Köpråd småbil

LostMySelf
1 oktober 2015 · 46 Inlägg

Jag är ute efter en småbil, har väl inga direkta krav förutom att den gärna får vara bensinsnål (ej diesel tack), billig försäkring+skatt, ha turbo, ha ac och helst 5-dörrars. Budget omkring 20-30000 kr. Några tips? Detta är min första bil förövrigt men tror inte det spelar någon roll.

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
Evildan
1 oktober 2015 ·

Smart Coupé.

Småbilar med turbo för din budget är väldigt ovanliga om du inte kan tänka dig att köpa någon äldre bil exempelvis en FIAT UNO Turbo.
I nästa storleksklass finns det ett betydligt bredare urval, men då det är inte småbilar längre.

Buyufiks
1 oktober 2015 · 22 Inlägg

Astra H 1.6 Bensin 105hk hittar du runt 30-35 15-20 tusen mil. Förbrukningen är 0.7< kört själv. Går att köra på 0.55.
Peugeot 206 1.6 135hk, 20hk mer en astran, minst 50kg mindre vikt, drar 0.8 ungefär. Dock 0 komfort jämfört med astran.
Saab 9-3 1.8t 150hk, lika snabb som Peugeoten, lite snabbaren astran, dubblar komforten dock drar den 0.8-0.9 kan gå upp till 1l, därav saab konkurs.

spillolja
1 oktober 2015 · 4 014 Inlägg

Dom alla billigaste VW golf med fsi motor  kan man hitta för denna peng
går lätt under 0,7 
men med >98 oktan i tanken klämmer man den lätt under 0,6

annars snegla på en Renault Clio  dom klarar < 0,7 om man inte ständigt kör fullgas

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
LostMySelf
2 oktober 2015 · 46 Inlägg

spillolja skrev:
Dom alla billigaste VW golf med fsi motor  kan man hitta för denna peng
går lätt under 0,7 
men med >98 oktan i tanken klämmer man den lätt under 0,6

annars snegla på en Renault Clio  dom klarar < 0,7 om man inte ständigt kör fullgas

Är Renault nåt att rekommendera då? De flesta jag pratat med säger att jag inte ska köpa franskt överhuvudtaget, men jag måste erkänna att jag älskar att köra clio då min flickvän äger en.

Volvo V70 TDI "SMK" (1998)
spillolja
2 oktober 2015 · 4 014 Inlägg

En förutsättning för en Renault är god mekvana och tillgång till billiga delar
tex.
http://www.mister-auto.se/sv/
http://www.bildelaronline24.se/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
bronco_z
5 oktober 2015 · 604 Inlägg

Saab 9-3 ger dig mycket bil för pengarna. Kolla att oljan är bytt regelbundet.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang