Trimma Volkswagen 1.9 TDi

HoKz
23 oktober 2015 · 83 Inlägg

Tjena har köpt en Golf 3 med 1.9 TDi (motorkod 1Z) som jag tänkte trimma! Är inte själv så haj på dieslar när det kommer till trimning, så tänkte kolla med er här.

- Vad är lättast att göra?

- Vad är bäst att göra?

- Vad ger mest hk och nm?

- Saker man behöver tänka på?

Etc. Skulle vara tacksam för några bra svar!

zekezeke Vila i frid, pappa..
26 oktober 2015 · 517 Inlägg

Lättast är att bara chippa den och inget annat. Är det en automat bör du dock inte göra det då lådan förmodligen inte orkar med ytterligare påfrestningar.

Med chip kan du, med en TDI, få ut ganska bra med både häst och vrid för en rimlig summa, tack vare att det är en turbo och ett insprutningssystem som enkelt kan mappas om till högre tryck och sprut.

Till skillnad från mig, som hade en sugmotor från bmw, där kan man inte chippa fram några hästar, jag fick kosta på en kompressor för 40 tusen! roll

Senast redigerat av zekezeke (26 oktober 2015)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
HoKz
26 oktober 2015 · 83 Inlägg

zekezeke skrev:
Lättast är att bara chippa den och inget annat. Är det en automat bör du dock inte göra det då lådan förmodligen inte orkar med ytterligare påfrestningar.

Med chip kan du, med en TDI, få ut ganska bra med både häst och vrid för en rimlig summa, tack vare att det är en turbo och ett insprutningssystem som enkelt kan mappas om till högre tryck och sprut.

Till skillnad från mig, som hade en sugmotor från bmw, där kan man inte chippa fram några hästar, jag fick kosta på en kompressor för 40 tusen! roll

Bör nog tillägga att et är en gammal Golf MK3 TDi från -93. Nää det är en manuell låda så behöver inte oroa mig för det.

Okej, vilket märke/företag är bäst att göra en sådan chippning på? Finns det några viktiga saker att tänka på när man chippar, så som luftflöde, avgas etc.

Gör det någon markant skillnad att höja laddtrycket och/eller ställa upp pumpen, eller kommer det bara att sota mer?

Ibanezman Skåning
26 oktober 2015 · 739 Inlägg

Läs guiden om evrymod, och avgör om det är värt ett försök.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
HoKz
26 oktober 2015 · 83 Inlägg

Ibanezman skrev:
Läs guiden om evrymod, och avgör om det är värt ett försök.

Länka gärna smile

Ibanezman Skåning
26 oktober 2015 · 739 Inlägg
"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
HoKz
27 oktober 2015 · 83 Inlägg

Ibanezman skrev:
Titta in.... och förundras cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104

Hur bra fungerar det där? Finns det några sid/bieffekter?

Har en liten fråga angående relät till glödstiften är det vanligt att dom pajar eller att dom brinner upp? Dom har nämligen kopplat in ett annat relä vid sidan om...

Ibanezman Skåning
27 oktober 2015 · 739 Inlägg

HoKz skrev:

Ibanezman skrev:
Titta in.... och förundras cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104

Hur bra fungerar det där? Finns det några sid/bieffekter?

Har en liten fråga angående relät till glödstiften är det vanligt att dom pajar eller att dom brinner upp? Dom har nämligen kopplat in ett annat relä vid sidan om...

Det beror nog på från bil till bil.
Jag provade på en Volvo 850 diesel, tillsammans med höjt ladd så
blev det klart märkbart bättre drag i maskin.
Då behöll jag orginal avgassystem, luftburk och så vidare.
Nackdelen är att när du drar på hårt innan laddet kommer igång ordentligt
så kommer det en del svartrök ur avgasröret.
Vissa ser det dock som en fördel.

Själv har jag ingen aning om varför man gjort så, utan att se det i verkligheten.
Kolla vart alla kablar tar vägen, till en början så kanske du själv
kan bilda dig en uppfattning om varför det är kopplat så.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
HoKz
27 oktober 2015 · 83 Inlägg

Ibanezman skrev:

HoKz skrev:

Ibanezman skrev:
Titta in.... och förundras cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=200104

Hur bra fungerar det där? Finns det några sid/bieffekter?

Har en liten fråga angående relät till glödstiften är det vanligt att dom pajar eller att dom brinner upp? Dom har nämligen kopplat in ett annat relä vid sidan om...

Det beror nog på från bil till bil.
Jag provade på en Volvo 850 diesel, tillsammans med höjt ladd så
blev det klart märkbart bättre drag i maskin.
Då behöll jag orginal avgassystem, luftburk och så vidare.
Nackdelen är att när du drar på hårt innan laddet kommer igång ordentligt
så kommer det en del svartrök ur avgasröret.
Vissa ser det dock som en fördel.

Själv har jag ingen aning om varför man gjort så, utan att se det i verkligheten.
Kolla vart alla kablar tar vägen, till en början så kanske du själv
kan bilda dig en uppfattning om varför det är kopplat så.

Vad hade du för laddtryck då? Hur mycket ladd vågar man mata på? Sitter väll någon liten typ av Garrett turbo på dom gamla TDi:erna. Enligt ägaren innan mig så har han ställt upp laddet från 0,7bar till 1,2bar, tycker du att man ska sänka laddet eller funkar det?

Kan ta en bild imorgon så du kan se vad jag menar.

Ibanezman Skåning
29 oktober 2015 · 739 Inlägg

HoKz skrev:

Ibanezman skrev:

HoKz skrev:

Hur bra fungerar det där? Finns det några sid/bieffekter?

Har en liten fråga angående relät till glödstiften är det vanligt att dom pajar eller att dom brinner upp? Dom har nämligen kopplat in ett annat relä vid sidan om...

Det beror nog på från bil till bil.
Jag provade på en Volvo 850 diesel, tillsammans med höjt ladd så
blev det klart märkbart bättre drag i maskin.
Då behöll jag orginal avgassystem, luftburk och så vidare.
Nackdelen är att när du drar på hårt innan laddet kommer igång ordentligt
så kommer det en del svartrök ur avgasröret.
Vissa ser det dock som en fördel.

Själv har jag ingen aning om varför man gjort så, utan att se det i verkligheten.
Kolla vart alla kablar tar vägen, till en början så kanske du själv
kan bilda dig en uppfattning om varför det är kopplat så.

Vad hade du för laddtryck då? Hur mycket ladd vågar man mata på? Sitter väll någon liten typ av Garrett turbo på dom gamla TDi:erna. Enligt ägaren innan mig så har han ställt upp laddet från 0,7bar till 1,2bar, tycker du att man ska sänka laddet eller funkar det?

Kan ta en bild imorgon så du kan se vad jag menar.

Jag har inte en susning om vad för laddtryck jag körde med, då jag saknade laddtrycksmätare.
Jag pluggade wastegateröret, och då antar jag att turbon kunde ladda allt vad det gick.
Vad du ska våga ladda kanske du kan läsa till i evrymod-tråden, så om det är lagom
med 1,2 bar, det vetifan.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
HoKz
29 oktober 2015 · 83 Inlägg

Ibanezman skrev:

HoKz skrev:

Ibanezman skrev:

Det beror nog på från bil till bil.
Jag provade på en Volvo 850 diesel, tillsammans med höjt ladd så
blev det klart märkbart bättre drag i maskin.
Då behöll jag orginal avgassystem, luftburk och så vidare.
Nackdelen är att när du drar på hårt innan laddet kommer igång ordentligt
så kommer det en del svartrök ur avgasröret.
Vissa ser det dock som en fördel.

Själv har jag ingen aning om varför man gjort så, utan att se det i verkligheten.
Kolla vart alla kablar tar vägen, till en början så kanske du själv
kan bilda dig en uppfattning om varför det är kopplat så.

Vad hade du för laddtryck då? Hur mycket ladd vågar man mata på? Sitter väll någon liten typ av Garrett turbo på dom gamla TDi:erna. Enligt ägaren innan mig så har han ställt upp laddet från 0,7bar till 1,2bar, tycker du att man ska sänka laddet eller funkar det?

Kan ta en bild imorgon så du kan se vad jag menar.

Jag har inte en susning om vad för laddtryck jag körde med, då jag saknade laddtrycksmätare.
Jag pluggade wastegateröret, och då antar jag att turbon kunde ladda allt vad det gick.
Vad du ska våga ladda kanske du kan läsa till i evrymod-tråden, så om det är lagom
med 1,2 bar, det vetifan.

Kopplade glöd systemet på original kablarna då började glödstiftsrelät brinna. Kan ju ha med att hela relät var vattenfyllt... Måste påpeka att det kan vara den sämsta placeringen av ett relä i hela bilindustrins historia, vem fan placerar den under expansionskärlet!?!

Hade din TDi elektronisktinsprut eller förkammare? Var din diesel pump svår luftad?

Zebrano68 Amatör
24 januari 2016 · 8 Inlägg

Hej HoKz. Har en box till 1Z motor  som ger 90/110 och har du 110/130 om jag mins helt rätt tar 20min att installera.Måste bara kolla så att kontakten till input motorn är rätt.En av de bättre boxarna gammal men ok.BSR box.

simlar
24 januari 2016 · 5 524 Inlägg

Evrymod på dessa gamla fördelarpumps-tdier är exakt samma som en trimbox, bara att du plockar ihop "trimboxen" själv för under 100kr istället för att köpa en bättre begagnad eller ny för 1000kr+.

Det enda evrymod/trimbox gör är att lura ECUn att pumpen skickar in mindre bränsle än vad den gör och den fetar då på för att kompensera så ECUn ser "rätt" bränslemängd enligt sin mapp.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang