Eftermarknads oljekyl i C30 T5

buddha88
12 oktober 2015 · 274 Inlägg

Har en C30 T5 som ja skruvar med, blir lite mer effekt mm.
O de finns funderingar på större turbo, spridare, 3" dp mm...

O så vill ja ha dit en extern oljekyl också, vart kan ja koppla på den, eller måste ja göra hål i maskin o gänga på ett par slangkopplingar?

Christian S
12 oktober 2015 · 4 816 Inlägg

här har du ett kit http://atechmotor.com/volvo/c30/t5/moto … jekylskit/ finns säkert andra billigare om du letar lite.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
buddha88
13 oktober 2015 · 274 Inlägg

Christian S skrev:
här har du ett kit http://atechmotor.com/volvo/c30/t5/moto … jekylskit/ finns säkert andra billigare om du letar lite.

Den har ja sett, men vart ska man koppla på den, monteringsanvisningen funkar inte...

M-Axelsson
13 oktober 2015 · 166 Inlägg

https://www.elevatecars.com/vehicles/vo … ooler.html

in under fliken downloads så finns fungerande pdf o öppna smile

Turbo femma
buddha88
13 oktober 2015 · 274 Inlägg

Tackar!smile

torsen
14 oktober 2015 · 7 238 Inlägg

Vill du göra ett lågbudgetalternativ så besök en plockskrot och välj ut en oljekylare där.
För några år sedan kompletterade jag en bils ordinarie automatoljekylare med en annan dito i serie.
Mitt val var automatlådeoljekylaren från en Mazda 626.
Behändigt format och lättmonterad.
En större datorfläkt såg till att luften cirkulerade och kylde.
Eftersom anslutningsrören både på ifrågavarande bils aluminiumrör och Mazdakylaren var 16 mm var det inget problem med "rörmokar´ns" standardkopplingar över disk.
Hade jag inte sålt bilen så hade jag även monterat en oljekylare i serie på returledningen från styrservot till pumpen.

B t w så sänkte jag temperaturen i motorrummet genom ventilations hål på huvens sidor.
Inte i bakkant på huven, mot vindrutan, för där råder övertryck som effektivt hindrar frånluften från motorrummet att ta sig ut. Kan vara bra att veta.

Ursäkta lite o t, men dock i ämnet.

smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang