Extraljus (Led) Mercedes w212 2010 ?

JerryKarninger
16 oktober 2015 · 52 Inlägg

Tjena en fråga då jag aldrig kopplat in extraljus i såhär pass "ny" bil. Har en mercedes e220 w212 årsm 2010. Beställt 3st extraljus LED 60W FJÄRR MED LED-RING. (Ska bara ha dom under höst/vintersäsong) Hur går jag till väga med inkopplingen osv? Väldigt tacksam för svar. Mvh

Cupra_
16 oktober 2015 ·

Om du vill göra det lätt för dig:

http://www.xenonkungen.com/se/extraljus … witch.html


Annars är det inte annorlunda mot att sätta in i en gammal bil. På V70n har jag gjort en klassisk koppling med relä osv..

Senast redigerat av Deception (16 oktober 2015)

JerryKarninger
16 oktober 2015 · 52 Inlägg

Okej förstår nu! Tack! Men den på länken passar att ha? Inget mer som behövs köpas? Mvh

Cupra_
16 oktober 2015 ·

Nja, du behöver ju kablarna till + och - från batteriet såklart, och kablarna från dosan ut till extraljusen. Som jag förstått det så är det allt du behöver, men har inte prövat själv. Men om jag skulle montera extraljus på Seaten så hade jag köpt en sån..
Om du vill ha led-ringen fungerande så måste ju de kopplas till p-ljusen, exakt hur du gör det kan jag inte svara på, men jag hade nog dragit en separat kabel till p-ljuset om ingen annan har ett bättre förslag.

Senast redigerat av Deception (16 oktober 2015)

JerryKarninger
16 oktober 2015 · 52 Inlägg

Ja det förstår jag! Får prova detta! Tacksåmkt!

rawsezx
20 oktober 2015 · 116 Inlägg

Karninger90 skrev:
Tjena en fråga då jag aldrig kopplat in extraljus i såhär pass "ny" bil. Har en mercedes e220 w212 årsm 2010. Beställt 3st extraljus LED 60W FJÄRR MED LED-RING. (Ska bara ha dom under höst/vintersäsong) Hur går jag till väga med inkopplingen osv? Väldigt tacksam för svar. Mvh

Deception skrev:
Om du vill ha led-ringen fungerande så måste ju de kopplas till p-ljusen, exakt hur du gör det kan jag inte svara på, men jag hade nog dragit en separat kabel till p-ljuset om ingen annan har ett bättre förslag.

Ang. XBB Lightswitch.

Du kan antingen parallelkoppla utgång 2 och 3 och sedan driva alla tre extraljus, eller koppla in ett extraljus på utgång 2 och sedan två extraljus tillsammans på utgång 3 (eller vice versa). På utgång 1 kopplar du in alla tre LED-ringar, vid initiering av XBB:n (När du stoppar i säkringen) så kommer den att kontrollera utgång 1, drar den mindre än 1A så kommer den att fungera som en DRL utgång.
Dvs. Den kommer att aktiveras så fort motorn startar.

Varje utgång på XBBn klarar 10A (för att vara exakt så är dom inställda att kontinuerligt klara 12,5A med är spec:ade 10A i databladet). Skulle de tre LED-ringarna dra mer än 1A så kan man intiera XBBn genom att låta dessa vara urkopplade, och sedan koppla in dom efter man stoppat i säkringen.

XBBn mäter kontinuerligt batterispänningen samt spänningsripplet som blir när generatorn laddar batteriet.

JerryKarninger
8 december 2015 · 52 Inlägg

Går ej att koppla in med xbb. Då bilen måste programmera om styrsonet. Är det bara mercedes verkstad som kan utföra detta?

Maxen Teknisk
11 januari 2017 · 328 Inlägg

Hur gick det med det här? Har TS monterat extraljus ännu på sin W212?

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
JerryKarninger
14 januari 2017 · 52 Inlägg

Maxen skrev:
Hur gick det med det här? Har TS monterat extraljus ännu på sin W212?

Fick lämna in på Hedin bil. Programmera in i bilens "system" så drog dom fram pluss och minus! 1500:-

Maxen Teknisk
16 januari 2017 · 328 Inlägg

JerryKarninger skrev:

Maxen skrev:
Hur gick det med det här? Har TS monterat extraljus ännu på sin W212?

Fick lämna in på Hedin bil. Programmera in i bilens "system" så drog dom fram pluss och minus! 1500:-

Okej, funderat på att göra samma här. Blir minst ingrepp på bilen så.

Tack för svar! :-)

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang