Låta en motor lugna ner sig

Bike
27 september 2015 ·

Frågan är så här
om man kört säg 10-12 mil och farterna har varierat från 90-120
och man når sitt mål ska man då låta bilen gå på tomgång en kort stund innan man stänger av motorn

Vissa säger att man bör göra detta för att tempen ska sjunka långsammare än om man går från het till naturlig avkylning.

Evildan
27 september 2015 ·

Bike skrev:
Frågan är så här
om man kört säg 10-12 mil och farterna har varierat från 90-120
och man når sitt mål ska man då låta bilen gå på tomgång en kort stund innan man stänger av motorn

Vissa säger att man bör göra detta för att tempen ska sjunka långsammare än om man går från het till naturlig avkylning.

Om du kört ganska hårt precis innan du anlänt kan det vara en god idé, annars är det i mina ögon helt onödigt och enbart slöseri på bränsle.

Muttley
27 september 2015 ·

Har du inte idiotkört så finns de ingen anledning.   

De gäller dessutom turbobilar. Men jag har aldrig gjort det och de mår lika bra för det gissar jag på.

Bike
27 september 2015 ·

Antar inte motorvägs farter inte räknas som idiotkört
även att man ibland rullar upp till 130 korta stunder

Arly165 Bakhjulsdriven
27 september 2015 · 334 Inlägg

Dessutom är kylningen effektivare pga vinddraget genom kylaren, än i exempelvis stadskörning

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Muttley
27 september 2015 ·

Bike skrev:
Antar inte motorvägs farter inte räknas som idiotkört
även att man ibland rullar upp till 130 korta stunder

Nej. Typ varva högt och stressköra motorn är idiot

Kör man vanligt så kvittar det.  Gissar att du saktar ner innan du stannar sen. De räcker gott och väl

Ingooo
27 september 2015 · 167 Inlägg

Som sagts tidigare så är det främst turbomotorer som åsyftas. Varvar du en turbomotor och stänger av den tvärt så kan turbon ta stryk eftersom den snurrar bra många rpm när den jobbar som bäst och då vill man att smörjning ska fungera tills den är nere på vettigt varvtal. kör du normalt så finns det dock ingen anledning att stå på tomgång och tugga oavsett typ av motor. Möjligtvis om du har kört som ett svin en varm sommardag och motortempen är högre än normalt men då hade jag hellre satsat på att köra lugnt och låta vinddraget hjälpa till med nedkylning sista biten hem innan man stänger av bilen.

Evildan
28 september 2015 ·

När ämnet är motoravstängning och det initiala i tråden numera är löst.

En riktig klassiker som framförallt används av USA-bilsförare är att precis innan man stänger av motorn varvas den upp och nyckeln vrids av. big_smile

Tankar gällande varför?

Stefan7neson
28 september 2015 · 394 Inlägg

Evildan skrev:
När ämnet är motoravstängning och det initiala i tråden numera är löst.

En riktig klassiker som framförallt används av USA-bilsförare är att precis innan man stänger av motorn varvas den upp och nyckeln vrids av. big_smile

Tankar gällande varför?

Gällande uppvarvning innan avstängning på USA-bilar är främst för att de vanligast har fallförgasare som kanske inte alltid är helt frisk och tät, och därför flödar över lite vid tomgångskörning. Genom att varva upp lite innan avstängning så suger motor i sig överblivet "söl" i insuget, så blir bilen lättare att starta senare då den inte blivit sur redan vid avstängning.....

Med vänlig hälsning Stefan

cyberk2
28 september 2015 · 214 Inlägg

Har du kört bankörning med en trimmad turbobil bör den få stå på tomgång 10-15 min gärna med öppen motorhuv. Kör dom "normalt" så behövs det ej. Bästa nedkylningen får motorn på lite högre varv typ 2-3000 rpm. Då ökar oljeflödet och flödet av kylarvatten. Så kör du av motorvägen och kör nån kilometer normalt så är det redan fixat

Evildan
28 september 2015 ·

Stefan7neson skrev:

Evildan skrev:
När ämnet är motoravstängning och det initiala i tråden numera är löst.

En riktig klassiker som framförallt används av USA-bilsförare är att precis innan man stänger av motorn varvas den upp och nyckeln vrids av. big_smile

Tankar gällande varför?

Gällande uppvarvning innan avstängning på USA-bilar är främst för att de vanligast har fallförgasare som kanske inte alltid är helt frisk och tät, och därför flödar över lite vid tomgångskörning. Genom att varva upp lite innan avstängning så suger motor i sig överblivet "söl" i insuget, så blir bilen lättare att starta senare då den inte blivit sur redan vid avstängning.....

Med vänlig hälsning Stefan

Då är alltså ägare till dessa bilar extremt okunniga mekaniker? Eftersom 8/10 anser sig behöva göra så innan avstängning, även ägare av "moderna" Lt1 osv. wink

DasAuto
28 september 2015 · 2 751 Inlägg

Skulle nog säga att även efter en hårdkörning så räcker det med den biten efter där du kör lugnt. Oftast kör man hårt på motorväg och tar det några kilometer innan man parkerar så behöver man nog inte ha bilen på tomgång.

Kör du dock jävligt hårt och kör av på en avfart och stannar direkt så ska du nog låta den stå några minuter. Efter vanlig körning är ju detta helt meningslöst.

Senast redigerat av DasAuto (28 september 2015)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
UnshakenHB
28 september 2015 · 67 Inlägg

Jag gjorde det iaf med mina turbo och dubbel turbo bilar, men som folk har redan sakt så gäller det efter en slit och slängkörning. Inte gasa full häller när bilen är kall, annars är det bara tuta och köra. smile

Nissan 350z "Riskokaren" (2006)
cyberk2
28 september 2015 · 214 Inlägg

Anledningen på usa bilar kan väl vara att automaten slutar driva när den läggs i P, och då låter det ju som det varvar upp lite

3milius
28 september 2015 · 296 Inlägg

Evildan skrev:

Stefan7neson skrev:

Evildan skrev:
När ämnet är motoravstängning och det initiala i tråden numera är löst.

En riktig klassiker som framförallt används av USA-bilsförare är att precis innan man stänger av motorn varvas den upp och nyckeln vrids av. big_smile

Tankar gällande varför?

Gällande uppvarvning innan avstängning på USA-bilar är främst för att de vanligast har fallförgasare som kanske inte alltid är helt frisk och tät, och därför flödar över lite vid tomgångskörning. Genom att varva upp lite innan avstängning så suger motor i sig överblivet "söl" i insuget, så blir bilen lättare att starta senare då den inte blivit sur redan vid avstängning.....

Med vänlig hälsning Stefan

Då är alltså ägare till dessa bilar extremt okunniga mekaniker? Eftersom 8/10 anser sig behöva göra så innan avstängning, även ägare av "moderna" Lt1 osv. wink

Jag gör det, på min Jetta, med fallförgasare.
Kan tänka mig att det hjälper, jag är någorlunda kunnig inom motorer,
och kapabel att fixa felen som luftburken som hänger på trekvart tack vare rensade gängor i förgasaren,
ånglås eller vad det nu är när det är varmt ute, och dylikt. Men jag har ingen lust att fixa felen innan motorn tillsammans med förgasare ska bytas. Bättre bara köra så länge det går då.

Att stänga av en insprutare på detta viset är konstigt, det håller jag med om wink

jonTe
29 september 2015 · 5 710 Inlägg

Evildan skrev:

Stefan7neson skrev:

Evildan skrev:
När ämnet är motoravstängning och det initiala i tråden numera är löst.

En riktig klassiker som framförallt används av USA-bilsförare är att precis innan man stänger av motorn varvas den upp och nyckeln vrids av. big_smile

Tankar gällande varför?

Gällande uppvarvning innan avstängning på USA-bilar är främst för att de vanligast har fallförgasare som kanske inte alltid är helt frisk och tät, och därför flödar över lite vid tomgångskörning. Genom att varva upp lite innan avstängning så suger motor i sig överblivet "söl" i insuget, så blir bilen lättare att starta senare då den inte blivit sur redan vid avstängning.....

Med vänlig hälsning Stefan

Då är alltså ägare till dessa bilar extremt okunniga mekaniker? Eftersom 8/10 anser sig behöva göra så innan avstängning, även ägare av "moderna" Lt1 osv. wink

Det där är nog något som "hängt med" sedan de hade äldre bilar.
Helt meningslöst....

MVH Jonas
..............
Dirq
29 september 2015 · 305 Inlägg

jonTe skrev:

Evildan skrev:

Stefan7neson skrev:
Gällande uppvarvning innan avstängning på USA-bilar är främst för att de vanligast har fallförgasare som kanske inte alltid är helt frisk och tät, och därför flödar över lite vid tomgångskörning. Genom att varva upp lite innan avstängning så suger motor i sig överblivet "söl" i insuget, så blir bilen lättare att starta senare då den inte blivit sur redan vid avstängning.....

Med vänlig hälsning Stefan

Då är alltså ägare till dessa bilar extremt okunniga mekaniker? Eftersom 8/10 anser sig behöva göra så innan avstängning, även ägare av "moderna" Lt1 osv. wink

Det där är nog något som "hängt med" sedan de hade äldre bilar.
Helt meningslöst....

Som många gammla som håller gasen i botten vid start av moderna bilar big_smile

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
jonTe
29 september 2015 · 5 710 Inlägg

Dirq skrev:

jonTe skrev:

Evildan skrev:

Då är alltså ägare till dessa bilar extremt okunniga mekaniker? Eftersom 8/10 anser sig behöva göra så innan avstängning, även ägare av "moderna" Lt1 osv. wink

Det där är nog något som "hängt med" sedan de hade äldre bilar.
Helt meningslöst....

Som många gammla som håller gasen i botten vid start av moderna bilar big_smile

Gör man det på en 9-5:a startar den inte smile

MVH Jonas
..............
Bike
29 september 2015 ·

Oj så många svar smile

tackar för alla svar och åsikter
det är en vanlig standard bil utan turbo

Kom bara och tänka på denna fråga
då min far alltid lärde mig låt bilen vila innan du stänger av den om du vart ute och kört lite längre
typ 20-30mil

Men kan nog bara stänga av då utan bekymmer

DasAuto
29 september 2015 · 2 751 Inlägg

Bike skrev:
Oj så många svar smile

tackar för alla svar och åsikter
det är en vanlig standard bil utan turbo

Kom bara och tänka på denna fråga
då min far alltid lärde mig låt bilen vila innan du stänger av den om du vart ute och kört lite längre
typ 20-30mil

Men kan nog bara stänga av då utan bekymmer

Förr i tiden kanske detta var aktuellt, idag behöver man inte göra det, jag kommer i alla fall göra det efter hård körning, så vida jag inte kört lugnt några kilometer innan stop. Skadar ju inte ha bilen på tomgång i 20-30 sekunder. Men efter vanlig körning är det helt onödigt.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang