Kupefläkten går men det drar bara lite - volvo 740 - 92 med ac

Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 november 2015 · 5 092 Inlägg

Har rivit bort handskfacket och kollat vad som kan vara fel. alla lägen 1-5 fungerar fläkten på, samt reglaget som ska ändra kall luft till varm fungerar som den ska, men när jag ska flytta "utblåset" till tex rutan eller fötterna händer ingenting.

På 5an blåser fläkten för fullt men det känns som något huvud spjäll från själva fläkten är stängt och har låst sig? för det drar bara lite svagt ur alla hår på brädan och vid fötterna.

Några ideer? eller vart kan man hitta något "huvudspjäll" från fläktmotorn som öppnar ut i hela systemet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-cae155b160425a94e84ab538578ab818.jpg

Henkix
8 november 2015 · 6 737 Inlägg

Spjällen styrs av vacuum från motorn. Kan vara så att slangen från insuget till klimatanläggningen är trasig.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 november 2015 · 5 092 Inlägg

Henkix skrev:
Spjällen styrs av vacuum från motorn. Kan vara så att slangen från insuget till klimatanläggningen är trasig.

Aha. tänkte att det var elektriskt bara när jag tog loss själva "panelen" med vreden på. Men vart sitter den slangen? eller det sitter ju ett gäng på insuget, men ska den slangen gå in i torpeden?

Bilen har stått 1,5 år så kanske om den torkat eller nått. är det bara det reglaget som styrs av vaccum?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 november 2015 · 5 092 Inlägg

Kollat lite google bilder och antar att den där vakuum slangen ska sitta in i behållaren precis brevid själva fläkten? sen gå ut genom torpeden till insuget?

Den bilden är slangen ca 1,5cm grov och ingen som jag trodde typ 2-4mm slang? smile

Någon som kan säga mer exakt vart slangen ska in i insuget? och om det är den rätta slangen som menas? är det bara det vredet som styrs med vakuum och inte värmen/hastigheten?

H3dlund Med lem
9 november 2015 · 1 127 Inlägg

Har samma problem på min -90, fläkten på max blåser det knappt något.

Klimatanläggning på min men det bör vara rätt så lika. På min har jag iaf vakum fram till det som verkar styra utblås m.m. När jag vrider på vredet som ändrar utblås så pyser det bakom panelen. Gör de det på din med?

Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 november 2015 · 5 092 Inlägg

H3dlund skrev:
Har samma problem på min -90, fläkten på max blåser det knappt något.

Klimatanläggning på min men det bör vara rätt så lika. På min har jag iaf vakum fram till det som verkar styra utblås m.m. När jag vrider på vredet som ändrar utblås så pyser det bakom panelen. Gör de det på din med?

Nej det låter ingenting på min.

Har jag på max så snurrar fläkten som fan men det kommer ingen blåst ut i kanlerna så att säga. känns som att huvudspjället är stängt som går från flötens lilla rum och ut i systemet. dom andra 2 vreden fungerar men inget händer när man ändrar vart det ska blåsa

Henkix
9 november 2015 · 6 737 Inlägg

Svårt att förklara exakt vart på insuget den sitter. Men kolla på din bild. Ser du behållaren som det går en vit slang till? Starta bilen o tag bort den vita slangen o känn om det suger vakuum där. Den slagen kommer direkt från insuget

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 november 2015 · 5 092 Inlägg

Henkix skrev:
Svårt att förklara exakt vart på insuget den sitter. Men kolla på din bild. Ser du behållaren som det går en vit slang till? Starta bilen o tag bort den vita slangen o känn om det suger vakuum där. Den slagen kommer direkt från insuget

Ska undersöka i morgon bitti. Återkommer med resultat.

Piratstikin 2015 Dbakuten.
9 november 2015 · 5 092 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-b4fb4595920123a79f181961b24b0f37.jpg 

googlade en bild. är det slangen som är svart? lite grövre och verkar gå in till vänster om vart själva fläkten sitter, samt att den ser ut att gå ut genom torpeden?

Är det denna du menar eller är det någon annan slang som kanske är mycket mindre?

Henkix
11 november 2015 · 6 737 Inlägg

Det lilla vakuumröret från insuget kommer in i bilen snett ovanför gaspedalen

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Piratstikin 2015 Dbakuten.
16 november 2015 · 5 092 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-2f2a72bbef355b9f4e6b647cf9670779.jpg

Kan det vara denna slang som fattas till fläkten? :o

Piratstikin 2015 Dbakuten.
16 november 2015 · 5 092 Inlägg

Slangarna ser hela ut. Hittade nå små slangar som gick till nå buttar innan torpeden. Tog bort en slang från insuget och i insuget var det vakuum men inte i slangen. Vart sjutton kan det vara hål eller läkare då?

Henkix
18 november 2015 · 6 737 Inlägg

Nämen titta ja. Där har du vakuumslangarna. Dom där 2 buttar som du kallar dom e backventiller. Den ena är till luftspjällen o den andra går till en givare i taklampan

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Piratstikin 2015 Dbakuten.
19 november 2015 · 5 092 Inlägg

Henkix skrev:
Nämen titta ja. Där har du vakuumslangarna. Dom där 2 buttar som du kallar dom e backventiller. Den ena är till luftspjällen o den andra går till en givare i taklampan

Ja det går frammåt tongue

Taklampan? då är det bara en av dessa som är intressant för min del då? hur vet man vilken som man ska följa?
Såg båda lite kort nere vid gaspedalen oxå men har inte demonterat något så vet inte hur mycket av slangarna man kommer kunna se?

Är det mycket jobb att komma åt slangarna där dom "slutar" så att säga?

Henkix
22 november 2015 · 6 737 Inlägg

Du ser den där lilla dosan med alla färgglada slangar på den första bilden du la upp? Till den går vakuumslangarna från motorn. Det är dem vita slangarna som kommer från motorn

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 november 2015 · 5 092 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-cc21fc16a2155e2aacca9fbb8d9294a8.jpg

i den blåa ringen går det att röra för hand. den röda sitter stum (om den ska kunna röra sig?) Testat starta bilen och vridit på värme reglaget men den delen på den blå rör sig inte. (kall motor) men ska väll inte spela någon roll?

Känns som att det kan vara med denna det är nå knas med? vakuum slangen som går in under i den röda ringen går in i kupen bland dom andra slangarna. har kollat så många slangar jag kan inne i den där dosan med alla färgglada slangar och så många jag kan se och inget där verkar ha hoppat ur eller vara skadade.

denna grej under huven känns ju lite med exponerad för slitage och jag vet inte hur den ska bete sig dock, men det är väll iallafall just värme reglaget va?

Fyfan jag skulle hellre göra ett motorbyte än att krångla med denna skiten tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 november 2015 · 5 092 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-c063ff8cdc87677cfc2221aa4715c961.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-fc1fde1b40861aaeebc5783f714d5f9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-f54486495d4cc42c94604351f3f64379.jpg

Lite random bilder ifall du ser något konstigt tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
23 november 2015 · 5 092 Inlägg

Problem löst..

Antingen vart det för att jag testat å dragit loss och satt dit slangarna eller nått, körde ut den och körde den varm, sen då när jag skulle vrida på vreden så började det pysa lite å greja sen funkade allt big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2015 · 17 380 Inlägg

Piratstikin skrev:
Problem löst..

Antingen vart det för att jag testat å dragit loss och satt dit slangarna eller nått, körde ut den och körde den varm, sen då när jag skulle vrida på vreden så började det pysa lite å greja sen funkade allt big_smile

Där ser man! Bara att gratulera!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang