Opel astra -05, felkod p0171, bränslefilter?

Marst060
7 november 2015 · 17 Inlägg

Hej,
Har en astra 2005 som har motorlampan tänd. Tar ut felkod och det är p0171, system to lean. Har haft den på verkstan flera gånger och de har bytt lambdan, Tändkassett, tryckt in rök för att leta läckor (tjuvsug luft), och nu senast rengjorde de egr ventilen som var skitig tydligen. Men samma sak varje gång, efter 15-20 mil tänds lampan igen och samma felkod.

Nu vill de byta egr ventilen, men det går ju att göra själv. Kom dock att tänka på bränslefilter. Om blandningen är mager kan det ju vara för mycket luft, eller för lite soppa. Kollade i serviceboken, och filtret är aldrig bytt. Googlade och blev fundersam. Så till mina frågor:

Har astra -05 överhuvudtaget ett bränslefilter?

Någon som har andra tips gällande p0171?

Tror ni på att byta egr ventilen? Kostar tyvärr en slant ju.

Edit: LMM kontrollerad, funkar fint. Tändstiften bytta med kassetten.

Tack!

Opel05
7 november 2015 · 10 Inlägg

Hej! Har en likadan bil som du kombi 2005 Enjoy 1.6L och har haft samma problem som du. Har även haft felkod P0130. P0131 resp P0171. Jag har bytt tändkassett, tändstift, lambdasond och rengjort alla kontaktdon, LMM.

Så jag har äntligen kommit på vad felet är och detta tips torde hjälpa alla Opel ägare.

Borra ett 3mm hål i centrum toppen på Egr-ventilen försiktigt i plastens överdel. Sedan skall du köpa Egr rensning CRC som finns på Mekonomen kostar 67kr och spruta i hålet, sedan skall du ta 3mm borrens baksida och stoppa i hålet du gjort och trycka in kolven, går inte detta så måste du fortsätta att spruta i mera tills kolven går lätt. Man skall kunna trycka kolven i botten 1cm utan problem med plast pipen som följer med sprayflaskan. När du kan trycka in kolven så fortsätt att spruta in så mycket du kan i hålet. Starta sedan bilen och fortsätt med detta, dock kan motorn stanna, men starta den igen och fortsätt ett tag till. I detta skede kan man få felkod och måste då släckas med en scanner. vidare så skall du öppna slangen intill luft filtret och spruta i sprayen och gasa hårt några gånger, jag öppnade även vid insprutaren och dränkte in insugningsröret rikligt. Efter detta så försvann alla mina felkoder och bilen går perfekt, jämn tomgång och problemfritt. Du skriver att verkstaden rengjort Egr ventilen, men med detta tips så rengör det även dom små kanalerna inuti insugningsröret som dom knappast rengjort. Jag gjorde av med en halv sprayburk. Hoppas detta hjälper er med liknande problem. Jag är bilmekaniker privat och har skruvat mycket i olika bilar, främst Opel,Peugeot

Bränslefiltret sitter i tankarmaturen vid bränslepumpen och det är knappast detta fel för dig.

Jag än online så ofta jag kan och hjälper gärna till om ni har mer problem.

Senast redigerat av Opel05 (7 november 2015)

Marst060
7 november 2015 · 17 Inlägg

Ok, det låter som en variant... Exakt vilken rengöring är det du menar? Och vad gör du sedan med hålet i ventilen?

En lite aggressiv lösning, men kanske värt att testa?

Opel05
7 november 2015 · 10 Inlägg

Har sprayen på jobbet. Köpte den på Mekonomen CRC, kollar på Måndag vad den heter.

Jag har satt i en kort skruv i hålet, övre hålet är frånskilt från den mekaniska kolven och trycker ej ut nått i hålet.

Prova detta så skall du se att problemen är ur värden. Sotet täpper även igen kanalerna i insugningsröret och då måste du demontera insugningsröret och rengöra detta. När du sprutar i denna spray så löses detta upp.

Ett enkelt sätt istället för att demontera allt big_smile

https://www.youtube.com/watch?v=vj96BtmHOyE

Senast redigerat av Opel05 (8 november 2015)

Opel05
9 november 2015 · 10 Inlägg

Medlet jag använde heter Carb & EGR Cleaner CRC köpt på Mekonomen 67kr. Finns endast i Mekonomen butik, ej på nätet. Bilen blev och är som ny inga problem big_smile

Marst060
10 november 2015 · 17 Inlägg

Opel05 skrev:
Medlet jag använde heter Carb & EGR Cleaner CRC köpt på Mekonomen 67kr. Finns endast i Mekonomen butik, ej på nätet. Bilen blev och är som ny inga problem big_smile

OK! Jag ska knata förbi mekonomen idag på lunchen och plocka upp en burk.

Innan jag börjar borra skulle jag bara vilja förstå vad det är jag gör...

Om man borrar ett hål högst upp på ventilen och sprayar, är det endast för att rengöra "kolven" som du skriver, eller sugs medlet även in i kanalerna när man kör motorn?

Om det sugs in i kanalerna, är det inte jäkligt noga att få hålet tätt efteråt så den inte tjuvsuger luft?

Har suttit och kollad på flödesscheman och sprängskisser och jag förstår inte riktigt hur kanalerna skall bli rengjorda av att spruta in rengöring genom hålet du borrar, eller av att man sprutar in det i luftintaget.

Borde man inte ta loss slagen (Röret?) som matar avgaser till egr ventilen och spraya där?

Du har säkert rätt, men jag förstår inte riktigt hur det ska gå till.

Senast redigerat av Marst060 (10 november 2015)

Opel05
12 november 2015 · 10 Inlägg

Hej! Som jag skrivit så rengör det kolven och när du kan trycka ned kolven med plaströret, så fortsätter du att spruta in medlet med kolven intryckt, då passeras medlet hela vägen genom allt. Kolven är fjäder belastad och är alltid tät mot toppen du borrar i. Ingen tryck finns i plastens överdel.

Röret behöver inte tas bort. Fortsätt att spruta rikligt med bilen igång, och starta den om den stannar och fortsätt flera gånger.

Går kolven lätt, innan du börjar med sprayen, så har du antagligen stopp i kanalerna, alternativ defekt egr-ventil, men gör allt ovanstående ändå.

Viktigt är att du borrar i mitten i plastdelen, så du kommer i mitten av kolven. Kolven är ihålig där, med fjäder, precis som i en förgasare likt en trottel  på en moped/motorcykel.

Har du tillgång till tryckluft, så skulle du kunna fylla i spray i en renlufts blås och blåsa in i hålet. man kan göra på många vis, men jag gjorde detta som jag skrivit ovan utan tryckluft.

Rapportera gärna hur det går för dig. Lycka till

Marst060
12 november 2015 · 17 Inlägg

Opel05 skrev:
Hej! Som jag skrivit så rengör det kolven och när du kan trycka ned kolven med plaströret, så fortsätter du att spruta in medlet med kolven intryckt, då passeras medlet hela vägen genom allt. Kolven är fjäder belastad och är alltid tät mot toppen du borrar i. Ingen tryck finns i plastens överdel.

Röret behöver inte tas bort. Fortsätt att spruta rikligt med bilen igång, och starta den om den stannar och fortsätt flera gånger.

Går kolven lätt, innan du börjar med sprayen, så har du antagligen stopp i kanalerna, alternativ defekt egr-ventil, men gör allt ovanstående ändå.

Viktigt är att du borrar i mitten i plastdelen, så du kommer i mitten av kolven. Kolven är ihålig där, med fjäder, precis som i en förgasare likt en trottel  på en moped/motorcykel.

Har du tillgång till tryckluft, så skulle du kunna fylla i spray i en renlufts blås och blåsa in i hålet. man kan göra på många vis, men jag gjorde detta som jag skrivit ovan utan tryckluft.

Rapportera gärna hur det går för dig. Lycka till

Ok! Men jag gör så att jag ändå tar och byter ventilen. Kostar bara 900kr. Löser inte det problemet så får jag ge mig på att rensa kanalerna, antingen som du beskriver eller lämna bort den till någon. Blir för stort jobb att skruva isär allt för mig.

Men jag uppdaterar!

Opel05
10 januari 2016 · 10 Inlägg

Hej igen! Nyfiken hur det gått för dig. Jag var och besiktade min bil för en mån sedan och den gick igenom problemfritt. Alla felkoder har försvunnit med denna rengöring och bilen går klockrent.

Lycka till

Marst060
10 januari 2016 · 17 Inlägg

Opel05 skrev:
Hej igen! Nyfiken hur det gått för dig. Jag var och besiktade min bil för en mån sedan och den gick igenom problemfritt. Alla felkoder har försvunnit med denna rengöring och bilen går klockrent.

Lycka till

Hej,

Har väl gått sådär. Ny egr hjälpte inte. Rengöring av spridare och egr-kanaler hjälpte inte. Verkstan (ny verkstad) säger att det är fel bakre lambdan. Att värmen är paj på den. Vet ej om det kan vara orsaken till p0171 men kan väl vara värt att byta.
Vet du om det är krångligt? Är väl bara skruva ur den gamla och i med den nya?

Exakt samma problem som tidigare. Hämtade ut den i fredags. Idag hade jag kört 17 mil ca och då kom lampan. Inga symptom i övrigt som jag märker.

Opel05
11 januari 2016 · 10 Inlägg

Det var synd, tycker mer att din felkod liknar P0130 än P0171, den brukade komma upp ofta förut. Givetvis kan den bakre lambdasonden störa ut P0130, men skall då ge felkod bank 2. Bägge lambdasonderna sammarbetar för att ge rätt bränsle mängd o data till boxen. En annan ide kan vara kall lödning i databoxen, den går att öppna om man är händig med elektronik. Det är bara att skruva ur den gamla sonden och skruva i den nya. Kolla även upp kontakt don i lambdasonden, även den första att du inte har glapp i den, prova att spruta i elektronik spray i dom båda.

Rekommenderar dig att köpa en billig skanner, så du kan släcka koderna själv.

Marst060
11 januari 2016 · 17 Inlägg

Opel05 skrev:
Det var synd, tycker mer att din felkod liknar P0130 än P0171, den brukade komma upp ofta förut. Givetvis kan den bakre lambdasonden störa ut P0130, men skall då ge felkod bank 2. Bägge lambdasonderna sammarbetar för att ge rätt bränsle mängd o data till boxen. En annan ide kan vara kall lödning i databoxen, den går att öppna om man är händig med elektronik. Det är bara att skruva ur den gamla sonden och skruva i den nya. Kolla även upp kontakt don i lambdasonden, även den första att du inte har glapp i den, prova att spruta i elektronik spray i dom båda.

Rekommenderar dig att köpa en billig skanner, så du kan släcka koderna själv.

Ok. Jo jag har en scanner så jag kan både läsa och släcka koder.

Marst060
11 januari 2016 · 17 Inlägg

Kan det vara PCV ventilen?

Läste på brittiska forum, och man hänvisar rätt ofta till PCV ventilen i samband med P0171.

Vet inte om jag skrev det tidigare, men bilen tar en del olja speciellt om det är varmt och jag är tungt lastad.

MVH

Opel05
11 januari 2016 · 10 Inlägg

Kolla denna https://www.youtube.com/watch?v=tBI5dw3VZNc

Prova att rengöra hela kåpan med diesel och tryckluft

Marst060
12 januari 2016 · 17 Inlägg

Opel05 skrev:
Kolla denna https://www.youtube.com/watch?v=tBI5dw3VZNc

Prova att rengöra hela kåpan med diesel och tryckluft

Den där videon sade mig inte så mycket. Förstår inte vad de säger, eller egentligen hur det hängher i hop med PCV-ventilen.

Han pekar i början på en slang som verkar gå in efter LMM och vad som skulle kunna vara ut-ventilen från vevhuset, är det korrekt?

MVH

Marst060
26 maj 2016 · 17 Inlägg

Tänkte att jag skriver ett sista inlägg för att få avslut på tråden, om någon hittar den och har samma problem.

Tyvärr har jag kommit till vägs ände och gett upp. Följande är bytt:

Bägge lambdasonderna
EGR-ventilen
Tändkasett och stift

Vidare har man på verkstad:

Kollat så LMM fungerar
Tryckt in rök och letat läckor
Tagit isär och rengjort insuget samt EGR-kanaler

Bilen går som den ska. Inga symptom förutom att lampan tänds efter 10-20 mil.

Så nu skiter jag i det. Den får gå som andrabil i familjen tills den rasar ihop. Besiktningen löses då jag kan släcka lampan innan.

Så om någon annan med Opel och P0171 läser detta, jag hoppas ni har bättre lycka än mig.

Men jag är int bitter.

straiker91
20 augusti 2017 · 6 Inlägg

Hej!

Jag har en Astra 1.6 Twinport 2005 med felkod P0171.
Dök första gången upp en morgon vid kallstart, den hackade till ett par gånger när jag skulle iväg men jag hade precis köpt bilen och trodde att jag inte vant mig vid dragläget så jag gav lite extra gas och hackningarna försvann. Kort efteråt tändes motorvarningslampan. Läste av felkoden, släckte den, körde 13mil och sen tändes den igen. Släckte den och har nu kört 20-22mil utan att den har kommit tillbaka. Bilen går som den ska enligt mig, har varit någon gång den varit lite svårstartad när den är varm eller att den dör precis efter den startat men har inte varit några problem att starta den igen. Vid kallstart har tomgången varit lite orolig vid några tillfällen men det största problemet är bränsleförbrukningen!!!
Körde hemifrån och då tändes bränslelampan, körde 2mil till min mor där jag stannade en stund, (kallstart) efteråt körde jag ca 2mil till en kompis. Efter ca 30 min hos kompisen skulle jag iväg igen och hann komma ca 2km så började bränslelampan blinka!?!?! Har aldrig varit med om att den blinkat på någon bil? Hur som helst, då var mätaren nästan i botten, jag är inte helt säker men det ska väl finnas 8liter kvar när lampan tänds? Dvs att den måste snittat närmre 2liter/mil... sad    (Hela situationen är knasig med tanke på att felkoden säger att det är för svagt system när den uppenbarligen drar alldeles för mycket!)
Såg på Youtube att man kunde kontrollera LMM genom att starta bilen och koppla ur den när bilen är igång, om LMM då funkar som den ska så ska bilen dö, vilket den inte gjorde.. Provkörde en bit med LMM urkopplad och tyckte bilen svarade bättre på gasen.
Min fråga är då, ska man utgå ifrån att LMM behöver bytas eller kan det vara något annat som gör att den uppför sig konstigt? (Har fått höra att om Lambdan innan katt är kass kan bilen dra mycket mer bränsle och även strula till det för andra delar) Kan man mäta LMM med multimeter och se om den funkar? Såg att man kunde mäta ohm på lambdan och på värdena se om den är ok. Likaså funderar jag om man kan mäta spänningen till LMM så man vet att problemet inte sitter innan?

Hoppas det finns någon med vettiga svar på mina frågor. Tror jag fick med det mest väsentliga men är det något ni undrar över så bara skriv så ska jag försöka komplettera så gott jag kan!

Tack på förhand och vänliga hälsningar
/ Svensson

tacksam
22 juli 2022 · 1 Inlägg

Opel05 skrev:
Hej! Som jag skrivit så rengör det kolven och när du kan trycka ned kolven med plaströret, så fortsätter du att spruta in medlet med kolven intryckt, då passeras medlet hela vägen genom allt. Kolven är fjäder belastad och är alltid tät mot toppen du borrar i. Ingen tryck finns i plastens överdel.

Röret behöver inte tas bort. Fortsätt att spruta rikligt med bilen igång, och starta den om den stannar och fortsätt flera gånger.

Går kolven lätt, innan du börjar med sprayen, så har du antagligen stopp i kanalerna, alternativ defekt egr-ventil, men gör allt ovanstående ändå.

Viktigt är att du borrar i mitten i plastdelen, så du kommer i mitten av kolven. Kolven är ihålig där, med fjäder, precis som i en förgasare likt en trottel  på en moped/motorcykel.

Har du tillgång till tryckluft, så skulle du kunna fylla i spray i en renlufts blås och blåsa in i hålet. man kan göra på många vis, men jag gjorde detta som jag skrivit ovan utan tryckluft.

Rapportera gärna hur det går för dig. Lycka till

Jag hade samma problem som första skribent (P0171) och symptom. Jag läste din kommentar och var bara tvungen att skapa att konto här för att säga tack. Jag borrade ett hål i egr-ventilen som du sa. Köpte sprejjen och testade (har beställt en ny egr-ventil med (för jag litade inte 100% på jag inte skulle sabba den/eller dig).

Så efter några sprut, och sen en smal spik som jag tryckte ned ventilen med, upp med spiken, spruta ner mer. Jag upprepade några ggr som du sa. Ibland gick jag in i bilen och gasade. Efter kanske 5 rundor med spruta medlet/trycka ner med spik kunde jag börja höra att motorn började gå lite bättre. Jag gick in, stänge av bil och startade upp. Fortfarande lös Avgaslampan. Körde kanske 5 rundor till, helt plötsligt slocknade motorlampan och istället började servicelampan lysa. Jag upprepar kanske 10 ggr till med sprej/spik. då slocknade även den lampan. Nu har jag kört 2 mil, inga lampor lyser och bilen går mycket bättre.

Jag vill bara säga tack till dig, jag har legat upp 5-10 timmar dagarna innan om nätterna och funderat på om jag ska skrota bilen eller inte. Tack!
Jag kommer inte skriva mer här, men tack du har nog sparat 20k för mig, eftersom nu behöver jag inte köpa en ny gammal bil för dra släpet.

Senast redigerat av tacksam (22 juli 2022)

Danne71
17 oktober 2022 · 1 Inlägg

Opel05 skrev:
Hej! Har en likadan bil som du kombi 2005 Enjoy 1.6L och har haft samma problem som du. Har även haft felkod P0130. P0131 resp P0171. Jag har bytt tändkassett, tändstift, lambdasond och rengjort alla kontaktdon, LMM.

Så jag har äntligen kommit på vad felet är och detta tips torde hjälpa alla Opel ägare.

Borra ett 3mm hål i centrum toppen på Egr-ventilen försiktigt i plastens överdel. Sedan skall du köpa Egr rensning CRC som finns på Mekonomen kostar 67kr och spruta i hålet, sedan skall du ta 3mm borrens baksida och stoppa i hålet du gjort och trycka in kolven, går inte detta så måste du fortsätta att spruta i mera tills kolven går lätt. Man skall kunna trycka kolven i botten 1cm utan problem med plast pipen som följer med sprayflaskan. När du kan trycka in kolven så fortsätt att spruta in så mycket du kan i hålet. Starta sedan bilen och fortsätt med detta, dock kan motorn stanna, men starta den igen och fortsätt ett tag till. I detta skede kan man få felkod och måste då släckas med en scanner. vidare så skall du öppna slangen intill luft filtret och spruta i sprayen och gasa hårt några gånger, jag öppnade även vid insprutaren och dränkte in insugningsröret rikligt. Efter detta så försvann alla mina felkoder och bilen går perfekt, jämn tomgång och problemfritt. Du skriver att verkstaden rengjort Egr ventilen, men med detta tips så rengör det även dom små kanalerna inuti insugningsröret som dom knappast rengjort. Jag gjorde av med en halv sprayburk. Hoppas detta hjälper er med liknande problem. Jag är bilmekaniker privat och har skruvat mycket i olika bilar, främst Opel,Peugeot

Bränslefiltret sitter i tankarmaturen vid bränslepumpen och det är knappast detta fel för dig.

Jag än online så ofta jag kan och hjälper gärna till om ni har mer problem.

Vad är det för slang intill luftfiltret som man lossar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang