Volvo v70 2,5t 1999 lågt laddtryck

tommya111
9 november 2015 · 139 Inlägg

hej jag ha problem med min v70. den laddar bara 0,5 bar men ibland väldigt sällan sticker den upp till 0,8 bar och när den nått 0,8 bar försvinner trycket helt och hamnar på 0,5 igen och går slött som tusan. jag har provat med magnetväntil och ny turbo då den gamla va lite dålig. bytt vaccum slangar från turbon utan resultat och jag får inga felkoder mer än felkod på magnetväntil ca 2 ggr under detta halvår men byta den hjälpte ej har ibland hört att något pyser under huven när laddet försvunnit men det händer oxå bara ibland

fins det någon som har förslag på vad som kan bidra med detta underliga ocg störande problem??

Senast redigerat av tommya111 (9 november 2015)

tommya111
10 november 2015 · 139 Inlägg

kollade idag den laddar bara 0,3 bar provade även att byta mapsensor och vad nu den brevid den är för något, ingen skillnad allas och den ända felkod som fins äe miljölampa vad nu det är för något

Johan85 Avstängd
10 november 2015 · 1 418 Inlägg

tommya111 skrev:
kollade idag den laddar bara 0,3 bar provade även att byta mapsensor och vad nu den brevid den är för något, ingen skillnad allas och den ända felkod som fins äe miljölampa vad nu det är för något

Sprucken intercooler eller läckande tryckrör/slangar?

tommya111
10 november 2015 · 139 Inlägg

hur kollar man lättast dom? och vad sjutton är miljölampa? vid närmare efter tanke pyser det lite när man kollar under huven direkt efter man stängt av bilen om det kan ha något med saken att göra

Johan85 Avstängd
10 november 2015 · 1 418 Inlägg

tommya111 skrev:
hur kollar man lättast dom? och vad sjutton är miljölampa? vid närmare efter tanke pyser det lite när man kollar under huven direkt efter man stängt av bilen om det kan ha något med saken att göra

miljölampan lyser för att det är nåt fel med ditt insprutningssystem. lättast är väll att provtrycka från turbo till insug och se vart det läcker.

tommya111
10 november 2015 · 139 Inlägg

jo juste felkod omstälnings väntil felaktig signal kommer upp någon gång ibland med om nu det kan vara orsaken till problemet? isf vad kan få den att balla ur den är butt men kommer iaf 1-2 gånger i månaden

tommya111
10 november 2015 · 139 Inlägg

men det lyser ingen lampa alls det bara fins som kod miljälampa felaktig signal permanent så fort bilen startas kommer den tillbax

tommya111
10 november 2015 · 139 Inlägg

och när jag funbderade lite kan man få konstant 0,2-03bar konstant och ibland flyga upåp till 0,8bar och när den når 0.8 bar flyga ner 0,3bar igen  om intercoolern är sprucken. kom på att den kommer upp i 0,8 bar i en millisecund oftast när jag kör med hästtransport. allstå drar tungt om nu det kan hjälpa till att hitta felet

Nausea Avstängd
10 november 2015 · 598 Inlägg

Knacksensorn känner av spikningar och knackningar och när något av det inträffar sänker den laddtrycket för att skydda motorn. Kör med 98 oktan och tjockare olja. Jag är ingen expert, men jag upplevde liknande problem, och det är vad jag gör så det blir fullt ös när jag vill. Jag kör med Castrol Edge eller Shell Ultra Helix 10w-60.

Senast redigerat av Nausea (10 november 2015)

tommya111
10 november 2015 · 139 Inlägg

jag kör med 15-40 olja i bilen den är tjockare on 10-30 iaf. tror du 98 oktan fungerar för just mer ladd? eller kan det vara en trasig knacksensor? för den ända cod som fins är milgölampa som inte fins eller inte lyser vet inte ens hur den ska se ut :S och omstälningsventil kamaxen felaktig signal och någon enstaka gång ibland magnetväntil men den har jag bytt och inget resultat mer än en kod ibland iaf

Christian S
11 november 2015 · 4 816 Inlägg

vad är det för miljölampa ni snackar om? det finns ingen sån utan det finns en motorelektroniklampa (även felsktigt kallad lambdalampa av många) och den lyser om det finns felkod/felkoder lagrade.

en 2,5T är en lätt trycks turbo och ska väll ladda 0,3 orginal, en T5 som är en full trycks turbo laddar 0,6 orginal.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Nausea Avstängd
11 november 2015 · 598 Inlägg

Så om den laddar som den ska original kan det ju innebära att den är chippad för ibland laddar den enligt TS mer än en fulltryckare. Om det är nåt bonnatrim kan det ju bli en del bonnaproblem...

Johan85 Avstängd
11 november 2015 · 1 418 Inlägg

Nausea skrev:
Knacksensorn känner av spikningar och knackningar och när något av det inträffar sänker den laddtrycket för att skydda motorn. Kör med 98 oktan och tjockare olja. Jag är ingen expert, men jag upplevde liknande problem, och det är vad jag gör så det blir fullt ös när jag vill. Jag kör med Castrol Edge eller Shell Ultra Helix 10w-60.

volvo rekommenderar castrol edge 0-30 till volvos vita 5or med turbo så varför skulle man ha nåt annat?

Johan85 Avstängd
11 november 2015 · 1 418 Inlägg

Nausea skrev:
Så om den laddar som den ska original kan det ju innebära att den är chippad för ibland laddar den enligt TS mer än en fulltryckare. Om det är nåt bonnatrim kan det ju bli en del bonnaproblem...

räcker med en läcka på slangar till och från magnetventilen så stiger laddet en stund innan boxen hinner strypa det

Nausea Avstängd
11 november 2015 · 598 Inlägg

Johan85 skrev:

Nausea skrev:
Knacksensorn känner av spikningar och knackningar och när något av det inträffar sänker den laddtrycket för att skydda motorn. Kör med 98 oktan och tjockare olja. Jag är ingen expert, men jag upplevde liknande problem, och det är vad jag gör så det blir fullt ös när jag vill. Jag kör med Castrol Edge eller Shell Ultra Helix 10w-60.

volvo rekommenderar castrol edge 0-30 till volvos vita 5or med turbo så varför skulle man ha nåt annat?

Därför att du ska välja olja efter hur bilen körs. BMW ändrade sin rekommendation från 5w-30 till 10w-60 i sina M-motorer efter ett antal lagerhaverier, så det går att använda en tjockare olja om bilen körs hårt. Jag har steg 1 trim och det blir bättre och mindre knackningar med tjockare olja.

Johan85 Avstängd
11 november 2015 · 1 418 Inlägg

Nausea skrev:

Johan85 skrev:

Nausea skrev:
Knacksensorn känner av spikningar och knackningar och när något av det inträffar sänker den laddtrycket för att skydda motorn. Kör med 98 oktan och tjockare olja. Jag är ingen expert, men jag upplevde liknande problem, och det är vad jag gör så det blir fullt ös när jag vill. Jag kör med Castrol Edge eller Shell Ultra Helix 10w-60.

volvo rekommenderar castrol edge 0-30 till volvos vita 5or med turbo så varför skulle man ha nåt annat?

Därför att du ska välja olja efter hur bilen körs. BMW ändrade sin rekommendation från 5w-30 till 10w-60 i sina M-motorer efter ett antal lagerhaverier, så det går att använda en tjockare olja om bilen körs hårt. Jag har steg 1 trim och det blir bättre och mindre knackningar med tjockare olja.

när man läser va du sagt högre upp i tråden så får du alltså mindre spikningar/knackningar med tjockare olja i motorn?

Nausea Avstängd
11 november 2015 · 598 Inlägg

Johan85 skrev:

Nausea skrev:

Johan85 skrev:

volvo rekommenderar castrol edge 0-30 till volvos vita 5or med turbo så varför skulle man ha nåt annat?

Därför att du ska välja olja efter hur bilen körs. BMW ändrade sin rekommendation från 5w-30 till 10w-60 i sina M-motorer efter ett antal lagerhaverier, så det går att använda en tjockare olja om bilen körs hårt. Jag har steg 1 trim och det blir bättre och mindre knackningar med tjockare olja.

när man läser va du sagt högre upp i tråden så får du alltså mindre spikningar/knackningar med tjockare olja i motorn?

Spikningar vet jag inte men motorn reducerar inte längre effekten sen jag kör med 10w-60.

tiquz Melchert
11 november 2015 · 182 Inlägg

tommya111 skrev:
men det lyser ingen lampa alls det bara finns som kod miljölampa felaktig signal permanent så fort bilen startas kommer den tillbaka

Christian S skrev:
vad är det för miljölampa ni snackar om? det finns ingen sån utan det finns en motorelektroniklampa (även felsktigt kallad lambdalampa av många) och den lyser om det finns felkod/felkoder lagrade.

en 2,5T är en lätt trycks turbo och ska väll ladda 0,3 orginal, en T5 som är en full trycks turbo laddar 0,6 orginal.

Jag tolkar som att det står i felkodsmeddelandet och inte att det är just en lampa i instrumentpanelen. Kan ha väldigt fel men det är så jag tolkar det. smile

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
Johan85 Avstängd
11 november 2015 · 1 418 Inlägg

Nausea skrev:

Johan85 skrev:

Nausea skrev:

Därför att du ska välja olja efter hur bilen körs. BMW ändrade sin rekommendation från 5w-30 till 10w-60 i sina M-motorer efter ett antal lagerhaverier, så det går att använda en tjockare olja om bilen körs hårt. Jag har steg 1 trim och det blir bättre och mindre knackningar med tjockare olja.

när man läser va du sagt högre upp i tråden så får du alltså mindre spikningar/knackningar med tjockare olja i motorn?

Spikningar vet jag inte men motorn reducerar inte längre effekten sen jag kör med 10w-60.

det är just spikningar som knacksensorn är till för och det har inget med vilken olja du har i om det spikar eller ej

tommya111
15 november 2015 · 139 Inlägg

möljölampan är en felkod jag får i bilen men jag har inte en aning om vad den är eller gör. och den har alltid laddat o,8 i min ögo förutom nu när den antimgen inte laddar mer än 0,2 eller upp till 0,8 ovh sjunker fort till 0,2 igen. ovh tjejen sa att den var över 1 här om dagen. den är skitslö när den laddar 0,2 ocg spinner loss utanproblem bara av att gasa när den går upp till sina 0,8 bar. spikar gjorde den inte det minsta när den låg på 0,8 bar heller

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang