Audi S5 skakar kraftigt vid gaspådrag

StyrEtt
28 september 2015 · 105 Inlägg

Hej.

Har fått problem med min Audi S5:a.

Den skakar kraftigt vid gaspådrag, inget som känns i ratten och skulle beskriva skakandet snarare som ett vobbel/hoppande alltså inga småvibrationer...
Den börjar på detta i stort sett vilken hastighet som helst men blir aningen tätare vid högre hastighet och oftast vid 100-.
Det blir värre när bilen är varmkörd. Man känner även en tendens till problemet även när den är kall men då brukar det gå att ge den full gas utan större problem.
Har haft upp bilen hos mekaniker och de hittar ingenting som ser misstänkt ut.
Motorn spinner som en katt och inga felmeddelanden heller.

Någon som varit med om detta förut eller har någon misstanke dela gärna med er.

sweeken
28 september 2015 · 338 Inlägg

Jag tänkte Hardy skiva,men när jag såg att du hade haft den hos mekaniker,borde ju dem hittat felet

Om det inte är något konstigt/ovanligt/osannolikt fel

Vart har du haft inne bilen?

StyrEtt
28 september 2015 · 105 Inlägg

Hardy skivan är ok.
En verkstad i Ängelholm men mekanikern känner jag och har inga tvivel på honom.

Janneutanb
28 september 2015 · 7 271 Inlägg

Däcken eller fälgarna kanske.

StyrEtt
28 september 2015 · 105 Inlägg

Har gjort hjulinställning, bytt fälgar men problemet kvarstår....

Luddaso
28 september 2015 · 4 Inlägg

Tänkte att jag måste skriva när jag haft liknade problem med en a6 biturbo quattro.
Gav samma symptom och det var alltid mer vibrationer vid 100-130. Bytte fälgar och däck samt kollade så att skivorna inte var skeva men det visade sig vara främre drivaxlarna. Inte de främre knutarna utan de inre, bytte ut allt och problemfritt sedan dess smile

jonTe
29 september 2015 · 5 710 Inlägg

Vilken låda har du?
Kompisen köpte en A5:a med automat (kommer inte ihåg lådans namn) för ett tag sedan och vid provkörningen noterade jag vibrationer från höger framhjul speciellt när man svängde svagt höger.
Han fick detta inskrivet i köpekontraktet och fick lämna in bilen på verkstad för undersökning.
Hjulen balanserades, leder kollades över och någon byttes. Hjulinställning gjordes. Drivaxel byttes osv osv.
Det slutade iaf med ett lådbyte.....

MVH Jonas
..............
Luddaso
29 september 2015 · 4 Inlägg

Jag har den ökända 01E lådan, dvs 6 vxl manuella lådan. Känd för att tåla mkt stryk. Men det är en gammal bil vi talar om, A6 c5 karossen. Hur som helst så bör du kolla upp det mesta. Om du har en automat så kan jag inte ge några tips. Lycka till

Senast redigerat av Luddaso (29 september 2015)

StyrEtt
29 september 2015 · 105 Inlägg

jonTe skrev:
Vilken låda har du?
Kompisen köpte en A5:a med automat (kommer inte ihåg lådans namn) för ett tag sedan och vid provkörningen noterade jag vibrationer från höger framhjul speciellt när man svängde svagt höger.
Han fick detta inskrivet i köpekontraktet och fick lämna in bilen på verkstad för undersökning.
Hjulen balanserades, leder kollades över och någon byttes. Hjulinställning gjordes. Drivaxel byttes osv osv.
Det slutade iaf med ett lådbyte.....

Luddaso skrev:
Jag har den ökända 01E lådan, dvs 6 vxl manuella lådan. Känd för att tåla mkt stryk. Men det är en gammal bil vi talar om, A6 c5 karossen. Hur som helst så bör du kolla upp det mesta. Om du har en automat så kan jag inte ge några tips. Lycka till

Det är en Automat jag har.

StyrEtt
29 september 2015 · 105 Inlägg

Luddaso skrev:
Tänkte att jag måste skriva när jag haft liknade problem med en a6 biturbo quattro.
Gav samma symptom och det var alltid mer vibrationer vid 100-130. Bytte fälgar och däck samt kollade så att skivorna inte var skeva men det visade sig vara främre drivaxlarna. Inte de främre knutarna utan de inre, bytte ut allt och problemfritt sedan dess smile

Tjenare det låter som något jag bör kolla mer på!
Var alla symtom lika eller bara en del och isåfall vilka av symtomen? smile

StyrEtt
4 oktober 2015 · 105 Inlägg

Tror vi har hittat felet nu visade sig vara trasiga motorkuddar tongue De tråkiga är att de är både hydrauliska samt elektriska och kostar 3600 för två stycken..
Men ska bytas nu i veckan iallafall smile

StyrEtt
24 oktober 2015 · 105 Inlägg

Motorkuddarna är bytta men problemet kvarstår något annat förslag? Mäta drivknutar?

Senast redigerat av StyrEtt (26 oktober 2015)

jaka54
24 oktober 2015 · 5 715 Inlägg

Hej!
Du har väl bussningarna i hjälpramen också På min Audi 100 Avant 2,0E -89 finns det sex stycken, två till växellådan och fyra till fästena i karossen. Bytte alla sex och två motorkuddar (två hydrauliska till motorn ) för några år sedan och vilken skillnad det blev.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a01ff4b0fbf94e7e908669e8671b6406.jpg

StyrEtt
26 oktober 2015 · 105 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl bussningarna i hjälpramen också På min Audi 100 Avant 2,0E -89 finns det sex stycken, två till växellådan och fyra till fästena i karossen. Bytte alla sex och två motorkuddar (två hydrauliska till motorn ) för några år sedan och vilken skillnad det blev.

http://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a01ff4b0fbf94e7e908669e8671b6406.jpg

Hittar inget fel på de andra kuddarna heller hmm

Lasse62
26 oktober 2015 · 292 Inlägg

StyrEtt skrev:
Motorkuddarna är bytta men problemet kvarstår något annat förslag? Mäta drivknutar?

Är felet varvtalsberoende? D.vs kommer vid samma varvtal oavsett hastighet?

Om du varvar upp vid stillastående vad händer då?

StyrEtt
26 oktober 2015 · 105 Inlägg

Lasse62 skrev:

StyrEtt skrev:
Motorkuddarna är bytta men problemet kvarstår något annat förslag? Mäta drivknutar?

Är felet varvtalsberoende? D.vs kommer vid samma varvtal oavsett hastighet?

Om du varvar upp vid stillastående vad händer då?

Inte varvtalsberoende heller utan kommer endast vid belastning vid ca 90km/h.

Joakim-S Hobby Fotograf
26 oktober 2015 · 650 Inlägg

Mins gissning ligger på inre drivknutar, hade exakt samma symptom på min s60r, bör vänster intre drivknut och vips! Så gick den som den skulle!

MG e-HS (2021)
Lasse62
26 oktober 2015 · 292 Inlägg

StyrEtt skrev:

Lasse62 skrev:

StyrEtt skrev:
Motorkuddarna är bytta men problemet kvarstår något annat förslag? Mäta drivknutar?

Är felet varvtalsberoende? D.vs kommer vid samma varvtal oavsett hastighet?

Om du varvar upp vid stillastående vad händer då?

Inte varvtalsberoende heller utan kommer endast vid belastning vid ca 90km/h.

Oavsett växel?

Om du kör på 5:an eller 6:an (om det är manuell) kommer det vid 90 km/h oavsett?

ottorb
27 oktober 2015 · 320 Inlägg

är bilen utrustad med dubelmassasvänghjul , om så så hade jag kollat det

StyrEtt
27 oktober 2015 · 105 Inlägg

Lasse62 skrev:

StyrEtt skrev:

Lasse62 skrev:

Är felet varvtalsberoende? D.vs kommer vid samma varvtal oavsett hastighet?

Om du varvar upp vid stillastående vad händer då?

Inte varvtalsberoende heller utan kommer endast vid belastning vid ca 90km/h.

Oavsett växel?

Om du kör på 5:an eller 6:an (om det är manuell) kommer det vid 90 km/h oavsett?

det är oavsett växel...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang