Snygg bildesign på bruksbil

Aquilla
5 november 2015 · 299 Inlägg

F10 är för knölig på sidorna (ser krockskadad ut) trubbig o hög i nosen..rätt gubbig invändig. E60 kan se ganska rå o hård ut med rätt raka karosserilinjer för en modern bil.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
dawwe ...has left the building...
5 november 2015 · 4 474 Inlägg

Aquilla skrev:
Den snabbaste uppmätta tiden 0-100km/h för en sierra 4x4 är blankt 6 sekunder av bilsport på mantorp 1991 annars brukar man säga 6,2-6,5 sek och en m5 3,6 ska göra det på 6,3 och en 3,8 på 5,9 s när dom var nya o fräscha vilket inte många är.

Teknikens värld mätte upp 0-100 på 5.5 sek för en M5 Touring, med 2 pers + utrustning i bilen om jag inte missminner mig...Du menar alltså att en turbo motor inte slits (alls?)? Jag vågar påstå att överladdade motorer slits mer än motsvarande sugmotorer. Dessutom, Sierra har/hade typ 220 Hk på 1250 kg, det ger 5,68 kg/hk. M5 E34 3.8 har/hade 5,15 hk/kg (1750/340). "330-kit" är ju eftermarknadstrim eller hur, inget de hade från fabrik? Jag vet att det fanns en RS500 variant, men de är inte vanliga...Frågar man random person vilken motor som låter bäst så kommer få säga "4 cylindrig". Och av dessa som då säger 4-cylindrig kommer ett fåtal nämna "Ford Sierra Cosworth", jag är tämligen övertygad om att valfri Honda Type R, eller S14B25 eller nån annan högvarvig icke turboladdad historia kommer nämnas klart oftare...Audi 5:or med Turbo låter gott smile, men även turbokonverterade BMW R6...

Jag tycker att åsikter som att 2CV och 4CV är "snygga bruksbilar" faller på sin egen orimlighet. Hur många bruksar en 2CV idag? I Sverige? I Frankrike? 2CV är mer eller mindre en entusiastbil idag, möjligen att de brukas mer bruksigt i nåt afrikanskt land...

Senast redigerat av dawwe (5 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
saab_sonett Handledare
5 november 2015 · 1 481 Inlägg

Aquilla skrev:
Opelp1 har många poäng! Det var bättre förr med mycket!

Syftet för många när de köper just en merca, bmw eller audi är för att de ska känna sig märkvärdigare än andra, synas utåt sett, flådigt på uppfarten o kunna skryta på sitt jobb och inte bara bruksåka med, det är då svårt att motivera brukasyftet med att transportera sig från a-b o ungarna till dagis med en bil som kostar 200-300 000 kr mer än nödvändigt för syftet. I dagens sverige är det viktigt med status och det ska se ut att man lyckats med karriären och att det går bra nu.

Den snabbaste uppmätta tiden 0-100km/h för en sierra 4x4 är blankt 6 sekunder av bilsport på mantorp 1991 annars brukar man säga 6,2-6,5 sek och en m5 3,6 ska göra det på 6,3 och en 3,8 på 5,9 s när dom var nya o fräscha vilket inte många är. Så jag tror du får gasa rejält med en m5a iaf för att vinna i ett rödljus om du skulle lyckas stöta på en original, 330kit är mer eller mindre standard på dessa.

Sen motorljud är väldigt inviduellt vad man gillar. V8or låter mest som det är en gubbe som ute o åker. Vassa turbo 4or låter bäst och rallyjärn gärna med dubbla 50mm förgasare.

Och där kom det.... Den klassiska svenska avundsjukan.

Aquilla
5 november 2015 · 299 Inlägg

det klassiska motsvaret här på garaget för en seriös redogörelse av dagens sverige! Kom igen, bättre kan du!
Om vi säger så här; Jag väljer hellre att köpa/låna till en båt för 500 000 än en bil för 500 000 kr som bara står och rostar är det avundsjuka då oxå? Alla kanske inte prioterar en status uppsendeväckande premiumbil på en nersaltad svensk vinterväg eller är det konstigt? Jag kan lova att jag har roligare i min 940 turbo och mår bättre i den än ett flertal svenssons lär göra i sina dyra o vräkiga och oftast belånade nya premiumbilar. Dessutom kan kag laga o trimma min egna bil! den går att köra hårt med både på grus, asfalt, snö och torrt samt med helt okej komfort. Vilken frihet smile

Dom raka karosserilinjerna på en gammelvolvo skapar ett hårt uttryck ihop med lite sänkning o lullull. inredningen skapar en omedveten trygghet då de flesta i min ålder är uppfödda i en sån bil och med lite granar i backspegeln så har man skapat stämningen för trevliga stunder i bilen 😄 Har ju förstått nu varför alla som åkte gammalt volvostål fick brudar 😎 dom var sig själva körde med skiten som det vore en sportbil och de som åkte dyrare bilar var för rädda om materialet och stod mest o såg tråkiga ut bredvid sin bil 😛 inte undra på varför det bara tog en månad typ att skaffa flickvän sen man började åka volvo😎😄😄

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Aquilla
5 november 2015 · 299 Inlägg

dawwe skrev:

Aquilla skrev:
Den snabbaste uppmätta tiden 0-100km/h för en sierra 4x4 är blankt 6 sekunder av bilsport på mantorp 1991 annars brukar man säga 6,2-6,5 sek och en m5 3,6 ska göra det på 6,3 och en 3,8 på 5,9 s när dom var nya o fräscha vilket inte många är.

Teknikens värld mätte upp 0-100 på 5.5 sek för en M5 Touring, med 2 pers + utrustning i bilen om jag inte missminner mig...Du menar alltså att en turbo motor inte slits (alls?)? Jag vågar påstå att överladdade motorer slits mer än motsvarande sugmotorer. Dessutom, Sierra har/hade typ 220 Hk på 1250 kg, det ger 5,68 kg/hk. M5 E34 3.8 har/hade 5,15 hk/kg (1750/340). "330-kit" är ju eftermarknadstrim eller hur, inget de hade från fabrik? Jag vet att det fanns en RS500 variant, men de är inte vanliga...Frågar man random person vilken motor som låter bäst så kommer få säga "4 cylindrig". Och av dessa som då säger 4-cylindrig kommer ett fåtal nämna "Ford Sierra Cosworth", jag är tämligen övertygad om att valfri Honda Type R, eller S14B25 eller nån annan högvarvig icke turboladdad historia kommer nämnas klart oftare...Audi 5:or med Turbo låter gott smile, men även turbokonverterade BMW R6...

Jag tycker att åsikter som att 2CV och 4CV är "snygga bruksbilar" faller på sin egen orimlighet. Hur många bruksar en 2CV idag? I Sverige? I Frankrike? 2CV är mer eller mindre en entusiastbil idag, möjligen att de brukas mer bruksigt i nåt afrikanskt land...

jajaja, m5orna är bra och trevliga annars hade jag aldrig ägt 3 st själv...men nya BMW bilar är inte tyvärr som de gamla! idag är ingen större skillnad mellan bilmärkena tycker jag. klart att en överladdad motor slits fortare då det är i regel mer än 100 häst / liter i alla standardmotor med turbo. en m5 motor har inte ens 100 hk / litern. men det är väldigt få gamla m5 motor som fått sig en motorrenovering även idag, det är en regel för en cossie motor. Dom är inte ens kända för att hålla bra! LOL men trevliga är dom och mos är det. jag tycker att alla raka motorer har mer eller mindre bäst förmåga att få bäst sång men då gäller det att man plockar ur effekt ur dom, gärna med turbo. En bmw sexa låter också bäst med turbo IMO. förövrigt turbo är det enda rätta idag om det ska hända grejor när man trycker på big_smile

Senast redigerat av Aquilla (5 november 2015)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
5 november 2015 · 7 232 Inlägg

Aquilla skrev:
det klassiska motsvaret här på garaget för en seriös redogörelse av dagens sverige! Kom igen, bättre kan du!
Om vi säger så här; Jag väljer hellre att köpa/låna till en båt för 500 000 än en bil för 500 000 kr som bara står och rostar är det avundsjuka då oxå? Alla kanske inte prioterar en status uppsendeväckande premiumbil på en nersaltad svensk vinterväg eller är det konstigt? Jag kan lova att jag har roligare i min 940 turbo och mår bättre i den än ett flertal svenssons lär göra i sina dyra o vräkiga och oftast belånade nya premiumbilar. Dessutom kan kag laga o trimma min egna bil! den går att köra hårt med både på grus, asfalt, snö och torrt samt med helt okej komfort. Vilken frihet smile

Dom raka karosserilinjerna på en gammelvolvo skapar ett hårt uttryck ihop med lite sänkning o lullull. inredningen skapar en omedveten trygghet då de flesta i min ålder är uppfödda i en sån bil och med lite granar i backspegeln så har man skapat stämningen för trevliga stunder i bilen 😄 Har ju förstått nu varför alla som åkte gammalt volvostål fick brudar 😎 dom var sig själva körde med skiten som det vore en sportbil och de som åkte dyrare bilar var för rädda om materialet och stod mest o såg tråkiga ut bredvid sin bil 😛 inte undra på varför det bara tog en månad typ att skaffa flickvän sen man började åka volvo😎😄😄

Men man kan inte va riktigt frisk om man frivilligt väljer att åka en trimmad mjölkkartong ( Volvo 240/740/940/850/s70v70).  De flesta i det här landet föredrar en bil istället

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Aquilla
5 november 2015 · 299 Inlägg

varför inte åka hisingetraktor om man är svensk? det svenska stålet biter som det heter. Att köpa en gammal RWD volvo är det bästa man kan göra, egentligen borde man köpa upp så många som möjligt o ställa in i lador..det kommer alltid vara populära samlarbilar i vårt land när liken o raggarbilarna av respektive modell skrotats bort. Tänk dig själv när alla 80 talister börjar få gubbsjuka på gamla dagar o ska återuppliva sina ungdomsdagar, det kommer letas 240, 740 och 940 i ladorna! det är precis vad som gjorts med PV, P1800, amazoner och 142 idag!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
5 november 2015 · 7 232 Inlägg

Aquilla skrev:
varför inte åka hisingetraktor om man är svensk? det svenska stålet biter som det heter. Att köpa en gammal RWD volvo är det bästa man kan göra, egentligen borde man köpa upp så många som möjligt o ställa in i lador..det kommer alltid vara populära samlarbilar i vårt land när liken o raggarbilarna av respektive modell skrotats bort. Tänk dig själv när alla 80 talister börjar få gubbsjuka på gamla dagar o ska återuppliva sina ungdomsdagar, det kommer letas 240, 740 och 940 i ladorna! det är precis vad som gjorts med PV, P1800, amazoner och 142 idag!

Nej svenska bilar är dö trista, finns ett märke som lyckats och det är koenigsegg de andra två är förbannat tråkiga bilar... Nyare Volvos åker man ganska bra i, men de gamla fula traktorerna är hemska, riktigt hemska.

Jag tror du lider av allvarliga komplex sad

Senast redigerat av CHEEVA (5 november 2015)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dawwe ...has left the building...
5 november 2015 · 4 474 Inlägg

Cheeva: +1 smile

Dessutom handlar väl tråden om bruksbilar år 2015? De äldsta bruksbilarna idag är väl typ från slutet av 80-talet, o det är sällan de är "respektabla", dvs den som äger en sådan bil är ofta beredd att skruva lite, o har inte 5 tummar...En mer normal bruksbil är väl en 10-15 år gammal bil typ...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Nordic_Drivers
5 november 2015 · 349 Inlägg

Aquilla skrev:
Jag har haft 3 st sånna där s38or o hyggligt gott låter dom och trevliga att åka med (förutom vinkeln på bussratten som är förjävlig) men speciellt bra går dom inte så du gjorde nog rätt i att torrgasa wink vill du höra på hur en riktig motor ska låta så ska du höra min cosworth 4a med rosfritt hela vägen och pulssplit grenrör och 288 graders kammar med 10,7 i lyft. Åker från en gammal m bil med 1 kg laddtryck o nästan halva motorvolymen mot en seg m5a. Det är ford racing det!

Har du något videoklipp från din cosworth 4a?

Här kan du iallafall få höra DET BÄSTA MOTORLJUDET SOM FINNS! Finns ingen konkurrens. En riktigt vass V8!

https://youtu.be/l-lbxIJD3V8?t=15s

Senast redigerat av Tanso (5 november 2015)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
dawwe ...has left the building...
5 november 2015 · 4 474 Inlägg

Aah....Flatplane V8...ojojoj...Men de har lite problem med "vibrationer", men ljudet! Kan inte jämföras med nån 4:a, med eller utan turbo....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Aquilla
5 november 2015 · 299 Inlägg

nej inga vettiga bilder och inga videoklipp, den står mest o samlar damm. inte varit i trafik på 8 år.
den där v8an lät fint ja, som en vass bil ska låta. lite åt formel 1 hållet...
det bästa i motorljud jag kan komma på rak arm nu är o som tar den där bmw är en gammal legendarisk S1: exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=hBunLyAdCmc

denna cossien med 1000 hk!!! låter också sexxigt! lyssna när den startar från stillastående big_smile så får du smaka på en 4a dawwe!
https://www.youtube.com/watch?v=uM8z4D8PkNE

Senast redigerat av Aquilla (5 november 2015)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
saab_sonett Handledare
5 november 2015 · 1 481 Inlägg

jaja ska vi prata ljud så vinner den här med hästlängder.  BRM V16 1953
https://www.youtube.com/watch?v=rRNoRlLlsD8

aha_100
5 november 2015 · 535 Inlägg

dawwe skrev:
Jag har blivit "utmanad" många gånger när jag kör mina M, o påfallande ofta av yngre förmågor i nån "häftig" japan (Honda whatever Type R, nån "trimmad" Volvo Turbo, eller vad som helst...), inte en enda gång har jag gått i "fällan" trots att de "hetsgasar" bredvid vid rödljuset. Men visst har jag torrgasat så de får höra hur en riktig motor låter, men när det blir grönt så kör jag iväg lugnt o fint medans "motståndaren" drar iväg med plattan i mattan...Patetiskt.

Men dom gör ju så ofta det med full vetskap om vad du har under huven, dom vill ju bara se och höra bilen.

Jag är väl patetisk då man brukar då alltid bjuda på en kickdown i sånna tillfällen. Då får man ett stort leende och tumme upp i nästa korsning smile

dawwe ...has left the building...
5 november 2015 · 4 474 Inlägg

S1 lät bra, rak femma så...Men den där 1000 hästars Cossien? Nä den lät mycket men inte bra.
Lyssna bara på den fiiiina sången från en S38B38 nedan, kom inte o säg att Cossien ens kommer i närheten, inte ens om man är helt tondöv big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
5 november 2015 · 4 474 Inlägg

Sonett: Brm lät riktigt-riktigt bra! 16 cylindrar, 1.5 liter (?), twin SC, ja vad säger man, gammal är äldst big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Aquilla
5 november 2015 · 299 Inlägg

okej 1000 hästars maskinen kanske var lite overkill och tonbedövande. men denna äger upp m5an ordentligt, rolig att titta på också! :
https://www.youtube.com/watch?v=ZfR1ugBY3Uw

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
dawwe ...has left the building...
5 november 2015 · 4 474 Inlägg

Nix, 600-hästar Cossien låter inte bättre en S38:an, sorry. Den nedan är mer i min smak...Oops, en M50 som våldtagits med en turbo, sorry! Men nu släpper vi allt som inte har med TS fråga att göra tycker jag...

Senast redigerat av dawwe (5 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
5 november 2015 · 1 128 Inlägg

En riktig bruksbil är självklart kombi. 855/V70 gen 1 är snygga bruksbilar med raka, fina och enkla linjer för billiga pengar, kör man dessutom en Turbo med ett billigt chiptrim så åker man enkelt ifrån de flesta nya Svensson-bilarna som BMW, Audi, Volvo, Mercedes, VW etc.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (6 november 2015)

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
6 november 2015 · 4 474 Inlägg

BS som i _Blue_Speed_ men även Bull Shit. I rest my case big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang