V70 TDI läcker diesel.

Shrunkbowl
7 oktober 2015 · 95 Inlägg

Hej!
Köpt mig en V70 TDI från -98 med ca 44,000mil på mätaren, har tydligen levt som pendlar bil i sina dagar, ser ganska ok ut o så motorn inga fel där ny kamrem o så.
Problemet mitt är att den läcker diesel!

Ända sen dag 1 har jag känt en lukt av diesel varje gång jag stängt av och nu idag när jag parkerade såg jag en stor pöl under bilen så böjde mig ner och luktade på det!
Mycket riktigt, diesel!
Så upp med huven å kikade lite nu i mörkret och pumpen är alldeles dyngblöt i diesel, man verkar kunna dela pumpen och imellan där verkar den läcka då den är torr på överdelen!

Så hur ska jag göra nu? Pumprenovering? Pumpbyte?
Har mycket kunskap av att skruva själv men då jag vill att de ska bli gjort och riktigt gjort tänkte jag lämna in den till, Volvo? Mekonomen? Eller något liknande, eller är jag dum i huvudet då? tongue

Tack för svar!
Mvh

Audi följer inte utvecklingen, Audi leder den.
simlar
7 oktober 2015 · 5 524 Inlägg

Det är mellan locken på pumpen du har läckaget alltså?
Finns packningssatser att köpa och specialhylsa för att ta loss locket. Däremot måste man koppla in med dator efter locket varit loss för att ställa in bränslemängden på tomgång.

Guide med tillvägagångssätt:
https://www.youtube.com/watch?v=CXghY7t0Wqg
Detta är på en 1,9TDI men är i princip samma pump så tillvägagångssättet är väldigt lika.


En annan vanlig felkälla när det gäller dieselläckage är spridarreturslangarna, dvs de små slangarna som går mellan spridarna.
Speciellt när bilen har flertalet år och mil på nacken.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Shrunkbowl
9 oktober 2015 · 95 Inlägg

simlar skrev:
Det är mellan locken på pumpen du har läckaget alltså?
Finns packningssatser att köpa och specialhylsa för att ta loss locket. Däremot måste man koppla in med dator efter locket varit loss för att ställa in bränslemängden på tomgång.

Guide med tillvägagångssätt:
https://www.youtube.com/watch?v=CXghY7t0Wqg
Detta är på en 1,9TDI men är i princip samma pump så tillvägagångssättet är väldigt lika.


En annan vanlig felkälla när det gäller dieselläckage är spridarreturslangarna, dvs de små slangarna som går mellan spridarna.
Speciellt när bilen har flertalet år och mil på nacken.

Aha, ja det är lock nr2 han lyfter på tror jag!
Detta med dator lät krångligt, en kompis kände någon som kunde fixa detta åt mig för 1500kr så väljer han om han har dator!

Mvh smile

Audi följer inte utvecklingen, Audi leder den.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang