Har jag en våt eller torr DSG7?

fregra1
8 oktober 2015 · 22 Inlägg

Nyligen köpt en vw polo-11 tdi med en sjuväxlad Dsg. Och är änsålånge väldigt nöjd. Nog om det.

Har förstått att det finns olika typer av dessa lådor, och att det finns skillnader i underhåll.

Det jag hittar på "bildataskylten" tex. D7F gör mig inte klokare.

Cupra_
8 oktober 2015 ·

Om jag inte minns helt fel så är väl den 7-växlade torrlamell och den 6-växlade oljebad?
Du kan inte se om den heter typ DQ200 eller nåt sånt?

Har du under 250nm i vrid har du troligtvis den med torrlamell och då är det bara att beklaga..

Senast redigerat av Deception (8 oktober 2015)

zekezeke Vila i frid, pappa..
8 oktober 2015 · 517 Inlägg

dem sjuväxlade är, såvitt jag vet, alla torra. Tyvärr anses DSG7 vara betydligt sämre än DSG6, som alla är våta.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
fregra1
9 oktober 2015 · 22 Inlägg

Tack för svaren!


Om jag fattat det rätt angående växellådorna med torrkoppling är att ingen service (oljebyte) ska göras rutinmässigt.

Är jag ute och cyklar?
smile

Cupra_
9 oktober 2015 ·

fregra1 skrev:
Tack för svaren!


Om jag fattat det rätt angående växellådorna med torrkoppling är att ingen service (oljebyte) ska göras rutinmässigt.

Är jag ute och cyklar?
smile

Stämmer. Du får byta hela lådan med jämna mellanrum istället wink

fregra1
9 oktober 2015 · 22 Inlägg

Deception skrev:

fregra1 skrev:
Tack för svaren!


Om jag fattat det rätt angående växellådorna med torrkoppling är att ingen service (oljebyte) ska göras rutinmässigt.

Är jag ute och cyklar?
smile

Stämmer. Du får byta hela lådan med jämna mellanrum istället wink

Precis! smile

Vem har sagt att det ska vara billigt att äga bil?! big_smile

Cupra_
9 oktober 2015 ·

Haha nä, bränt 4 lådor på 12000 mil i firmabilen, tack och lov under garantitiden smile

zekezeke Vila i frid, pappa..
9 oktober 2015 · 517 Inlägg

Deception skrev:
Haha nä, bränt 4 lådor på 12000 mil i firmabilen, tack och lov under garantitiden smile

helvete, hur lyckas du? big_smile dsg7 i caddyn på firman började rassla osv vid just 12000.. byttes även den på garanti. Nu har den bilen gått 20000 och går fint. Bilen körs varje dag..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Cupra_
9 oktober 2015 ·

zekezeke skrev:

Deception skrev:
Haha nä, bränt 4 lådor på 12000 mil i firmabilen, tack och lov under garantitiden smile

helvete, hur lyckas du? big_smile dsg7 i caddyn på firman började rassla osv vid just 12000.. byttes även den på garanti. Nu har den bilen gått 20000 och går fint. Bilen körs varje dag..

Bilen går 6-7000 mil/år, dygnet runt med 4-5 olika förare och körs rätt hårt ibland, mycket stadskörning också. Alltid kopplingen eller mekatronik-enheten som rasar. Samma på alla våra firmabilar faktiskt, så illa att vi numera mestadels köper in manuella..

Soulman
9 oktober 2015 · 1 271 Inlägg

Deception skrev:
Om jag inte minns helt fel så är väl den 7-växlade torrlamell och den 6-växlade oljebad?
Du kan inte se om den heter typ DQ200 eller nåt sånt?

Har du under 250nm i vrid har du troligtvis den med torrlamell och då är det bara att beklaga..

Rätt, DQ200 är det. Den 6-växlade med oljebad heter DQ250.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
9 oktober 2015 · 1 271 Inlägg

zekezeke skrev:
dem sjuväxlade är, såvitt jag vet, alla torra. Tyvärr anses DSG7 vara betydligt sämre än DSG6, som alla är våta.

Nix, det finns en våt 7-växlad. DQ500. Finns i Tiguan, Q5 tror jag samt Audi TT. Och säkert några fler. Denna verkar fungera som den ska, den 6-växlade också. Numera.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
9 oktober 2015 ·

Soulman skrev:

zekezeke skrev:
dem sjuväxlade är, såvitt jag vet, alla torra. Tyvärr anses DSG7 vara betydligt sämre än DSG6, som alla är våta.

Nix, det finns en våt 7-växlad. DQ500. Finns i Tiguan, Q5 tror jag samt Audi TT. Och säkert några fler. Denna verkar fungera som den ska, den 6-växlade också. Numera.

Där ser man, mer än jag visste..

Soulman
9 oktober 2015 · 1 271 Inlägg

Deception skrev:

Soulman skrev:

zekezeke skrev:
dem sjuväxlade är, såvitt jag vet, alla torra. Tyvärr anses DSG7 vara betydligt sämre än DSG6, som alla är våta.

Nix, det finns en våt 7-växlad. DQ500. Finns i Tiguan, Q5 tror jag samt Audi TT. Och säkert några fler. Denna verkar fungera som den ska, den 6-växlade också. Numera.

Där ser man, mer än jag visste..

Man lär dig nåt nytt varje dag smile
Har haft en själv och verkar skottsäker. Dock med optimering i bilen så lirar det inte 100, komforten blir lite lidande. Men även DSGn kan ju programmera om.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang