimitjocklek pga hjulskruvarna).

I sådana fall kommer dina nya spacers bara passa din biltyp och bara de fälgarna.

****************************

Fråga två: Om nu ditt nav sticker ut 14mm och du behöver 10mm spacers, räcker då inte de 4mm till att centrera fälgen? Är navstyrningen och/eller fälgarna fasade längst ut på centreringen?




.

Navet på bilen är 72,6. Diametern på fälgen är 72,6. Alltså inga ringar eller nånting. Anledningen till att jag vill bredda är för att coilsen tar i däcket. Jag vill alltså ha samma navdiameter på spacern som original, och vill endas ha ut 10mm per sida men jag antar att jag är tvungen att välja större då?
Blir inga bolt-ons då den minsta var 20mm och då är däcket farligt nära skärmen.

Det där sista förstod jag inte tongue

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Maxen Teknisk
28 september 2015 · 328 Inlägg

Då försöker vi med det sista igen. Knåpade ihop en liten skiss så att du ser vad jag menar:

Jag undrar om det ser ut som i alternativ 1 som inte har fasning på navet och inte heller på fälgen, eller som i alternativ 2 där fasningen finns på båda?
http://www.forumbilder.com/images/2015/09/28/Spacers.png

Måttskiss:
http://www.forumbilder.com/images/2015/09/28/Spacers2.png

Finns det ingen fasning så centrerar ju fälgen ändå på de sista 4mm om spacern är 10mm. Det är i såna fall lite tveksamt om det är okej med så lite, så det är något du gör på egen risk.

Om det finns fasningar på fälgen och/eller navet så är det rätt kört att ha 10mm spacers överhuvudtaget då du inte får till någon navstyrning alls med den tjockleken.

Det kommer mest troligen någon snart som skriver att man visst kan centrera fälgen bara med hjälp av hjulskruvarna, men det är inget jag skulle rekommendera. Navcentreringen finns där av en anledning och att strunta i den kan få mindre trevliga konsekvenser.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
torsen
29 september 2015 · 7 202 Inlägg

Inte funderat på att byta fälgar till dito med annat inpressningsdjup?roll

tongue

satsumas
29 september 2015 · 56 Inlägg

Maxen skrev:
Då försöker vi med det sista igen. Knåpade ihop en liten skiss så att du ser vad jag menar:

Jag undrar om det ser ut som i alternativ 1 som inte har fasning på navet och inte heller på fälgen, eller som i alternativ 2 där fasningen finns på båda?
http://www.forumbilder.com/images/2015/ … pacers.png

Måttskiss:
http://www.forumbilder.com/images/2015/ … acers2.png

Finns det ingen fasning så centrerar ju fälgen ändå på de sista 4mm om spacern är 10mm. Det är i såna fall lite tveksamt om det är okej med så lite, så det är något du gör på egen risk.

Om det finns fasningar på fälgen och/eller navet så är det rätt kört att ha 10mm spacers överhuvudtaget då du inte får till någon navstyrning alls med den tjockleken.

Det kommer mest troligen någon snart som skriver att man visst kan centrera fälgen bara med hjälp av hjulskruvarna, men det är inget jag skulle rekommendera. Navcentreringen finns där av en anledning och att strunta i den kan få mindre trevliga konsekvenser.

Jaha då förstår jag smile Det är fasning på både nav och fälg, som i alternativ 2.
Men ja har beställt fyra plattor nu på 15mm med navstyrning och 20 långa hjulbultar, så jag hoppas det ska bli bra.
O herre vilket krångel för att få fälgarna att passa! roll

Det sägs att lycka inte kan köpas för pengar, men de har aldrig kört BMW!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang