Vw Golf Gt Tdi mk4. Elektronisk insprutning! (trimming)

VictorG
4 november 2015 · 50 Inlägg

Hejsan! Nu är det så att jag har inskaffat mig en golf mk4 Gt Tdi på 150 hästar från -02.
Jag kan absolut nästan inget om diesel bilar och hur man trimmar dem. Jag vet de flesta grunderna.

Man skruvar upp dieselpumpen tills det kommer svart rök sen höjer man laddtrycket och upprepar.
Nu till mitt problem. ALLT ÄR JU ELEKTRONISKT PÅ DENNA BILEN. Finns inget man kan göra förutom att lämna in den på BSR och låta dem svagtrimma den. Jag själv hade ju föredragit att mappa den själv och få lite mer fart på bilen. Men det verkar inte finnas någon info på nätet eller styrboxar som passar en golf 4 diesel.

Så nu vänder jag mig till er experter och ber till diesel-gudarna att någon vet vad jag ska köpa/göra/ ta mig till.

(Pengar är inte ett allt för stort hinder)

Tum
4 november 2015 · 27 Inlägg

Finns en hel uppsjö av trimboxar.

Har en box till din motor om du är intresserad, Då jag inte kör med min längre så har jag kopplat ur den.

Ger 35hk och ca 50nm till . 185hk och 400nm alltså.

Finns i Stockholms området.

FjonkeeN93 Volkswagen <3
4 november 2015 · 1 132 Inlägg

Går de ej evry modda den?

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
VictorG
6 november 2015 · 50 Inlägg

Tum skrev:
Finns en hel uppsjö av trimboxar.

Har en box till din motor om du är intresserad, Då jag inte kör med min längre så har jag kopplat ur den.

Ger 35hk och ca 50nm till . 185hk och 400nm alltså.

Finns i Stockholms området.

35 hk är tyvärr vad jag skulle kalla svagtrimma hmm precis som bsr. Jag vill ha typ 100 mer. En egen sprut som kan fixa det.

VictorG
6 november 2015 · 50 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
Går de ej evry modda den?

Vad är evry?

Tum
7 november 2015 · 27 Inlägg

VictorG skrev:

Tum skrev:
Finns en hel uppsjö av trimboxar.

Har en box till din motor om du är intresserad, Då jag inte kör med min längre så har jag kopplat ur den.

Ger 35hk och ca 50nm till . 185hk och 400nm alltså.

Finns i Stockholms området.

35 hk är tyvärr vad jag skulle kalla svagtrimma hmm precis som bsr. Jag vill ha typ 100 mer. En egen sprut som kan fixa det.

Skall du öka så mycket krävs det nog mer än box.. Då skall du nog in i maskin å byta massa delar.

Tänk på VWs egna motor trimningar till tex dakar bilarna, ligger på ca 100hk plus. å de river hela maskin med special delar.

Men börja med ett sprut anpassat för jobbet tex NIRA i7r finns för ca 35K spänn

Bygg på med bättre grenrör å turbo å övriga mods för hållbarhet

Säg i runda slängar 100K innan du är klar.

Tum
7 november 2015 · 27 Inlägg

VictorG skrev:

FjonkeeN93 skrev:
Går de ej evry modda den?

Vad är evry?

evrymod. är princip ett fusksätt att trimma. går på äldre dieslar med tex vp37 pump..Man löder in ett motstånd eller en trimpotentiometer för att lura styrsystemet. då ökar bränslemängden å laddtrycket. så du får lite mer pulver

Senast redigerat av Tum (7 november 2015)

Johan85 Avstängd
7 november 2015 · 1 418 Inlägg

räcker ens orginalturbon för 100hk mer? räcker spridare och pump? håller ens stakarna?:S nej tror inte det då skulle bsr chipen ge mer om det fanns utrymme innan nåt tog slut eller går sönder....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 november 2015 · 13 741 Inlägg

dom där ska man ALDRIG köra dessa jävla piss boxar utan ska bytas programvara i

bor du nära örebro så kan du dra ett pm till mig så kan jag styra ihop dig med en som kan fixa bra programvaror

det är en pd motor i din och just 150hk är en riktigt trevlig motor.

har man 101hk 105hk och 130hk så monterar man turbo och spridare från 150hk så har man en super motor
dock är 130hk och 150hk motorn förstärkt

så lyssna inte på tomtar som tror att dessa boxar och div andra idiotlösningar för det fungerar ALDRIG så bra som en programvara

skulle gissa att det ger runt 30hk och 60nm vrid med en programvara.     gjorde en test på en Caddy med 105hk tdi motorn  det satt en kcr box i från början så vi mätte skillnaden 80-120  det skiljde 3sec mellan kcr och riktig programvara.. 7sec skillnad mellan orginal och chip.  smile  rätt stor skillnad på en så trött bil.  alltid roligt när man verkligen får svart på vitt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Putteliten
8 november 2015 · 9 077 Inlägg

Kolla med den här mannen. http://www.garaget.org/mypage/?user=4027
Han hade en GTI TDI med 150hk orginal som han klämde ur ca 200hk med hjälp av en Dansk trimfirma.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 november 2015 · 13 741 Inlägg

Putteliten skrev:
Kolla med den här mannen. http://www.garaget.org/mypage/?user=4027
Han hade en GTI TDI med 150hk orginal som han klämde ur ca 200hk med hjälp av en Dansk trimfirma.

sätt pd motorer med 290hk och mer   det går att plocka duktigt med effekt ur dessa motorer om man bara har råd.  finns uppgradera spridare stora agg osv att köpa bara att bulta dit tanka programvaran i boxen och köra.  smile


https://www.youtube.com/watch?v=l31BKBuTT8M

https://www.youtube.com/watch?v=Wo-Gb588jpw

Senast redigerat av Growe (8 november 2015)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
VictorG
9 november 2015 · 50 Inlägg

Vad jag ser här är det många av er som kan hålla med om att det kommer bli dyrt iallafall. Men det är alltså inte helt omöjligt. Men var köper man nya spridare osv? Hyfsat duktig på att googla men kan bara hitta spridare till bensinare golf gti.

VictorG
14 november 2015 · 50 Inlägg

Tackar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang