Stoppa vid stoppskylt ?

Bike
11 oktober 2015 ·

Titel kanske verkar självklar men frågan är inte vad lagen säger utan vad ni gör.
ska ge ett ex här

På ett ställe där jag kör dagligen är det 70väg och man kommer fram till denna korsning där stoppskylten står, Vägen ifråga har en lättare uppförsbacke och du har väldigt god sikt åt båda hållen.

När det är kö på 5-10bilar blir det ju väldigt hackigt som ni förstår, rulla fram stanna rulla fram stanna
och manuell låda och uppförsbacke ja ni ser poängen, Nu kommer jag säkert få en spydigt svar som lär dig använda kopplingen. 

Men hur skulle ni göra om det var liknande läge som mig ? stanna eller rulla sakta och se om det är fritt och då köra på?

Kan tillägga att vintern är rolig då det blir hårdpackad snö där.

torsen
11 oktober 2015 · 7 238 Inlägg

Naturligtvis stanna, innan jag kör ut på vägen - lagen/skyltningen säger ju det!cool

lill3bror
11 oktober 2015 · 1 397 Inlägg

Det är nog många som gör som du säger. Rulla lite sakta framåt och sen köra. Sen finns de den varianten där 2 bilar kör samtidigt, alltså bil nr 2 skiter i att stanna för denne tycker att den redan stannat nära nog när det stod en bil framför.

Personligen så stannar jag alltid vid skyltarna. Förstår att det kommer flöda in spydiga kommentarer, men förstår vad du menar med ditt inlägg och det är MÅNGA som inte stannar i 3 sek som man ska göra.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
simlar
11 oktober 2015 · 5 525 Inlägg

Själv kör jag oftast vid stoppskyltar som vid utfartsregel, om jag nu inte misstänker att det är en polis i närheten.
Känns så onödigt att stanna helt om man har god sikt åt båda håll.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
caromania Forummoderator
11 oktober 2015 · 9 296 Inlägg

Jag är inte världens mest laglydiga bilist, men stoppskylt respekterar jag alltid. Oavsett läge eller tid på dygnet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
11 oktober 2015 ·

Hjulen står stilla.  Åker jag med någon som inte stannar helt får de en spydig kommentar.

baltis
11 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

Lagen säger att du ALLTID ska stanna vid stoppskylten, inga undantag.

Dock åkte jag i en liknande korsning (där det dessutom var uppförslut redan där stopptecknet stog) dagligen när jag körde lastbil. På vintern var det med eller mindre omöjligt att stanna vid stopptecknet då man inte kom iväg efteråt...
"Rullade" ALLTID mot rött i denna korsning vintertid, blev stannad av en jävligt grinig polis en gång men efter en civiliserad diskution så köpte han varför jag inte stannade.

MEN enligt lagen så MÅSTE DU ALLTID stanna vid ett stopptecken. Finns det en spärrlinje ska du stanna vid den finns det ingen så är det i höjd med skylten som gäller.

Bike
11 oktober 2015 ·

Lutningen syns inte på kortet och den är inte så extrem
men ville bara visa min poäng med sikten,

Inte för att det är en ursäkt
http://www.bilddump.se/bilder/201510111 … 84.158.jpg

Muttley
11 oktober 2015 ·

Bike skrev:
Lutningen syns inte på kortet och den är inte så extrem
men ville bara visa min poäng med sikten,

Inte för att det är en ursäkt
http://www.bilddump.se/bilder/201510111 … 84.158.jpg

Tyvärr ingen ursäkt. De sitter en stoppskylt. wink

simlar
11 oktober 2015 · 5 525 Inlägg

baltis skrev:
...
MEN enligt lagen så MÅSTE DU ALLTID stanna vid ett stopptecken. Finns det en spärrlinje ska du stanna vid den finns det ingen så är det i höjd med skylten som gäller.

Finns det ingen spärrlinje eller om spärrlinjen inte syns så ska man stanna där man har fri sikt åt båda hållen.
T.ex på vintern när det är plogkarmar så stannar man precis där vägarna möts vilket ofta är lite framför skylten.
Så fick jag lära mig på körskolan iaf.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Bike
11 oktober 2015 ·

Nu är bara den stora frågan skulle ni stannat Ärligt svar nu wink

Evildan
11 oktober 2015 ·

Stannar alltid vid stopplikt. Utan undantag för väder, vind, vägbanans lutning eller vem som har namnsdag den dagen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 oktober 2015 · 14 056 Inlägg

Bike skrev:
Titel kanske verkar självklar men frågan är inte vad lagen säger utan vad ni gör.
ska ge ett ex här

På ett ställe där jag kör dagligen är det 70väg och man kommer fram till denna korsning där stoppskylten står, Vägen ifråga har en lättare uppförsbacke och du har väldigt god sikt åt båda hållen.

När det är kö på 5-10bilar blir det ju väldigt hackigt som ni förstår, rulla fram stanna rulla fram stanna
och manuell låda och uppförsbacke ja ni ser poängen, Nu kommer jag säkert få en spydigt svar som lär dig använda kopplingen. 

Men hur skulle ni göra om det var liknande läge som mig ? stanna eller rulla sakta och se om det är fritt och då köra på?

Kan tillägga att vintern är rolig då det blir hårdpackad snö där.

Jag stannar alltid!! Vill du inte sitta och fippla med kopplingen så kan du skaffa en automatlåda, den är ju smidigare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
CarpeDiem German Engineering
11 oktober 2015 · 9 081 Inlägg

Jag stannar alltid, finns ingen anledning att inte stanna. Lagen är väldigt tydlig. Har stor respekt för stoppskyltar.

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Rak1
11 oktober 2015 · 18 Inlägg

Stopskyltar och rödljus tenderar ofta till att vara nödvändiga. Stanna annars finns det goda chanser att smälla.
Men du skulle kunna kontakta trafikkontoret i din kommun och fråga om man kan ändra på situationen. Ett argument är ju att när det är som halast kommer folk att fuska för att inte glida baklänges i backen. Då är det även halt för korsande trafik och smällen är ett faktum.

Bike
11 oktober 2015 ·

Det roliga är att sommartid tar dom bort den för att det ska flyta på
men på höst och vinter kommer den upp igen

Vill bara säga med att rödljus tar jag väldigt seriöst, inget fusk där
Hela frågan gäller bilden jag visade.

Det finns många ställen där jag inte ens skulle tänka tanken och bara rulla ut
så ni inte får en konstig bild att jag struntar i alla regler och kör på.

Senast redigerat av Bike (11 oktober 2015)

Muttley
11 oktober 2015 ·

Bike skrev:
Det roliga är att sommartid tar dom bort den för att det ska flyta på
men på höst och vinter kommer den upp igen

Då kan de ju vara så att de blir stopplikt pga för många olyckor. Ännu mer anledning att stanna.

jetta16v
11 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

Roligt med alla dessa spydiga kommentarer.

Då är det ändå bland annat Skyline/Corvette-ägare som svarat.

Ärligt, ni kör aldrig en kilometer över hastighetsbegränsningen?

Muttley
11 oktober 2015 ·

jetta16v skrev:
Roligt med alla dessa spydiga kommentarer.

Då är det ändå bland annat Skyline/Corvette-ägare som svarat.

Ärligt, ni kör aldrig en kilometer över hastighetsbegränsningen?

Jag kör inte över längre smile  Fatta hur mycket billigare de är att köra på farthållaren i rätt hastighet och flyta fram.  wink

jetta16v
11 oktober 2015 · 1 534 Inlägg

tkd_rille skrev:

jetta16v skrev:
Roligt med alla dessa spydiga kommentarer.

Då är det ändå bland annat Skyline/Corvette-ägare som svarat.

Ärligt, ni kör aldrig en kilometer över hastighetsbegränsningen?

Jag kör inte över längre smile  Fatta hur mycket billigare de är att köra på farthållaren i rätt hastighet och flyta fram.  wink

Sidospår men att köra med farthållaren är inte det billigaste sättet att köra på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang