Lådbygge gas silver gs1222 sluten/portad samt storlek, hjälp en nybörjare ;)

fazpzoderberg
27 oktober 2015 · 14 Inlägg

Tjena, har införskaffat mig 2 stycken gas silver 12or som skall drivas av ett gas pro 1000.1 steg, allting skall in i en Volvo 855. Kommer mest lyssnas på lite vardaglig musik med relativt mycket bas.

Fråga 1: Skall jag bygga en sluten eller portad låda?

Fråga 2: Hur många liter skall lådan/lådorna vara på?

Fråga 3: Vilket material (spånskiva/MDF?)

Och slutligen, någon som är villig att hjälpa till med lite uträkningar på detta? Första gången jag bygger egen låda så hade uppskattat lite hjälp smile

Tack på förhand //F

Szummi
27 oktober 2015 · 268 Inlägg

Personligen hade jag byggt slottport. Portad ger oftast mer bas än en sluten.

Det vi även måste veta är exakt vad för element det är. för det är en del att ta in i beräkningarna.

Spånskiva har jag kört dom lådor jag har byggt och blivigt bra. Förborra är att rekommendera också.

fazpzoderberg
27 oktober 2015 · 14 Inlägg

Szummi skrev:
Personligen hade jag byggt slottport. Portad ger oftast mer bas än en sluten.

Det vi även måste veta är exakt vad för element det är. för det är en del att ta in i beräkningarna.

Spånskiva har jag kört dom lådor jag har byggt och blivigt bra. Förborra är att rekommendera också.

Gas silver gs1222 är det.

Szummi
27 oktober 2015 · 268 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274735

Är en annan som har byggt på just 2 st gs1222 basar och fått mått av Drönirettab

Hur djup får lådan vara?

Har räknat på låda med slotport som har dessa yttermått (22 mm material):

Bredd: 890 mm
Höjd: 370 mm
Djup: 434 mm

Porten sitter mellan basarna, den ska vara 65 mm i innerbredd och sticka in 210 mm i lådan. Beräknad avstämning är ca 42 Hz. smile

Fjong
27 oktober 2015 · 1 494 Inlägg

BRL har rek volym/port för lådor på den basen på sin hemsida, vill du ha en proffsritad låda finns det några som gör sånt men osäker på vad dom tar för det.

Funkar utmärkt med både MDF och spån, själv bygger jag med MDF då jag tycker att det är ett trevligt material. Kan vara bra att läsa igenom någon guide innan du börjar bygga med smile

fazpzoderberg
28 oktober 2015 · 14 Inlägg

Szummi skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274735

Är en annan som har byggt på just 2 st gs1222 basar och fått mått av Drönirettab

Hur djup får lådan vara?

Har räknat på låda med slotport som har dessa yttermått (22 mm material):

Bredd: 890 mm
Höjd: 370 mm
Djup: 434 mm

Porten sitter mellan basarna, den ska vara 65 mm i innerbredd och sticka in 210 mm i lådan. Beräknad avstämning är ca 42 Hz. smile

http://forumbilder.se/ECSQG/baslada-2x12-gs1222-42hz något sådant? Hoppas bilden fungerar hehe, tack så mycket för hjälpen, skall nog gå att fo det hyfsat smile

fazpzoderberg
28 oktober 2015 · 14 Inlägg

Såg att jag gjort ritningen lite fel, porten skall la inte börja i botten utan "mitt i"... Ursäkta min okunnighet, fat å andra sidan är väl alla nybörjare någon gång..

Fjong
28 oktober 2015 · 1 494 Inlägg

Gör porten ''full längd'' från botten till toppen, det är lättare smile Se även till att ha plats för att göra ordentliga rundningar på portens mynningar.

fazpzoderberg
28 oktober 2015 · 14 Inlägg

Fjong skrev:
Gör porten ''full längd'' från botten till toppen, det är lättare smile Se även till att ha plats för att göra ordentliga rundningar på portens mynningar.

Förlorar man inte i stabilitet om man gör så? Känns som dumma frågor men vill få det så bra som möjligt smile

Szummi
29 oktober 2015 · 268 Inlägg

fazpzoderberg skrev:

Fjong skrev:
Gör porten ''full längd'' från botten till toppen, det är lättare smile Se även till att ha plats för att göra ordentliga rundningar på portens mynningar.

Förlorar man inte i stabilitet om man gör så? Känns som dumma frågor men vill få det så bra som möjligt smile

Bättre med att slottporten går från botten till toppen. Då stagar den ju materialet mer än att du hade satt den mitt i en vägg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang