Ledramp eller vanliga extraljus vad ska man välja????

Anderholm
20 oktober 2015 · 613 Inlägg

som sagt efter förra vintern med möte både med vildsvin och älg så tog man sig en funderare vad ska man välja?

bilen i fråga är en volvo 945 som används till allt från att åka till jobbet som att handla och skjutsa i alltså vill man se så bra som möjligt och så långt som möjligt. jag kan inget om extraljus och behöver därför tips


har en budget på runt 4000kr för så bra ljus som möjligt såg att meca saluförde en ramp för 3500kr som skulle vara 18000 lumen vad betyder detta?

alla svar beaktas tack på förhand Mvh Anderholm

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
WilYawn Golle
20 oktober 2015 · 448 Inlägg

Köp inte i Sverige, du får betala grymt överpris isåfall.
Här är en ledramp på 500w och 45000 lumen för knappt 1300:-

http://www.ebay.com/itm/52-INCH-500W-CR … mp;vxp=mtr

James May: In other news.... I've fitted a fan!
Screampipe
20 oktober 2015 · 159 Inlägg

Tänk på att en ledramp ej avger någon värme så de blir fort is och snö på dom... inte så kul på vintern.

Ferrari17
20 oktober 2015 · 11 Inlägg

Tycker faktiskt du ska satsa på svenskt oavsett vad du väljer. Har själv handlat mycket från utlandet och det är banne mig inte kul när lamporna börjar strula i form av garanti osv.

Jag har utrustad flera fordon både på jobbet och privat med både extraljus och ljusramper och det handlar mycket om vad du själv föredrar i slutändan.

Kan varmt rekommendera följande lampor:

http://www.strands.se/fritsla-extraljus … us/18227-0
http://www.strands.se/mora-extraljus-led/13096-0
http://ljusgiganten.se/127-supervision-180w-curved.html
http://ljusgiganten.se/158-4-pack-gripen-12l-60w.html

Har för mig att ljusgiganten har en kampanj på facebook som ger 15% dessutom. Om detta inte känns bra så kan du alltid importera från alienexpress men återigen att vara dumsnål är något som jag själv fått uppleva allt för många gånger i mitt liv sad

it_mutt Avstängd
20 oktober 2015 · 10 388 Inlägg

WilYawn skrev:
Köp inte i Sverige, du får betala grymt överpris isåfall.
Här är en ledramp på 500w och 45000 lumen för knappt 1300:-

http://www.ebay.com/itm/52-INCH-500W-CR … mp;vxp=mtr

Fast att tipsa om en 30/60-comboramp är inget jag skulle göra.

Ska det vara en spot-ramp ska man ner till 10-12 grader, en komboramp bör rimligen ligga runt 10(12)/20 eller liknande. Under förutsättning att man vill att den ska lysa mer än 20m.

Lumen är vidare inget bra "ljusmängdsmått". varför? Jo;

Lumen är ett mått på ljusflöde och beskriver hur mycket ljus en källa avger totalt i -alla- riktningar. Lumen används oftast för att beskriva ljusflödet i rundstrålande ljuskällor (som ex.vis glödlampor och lysrör). Den tar med andra ord inte hänsyn till vilken riktning ljuset strålar i och anger allt ljus från ljuskällan. Det säger alltså inget alls om ljusstrykan mer än "vid källan" s.a.s. .

En ledramp har då istället en (nåja; flera) reflektor, då hade det "rätta" varit att prata om candela vilket definieras som antal lumen per vinkel i en viss riktning. Man tar med andra ord ett antal lumen och koncentrerar detta i en mindre vinkel och får således ett mer koncentrerat ljus. Nu går candela iofs att räkna om till lumen.

Ska man ha någon större längd på det hela så är dessutom "enkelrad" att föredra, eller i "större fall" dubbelrad med ex.vis 10w-led. 5W ger visserligen längre längd än 3w, men iaf.

En dubbelradig 30/60 fungerar i vissa fall. Som komplement till ex.vis xenon för att verkligen få "ljus direkt" och möjligen mer bredd är det ett ypperligt komplement. Men en dubbelradig 5w-ramp på 45000 lumen lyser inte, trots påståendet, som 1650W halogen, (55w halogen ~ 1500lumen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Anderholm
20 oktober 2015 · 613 Inlägg

okej men borde inte ledramperna avge så pass mycket värme att det smälter yrsnö och annat vid vanlig körning? eller isar de igen helt det har jag lite svårt att förstå.


har sett olika ramper och även klämt lite på mekonomens  men vad är skillnaden ^^


mekonomens  http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/b … pa284335sv


även kikat lite på prestandabelysning denna ser vettig ut eller?

http://www.prestandabelysning.se/40-rea … ramp/190-0


tack för svaren Mvh

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
MrAndersson3
20 oktober 2015 · 29 Inlägg

Anderholm skrev:
okej men borde inte ledramperna avge så pass mycket värme att det smälter yrsnö och annat vid vanlig körning? eller isar de igen helt det har jag lite svårt att förstå.


har sett olika ramper och även klämt lite på mekonomens  men vad är skillnaden ^^


mekonomens  http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/b … pa284335sv


även kikat lite på prestandabelysning denna ser vettig ut eller?

http://www.prestandabelysning.se/40-rea … ramp/190-0


tack för svaren Mvh

Ramperna smälter lite snö, men inte alls i samma utsträckning som xenon eller halogen. Mitt tips är och köpa till skydd som du sedan lägger ett lätt lager wax på så "rinner" snön av mycket enklare.

Den rampen från prestandabelysning är riktigt bra. Inte ultimat för låga monteringar, men det är ändå en 40" ramp så antar att den ska upp på taket eller liknande. Då är det en riktigt bra ramp till ett schysst pris. Prestandabelysning är även riktigt trevliga och ha o göra med.

Anderholm
20 oktober 2015 · 613 Inlägg

kommer att montera på taket så hoppas inte på allt för mycket stenskott och dylikt hur tål polykarbonat väder vind och slitage? kan man polera upp plasten om den blir repig eller hur fungerar detta?


sen en fråga jag kom över senast idag då jag pratade men en kille utanför ica som hade lysramp han menade på att de är stöldbegärliga så montering måste man tänka duktigt på hur har ni grabbar gjort?

jag hade en tanke att man sätter dit ett vanligt takräcke som sig bör på en 945 och sen fäster rampen i räcket då kan man enkelt skruva bort och dit den. detta varnade han starkt för då det är enkelt att stjäla då de bara klipper kablarna och skruvar bort takräcket.

hur har ni gjort? tips och trix allt är värdefullt känns tråkigt att svetsa rampknäveln bara för att få ha den kvar.


tack på förhand mvh

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Teken
21 oktober 2015 · 5 Inlägg

Ferrari17 skrev:
Tycker faktiskt du ska satsa på svenskt oavsett vad du väljer. Har själv handlat mycket från utlandet och det är banne mig inte kul när lamporna börjar strula i form av garanti osv.

Jag har utrustad flera fordon både på jobbet och privat med både extraljus och ljusramper och det handlar mycket om vad du själv föredrar i slutändan.

Kan varmt rekommendera följande lampor:

http://www.strands.se/fritsla-extraljus … us/18227-0
http://www.strands.se/mora-extraljus-led/13096-0
http://ljusgiganten.se/127-supervision-180w-curved.html
http://ljusgiganten.se/158-4-pack-gripen-12l-60w.html

Har för mig att ljusgiganten har en kampanj på facebook som ger 15% dessutom. Om detta inte känns bra så kan du alltid importera från alienexpress men återigen att vara dumsnål är något som jag själv fått uppleva allt för många gånger i mitt liv sad

fritsla är riktig snygg

Anderholm
23 oktober 2015 · 613 Inlägg

har fastnat för dessa 2 men valet är lite svårt

http://www.prestandabelysning.se/40-rea … ramp/531-0

+ 20st 10w lampor liten kostnad om man behöver byta lampor - bara 1 års garanti dyrare


http://ljusgiganten.se/127-supervision-180w-curved.html

+ billigare och 2 års garanti mer lumen - hela 60 lampor på bara 3w styck.


hur ska man kunna välja ^^

hur hade ni gjort tack på förhand Med vänlig hälsning Anderholm

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Bilnorden
23 oktober 2015 · 294 Inlägg

Anderholm skrev:
har fastnat för dessa 2 men valet är lite svårt

http://www.prestandabelysning.se/40-rea … ramp/531-0

+ 20st 10w lampor liten kostnad om man behöver byta lampor - bara 1 års garanti dyrare


http://ljusgiganten.se/127-supervision-180w-curved.html

+ billigare och 2 års garanti mer lumen - hela 60 lampor på bara 3w styck.


hur ska man kunna välja ^^

hur hade ni gjort tack på förhand Med vänlig hälsning Anderholm

Utan att tittat på länkarna så är min första reaktion att välja den med 10w led, titta dig inte blind på lumen det säger inget hur mycket det lyser. 3w brukar lysa kortare än 10w. Det kan vara svårt o veta vilket, om man inte hittar någon som provat dom.

Senast redigerat av Bilnorden (23 oktober 2015)

spillolja
23 oktober 2015 · 4 024 Inlägg

Ett par billiga sim-stråkastare som konverterars med ett xenon-kit från kina
http://www.strands.se/Shop/Page/Art/pgA … chWord=sim
http://www.ebay.com/itm/55W-HID-Xenon-H … mp;vxp=mtr

biltemas stråkastarhållare går inte av för hackor:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000018742/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Bilnorden
23 oktober 2015 · 294 Inlägg

spillolja skrev:
Ett par billiga sim-stråkastare som konverterars med ett xenon-kit från kina
http://www.strands.se/Shop/Page/Art/pgA … chWord=sim
http://www.ebay.com/itm/55W-HID-Xenon-H … mp;vxp=mtr

biltemas stråkastarhållare går inte av för hackor:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000018742/

Ja, 3 sim med xenon lyser garanterat bättre än en ledramp.

Rojpen
23 oktober 2015 · 2 230 Inlägg

kör 3st xenon 35W (NBB riktiga xenon ej koveterade) som man ser långt med.
sen en billigare ledramp för att få lite bredd på lyset smile fungerar riktigt bra och man se tammefan allt smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Bilnorden
23 oktober 2015 · 294 Inlägg

Rojpen skrev:
kör 3st xenon 35W (NBB riktiga xenon ej koveterade) som man ser långt med.
sen en billigare ledramp för att få lite bredd på lyset smile fungerar riktigt bra och man se tammefan allt smile

Jo det funkar bra men fjärrljuset räcker ju ganska bra lägndmässigt oxå, fast ganska dyrt. Då slipper man ledrampen. Fast allra bäst blir det med NBB 225 fjärr med 75w xenon.

Senast redigerat av Bilnorden (23 oktober 2015)

kardis
24 oktober 2015 · 4 Inlägg

Tjing....

Så här kör jag, 3st sim extraljus med philips bluevision 55w, då med lång/smal i mitten och vanlig bredd på de 2 yttre. Sen konverterat halvljus med 35w 5000k samt helljus 50w 5000k.

Vilket jag tycker är en lagom blandning av bra helljus samt halvljus när man måste blända av, har kört med starkare helljus förr men insett att när man väl måste blända av blir det "väldigt mörkt".

Kia Ceed "EX SW" (2010)
fredde_petermann
1 november 2015 · 233 Inlägg

Köp i sverige  så har du fukka garantier plus att kina ramperna inte håller tätt utan agerar akvarium Handla från Prestandabelysning.se
så har du sjukt grym support och Henrik som äger det är en klippa!

Audi frälst
Polaren
2 november 2015 · 352 Inlägg

Jag var tvungen att testa en led ramp så köpte en 140w högeffekts (10w/led) ramp förra året till tjejens bil och det blev ett grymt bra ljus i bredd men inte mycket till räckvidd(combo ramp med 10st spot beam och 4 flood beam).
Och som alla säger, stirra dig inte blind på lumen...

ett ledljus är ju väldigt dumt placerat så att säga, själva källan är riktad framåt medans halogen/xenon använder sig av reflektorn för att rikta ljuset.

Helt upp till hur du vill ha ditt extraljus rekommenderar iaf jag att om du vill ha ett brett ljus så köp en ledramp, om du mer är behov av längden så kör på sim/nbb lyktor och släng i xenon.

Jag köpte led rampen på eBay från Hong Kong och skickades med TNT och var hemma på någon vecka, kostade 1600 inkl frakt, tull o moms.

Edit: Jag diskuterade med en kunnig kille inom led världen vilken ramp man skulle få mest ljus utav (3/5/10w per led) och han hade samma teori som en annan att ju högre watt per källa ju mer ljus.
Säg en ramp på 300w med 100st 3w har enormt hög lumen... Mätt från en meter kanske.. Men lyser det upp lika mycket 100m bort kontra en 140w (14st 10w) säg..?
Det är min teori iaf smile tyvärr ej testat mer än en ramp..!

Senast redigerat av Polaren (2 november 2015)

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
myran Foto/Bilnörd
3 november 2015 · 1 541 Inlägg

har led-ram på sambos bil och 3st runda vanliga med 100w lampor på min.

LED rampen lyser skarpt nära bilen och ut i väg-grenen. Svårt att få bra längd på LED lamporna. Stor fördel är som sagt det jämna ljuset och väldigt behagligt ljus utan skuggor och mörkare fläckar.

Vanliga extraljusen lyser betydligt längre. Dok får man lite mera skuggor och och det blir mera som 3 ljusfläckar. Men beror mycket på  vilken typ av reflektor det sitter i extraljusen.


Bästa vore nog en kombo av båda. Jag föredrar dok vanliga extraljusen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
torsen
3 november 2015 · 7 236 Inlägg

Screampipe skrev:
Tänk på att en ledramp ej avger någon värme så de blir fort is och snö på dom... inte så kul på vintern.

Dessutom är de så vämjeligt fula.tongue
Runda Bosch tycker jag är snyggast.hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang