Skolprojekt (Hemi)

voisatain
12 oktober 2015 · 2 Inlägg

Hallå!

Jag pluggar till maskiningenjör på Umeå Universitet och läser nu en kurs som heter Produktionsteknologi, jag har fått som projekt att konstruera en cylinderkolv samt kolvbult för en 7.0 liters 426 Hemi Cuda kallad the Elephant engine. Är helt grön när det gäller bilar överhuvudtaget. Så tänkte vända mig till er som har koll på detta!

Det jag söker efter är tips vad gällande saker som är kritiskt när det kommer till att tillverka en cylinderkolv, vad ska man tänka på när man väljer material, form m.m Hur beräknar man det tryck som kommer ligga på cylinderkolven?

Tack för svar!

Janneutanb
12 oktober 2015 · 7 267 Inlägg

Skriv på forumet sävarturboforum så bör du kunna få bra hjälp.

jonTe
13 oktober 2015 · 5 710 Inlägg

Oj oj....vilken tung fråga....

För att du skall kunna svara på vilken konstruktion som är lämplig för den motorn behöver du en del fakta.
Vad har för topptryck/förbränningstryck och temperaturer, kompressionsförhållande, kolvkylning?. Vad utsätts den för för rörelsekrafter, vad är medelkolvshastigheten?
Effekt/vridmomentssiffror, slaglängd,borrning och varvtal kan ju skvallra lite grann om detta.

Generellt:


Tryck
Fyllnadsgraden av cylindern och kompressionsförhållandet och hur bränsleluftblandningen avfyras är det som avgör vilket tryck man får på kolven.
En motor som levererar höga vridmoment (tex en överladdar motor) har höga topptryck.
Detta får man ta hänsyn till i ringland och bredd mot kolvbult t.ex.
Högt tryck ger mycket värme...

Temperatur:
Temperaturen i en förbränningsmotor kan vara  2000 grader. Så varm blir förståss inte kolven då vi pratar om väldigt korta stunder. Kall luft kommer in och kyler 1 gg vartannat varv samt att bränslet kyler. Värmen försvinner även ut till cylinderblocket och de flesta motorer av idag har kolvkylning med olja underifrån.
Beroende på vilket temperaturområde kolven kommer jobba i får man välja material därefter.


Material:
2 vanliga kolvmaterial är stål och aluminium.
Stålkolvar hittar man  i många större dieslar, aluminium är det vanligaste kolvmaterialet för bensinmotorer.
Av aluminiumkolvar finns 2 vanliga typer. Gjutna eller smidda kolvar.
Gjutna kolvar är vanligast i normala produktionsmotorer. Eftermarknadskolvar när man tex skall överladda en sugmotorer är istället smidda och bearbetade ut ett stycke.
Sedan finns det en uppsjö av aluminiumlegeringar .......

Vissa kolvar är även belagda, ibland med ett annat material på toppen för att tåla högre temperatur, vissa på sidorna  för att sänka friktion.

Form:
Finns MASSOR med former. Dieselkolvar med "kolvkula" (förbränningsutrymme), släta kolvar, kopolformade osv osv. Höga kolvar med bra styrning, låga lätta kolvar för höga varv.
Det är inte säkert att kolven är rund heller. Ofta är den i kallt tillstånd svagt oval för att bli rund när den blir varm.
Ringlandet (där kolvringarna sitter) kan ha en mindre diameter än kjolen för att kunna expandera mer när den blir varm.
Vissa kolvar på motorer med höga ventillyft har ventiluttag på toppen.


Hoppas det gav något.

MVH Jonas
..............
voisatain
13 oktober 2015 · 2 Inlägg

Okej men då har jag ett hum om var jag ska starta.

Tack för mycket bra svar!

tekniknissen1
19 oktober 2015 · 866 Inlägg

He He !! snacka om att få en svår uppgift ;-D dom visste vlken motor som dom valde från ..  domens ventil utfräsningen och övre kolvringsspår ligger rätt nära. tänk på att original har offset kolvar för att förhindra kolv vobbling vid kallstart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang