Köpråd Italienare

Supike
29 september 2015 · 7 Inlägg

Goddagens!

Jodå som rubriken lyder så är det nyare bil som ska inköpas (trött på 240n efter 40.000 mil kan säkert gå 40 till men nej tack) och det blir en italienare, har redan bestämt mig.
Är lite sugen på en Alfa 159 eller Brera, men samtidigt en Maserati Quattroporte, men frågan är hur står sig dessa bilar i vårt avlånga land med fyra olika års tider? 
En maserati med bakhjulsdrift och 400hk under huven på vintern känns inte så optimalt kanske..
Eller vad tror ni skulle man kunna ha en Quattroporte som bruksbil? Eller är Alfan ett bättre val överlag?
Någon som har erfarenhet eller tips om dessa bilar? 
Har då tänkt mig begagnade och inte sprillans ny. Inköpet planeras att ske i vår eller i början av nästa sommar.

Senast redigerat av Supike (29 september 2015)

torsen
5 oktober 2015 · 7 234 Inlägg

Båda är underbara bilar att köra, om man har rätt kroppskonsitution.
Skulle föredra Quattroporte, för den har snyggare klocka.
Gamle bilkonnesören och motorskribenten Bengt Dieden hade en sådan som bruksbil.

smile

Supike
19 oktober 2015 · 7 Inlägg

Se där ja, alltså funkar den som bruksbil?`
Alternativt utöver italienarna är väl S80 V8 AWD om det är något att hänga i granen smile

xXSammy
19 oktober 2015 · 6 569 Inlägg

Vilken motor tänkte du på i Brera/159an?

De/Dem
dawwe ...has left the building...
19 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Hm....Har du funderat på en Prius + big_smile ?

Lite mer seriöst: Vad har du för budget? Nya Giulia i toppversion kan bli riktigt kul, 500 kusar o härlig design! Tippar på ett nypris kring 700´, men en lätt beggad borde kunna hittas för typ 550´ till sommaren?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Supike
19 oktober 2015 · 7 Inlägg

Alltså en 3.2 6a, men 2,2 blir bra det med, om inte den 5 cyl 2,4 ^^ Tycker ju mest bilen ser sjukt bra ut, men en alfa med en 6a har så sådan underbart ljud som inte går att mäta sig med andra, sedan ska väl det vara mycket kör glädje i alfa? smile

Prius, ja tänkte pruis först (inget fel på designen, men bagaget är ju ett skämt?), men är inte livet lite för kort för att äga en ful bil? wink i alla fall  för mig som är ungkarl haha wink  Sen återkallade inte Toyota en massa prius mellan 2010-15 i år? ^^

Ja taket kanske går runt 300? Giulia skulle jag lätt tänka mig ^^

Evildan
19 oktober 2015 ·

Supike skrev:
Alltså en 3.2 6a, men 2,2 blir bra det med, om inte den 5 cyl 2,4 ^^ Tycker ju mest bilen ser sjukt bra ut, men en alfa med en 6a har så sådan underbart ljud som inte går att mäta sig med andra, sedan ska väl det vara mycket kör glädje i alfa? smile

Prius, ja tänkte pruis först (inget fel på designen, men bagaget är ju ett skämt?), men är inte livet lite för kort för att äga en ful bil? wink i alla fall  för mig som är ungkarl haha wink  Sen återkallade inte Toyota en massa prius mellan 2010-15 i år? ^^

Ja taket kanske går runt 300? Giulia skulle jag lätt tänka mig ^^

dawwe har på något märkligt vis fått för sig att Prius är en sportig bil och att Prius+ är ännu sportigare, det får han stå för. wink

Angående bagageutrymmet, som enligt dig är ett skämt, rymmer 445 liter vilket är precis vad en Alfa SW rymmer och 5liter mindre än QP -04/-08. Prius + rymmer 784liter och är då förmodligen precis vad dawwe menar att du bör köpa.
Om Bagageutrymmet är en dealbreaker för dig som ungkarl bör du leta vidare.
Jo, Toyota återkallade en mängd bilar pga ett kvalitetsproblem med en underleverantör, istället som så många andra ha en kampanj utan kundens vetskap går dom ut och berättar vad som är problemet.

Nåväl, nu lägger vi Toylådorna därhän då du söker en Italiensk sportig släde.

QP känner jag två personer som åkt sprittnya året runt och det fungerar utmärkt rent körmässigt, däremot en hel del småfel både elektriskt och mekaniskt samt detaljkvalitén som förefaller hög okulärt lämnar tråkigt nog en del att önska med rattel och glapp i reglage och spakar vilket är beklagligt i en så pass dyr bil. Hur dom är med några år på nacken vågar jag inte ens spekulera om.

xXSammy
19 oktober 2015 · 6 569 Inlägg

Supike skrev:
Alltså en 3.2 6a, men 2,2 blir bra det med, om inte den 5 cyl 2,4 ^^ Tycker ju mest bilen ser sjukt bra ut, men en alfa med en 6a har så sådan underbart ljud som inte går att mäta sig med andra, sedan ska väl det vara mycket kör glädje i alfa? smile

2.2an är OK som vardagsmotor, bra bottendrag och "tillräcklig" effekt.
Nackdelen är att kamkedjan sträcker sig, tänder då motorlampan och varnar oftast för avgas eller insugs kamlägesgivare. Fortsätter man köra ändå som om ingenting har hänt kan lite större problem hända, typ kedjan hoppar. smile

3.2an är även en GM-HF motor med kedja, inte samma strul med kedjan men det har hänt.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang