Köpråd! Bra bil på vintervägar

alexandra84
28 september 2015 · 1 Inlägg

Jag är hyfsat nyinflyttad till Norrlands inland och insåg i vintras att min lilla Ford Fiesta inte riktigt är gjord norrländska vintervägar. Så, jag behöver en bättre begagnad bil och tänker att någon här kanske har tips på modeller och vad man ska tänka på.
Önskemål:
-4WD
-bra med bagageutrymme så skidor och packning får plats
-krocksäker
-viss markgång (vil kunna ta mig fram även på en del skogsvägar men inte direkt terrängkörning)
-extraljus och motorvärmare (går ju iofs att installera senare)
-diselvärmare (hade varit fint när man parkerar i -30 grader långt ifrån motorvärmarstolpar)
-så bränslesnål som möjligt (för en sådan här typ av bil)
-år och miltal är önskemålet så ny och fräsch som möjligt till ett bra pris

Letar efter en prisvärd bil som kommer hålla länge. Skulle gärna inte lägga mer än 80.000 men vet inte vad man kan få för dom pengarna. Suktar efter en nyare Subaru Outback men det verkar tyvärr lämna ett för stort hål i plånboken.

Tacksam för tips!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 september 2015 · 3 730 Inlägg

Blir väl idiotförklarad som vanligt... Volvo XC70 är en trevlig bil. Själv åker jag bensin och det blir dyra mil. En diesel är ju betydligt snålare.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
28 september 2015 ·

DiwraZ skrev:
Blir väl idiotförklarad som vanligt... Volvo XC70 är en trevlig bil. Själv åker jag bensin och det blir dyra mil. En diesel är ju betydligt snålare.

LJ70 menar du väl?
http://www.blocket.se/vasterbotten/Toyo … 12&w=3

Men, det finns ju sämre bilar än Volvo XC70. Dieseln är dyr att skatta men rullar på strax över 8.0l/100km blandad körning.

Idiotförklaringen specifikt pga ditt tips avstår jag ifrån. tongue


Jag som vurmar för Toyota föreslår en RAV4, liten och smidig bil med fullt tillräckliga offroadegenskaper för att ta sig fram uppe i Lappträsk.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Toyo … 12&w=3

simlar
28 september 2015 · 5 516 Inlägg

Audi A6 Quattro eller VW Passat 4-motion (båda har lika bra fyrhjulsdrift).
Annars Subaru Legacy eller Outback inom budget.

Drivmedel beror på årlig körsträcka och körstil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
UnshakenHB
28 september 2015 · 67 Inlägg

Som du är inne på, Japanerna är kända för hållbara grejer och billiga att äga. Om du ska ha en bruks bil skulle jag köra på något åt det hållet.

Nissan, toyota, Audi, VW har alla bra bilar för dit ända mål, men tror fast på att en Nissan eller Toyota är billigare att äga och är billigare vid inköp av bilen. smile

Nissan 350z "Riskokaren" (2006)
Sarge
28 september 2015 · 2 337 Inlägg

Jag var i samma situation (i somras) och köpte en Golf Variant TDI 105 4-motion från 2008. Gammal teknik i dieselmotorn förvisso, men går rätt snålt ändå, snittar väl strax under 0.5 l/mil på landsvägarna här uppe. Låg i din prisklass med 17500 mil på mätaren. Jag är nöjd än så länge, men har ju inte provat den i vinterväglag än. Jag upplever den som rymlig, fick in ett par 190 cm alpinskidor senast förra veckan.

Rak1
29 september 2015 · 18 Inlägg

Subaruns fyrhjulsdrift är permanent och helt fantastisk att leka med på snöslaskvägar. Du kan tryggt och lugnt titta ut genom sidofönstren för att se vägen framför dig. Jag tror ta mig fan att ingen annan bil är lik.
Audi och många andra med Haldex osv behöver hjulspinn för att driva på alla hjul vilket ger fördröjning och nervösare ställ. Ska du titta över ratten när du styr och komma fram där andra fastnar kanske du kan hitta en Toyota Land Cruiser 120 att pruta ner med ett duktigt inövat tal. Bör vara en av de bästa bilar som produceras idag. Raw4 ska vara grym på att tugga snö men har just inget utrymme bakom baksätet att tala om. Båda Toyotorna verkar rulla väldigt många mil. Kamkedja är ju en trevlig detalj också. Rost verkar inte vara något man besväras av heller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang