Avbrutna pinnbultar, nav volvo 940.

Wheel_Spin
6 november 2015 · 245 Inlägg

Asså nu är jag så jävla förbannad, vad är detta?

Bröt av en bult vänster bak när jag stod med momentnyckel (110Nm) och i fram så är det förlängda bultar samt spacers, ska aldrig röra det skiten igen. Där rundade jag en gänga vänster fram, och sen när detta var åtgärdat så bröt jag av en bult vänster fram i bakkant, den släppte alltså och är nu lös. Samma sak hände höger fram.

Vad i helvete är detta? Bak var original allting och ifram spacers samt förlängda bultar från JSPEC.

Är det verkstäderna sen föregående ägare som dragit åt med 720 newton-meter eller är det någon defekt skit som sitter på? (Inte haft bilen så länge nämligen)

Hjulmuttrarna gick trögt på 80% av bultarna när man skulle gänga dem också..? Varför???
Någon som vart med om liknande?

Senast redigerat av Wheel_Spin (6 november 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 november 2015 · 3 730 Inlägg

Handhavandefel och eller billig skit skulle jag vilja påstå...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
H3dlund Med lem
8 november 2015 · 1 127 Inlägg

Ta kontakt med j-spec som du köpt grejerna av..

Tum
13 november 2015 · 27 Inlägg

Mutterpuffra.. sabbar allt. blir bara skit av gängorna med tiden om man inte passar sig

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 november 2015 · 3 730 Inlägg

Tum skrev:
Mutterpuffra.. sabbar allt. blir bara skit av gängorna med tiden om man inte passar sig

Det är satans påfund. Wd40dränkta gängor och ett fälgkors är ett vinnande koncept. Har funkat för mig i snart 10 år och 64 vagnar.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
CC72
14 november 2015 · 1 661 Inlägg

Förstår inte riktigt hur ni kan såga en muttermaskin? Otroligt smidig, sparar tid och blir mindre förslitning på kroppen.
Man ska generellt sett inte heller smörja gängorna då man då kan dra hårdare än vad man tror. Samtidigt kan gängorna behöva smörjas ibland så det är en balansfråga det där.

NIzmO Ollikkala Racing
14 november 2015 · 1 724 Inlägg

Muttermaskin är underbart att använda men vissa klarar tydligen inte av dom utan drar så in i bomben för hårt, tyvärr sabbar det bultar och muttrar i längden och blir så som för TS att dom går av.

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
tiquz Melchert
14 november 2015 · 182 Inlägg

Byt alla pinnbultar och kör på, skulle jag ha gjort. Är ju inte så svårt jobb (åtminstone på 740).

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 november 2015 · 3 730 Inlägg

CC72 skrev:
Förstår inte riktigt hur ni kan såga en muttermaskin? Otroligt smidig, sparar tid och blir mindre förslitning på kroppen.
Man ska generellt sett inte heller smörja gängorna då man då kan dra hårdare än vad man tror. Samtidigt kan gängorna behöva smörjas ibland så det är en balansfråga det där.

Att kladda på tjock olja eller typ kopparpasta på gängorna är inte bra. Men wd40 eller mtsv är jättebra

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang