Hjälp med ljud

maxobe
21 oktober 2015 · 2 Inlägg

Behöver allt förklarat för mej. Jag har stereo och har baslåda med två 200w från GAS. Vad ska jag göra nu? Har ingen aning överhuvudtaget om vad jag behöver göra.

nitrousblu3_rs
21 oktober 2015 · 262 Inlägg

Du behöver kablar såklart. Förslagsvis färdiga kabelkit från t.ex Biltema. Har själv 21mm² kittet och det fungerar felfritt.

8 mm²
21 mm²

Sedan finns det hur mycket information som helst redan om detta. Bra text saxat från jagrullar.se:

"Koppla låda är relativt enkelt, gäller bara att ha respekt för EL (även för 12v)

Pluskabel ska från batteriet till skuffen. Avsäkras MAX 30cm från batteriet (annars gäller inte din försäkring).

Lågnivåkabel (röd/vit oftast) skall dras till skuffen (rekommender att du drar den på motsatt sida av pluskablen då det kan bli signalstöringar).

Remotekabel (tunn signalkabel - kopplas in till slutsteget och agerar som en startkabel, dras helst till stereon eller annan lämplig punkt som startar i tändningsläge II).

Jordkabel använder du från steget till en lämplig bult i karrossen, vanligtvis bilbältesbulten under baksätet, glöm inte att slipa ner utan då dem ofta kan vara oljade till gängor och liknande, du vill ha en plåtren kontakt.
Jordkabeln skall alltid vara lika stor eller större än pluskabeln, aldrig mindre.
För liten kabelarea ger spänningsfall och kan därmed skada steget."

Senast redigerat av Klints (21 oktober 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang