Vw caddy 1.6 AEE 1998. Stumm framåt går runt bakåt.

Isosalo
13 oktober 2015 · 8 Inlägg

Hej !

Stumm motor :s

Vw caddy 1.6 AEE 1998
15960mil

Vattentempen låg som vanligt kring 70-75 grader och ett svagt missljud hördes.
Kom till garaget ca 3km efter ljudet började och där lät jag bilen stå 2-3 minuter å gå.

Öppnade huven och kollade på drivremmen och dess rullar om jag skulle se något vobblande då jag tyckte ljudet var ett typiskt lagerskärande läte. ingen av rullarna vobblade och tog bort kåpan till kamremen, inte heller där vobblade några hjul.

Stängde av motorn och kollade oljan som jag förövrigt bytte tillsammans med filtret för 3 veckor sedan, såg fin ut och låg på mitten av nivån på stickan. 5-40w.

Satte sen in mig i bilen och startade upp den. gick fint i 30-40 sekunder och sen nöp den neutral

Felsökning:
Började felsöka lite och försökte dra runt den med dragskaft, STUMM.
Markerade upp kamremmen och hängde dän den för att kunna känna om toppen gick runt och det gjorde den riktigt fint..

NEJ tänkte jag och hängde tillbaka kamremmen på sin rätta plats, och kände igen.. STUMM.. sad

Prövade sen att dra bakåt och den går hur lätt och fint som helst bakåt..

Vad säger ni ? vattenpump och överkuggat ? :s

Tacksam för svar !

Mvh Isosalo smile

mb_pucken
13 oktober 2015 · 5 087 Inlägg

Prova att nolla motorn och se om kammen står rätt mot veven. Att bara märka upp visar ju ej om den står fel.
Att den blir stum framåt låter som att ventilerna tar i.
Ställ in allt som det ska vara och kolla alla löphjul sedan ett kompprov så bör du ha något att utgå ifrån.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Isosalo
13 oktober 2015 · 8 Inlägg

mb_pucken skrev:
Prova att nolla motorn och se om kammen står rätt mot veven. Att bara märka upp visar ju ej om den står fel.
Att den blir stum framåt låter som att ventilerna tar i.
Ställ in allt som det ska vara och kolla alla löphjul sedan ett kompprov så bör du ha något att utgå ifrån.

tacksam för ditt svar,
Nej märkte enbart för att jag enkelt skulle kunna kasta på remmen igen och vara tillbaka i de "nolläget" jag står i sen problemet uppstod.

tänker du att ventilerna tar i för att den kuggat?

Isåfall orsak ? skuren vattenpump ? neutral

Mvh isosalo smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang