Lönt att köra med inkopplad vevhusventilation?

valle22 Smidd i rostigt stål
28 oktober 2015 · 933 Inlägg

Är det någon fördel att köra med vevhus ventilationen inkopplad på en äldre motor som på min Opel Manta, om man trimmat den en aning? Eller är det bättre att samla upp i en catchtank?

Kollade runt lite på olika forum och vissa menar det sänker oktanhalten i bränslet??   hmm
Hur brukar ni andra göra med era vevhusventilationer och har ni någon märkbar erfarenhet av detta?

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
B-Body GM B-Body Nörd
28 oktober 2015 · 370 Inlägg

Jag kör med öppen vevhusventilation pga jag vill inte ha in olja och kladd i insuget/förgasaren, har inbillat mig att motorn borde må bättre av att bara få in ren luft, dock så tror jag inte att man vinner något i effekt.  Tyvärr så är det bara årsm -69 och äldre som får ha öppen vevhus vent men det tar ju bara några minuter att bygga om innan bes som tur är smile

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
valle22 Smidd i rostigt stål
29 oktober 2015 · 933 Inlägg

B-Body skrev:
Jag kör med öppen vevhusventilation pga jag vill inte ha in olja och kladd i insuget/förgasaren, har inbillat mig att motorn borde må bättre av att bara få in ren luft, dock så tror jag inte att man vinner något i effekt.  Tyvärr så är det bara årsm -69 och äldre som får ha öppen vevhus vent men det tar ju bara några minuter att bygga om innan bes som tur är smile

Jag vill också ha det till att det är bättre med ren luft än kanske rester ifrån vevhuset som skall delta i förbränningen, kanske inte något märkbart när det gäller prestanda men just att man slipper gegga i insuget efter en tid...

Är det en idé att satsa på en oljecatchtank i så fall eller dra slangen ut under bilen för slippa lukt?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
B-Body GM B-Body Nörd
29 oktober 2015 · 370 Inlägg

Jag kör med ett filter på varje ventilkåpa, vet dock inte hur vevhusvent slangen sitter på en opel, om man inte får ditt ett filter så hade jag satsat på en oljecatchtank.

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08
Pappa_Glenn
30 oktober 2015 · 55 Inlägg

Jag har sj funderat på en catchtank.. men då av en egen konstruktion.. med tre anslutningar.. två uppe och en nere som går till oljetråget.. varför..

Jag för att just få bort oljan..

dom uppe en in de andra ut.. mellan dessa anslutningar skulle de vara två kammare som är fylld med stålull typ.. så oljan fastnar på de.. och inte fortsätter in i insugen och oljan som kommer dit rinner ner till den nedre ansluningen och in till oljetråget igen??

låter de fel eller låter de som en vettig ide... de kommer ju inte vara "öppen" vevhusventilation.. men kommer vara en renare vevhusventilation big_smile

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731
Opel Ascona B 2.0S "Båpel" (1980)
Meaganeowner
2 november 2015 · 2 250 Inlägg

Tjaaaaa, så funkar det bl a på Volvo 850. Typ oljeseparering.
Spar säkert lite motorolja också😊

Richtenb
2 november 2015 · 1 365 Inlägg

Du tänker nästan rätt....den ska dock inte kunna rinna in i oljetråget igen...Om en bit av stålullen bestämmer sig för att hänga med ner till bottenvåningen så har du helt plötsligt stålull som smörjer kolven.... ganska dåligt

Gör bottendelen skruvbar så kan du tömma den lite då och då istället... har själv haft det så i 6 år och det funkar klockrent. Godkänt i bes också. Man behöver inte tömma den särskilt ofta så det är inte direkt "jobbigt"


Pappa_Glenn skrev:
Jag har sj funderat på en catchtank.. men då av en egen konstruktion.. med tre anslutningar.. två uppe och en nere som går till oljetråget.. varför..

Jag för att just få bort oljan..

dom uppe en in de andra ut.. mellan dessa anslutningar skulle de vara två kammare som är fylld med stålull typ.. så oljan fastnar på de.. och inte fortsätter in i insugen och oljan som kommer dit rinner ner till den nedre ansluningen och in till oljetråget igen??

låter de fel eller låter de som en vettig ide... de kommer ju inte vara "öppen" vevhusventilation.. men kommer vara en renare vevhusventilation big_smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Janneutanb
2 november 2015 · 7 271 Inlägg

Pappa_Glenn skrev:
Jag har sj funderat på en catchtank.. men då av en egen konstruktion.. med tre anslutningar.. två uppe och en nere som går till oljetråget.. varför..

Jag för att just få bort oljan..

dom uppe en in de andra ut.. mellan dessa anslutningar skulle de vara två kammare som är fylld med stålull typ.. så oljan fastnar på de.. och inte fortsätter in i insugen och oljan som kommer dit rinner ner till den nedre ansluningen och in till oljetråget igen??

låter de fel eller låter de som en vettig ide... de kommer ju inte vara "öppen" vevhusventilation.. men kommer vara en renare vevhusventilation big_smile

Exakt så kör jag men öppet istället för åter till sugsidan.
Kommer däremot koppla in den som återcirkulerande nästa år.
Jag kan dra fingret på insidan av filtret , inte nå olja öht

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang