Byta ljuddämpare på leasingbil?

Gloom
9 november 2015 · 90 Inlägg

Hej!
Har privatleasat en ny bil och skulle vilja byta dämpare.
Jag valde mellan en bensinare med turbo och diesel och jag tyckte helt enkelt inte om dieselkaraktären så det blev bensinare, men nu hade dieseln så klart "sportigare" utseende som jag vill ha.
Dubbla utblås i bak synliga istället för dubbla nedåtriktade som ej syns.

Då är frågan, om jag behåller originaldämparen och sätter tillbaka den innan bilen ska lämnas tillbaka, blir det problem?
Kommer dom (Seat) bry sig om detta vid tex planerad service (oljebyte osv)?

Har fått ett pris på 3800:- för ny dämpare,ferrita slutrör,något extra rör och installation.

Vad tror ni, är det värt att chansa?

Djo
9 november 2015 · 10 157 Inlägg

Gloom skrev:
Hej!
Har privatleasat en ny bil och skulle vilja byta dämpare.
Jag valde mellan en bensinare med turbo och diesel och jag tyckte helt enkelt inte om dieselkaraktären så det blev bensinare, men nu hade dieseln så klart "sportigare" utseende som jag vill ha.
Dubbla utblås i bak synliga istället för dubbla nedåtriktade som ej syns.

Då är frågan, om jag behåller originaldämparen och sätter tillbaka den innan bilen ska lämnas tillbaka, blir det problem?
Kommer dom (Seat) bry sig om detta vid tex planerad service (oljebyte osv)?

Har fått ett pris på 3800:- för ny dämpare,ferrita slutrör,något extra rör och installation.

Vad tror ni, är det värt att chansa?

Läs igenom ditt avtal och se vad det står, tror knappast du får göra åverkan på bilen, sen om det görs snyggt och tas bort innan den ska tillbaks tror jag inte dom bryr sig. Men samtidigt roligt ha eftermarknads grejer sittandes på en bil som egentligen inte är ens egna värd flera tusen ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Gloom
9 november 2015 · 90 Inlägg

Djo skrev:

Gloom skrev:
Hej!
Har privatleasat en ny bil och skulle vilja byta dämpare.
Jag valde mellan en bensinare med turbo och diesel och jag tyckte helt enkelt inte om dieselkaraktären så det blev bensinare, men nu hade dieseln så klart "sportigare" utseende som jag vill ha.
Dubbla utblås i bak synliga istället för dubbla nedåtriktade som ej syns.

Då är frågan, om jag behåller originaldämparen och sätter tillbaka den innan bilen ska lämnas tillbaka, blir det problem?
Kommer dom (Seat) bry sig om detta vid tex planerad service (oljebyte osv)?

Har fått ett pris på 3800:- för ny dämpare,ferrita slutrör,något extra rör och installation.

Vad tror ni, är det värt att chansa?

Läs igenom ditt avtal och se vad det står, tror knappast du får göra åverkan på bilen, sen om det görs snyggt och tas bort innan den ska tillbaks tror jag inte dom bryr sig. Men samtidigt roligt ha eftermarknads grejer sittandes på en bil som egentligen inte är ens egna värd flera tusen ?

Det är mer vanligt i USA tex, och det är ju ingen skillnad mot att köpa en bil på amortering eftersom banken då istället äger bilen tills dess den är betald.
Man undrar lite dock om dom bryr sig vid service för vid återlämning kommer den ju se likadan ut fast med en skarv där man bytt dämpare.

Cupra_
9 november 2015 ·

Gloom skrev:

Djo skrev:

Gloom skrev:
Hej!
Har privatleasat en ny bil och skulle vilja byta dämpare.
Jag valde mellan en bensinare med turbo och diesel och jag tyckte helt enkelt inte om dieselkaraktären så det blev bensinare, men nu hade dieseln så klart "sportigare" utseende som jag vill ha.
Dubbla utblås i bak synliga istället för dubbla nedåtriktade som ej syns.

Då är frågan, om jag behåller originaldämparen och sätter tillbaka den innan bilen ska lämnas tillbaka, blir det problem?
Kommer dom (Seat) bry sig om detta vid tex planerad service (oljebyte osv)?

Har fått ett pris på 3800:- för ny dämpare,ferrita slutrör,något extra rör och installation.

Vad tror ni, är det värt att chansa?

Läs igenom ditt avtal och se vad det står, tror knappast du får göra åverkan på bilen, sen om det görs snyggt och tas bort innan den ska tillbaks tror jag inte dom bryr sig. Men samtidigt roligt ha eftermarknads grejer sittandes på en bil som egentligen inte är ens egna värd flera tusen ?

Det är mer vanligt i USA tex, och det är ju ingen skillnad mot att köpa en bil på amortering eftersom banken då istället äger bilen tills dess den är betald.
Man undrar lite dock om dom bryr sig vid service för vid återlämning kommer den ju se likadan ut fast med en skarv där man bytt dämpare.

Samma här, banken kan återta bilen tills den är betald om du har bilen som säkerhet...
Skillnaden är att vid leasing vill bilfirman kunna sälja bilen sen. Planerar du att själv köpa loss bilen sen så spelar det mindre roll..

Jag tror inte att de kommer säga något vid service så, teknikern lär ju knappast bry sig/veta om du äger eller leasar bilen. Han gör det han ska bara.. Jag skulle däremot passa mig för att såga i stötfångaren och liknande då de går igenom bilen när du lämnar tillbaka den och du blir ersättningsskyldig för de delar du "förstört".

Gloom
9 november 2015 · 90 Inlägg

Lär ju bli kalla handen men jag tror jag är ärlig och frågar istället och lägger tyngd på att original sätts tillbaka när den lämnas in.
Ser ju inte dålig ut, tycker bara det är dumt att en dieselturbo med mindre effekt ska se mer sportig ut smile

Cupra_
9 november 2015 ·

Gloom skrev:
Lär ju bli kalla handen men jag tror jag är ärlig och frågar istället och lägger tyngd på att original sätts tillbaka när den lämnas in.
Ser ju inte dålig ut, tycker bara det är dumt att en dieselturbo med mindre effekt ska se mer sportig ut smile

Samma med min generation av Leon.. 1.8T Såldes med Linea R (Kjolpaket), men till Cupran fick man köpa till det.. De har lite såna där konstigheter för sig ibland..

Så länge det går att återställa utan att förstöra något så är det nog lugnt. Dyrare men enklare är kanske att köpa en modellanpassad halvsats där inget på själva bilen behöver ändras alls. Då blir det ingen skarv på original avgassystem heller.

Gloom
10 november 2015 · 90 Inlägg

Det var tvärnej så jag lägger ner tanken på ombyggnad.
Däremot hittade jag detta:

http://www.hova.com/aendroer-dubbel-ben … -s1%2F4851

Ska mäta rören på bilen och om den passar känns det som det räcker

Cupra_
10 november 2015 ·

Då har du kollat i alla fall smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang