Skoda pickup 1.9d svårstarad när den är varm. Hur glöda manuellt?

ErsdaHL
7 oktober 2015 · 600 Inlägg

Har läst många trådar om dessa 1.9d som är svårstarad varm och en lösning är att manuellt glödga dom men jag  hittar ingen guide om hur man gör det? knapp å kabel har jag hemma vill bara veta vilken och vart jag ska klippa kabel eller hur jag gör. bilen är inte ens besiktad än och den kostade runda slängar 2000kr så jag tänkte inte ta in den och ställa in pumpen osv..

Meaganeowner
7 oktober 2015 · 2 250 Inlägg

Jaha, att glöda en varm motor...

Nåväl. Enklaste sättet torde vara att leta rätt på glödreläet i motorrummet. Följ ledningarna från glödstiften, de fyra, så kommer du fram till reläet. Sen är det väl bara att koppla in spänning på reläspolen, via strömbrytare o säkring....

ErsdaHL
8 oktober 2015 · 600 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Jaha, att glöda en varm motor...

Nåväl. Enklaste sättet torde vara att leta rätt på glödreläet i motorrummet. Följ ledningarna från glödstiften, de fyra, så kommer du fram till reläet. Sen är det väl bara att koppla in spänning på reläspolen, via strömbrytare o säkring....

Dessa motorer kam ej heller hålla tempen på vintern.. det är någon sensor som styr att den ej glöder så tror det är från den

Meaganeowner
8 oktober 2015 · 2 250 Inlägg

Min Passat 1.9 tdi 95 och nuvarande 96, går utmärkt utan gödning även i kallaste vintern, när den väl startat. Båda startade/startar utan gödning ned till i vart fall minus 5 grader.

Så glödningen funkar normalt bara vid start. Och sköts automatiskt på det viset att man vrider tändningsnyckeln tii glödläget och håller den där tills glödningslampan slocknar och sedan startar.

Skulle tro att felet med din motor är att den är så pass sliten att kompen blir för låg vid varm motor, så att dieseln inte självantänder när du kör startmotorn.
Glöder man då så underlättas startfasen. Då motorn en gång går, så kommer glödstiften att glöda av den hetta som bildas vid explosionsfasen.
Men det måste då finnas glödstift i varje cylinder. Hel eller trasigt elektriskt, spelar ingen roll.

Senast redigerat av Meaganeowner (8 oktober 2015)

Meaganeowner
8 oktober 2015 · 2 250 Inlägg

Angående hålla tempen. Visst det är svårt att få dessa motorer att avge tillräcklig med värme till kupén den kallaste årstiden. Därför finns en isolerande plastkåpa runt oljetråget och ofta en hasplåt av plast under motorn.
En pappskiva som täcker halva kylaren hjälper också.

Motorerna har även tre glödstift som värmer kylvätskan för att snabbare få upp värmen i motorn vid start.

ErsdaHL
8 oktober 2015 · 600 Inlägg

Så slut vet jag ej om den är. Gått snart 18000 men dom säger att pumparna ställer sig fel efter en tid

fax110
8 oktober 2015 · 344 Inlägg

dessa motorer är ökända för att att strula med glödningen.. har haft 3 stycken och alla har varit svårstartade vid ljummen motor när den inte glödar, jag har bara levt med det så det ska bli kul att höra om någon har nån smart lösning på hur man kan behålla automatiska glödning och kanske koppla in en knapp som går använda när den är tjurig?

och dessa har inte några glödstift som värmer kylarvattnet.

ErsdaHL
8 oktober 2015 · 600 Inlägg

fax110 skrev:
dessa motorer är ökända för att att strula med glödningen.. har haft 3 stycken och alla har varit svårstartade vid ljummen motor när den inte glödar, jag har bara levt med det så det ska bli kul att höra om någon har nån smart lösning på hur man kan behålla automatiska glödning och kanske koppla in en knapp som går använda när den är tjurig?

och dessa har inte några glödstift som värmer kylarvattnet.

Precis! Fram mitt på sitter en givare på en kylslang den röda kabeln som sitter där kan man klippa då glöder den jämt lika länge men de vill jag ju inte heller ska finnas någon kabel nedanför vindrutan att klippa å sätta kabeln

ErsdaHL
9 oktober 2015 · 600 Inlägg

fax110 skrev:
dessa motorer är ökända för att att strula med glödningen.. har haft 3 stycken och alla har varit svårstartade vid ljummen motor när den inte glödar, jag har bara levt med det så det ska bli kul att höra om någon har nån smart lösning på hur man kan behålla automatiska glödning och kanske koppla in en knapp som går använda när den är tjurig?

och dessa har inte några glödstift som värmer kylarvattnet.

Efter bess idag så prövade jag och lyckades; -)
Under det stora reläet sitter en tunn rödkabel den klippte jag och skarvade in till kupén med en flippbrytare är bilen kall sätter jag den på 1 då är bilen original sätter jag den på 0 tror bilen den är kall och glöder ändå;-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang