Hur ska jag placera basen i volvo 940 Sedan modell

Hugojohanssson
15 oktober 2015 · 43 Inlägg

Tjenare, undar hur jag ska placera baslådan för att få en bra ljud inne i bilen, många sätter ju basen bakåt mot bagageluckan men har även sätt att en del sätter basen så att den sitter precis bakom skidluckan, ifall man bygger så hur blir det då med basporten? Sätter man det så det går upp vid hatthyllan? Undrar också om man kan bygga så både basen och röret går upp genom hatthyllan?
Hoppas ni förstår mina frågor och skriv gärna hur ni har gjort för behöver tips:) tacksam för seriösa svar

Jockk3
15 oktober 2015 · 1 426 Inlägg

finns två sätt.

vill man få allt basljud in i kupen så ska bas och porten helst spela genom skidluckan/med nerfällda säten
sen ska det vara lufttätt runt baslådan så inget ljud läcker bakåt.

jag började med att limma fast en mdf skiva bakomryggstödet så jag kan börja täta runt skivan så jag vet att när baslådan kommer i så är det redan klart.
sen såga hål i den skivan enbart för bas + port och packning mellan skivan och baslådans baffel.
se till så baslådans framsida lutar i samma lutning som ryggstödet så slipper du täta like mycket.

ska man inte täta runt lådan så kan man ha baslådan istortsett vart som helst i skuffen och få åtminstone hälften av prestandan

simlar
15 oktober 2015 · 5 524 Inlägg

Av egna erfarenheter i 244 så spelar det bäst med basen riktad mot baksätet, riktad bakåt ,som man gör i kombi-bilar, så spelar det mer utanför bilen än inuti i en sedan.

Senast redigerat av simlar (15 oktober 2015)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hugojohanssson
16 oktober 2015 · 43 Inlägg

Jockk3 skrev:
finns två sätt.

vill man få allt basljud in i kupen så ska bas och porten helst spela genom skidluckan/med nerfällda säten
sen ska det vara lufttätt runt baslådan så inget ljud läcker bakåt.

jag började med att limma fast en mdf skiva bakomryggstödet så jag kan börja täta runt skivan så jag vet att när baslådan kommer i så är det redan klart.
sen såga hål i den skivan enbart för bas + port och packning mellan skivan och baslådans baffel.
se till så baslådans framsida lutar i samma lutning som ryggstödet så slipper du täta like mycket.

ska man inte täta runt lådan så kan man ha baslådan istortsett vart som helst i skuffen och få åtminstone hälften av prestandan

Okej tack för tips och seriösa svar, men hur ska man få både basen och porten att spela genom skidluckan? Man kan inte ha porten så den går ut genom hatthyllan och basen går ut genom skidluckan?

Jockk3
17 oktober 2015 · 1 426 Inlägg

Hugojohanssson skrev:

Jockk3 skrev:
finns två sätt.

vill man få allt basljud in i kupen så ska bas och porten helst spela genom skidluckan/med nerfällda säten
sen ska det vara lufttätt runt baslådan så inget ljud läcker bakåt.

jag började med att limma fast en mdf skiva bakomryggstödet så jag kan börja täta runt skivan så jag vet att när baslådan kommer i så är det redan klart.
sen såga hål i den skivan enbart för bas + port och packning mellan skivan och baslådans baffel.
se till så baslådans framsida lutar i samma lutning som ryggstödet så slipper du täta like mycket.

ska man inte täta runt lådan så kan man ha baslådan istortsett vart som helst i skuffen och få åtminstone hälften av prestandan

Okej tack för tips och seriösa svar, men hur ska man få både basen och porten att spela genom skidluckan? Man kan inte ha porten så den går ut genom hatthyllan och basen går ut genom skidluckan?

nej men ljudet ska enbart komma ur skidluckan.
så både baselementet och porten ska vara riktade mot ryggstödet (lite distans så konan kan röra sig fritt utan att slå i någonstans. sen får du ju göra en ram runt baffeln så inget läcker bakåt.

Firetunez
17 oktober 2015 · 282 Inlägg

Jag har några byggbilder i mitt galleri där du kan hämta inspiration ifrån.
I mitt fall spelar basen mot ryggstödet och porten går ut i skidluckan.
Man kan ha porten upp i hatthyllan som du nämner också men har läst nånstans att man ska ha bas och port på samma sida av lådan, vet dock inte hur det påverkas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang