Bilen gick sönder efter en och en halv månad. Vad ska jag göra?

Ainok
3 oktober 2015 · 439 Inlägg

Hej!

I mitten/slutet av augusti köpte jag en Skoda Superb 2003 1,8t.

20.000 mil, full servicebok. Kamrem bytt, olja bytt ofta (minst en gång per år).

För någon vecka sedan tändes motorlampan, felkod p0441.

I torsdags började motorn ticka lite, riktigt varför reflekterade jag inte så mycket över, jag antog att det hade med vakuumventilen att göra (då jag hade den felkoden).

I fredags, igår, så började motorn knacka rejält när jag åkte till skolan. Tänk er en jordbrukstraktor. Jag kom fram till skolan och stängde av bilen. Förstod direkt att något var fel. Efter skolan åkte jag hem, motorn tickade lite, men inte lika mycket som förut. När jag kom hem stängde jag av bilen. Gick in och snackade med farsan om vad det kunde vara för fel. Han började prata om oil sludge. Vi kollade serviceboken, oljan är bytt för 900 mil sedan, i Januari i år.

Vi startade bilen för att försöka hitta felet, motorn tickade extremt mycket då, lät nästan som om alla lyftare var lösa.

Jag stängde direkt av motorn, och precis när jag gjorde det så pep det till och färddatorn varnade för lågt oljetryck.

Jag är nu ganska säker på att det inte är vakuumventilen roll
Det verkar som om jag har drabbats av oilsludge.

Dagen efter gick jag till min lokala mekonomen butik och köpte en vanlig olja, och motor flush
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … pa281952sv

Hade i motorflush, körde motorn 10 minuter på tomgång enl instruktion på flaskan, bytte olja och filter, körde ett par mil, och bytte olja och filter igen, till den här helsyntetiska.
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … r-pa2156sv

Efter allt detta så försvann faktiskt tickandet helt, men om man kör en bit,låter motorn komma upp i arbetstemperatur, stänger av den och sen startar, så tickar den som en droska igen, och oljetryck försvinner.

Det här upptäckte jag idag, och fick bilen bogserad.

Nu undrar jag vad jag ska göra.

Jag köpte bilen på en större bilfirma i grannstaden, för mindre än två månader sedan. Det står ingenting i köpeavtalet om att det här var ett problem, säljaren informerade inte heller om det här vid köpet.

Går detta på garantin? Bilen är sedan köpet helt orörd, förutom att jag har bytt stereo och batteri. (vilket inte borde orsaka att hela jäkla motorn håller på att självdö)

Jag är inte så bra på sådana här moderna motorer, min mekförmåga när det gäller bilar är överlag ganska begränsad. Den sträcker sig inte längre än till att byta lite filter och olja typ.

Ska det här felet avhjälpas måste bilen in på verkstad.
Ska jag, eller ska bilfirman betala det?

Mvh.

Edit:
Kan tillägga att laddlampan sedan en vecka lyser precis när man har startat bilen, och slocknar inte förrns man gasar upp bilen i ~2000 rpm. Antar att generatorn är dålig..? Ska bilfirman ansvara för det också eller?

Senast redigerat av Ainok (3 oktober 2015)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Muttley
3 oktober 2015 ·

Du skulle ha ringt till bilfirman innan du rörde den.

Eftersom du nu har gjort ett ingrepp så kan firman ju kanske vara lite jävlig.

Men ring in och kolla med dem.

Hermansson
3 oktober 2015 · 235 Inlägg

Han behöver ju inte berätta att han bytt olja..

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Ainok
3 oktober 2015 · 439 Inlägg

tkd_rille skrev:
Du skulle ha ringt till bilfirman innan du rörde den.

Eftersom du nu har gjort ett ingrepp så kan firman ju kanske vara lite jävlig.

Men ring in och kolla med dem.

Att byta olja är knappast något som häver garantin.
Det ska inte vara något problem.

Tveksam på att dem är helt ärliga med vad dem är skyldiga att göra.

Hermansson skrev:
Han behöver ju inte berätta att han bytt olja..

Mja. Men det är väl ändå rätt dumt att ljuga sådär.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
frasse4
3 oktober 2015 · 736 Inlägg

Vi kan ju inte veta om det täcks av garantin när vi inte vet vilket garanti som gavs? Bilfirmor måste inte ge garanti, men du har alltid konsumentköplagen att falla tillbaka på. http://www.kkv.fi/sv/information-och-an … agnad-bil/

Gällande generatorn kan det bero på att kolen tagit slut och då skulle det kunna räknas som en slitagedel som således inte täcks av konsumentköplagen...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Muttley
3 oktober 2015 ·

Ainok skrev:

tkd_rille skrev:
Du skulle ha ringt till bilfirman innan du rörde den.

Eftersom du nu har gjort ett ingrepp så kan firman ju kanske vara lite jävlig.

Men ring in och kolla med dem.

Att byta olja är knappast något som häver garantin.
Det ska inte vara något problem.

Tveksam på att dem är helt ärliga med vad dem är skyldiga att göra.

Hermansson skrev:
Han behöver ju inte berätta att han bytt olja..

Mja. Men det är väl ändå rätt dumt att ljuga sådär.

Grundregeln är ju att så fort de händer något så lämnar man in den. 

Åtgärd i denne tråd är att omedelbums ringa firman på måndag morgon och berätta om hela historien och hoppas på en enkel procedur.

Ainok
3 oktober 2015 · 439 Inlägg

frasse4 skrev:
Vi kan ju inte veta om det täcks av garantin när vi inte vet vilket garanti som gavs? Bilfirmor måste inte ge garanti, men du har alltid konsumentköplagen att falla tillbaka på. http://www.kkv.fi/sv/information-och-an … agnad-bil/

Gällande generatorn kan det bero på att kolen tagit slut och då skulle det kunna räknas som en slitagedel som således inte täcks av konsumentköplagen...

Hmm okej.

tkd_rille skrev:

Ainok skrev:

tkd_rille skrev:
Du skulle ha ringt till bilfirman innan du rörde den.

Eftersom du nu har gjort ett ingrepp så kan firman ju kanske vara lite jävlig.

Men ring in och kolla med dem.

Att byta olja är knappast något som häver garantin.
Det ska inte vara något problem.

Tveksam på att dem är helt ärliga med vad dem är skyldiga att göra.

Hermansson skrev:
Han behöver ju inte berätta att han bytt olja..

Mja. Men det är väl ändå rätt dumt att ljuga sådär.

Grundregeln är ju att så fort de händer något så lämnar man in den. 

Åtgärd i denne tråd är att omedelbums ringa firman på måndag morgon och berätta om hela historien och hoppas på en enkel procedur.

Då gör jag det.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
mangeSBR
3 oktober 2015 · 162 Inlägg

Silen är antagligen igensatt,då kommer det dåligt med olja till pumpen, du kan byta olja hur många gånger du vill utan att de blir bättre.
Så tråget måste ner å silen bytas, den går att rensa men nya är så billiga att det inte är värt å rensa, bara be till gudarna att lager å sånt klarat sej

baltis
4 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

Bilen har gått 20k mil och det var 1½ månad sen du köpte den...
OM det som inträffat hänt dagen efter köpet då hade jag rekommenderat dig att tala med firman - tror fortfarande dom inte hade hjälpt dig.

Idag så är det bara onödigt att spilla tid/energi på att försöka få dom att göra något...

I mina ögon har dom inte gjort något fel...

(senaste bilen jag köpte hade gått 19k, efter 1½ vecka fick jag strul med laddtrycket... anser inte på något sätt att det var förra ägarens ansvar...)

Vill man kunna köpa bil och kräva säljaren på alla kommande fel, då får man punga upp och köpa nytt med fabriksgaranti.

Ainok
4 oktober 2015 · 439 Inlägg

baltis skrev:
Bilen har gått 20k mil och det var 1½ månad sen du köpte den...
OM det som inträffat hänt dagen efter köpet då hade jag rekommenderat dig att tala med firman - tror fortfarande dom inte hade hjälpt dig.

Idag så är det bara onödigt att spilla tid/energi på att försöka få dom att göra något...

I mina ögon har dom inte gjort något fel...

(senaste bilen jag köpte hade gått 19k, efter 1½ vecka fick jag strul med laddtrycket... anser inte på något sätt att det var förra ägarens ansvar...)

Vill man kunna köpa bil och kräva säljaren på alla kommande fel, då får man punga upp och köpa nytt med fabriksgaranti.

Bra då vet jag.
Nu anser jag ingenting, jag frågar bara.
Jag har inte heller påstått att firman har gjort för fel.

Jag frågar bara vad (om) de har för skyldighet i det här.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
n_andersson
4 oktober 2015 · 689 Inlägg

baltis skrev:
Bilen har gått 20k mil och det var 1½ månad sen du köpte den...
OM det som inträffat hänt dagen efter köpet då hade jag rekommenderat dig att tala med firman - tror fortfarande dom inte hade hjälpt dig.

Idag så är det bara onödigt att spilla tid/energi på att försöka få dom att göra något...

I mina ögon har dom inte gjort något fel...

(senaste bilen jag köpte hade gått 19k, efter 1½ vecka fick jag strul med laddtrycket... anser inte på något sätt att det var förra ägarens ansvar...)

Vill man kunna köpa bil och kräva säljaren på alla kommande fel, då får man punga upp och köpa nytt med fabriksgaranti.

Han hade ju köpt den på firma. Var inte hur det är med skoda . Men på Volvo så är det bara att åka in till verkstaden med bilen om man skulle upptäcka nått fel inom garantitiden.
Som när jag bytte in den gamla s 60 in så va bromsarna lite dåliga så då gjorde dom avdrag för ett bromsbyte så att Volvo skulle kunna garantera att dom skulle hålla i mist 3 månader (garantitiden)

Muttley
4 oktober 2015 ·

n_andersson skrev:

baltis skrev:
Bilen har gått 20k mil och det var 1½ månad sen du köpte den...
OM det som inträffat hänt dagen efter köpet då hade jag rekommenderat dig att tala med firman - tror fortfarande dom inte hade hjälpt dig.

Idag så är det bara onödigt att spilla tid/energi på att försöka få dom att göra något...

I mina ögon har dom inte gjort något fel...

(senaste bilen jag köpte hade gått 19k, efter 1½ vecka fick jag strul med laddtrycket... anser inte på något sätt att det var förra ägarens ansvar...)

Vill man kunna köpa bil och kräva säljaren på alla kommande fel, då får man punga upp och köpa nytt med fabriksgaranti.

Han hade ju köpt den på firma. Var inte hur det är med skoda . Men på Volvo så är det bara att åka in till verkstaden med bilen om man skulle upptäcka nått fel inom garantitiden.
Som när jag bytte in den gamla s 60 in så va bromsarna lite dåliga så då gjorde dom avdrag för ett bromsbyte så att Volvo skulle kunna garantera att dom skulle hålla i mist 3 månader (garantitiden)

Fast nej.  Volvo kan vara kinkiga med. Jag har haft en där lyktan var kass men de ville inte byta den efter 2 månader.  Nu var de fickpengar bara att köpa ny lykta till den, men jag kollade ju ändå.

torsen
4 oktober 2015 · 7 233 Inlägg

Finns nog inte någon som helst garanti på en så gamma bil
Gränserna för försäkringsbolagens och bilfirmornas garantier har överskridits med råge.
5 år och 10.000, vilket som uppnås först, är gränserna.
Det därför en nyare bil är dyrare än en gammal bil.
Köper jag en beg bil så aldrig över 3 år och 3.000 mil.
Då har man maskinskadeförsäkringen tryggt i ryggen.

Möjligen, om bilfirman har s k bytesgaranti/ångergaranti så hade du kunnat åberopa denna om felet visat sig omgående, d v s första dygnet.

Du har nog tyvärr dragit en nitlott i begbilhandelns lotteri.
Hoppas du inte gav för mycket.
VAG´s motorer och växellådor är inte i paritet med japanska bilars dito, tråkigt nog.

neutral

turbodeath
4 oktober 2015 · 2 452 Inlägg

vad kostade bilen?många bilfirmor har en månads garanti som gäller om nått händer bilen....nu har du ju till o med kört bilen fast den har tickat så det kan bli svårt o få det på garanti.

döden kommer tillbaka
-jimmy
4 oktober 2015 · 377 Inlägg

Hoppas du får iordning på den..
Annars får du väl köpa en annan bil, är ju inte hela världen som tur är... smile

Ainok
4 oktober 2015 · 439 Inlägg

turbodeath skrev:
vad kostade bilen?många bilfirmor har en månads garanti som gäller om nått händer bilen....nu har du ju till o med kört bilen fast den har tickat så det kan bli svårt o få det på garanti.

25.000

-jimmy skrev:
Hoppas du får iordning på den..
Annars får du väl köpa en annan bil, är ju inte hela världen som tur är... smile

Är man 18 år och pluggar så är det inte så bara.

Jag kan jobba under sommarlovet, två månader, och det har jag gjort varje sommar sedan jag var 14.

Hinner helt enkelt inte med jobb annars, på helger/eftermiddagar är det plugg som gäller. Sen vill man ju ha lite fritid.

Om det visar sig att jag inte får ordning på bilen utan att lämna in på verkstad, så kommer jag försöka hitta någon gammal toyota, kanske volvo 240/740 och åka med tills jag får jobb och kan laga skodan.

Senast redigerat av Ainok (4 oktober 2015)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Evildan
4 oktober 2015 ·

torsen skrev:
Finns nog inte någon som helst garanti på en så gamma bil
Gränserna för försäkringsbolagens och bilfirmornas garantier har överskridits med råge.
5 år och 10.000, vilket som uppnås först, är gränserna.
Det därför en nyare bil är dyrare än en gammal bil.
Köper jag en beg bil så aldrig över 3 år och 3.000 mil.
Då har man maskinskadeförsäkringen tryggt i ryggen.

Möjligen, om bilfirman har s k bytesgaranti/ångergaranti så hade du kunnat åberopa denna om felet visat sig omgående, d v s första dygnet.

Du har nog tyvärr dragit en nitlott i begbilhandelns lotteri.
Hoppas du inte gav för mycket.
VAG´s motorer och växellådor är inte i paritet med japanska bilars dito, tråkigt nog.

neutral

Nej det stämmer inte det du skriver gällande garantierna.
Det skiljer från olika återförsäljarnät gällande både miltal och ålder på bilen.

Hamilton
4 oktober 2015 · 8 864 Inlägg

torsen skrev:
Finns nog inte någon som helst garanti på en så gamma bil
Gränserna för försäkringsbolagens och bilfirmornas garantier har överskridits med råge.
5 år och 10.000, vilket som uppnås först, är gränserna.
Det därför en nyare bil är dyrare än en gammal bil.
Köper jag en beg bil så aldrig över 3 år och 3.000 mil.
Då har man maskinskadeförsäkringen tryggt i ryggen.

Möjligen, om bilfirman har s k bytesgaranti/ångergaranti så hade du kunnat åberopa denna om felet visat sig omgående, d v s första dygnet.

Du har nog tyvärr dragit en nitlott i begbilhandelns lotteri.
Hoppas du inte gav för mycket.
VAG´s motorer och växellådor är inte i paritet med japanska bilars dito, tråkigt nog.

neutral

Anmärkningsvärt att du tagit dig tiden att skriva ett så långt inlägg och inte lyckas få ett enda rätt i dina påsåenden.

Fotograf på tierpidag.se
Evildan
4 oktober 2015 ·

Hamilton skrev:

torsen skrev:
Finns nog inte någon som helst garanti på en så gamma bil
Gränserna för försäkringsbolagens och bilfirmornas garantier har överskridits med råge.
5 år och 10.000, vilket som uppnås först, är gränserna.
Det därför en nyare bil är dyrare än en gammal bil.
Köper jag en beg bil så aldrig över 3 år och 3.000 mil.
Då har man maskinskadeförsäkringen tryggt i ryggen.

Möjligen, om bilfirman har s k bytesgaranti/ångergaranti så hade du kunnat åberopa denna om felet visat sig omgående, d v s första dygnet.

Du har nog tyvärr dragit en nitlott i begbilhandelns lotteri.
Hoppas du inte gav för mycket.
VAG´s motorer och växellådor är inte i paritet med japanska bilars dito, tråkigt nog.

neutral

Anmärkningsvärt att du tagit dig tiden att skriva ett så långt inlägg och inte lyckas få ett enda rätt i dina påsåenden.

Sista meningen vill jag dock tycka att den stämmer alldeles utmärkt. wink

Ainok
5 oktober 2015 · 439 Inlägg

Har vart in på verkstad och de har konstaterat oil sludge.

Då reparationerna skulle gå på över 10.000 kr så har jag bestämt mig för att reparera det själv, med hjälp av min pappa och hans arbetskompis, som har jobbat som bilmek.

Enl bilverkstaden skulle jag ha i två nya burkar med engineflush, och sen byta oljepump oljesil, på med ett ORIGINAL OLJEFILTER, det var väldigt viktigt sa dem, sen köra på helsyntet, byta var 1000:e mil.

Låter det rimligt?

Vart hittar jag delarna?
Hittar bara oljepump, men ingen sil. Men är inte oljesilen en del av oljepumpen? Dvs köper man en oljepump sitter silen på den.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang