Bränsleslangar bränslefilter 945 ltt -95

Chrisehhh
29 september 2015 · 242 Inlägg

Tja.

När jag ska försöka lossa på bränsleslangarna på bränslefiltret så snurrar bara filtret i vaggan. Vad är enklast att göra i detta läget?

Video bara för att visa vad jag menar: https://www.youtube.com/watch?v=AUCWSkJ … e=youtu.be

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
siiimooon Påstängd
29 september 2015 · 1 194 Inlägg

Ta bort plåten under, och på andra sidan om anslutningen kan man hålla emot med en större nyckel.

Chrisehhh
30 september 2015 · 242 Inlägg

Har fått loss ena bränsleslangen nu och nu återstår den andra. Alltså den som är närmst tanken. Har försökt spraya flera gånger med 5-56 men det hjälper inte nåt vidare.. Tro fan att saten har rostat fast ordentligt. Ser inte ut att vara bytt igår direkt.

Snart tar jag fram vinkelharry och kör av mutterfan, bryr mig inte om det exploderar lol

http://i.imgur.com/le3iwoU.jpg

Senast redigerat av Chrisehhh (30 september 2015)

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
jaka54
30 september 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Den inringade muttern ska du väl inte lossa!? Det är den yttre muttern som ska lossas! Du ska bara hålla emot med en fast nyckel på den som är inringad med rött.
Sen...varför byta bränslefilter? Det är nästan aldrig det som är problem när man har problem med bränsletillförseln.

Chrisehhh
30 september 2015 · 242 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Den inringade muttern ska du väl inte lossa!? Det är den yttre muttern som ska lossas! Du ska bara hålla emot med en fast nyckel på den som är inringad med rött.
Sen...varför byta bränslefilter? Det är nästan aldrig det som är problem när man har problem med bränsletillförseln.

Jaha, frågade några andra och tydligen vart det den inre som man skulle lossa, haha därför det inte gått tongue
Nej men anledningen till att jag byter bränslefilter är för att bilen ibland inte startar efter man stängt av den, sen vill den inte starta. När den väl startar så dör den igen så därför jag ska testa med att byta bränslefilter smile

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
jaka54
30 september 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag tror inte det är bränslefiltret, nästan 100% säker.
Har du två bränslepumpar (en tanken och en under förarsätet?)??

Chrisehhh
30 september 2015 · 242 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag tror inte det är bränslefiltret, nästan 100% säker.
Har du två bränslepumpar (en tanken och en under förarsätet?)??

Okej, men som sagt får jag testa med detta först, sen får jag väl kolla på bränslepumparna då om detta inte hjälper. Är bränslepumpen i tanken avancerad att byta? smile Alltså för en som endast kan mecka på grusuppfarten? tongue

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
nixon89 klabbarpan
30 september 2015 · 3 041 Inlägg

Släpp yttre delen av muttern. Och jo det är soppa filtret.  95 har bara en pump och den är i tanken. Filtret sitter dock på samma ställe på samtliga.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Chrisehhh
30 september 2015 · 242 Inlägg

nixon89 skrev:
Släpp yttre delen av muttern. Och jo det är soppa filtret.  95 har bara en pump och den är i tanken. Filtret sitter dock på samma ställe på samtliga.

Är det bara 95 som har en pump eller är det 95 och framåt?

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
nixon89 klabbarpan
1 oktober 2015 · 3 041 Inlägg

95 och frammåt smile

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Chrisehhh
3 oktober 2015 · 242 Inlägg

Har ett problem. Efter jag försökt starta den så märkte jag att det läckte från anslutningarna, så har fått spänna gradvis hela tiden. Men nu när jag försöker starta bilen så hörs inte bränslepumpen. Kollat säkringar. Tror ni pumpen dött bara sådär? smile

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
Chrisehhh
3 oktober 2015 · 242 Inlägg

Okej, efter ett par startförsök så kom pumpen igång igen, men bilen vill inte starta. Vad kan detta bero på? sad

Volvo 965 "Fjortisnation" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang